Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -96 "Televerket Edition" Fix med stolar och bälte | 1, 2, 3, 4 >> 28251 besök totalt |
Hej på er!
Nu är det hög tid att jag får upp denna tråd om leksaken jag köpte mig i slutet av sommaren! Jag tror det är det bästa sättet för att kunna utnyttja all den kunskap som finns samlad på detta forum. Jag har ytterst lite erfarenhet av bankörning, vilket stannar vid några få varv på Sviestad i en lånad och motorsvag standardbil (med R-däck) och bakom ratten på hyrkartar. Intresset har ändå funnits där under många år, men av olika anledningar har det inte blivit av att jag har något åt det, tills nu. Jag var säker på att jag ville ha en bakhjulsdriven bil med täckt kaross och gärna förberedd med diverse godis för bana, enbart för att slippa kostnaden med att uppgradera själv. Annars hade det nog varit utvecklande att göra uppgraderingarna själv, för att få en före-och-efter-känsla vid varje förändring samt större mek-erfarenhet på köpet. De bilmodeller jag i huvudsak hade siktat in mig på var BMW M3 E36 eller E46, Porsche 944 (turbo eller S2), 968, Cayman (S) och Nissan 350Z. Jag var även inne på en E36 325 eller 328 som ett eventuellt budgetalternativ. Bland dessa stod M3:orna högst upp på listan och valet föll till sist på en E36:a, närmare bestämt på en "GTS-orange" M3:a med en del historik här från Rejsa.nu. Bilen är av årsmodell 1996 och har därmed 3,2-litersmaskinen. Interiören är rensad och bilen är utrustad med en skruvbur från Weicher. Registeringsbesiktigad som ombyggt fordon med bur och andra modifieringar. Drivlinan och avgassystemet är original, likaså bromsar sånär som på bromsbeläggen. Övrig utrustning enligt nedan:
H&R krängningshämmare 28/24mm Millway/Powerflex-bussningar Millway topplager fram och camberstag bak X-brace (M3 cab) Sparco-ratt med snap-off-fäste Sparco Evo (förare) Sparco Evo2 Plus (passagerare) Sparco/Sabelt 3" 6 punkts-bälten H&H Motorsport fjäderbensstag Bromskylning fram med 3" slang Dubbla bränslepumpar Carbopad-belägg BF Goodridge bromsslangar Helbur från Weicher-Sport M3 GT-dörrar (alu) Short shift 17" fälgar med gatdäck 17" original GT-fälgar med Kumho V70 R-däck Lite rejsa-historik:
Förrförra ägarens tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60226 Avslutningsvis några bilder! _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Jag hoppas och tror att det är en vettig investering, hur vettigt det nu kan bli att plöja ner pengar i en busbil! Min tanke är just att fokusera på att utvecklas som förare och lära känna bilen innan jag börjar pilla alltför mycket.
Tack ska ni ha! Ja, förhoppningsvis ses vi på och kring banor nästa år. Jag kan passa på att fråga om tips gällande förarutbildningar och att ta racinglicens. Planen är att inleda nästkommande säsong med att skaffa licensen. Utöver att få en licens skulle jag gärna vilja lära mig lite mer om körtekniker etc. Har ni några kurser att rekommendera? _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
BMW Sport Club brukar ha sin licensutbildning i maj på Mantorp.
Datum ej spikat ännu, men det lär se ut enligt följande för 2015: Fredag: Licensutbildning (teori+praktik) Lördag: Bankörning Söndag: Bankörning En perfekt helg alltså Anmälan öppnar på www.bmwsc.com runt mars/april. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Tackar för tipset, det ska jag kika på!
Tack! _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Tack! Kul, då kanske vi ses där, ja. Om inte där så vid något annat tillfälle. _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Det börjar bli hög tid att ta tag i saker jag hade tänkt göra på bilen innan säsongen drar igång. Närmast på tur står eliminering av ytrost i reservhjulsbaljan och därefter ska jag ta mig an att göra om stolsinfästningarna, då dessa inte är vackert gjorda och dessutom inte erbjuder justering av sätets position. Då är frågan vilket underrede jag ska införskaffa, alternativt tillverka något eget. Det verkar som att 90% av alla E36-förare här på forumet använder sig av FartFabrikens underrede. Kanske någon kan förklara varför det är så!
Samtidigt ska fixar stolsinfästningarna ska jag också se över 6-punktsbältets infästning mot golvet. Hur löser jag detta på bästa sätt? _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Fartfabrikens underrede är välbyggt, snyggt lättmonterat,ger massor av justeringsmöjligheter, bygger väldigt lite uppåt och slickar kardan tunneln max för att få så bra centrering som det går. Allt detta till en överkomlig summa pengar där ett ev överskott går till en bunke förbannat trevliga och duktiga rejsaianer. Jag fattar inte varför alla köper deras underrede iheller
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det lät ju bra det där! Finns det någon vettig lösning om jag vill ha stolarna på rails, eller bygger dessa alternativ för mycket på höjden? _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Hej! Jag på 185cm skulle inte vilja höja stolen med skenor även om jag nog skulle få plats. FF underrede och stolen i bott passar mig bäst. Och utan att veta säkert känns skjutskenor lite rangligt. Inga problem med fast stol, några kortväxta instruktörer har fått sträcka på sig men de har inte klagat _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Tack för din input, Marcus! Jag promenerar runt med samma utsikt som du, så situationen är densamma. Hur åtkomliga blir bultarna om man skulle vara i behov av en "halvsnabb" justering? _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Grattis till en fin bil! Dock är jag inte riktigt säker på din färg här om jag gillar den eller vad.
Får hoppas vi ses i sommar på banorna, blir premiär för oss båda! _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Tack och grattis själv! Jag är själv kluven till "snygghetsgraden" på färgen, men den har en förmåga att göra mig glad när jag till exempel ser den färgglada klicken på en parkering omgiven av bilar med mer diskreta färgpaletter. _________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||||
Inget man gör ute på banträffen för att polarn ska teståka skulle jag säga. Bakre inre bulten är lite meckig att komma åt. Jag har både underredet och sidoplåtarna längst bak. Vet inte om FFs underrede funkar bra för redigt långa typer men för mig funkar det prima och rimligtvis även för dig då _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Nä skenor blir iaf enligt mig för högt, testade med detta men tog bort dem igen. Kör också med FF-underrede. Att komma åt skruvarna och justera är lite halvbökigt, visst går det men det är inte gjort i en handvändning.
EDIT: Där fick du två svar nästan samtidigt med samma innebörd _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 Till Salu |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 -96 "Televerket Edition" Fix med stolar och bälte | 1, 2, 3, 4 >> 28251 besök totalt |