Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Turbo -01 ~GT2 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (163290 totalt) |
Då var det dags att börja om igen!
Nytt projekt som börjar idag, efter att precis ha varit och hämtat bilen. Efter mycket letande och velande huruvida jag ska starta med en 996 cup och slänga i turbomotor, eller starta med turbobil och slänga i cup chassi; föll valet till slut på en 996 Turbo -01 ombyggd av Levin Racing och RS-Tuning i Tyskland 601hk/822NM. Prestanda 100-200km/h ca 6 sek. En snabb bas att bygga på som är gatlegal, vilket underlättar en del. Efter att bara kört hem den på R-däck i några få plusgrader, kan jag bara konstatera att det är skönt med ABS och antispinn, ända upp i duktigt höga farter. Börjar jag bli gammal? Har extremt begränsade kunskaper i Porschar med svansmotor, så det blir verkligen ett nytt kapitel och mycket att läsa in sig på. Hoppas kunna få lite hjälp här på Rejsa, så man slipper göra alla misstag själv. Spec från annonsen (om det stämmer märker jag väl när jag börjar meka.): MOTOR 601hk/822Nm enligt RS. Cargraphic avgassystem K24RS Turbos 100 cells race kattar Sachs 1050nm koppling RS-Tuning programvara RS svänghjul (Lättare) Grövre insugsrör GT2 intercoolers RS grenrör RWD-konverterad CHASSI/BROMSAR Billstein PSS9 chassi GT2 bromsar 6 kolvs/350mm GT2 front med kolfiberinlägg GT2 Vinge i kolfiber Sidospeglar i kolfiber FÄLGAR/DÄCK OZ Alleggerita lättviktsfälgar 8.5" bredd fram / 12" bredd bak R-DÄCK TOYO R888 235/40/18 fram och 315/30/18 bak Mätarställning: 8000 mil SKIT JAG REDAN MÄRKT Klonkljud från framvagn vid hård hastig högersväng. ABS/PSM felkod sätts i 280km/h Ryker lite olja vid motorstart någon timme efter hårdkörning Bromsskivor helt slut Mkt svårdoserad trottel vid inspirerande körning på krokig väg. Nästa sväng kommer mycket snabbare, och mot mig i mkt högre fart än vad jag är van vid. PLAN 2015 -Inte meka (har jag lovat). -Halvbur -Riktig stol -Michelin Pilot Super Cup däck -Bekanta mig med bilen på bana och några turer till ringen. -Bygga tillbaka AWD för att testa hur det påverkar bilen -Modifiera bromskylning, vilket troligtvis behövs. -Köpa på mig chassikomponenter inför ombyggnad 2016 -Fullbur -Cup chassi -Öhlins, om inte PSS9 visar sig tillräckligt -Ställbar vinge -Front aero -Vagnbok Mottager gärna tips om exakt vilka chassidelar man måste byta och vart man hittar det till rätt pris. Kommer sträckläsa några trådar som redan finns här... /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Hej
Känner till denna bil lite och du har helt rätt, den behöver en hel del kärlek..Drop links eller toppmontering i fram vagen är heltslut... Kolla upp vad som sitter för WG om det är 1 bars verkligen Programvaran behöver en titt för så on off osm den är ska den inte riktigt va.. Ska du ha den i RWD mode så behövs en diffbroms verkligen om du ska köra bana med den..även behövligt vid AWD..Den gick riktigt illa på vägen och exakt som du säger så behövs detta tittas över Som den går nu tror jag den ligger på en hög 6a men det finns potesial för bättre tider med hårdvaran som finns.. Pma om du behöver hjälp _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Tjenare
Ja något är slut i framvagnen, men det spelar mig inte så stor roll för jag ska ändå montera cupframvagn. Vad ska man satsa på, är det cup eller räcker GT3? Vad gäller motorn och prestandan har jag redan verifierat idag, och det är snarare låga 6 med en försiktig växling. Den har diffbroms, det är verifierat både hissat och på parkeringsplats... MVH Henrik Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Ja kanske 6s utan växling dom flesta växlar en gång så man jämför med andra
Aha att den har diff, då måste den va ruggit slut för den vrider och kastar på sig exakt som en diff lös gör...som dom flesta 996 tt som tagit bort 4wd gör.. Kul att den kommit i rätt händer du fixar ordning den så den blir hundra, ska bli roligt att se resan.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Roligt Fries, grattis till bilen och tack för gott bemötande idag!
Kommer följa utvecklingen med spänning, roligt att du redan fått till en 6.2 sek tid... /Mattias _________________ Mattias R Tidigare bilar: Porsche 996 Turbo RS-Tuning 601hk - GT2 OPTIK. Legendariska "Silversupran". |
||||
Tack själv! Nu börjar det... /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Nog växlar jag alltid. Svårt att komma undan det... Loggfil ovan. /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Kanon, då börjar jag leta... /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Jag såg det nu i efterhand Men många segdrar på 4an för att få optimal tid även om man inte kör så i verkligheten.. 6,2 är riktigt bra... jag hade 5,6 med min gamla gt2a med 650hk _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Har dock lite tur idag med vädret. +5C lär inte vara vanligt förekommande till sommaren på Mantorp...
/Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Nope, vill du ha ett bästa pris kompis... ;-) ? Om det överhuvudtaget blir racing nästa år, så blir det med denna. Är ju bara att tanka och köra... Jag kan sälja den och lova att köpa tillbaka den om 2 år såvida den inte är kraschad. Skulle se bättre ut hemma, och jag vill egentligen inte sälja. Den borde stå i mitt framtida bil-museum. (Förutsätter att min sambo inte läser på Rejsa, och om det är så, så skojar jag bara) /Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Gärna! Men jag är lite i samma situation, försöker hålla racingen vid liv under småbarnsåren. Och med studerande fru får man köra något med lite mindre driftbudget. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Tackar! _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Ska inte hymla om att det är Puppan och Rickard som är skyldiga till detta, i samma stund som jag på Mantorprakan gör en omkörning som jag tycker är som ett möte, och plötsligt blir lika svårt omkörd själv av dessa turbobestar. Det var då jag bestämde mig...
/Fries _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Turbo -01 ~GT2 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 3 besök senaste veckan (163290 totalt) |