Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Conny:

Lägg in dina bilder på rejsas server istället så är man "alltid" säker på att dom går att titta på...även i framtiden om du skulle välja att inte skriva mer om din trevliga bil.

Trådar med döda bildlänkar är mkt störigt och vi försöker minska detta så mkt vi kan.


Som om nån vill kolla på mina bilder ändå.
Näe, jag har tänkt på det, men det ska ju till att ändra storlek på alla bilder. Men det kommer... Har en mapp på datorn där jag lägger alla bilder på bilen som ska sparas, så att om nåt händer kan jag lägga upp dom igen.

Glömde säga det också... Beställde VEMS-sprutet häromdan också.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Uppenbarligen är detta en poppis tråd så nog tittar folk. thumbs up

Är bara så segt att hitta en tråd om ett tag när man glad i hågen inser att den handlar om en kompressormatad 142...så funkar inte en enda bild av dom som texten relaterar till.

Rejsa är av skibenterna för skribenterna...då får man offra sig lite och försöka följa de skrivna och/elelr oskrivna lagar som finns.

Bara tipsar innan någon elak moderator kommer med batongen och petar på dig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Förstår varför du påpekade det nu. En bild har visst hoppat offline redan... Men den var inte så viktig, men jag ska fixa till det där innan fler försvinner.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har varit å filat lite i avgaskanalerna idag... Inget speciellt, bara lite rundare former...
Kommentarer?

Det är de två till vänster ifall ni undrar:


original på första bilden, mina på andra:


och jämförelse mellan portad och original:


Va tror ni?

_________________
Conny Uppvall
Citera
Hasse63
Åskilje
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55



D-portat har jag set men lampportat eller döskalleportat ser också fint ut o kommer säkert flöda bra.

Hur tjocka väggar har du nu i kanalen uppskatninsvis?

_________________
Hasse Högström
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Hasse63 skrev:
Hur tjocka väggar har du nu i kanalen uppskatninsvis?


Ingen aning, men det kan inte vara mycket Hoppas det håller.

Sitter o funderar på att svetsa i ilägg i flänsen sen, för att uppnå D-port utan att svetsa i toppen.

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



du ser ut att ligga på gränsen!....
sågade isär en topp för att porta min... Och jag tror att du börjar ha rikigt tunt nu bakåt mot 3an...
Du vet väll om att 4an på b20 är den som har sämst kylning...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
lindgren skrev:
du ser ut att ligga på gränsen!....
sågade isär en topp för att porta min... Och jag tror att du börjar ha rikigt tunt nu bakåt mot 3an...
Du vet väll om att 4an på b20 är den som har sämst kylning...


Jo, jag kom på att 4:an har sämst kylning, efter att jag portat den... Men det visar sig om det håller eller inte... Då får man en ursäkt att göra iordning en ny topp... Det här var ju menat lite som ett experiment, men det råkar verka som att det kanske fungerar, så då kan man provköra med den också.

Ska såga isär en skrottopp nån dag, men jag har inte orkat.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



att cyl. #4 har sämre kylning på B18-B230 beror på att det är dålig cirkulation på kylvattnet där bak...

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Axel_1750 skrev:
att cyl. #4 har sämre kylning på B18-B230 beror på att det är dålig cirkulation på kylvattnet där bak...


och grottar du för långt åt sidorna så kommer du till......
Du om någon har väll sågat toppar

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



lindgren skrev:


och grottar du för långt åt sidorna så kommer du till......
Du om någon har väll sågat toppar



mjo, visst, men det är väll inte sämmre med gods runt fyrans avgaskanal? hur som, slipar han hål så svetsar vi

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Nu är bilen tillbaka i mitt varma garage... Tyvärr utan styrning, det blev för mycket att göra för Axel innan jag ville ha tillbaka bilen. Så jag får lösa det på nåt annat sätt.

Men bur är det i den iaf. Och det känns skönt. Nu måste jag bara lära mig ta mig i och ur den utan att skämma ut mig helt.

Bild:


_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering kanske... Har hänt lite, men inga större saker.
Bilen är lackad mattsvart inuti och under "motorhuven" eller vad man ska säga. Har monterat tillbaka pedalerna och styrsnäckan. Orkar inte bygga om till kuggstång nu. Kan göra det senare om det känns nödvändigt. Har fått tag på S60R-bromsok fram nu också så nu ska väl det bli av. Men jag har inte fått dom än så jag har inte kunnat trixa med adaptrar.
Har provmonterat en instrumentbräda från en 240, med plats för lite mer mätare än orginalet och kapat till lite plåt som täcker hålrummen i den.
Har också inhandlat en fabriksny B20F-topp och M400-växellåda som passar till B20. Lådan måste dock moddas lite till.
Just ja, har köpt och monterat en F-kamaxel också... Och en cool oljesticka från en militär-B20 så jag slipper plocka bort kompressorn när jag ska kolla oljan.

Lite bilder: Strejkar servern igen? Det funkar inte att ladda upp... Vi tar det på annan server så länge.



S60R-bromsskivorna passar i alla fall Bult on på 140 framvagn.



Motorn växer sakta ihop.



Toppen som står i bokhyllan hemma och väntar på att få smaka slipstift.



och den rejsiga instrumentbrädan.

_________________
Conny Uppvall
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Några ideer om montering av oken på 240-spindel kan du hitta här: http://personal.linkline.com/dbarton/volvo240bigbrakes.html Det skiljer lite i offset på 140 och 240 men det är så pass likt att du borde kunna använda en nästan identisk adapter med annan tjocklek.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Guson skrev:
Några ideer om montering av oken på 240-spindel kan du hitta här: http://personal.linkline.com/dbarton/volvo240bigbrakes.html Det skiljer lite i offset på 140 och 240 men det är så pass likt att du borde kunna använda en nästan identisk adapter med annan tjocklek.

Guson


Mjo, fast det är rätt enkelt att bygga en adapter nu när jag ÄNTLIGEN fått hem oken



Var bara det jag ville skryta med den här gången... Och att jag kollade på främre stötdämparna jag köpte tokbilligt förra sommarn och såg under ett lager fulfärg att det står DeCarbon! Nästan nya, bara målade för att de suttit på en Folkracebil som inte ville bli såld.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Har börjat fästa upp glasfiberfronten nu. Den ska inte bli flippbar som den är byggd för, utan motorhuven kommer kapas ur när den väl sitter där den ska. Jag behöver dock lite hjälp.

Som det är nu så sitter den med två huvsprintar av skenmodell i fram (under grillhålet, se bild). Den kommer även monteras med fyra likadana sprintar (två på varje sida) bak vid dörren, en upptill och en nertill. Därefter kommer huven kapas ur, och en ca 8cm bred, rätt lång plåt kommer plastas i på varje sida för att kunna lägga och fästa huven i (4 sprintar till), och sist men inte minst ska plåten som håller framlyktorna plastas i bottendelen av glasfiberfronten.

Vad tror folk bilprovningen kan säga om denna fastsättning och förstärkning, för lite? Eller hur känns det. Vill ju hålla vikten och komplexiviteten nere. Kan ju egentligen svetsa upp avbärare från "innerskärmsrören" till skarven huv/framskärm på varje sida. Då blir det ju ännu stabilare.

I övrigt blev jag förvånad av hur tight och fint den satte sig med bara två små fästen i fram. Rätt stabil pryl för att vara så lätt.

Dörren som sitter på ger väl en fingervisning om framtida kulörval.

Bild:

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Lite mer update...

Fjädrar och dämpare på plats i fram. Var lite struligt att få dit dämparna. I vanliga fall så monterar man först fjädrarna, monterar tillbaka allting och sen stoppar man i dämparna underifrån. Det hade funkat jättebra, men DeCarbon-dämparna var lite grövre än original så det var bara att riva ner allt igen och montera dom samtidigt som fjädrarna. Dubbeljobb är alltid kul. Kollade alla bussningar när jag hade allt lättillgängligt och det såg så bra ut att jag muttrade ihop allt utan ångest. Det trodde jag inte.

Sen idag så har jag för andra dagen varit på skroten och skruvat på en 145:a som har (hade) servostyrning. Numer har jag servostyrningen och den sitter provmonterad på 142:an. Dock så behöver jag åka dit och hämta rattstången i morgon. Trodde jag hade en rattstång som skulle fungera, men den var en decimeter för lång. Så det får bli Volvo original hela vägen.
Som tur var så hittade Axel för några veckor sen en fabriksny "knutbit" (kan det heta så, typ ett litet kort rör med knutkors i varje ände) som vi anade kunde vara till 140-serien av 1974 års modell med servo (väldigt liten marknad med andra ord, tidigare servorattstänger hade Hardyskiva och det är ju verkligen inget att hänga i julgranen). Och se på f*n. Visst var det till 140-74 och vips blev hela rattstången bättre än anat.

Anledningen till servostyrningen är lite tredelad... Dels är det färre rattvarv än originalsnäckan (3,7 emot 4,5 typ), dels så kan jag utan att oroa mig ha 8" eller bredare fälgar fram, och den tredje anledningen är ju att det är så fruktansvärt coolt med servo på en 140 eftersom 99% av alla människor (som ändå bryr sig) inte ens vet om att det fanns. Originalsaker är coola, i alla fall dom avancerade.

Nu hoppas jag att nån kan berätta för mig om det finns några nackdelar med en eldriven servopump! Jag har lite ont om plats runt motorn för remdrivna saker och funderar på om det skulle funka med eldrivet... Tips på såna om det finns att få tag på mottages också tacksamt.

Bilder:

Framvagnen med nya fjädrar o dämpare.



och styrservot provmonterat.



Just det. I veckan nu så ska bakaxeln plockas ner och bärarmarna ska bytas. Jag har en uppsättning fräsha med nya bussningar ligger redo. Växellådan ska ävan plockas ihop och tas ner i garaget. Den är riktigt trevlig faktiskt. Mer info kommer när jag är redo.

_________________
Conny Uppvall
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Som ni märker så har jag lite svårt att hålla mig till att jobba på en sak på bilen åt gången. Mest för att jag samlat på mig massa saker och nu har blivit arbetslös och äntligen har tid att skruva... Och då vill göra allt samtidigt.
Tänkte ta och avslöja växellådsvalet nu då Axel och jag fick den färdig idag... Tror inte nån har väntat på det så speciellt mycket, men jag tycker det är rätt kul låda faktiskt...
Det är en Volvo M400-låda med fabriksny tätstegad drevsats med kåpa och ingående axel för B20. Det enda begagnade är i stort sett Växellådshuset, bakre kåpan och växelspakslocket (som nog ska bytas ut, alternativt byggas om lite, längre fram).
M400 är alltså en fruktansvärt kraftig låda som satt monterad original i 164:or och vissa P1800 för att den skulle klassas för tävling. Tror inte jag skulle kunna döda den ens med mer än dubbelt så mycket effekt än jag siktar på. Den är lite av en våt dröm för mig, och jag tror fler skulle vilja ha den i volvo-banracingsammanhang.

Bild på lådan:



Utväxlingarna på växlarna är som följer:
1:an - 2,43 : 1
2:an - 1,77 : 1
3;an - 1,28 : 1
4:an - 1 : 1
Back - 2,74 : 1

Jag har dock lite svårt att välja bakaxelutväxlning. M30 med 4,10-utväxling eller M31 med 3,73-utväxning. Grafen nedan visar toppfarter på växlarna vid 7500rpm. Det blåa strecket visar 4,10, det röda visar 3,73.



En låååång etta gör inte bilen strippenvänlig direkt. Men på bana kommer jag älska den. Och det är ju det bilen byggs för. Lutar dock åt att köra 4,10-utväxlingen för att ha en chans att komma iväg med bilen i starten... Vad tros?

_________________
Conny Uppvall
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



bra val av låda. Men räkna med att byta bakaxel ofta om du kör med 140 orig. Dom är inte lika skottsäkra som m400. Bygger du bilen för bana är 4.10:1 axel'n riktigt trevlig, jag skulle tom kunna tänka mig att gå ännu mer numeriskt högre.... Du har juh vridet och det gör juh även sitt till körupplevelsen...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Axel_Wall
Uppsala -Knivsta
Här sen Okt 2005
Inlägg: 19



M400 håller i personbilsutförande (med dom koniska rullagren till bottenstocken) för över 600hk.
Denna tätstegade M400 har en högre primärutväxling mellan ingående axeln och bottenstocken, samt extra breda koniska rullager till bottenstocken, vilket gör att den håller för uppskattningsvis 40% mer effekt än personbilslådan.

_________________
Axel Wall, SM-Racing



070-4687507
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197


Trådstartare
Jag sitter och funderar på en 4,56:1-utväxling på bakaxeln. Satt visst på tidiga 140 med överväxel och tidiga 145:or. Kanske fler modeller, men det har jag inte hittat nån info om. Då skulle kurvan se ut såhär:



200 km/h i slutfart på 4:an. Ettan går upp till lite över 80. Skulle kanske till och med kunna gå ännu lägre i utväxling beroende på bana... hmm. Vad tros? Vad skulle passa svenska banor bäst? När jag ska köra på ringen så kanske det är dags att peta i 3,73:1-utväxlingen. Men svenska banor är väl lite mindre högfartsinriktade? Eller har jag fel?

Det här känns som den första riktiga rejsa.nu-frågan jag ställt här faktiskt...

_________________
Conny Uppvall
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -73 Kompressorprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (67450 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande