Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (52470 totalt) |
Sist jag skrev i den här tråden så handlade det om skruvburars vara eller icka vara.
Kul att du skall börja tävla, BMW cup tror jag blir riktigt bra för bilen och dig Ett litet tips på vägen är att istället för att fokusera på motoreffekt så koncentrera dig på att få chassit rätt med alla bussningar, krängningshämmare och annat. Dämparna verkar du redan ha köpt. En bil med 420 hk som är köhlertrimmad låter som att den innehåller en del specialdelar och specialdelar är dyrt. Dvs rasad motor så kanske säsongen är slut Släng istället ned en original 321 hästars M3 motor och använd ditt kolfiberinsug om det ger 10 - 20 häster mer......vet inte jag. Du kommer utan problem att klara dig med strax över 300 hk i specialklassen och jag betvivlar starkt att du kommer att sakna de sista 100 hk om du får ner bilen till 1200 kg eller lägre. Se det som ett vänskapligt råd från någon som har rasat några motorer senaste året. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jo, visst skulle man klara sig med 300hk i BMW-cup. Men denna bilen byggs för SLC och där räcker det inte långt.
Men visst, det kommer helt klart att prioriteras väghållning på denna med tanke på att de som jag ser som klara konkurrenter i SLC har över 500hk. Bussningar kommer det inte att bli några, däremot uniballs hamnar lite här o var. Knivkrängare ligger i garaget redan, så den biten är också avklarad. Sedan har jag suttit och räknat på hur jag skall utforma diffusors, venturitunnlar och vingar för bästa downforce. (farkostteknik KTH ) Motoreffekten är klart nedprioriterad och trimningsgraden ligger ungefär som en standard csl-motor. Dom som använder den här motorn kör oftast 24h och liknande. Var jag ute efter effekten hade jag satsat på en v8 på en gång. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Håller med dig till viss del men faktum kvarstår vad gör du när motorn rasar? De större teamen i SLC har 2 - 3 motorer som ligger och väntar om ngt händer. Nu har jag inte ngn inblick i din ekonomi men det kan snabbt bli otäckt dyrt om man kör med specialmotorer. Min tanke är att om klassen tillåter så är det alltid smidigare att ta en motor från hyllan utan att trimma mer än insug och mappning, vilket gör att allt blir betydligt billigare om det går åt h-vte. Både M3:or och M5:or är byggda för att klara hård belastning timme efter timme utan att man behöver ta isär allt i molekyler efter 2 race. Börjar man trimma och sega mer på matrialet så kan det vara lite si och så med tillförlitligheten.
Kul bygge dock och lycka till med satsningen _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
En liten urspårning men... Det är inte speciellt många av teamen har extramotorer ståendes klara att lämpa i. De flesta har dock kapacitet att bygga en ny motor till efterföljande race om något händer _________________ /Kristian Elisson |
||||
fast dom bästa teamen (dvs dom som får sina bilar i mål ) ligger nog inte mycket över 400Hk.... dom sista hundra hästarna kostar mest driftsäkerhet på allt i drivlinan. Fast det är klart att vara snabb över ett varv är dom. |
||||
Möjligt att det är så. Men då finns grundmatrialet redan klart. Dvs färdiga toppar och bottendelar och sedan kombinerar man det med lite godis och vips så har man en trimmad och färdig motor. Men det kostar pengar!! Tillbaks till topic och det är att det säkert blir en jäkligt kul bil oavsett vad du väljer för motor. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Kul med fler BMW i serien I kl.3 är en av årets mer framgånsrika bilar en MCoupe med en relativt orörd M3 3.2-spis. För att räcka långt i SLC behövs snabb bil, snabba förare, snabba mekaniker, bra strategi och en del tur. För att ha kul i SLC räcker det med att vara med _________________ /Kristian Elisson |
||||
Ser ballt ut
Du har inga 8x17" fälgar över ? Såg de fanns lite olika P.S Posten har inte kommit med nån pall ännu! kanske de skulle gjort eller ? _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
om möjligt tar jag gärna del av dina tankar angående aerodynamiken då våra bilar kommer att bli ganska lika. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Självklart kan jag dela med mig till dig. Jag har inte börjat ordentligt än men så fort kitet är på så jag kan börja räkna och utforma så kan jag pm:a fortlöpande. Så, ju fortare du blir klar med själva GTR-kitet desto fortare blir jag klar med aerodynamiken. Hur hade du tänkt att fronten o bakspoilern skulle se ut i ditt kit? om du inte är klar med dessa än så kan jag komma med lite funderingar. Vi kan ju ta detta på pm... _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Då hann man med lite i garaget i helgen ändå.
Asfaltmattor är kul!!! Precis så kul! Men nu är den i alla fall ren inuti. Välförtjänt paus med WTCC Innan framdämparna monteras. Bilen skall flyttas till ett annat garage. Personen på bilden är i högsta grad behjälplig under byggets gång. (Hörger här på rejsa) Nya bakvagnen på bilen för första gången. Bakdämparna monterade på bakvagnen. Motorn är även urplockad och skickad till köhler. Så nu närmast väntar bursvetsning och febrilt letande efter lämplig diff. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
oj, nu har vi varit dåliga på att uppdatera.
Jag lovar bot och bättring. Skall lägga in bilder under veckan och skriva om vad som hänt sen sist. Buren är iaf i och bakvagnen är färdig (den har förändrats sedan sist igen). Den är även målad inuti allt utom golvet. Tank, pedalställ och bromsar har kommit. Fram och bakok. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Vi får nog köra utan breddare till att börja med. Det har kört ihop sig lite.
Men förhoppningsvis får vi nog in 245:or fram ändå. I helgen blev all svetsning klar och vi har gjort mallen till instrumenpanelen. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Ett gtr-kit inhandlat från tyskland. Vi kan köra breeda däck ändå.
Lite bilder nedan. Som brukligt ett par veckor gamla, skall försöka att vara lite mer frekvent i uppdaterandet framöver. Snart åstundar påskhelgen, då skall insidan bli klar samt bakvagn och bärarmar fixas till. Buren i färdigt skick fin triangulering mella tornen bak Fjädertornen sömsvetsas Resultatet _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Jo, det går framåt. Motorn är färdig och skall bara bromsas innan vi får tillbaka den. Bakvagnen är färdig med bromsar och dämpare på plats.
Dock har vi än en gång fått ett bakslag angående breddningen. Vi får inte kitet förrän tidigast i juli, så vi kör utan i sommar. Insidan är klar förutom instrumentering och sista elen. Skall se om jag hittar lite bilder. Vi har även ett nytt projekt på gång men ni får vänta ett litet tag till innan det avslöjas vad det blir för något. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||
Hittade detta på ebay.de om det kanske skulle vara nåt ?
http://search.ebay.de/_W0QQsassZmoto Släng upp lite bilder snart också _________________ / Daniel Eklund Busbil: Ingen för tillfället... Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 BMW-cup/SLC -96 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (52470 totalt) |