Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 BMW-cup/SLC -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (52470 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Sist jag skrev i den här tråden så handlade det om skruvburars vara eller icka vara.

Kul att du skall börja tävla, BMW cup tror jag blir riktigt bra för bilen och dig

Ett litet tips på vägen är att istället för att fokusera på motoreffekt så koncentrera dig på att få chassit rätt med alla bussningar, krängningshämmare och annat. Dämparna verkar du redan ha köpt.

En bil med 420 hk som är köhlertrimmad låter som att den innehåller en del specialdelar och specialdelar är dyrt. Dvs rasad motor så kanske säsongen är slut Släng istället ned en original 321 hästars M3 motor och använd ditt kolfiberinsug om det ger 10 - 20 häster mer......vet inte jag. Du kommer utan problem att klara dig med strax över 300 hk i specialklassen och jag betvivlar starkt att du kommer att sakna de sista 100 hk om du får ner bilen till 1200 kg eller lägre.

Se det som ett vänskapligt råd från någon som har rasat några motorer senaste året.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Jo, visst skulle man klara sig med 300hk i BMW-cup. Men denna bilen byggs för SLC och där räcker det inte långt.
Men visst, det kommer helt klart att prioriteras väghållning på denna med tanke på att de som jag ser som klara konkurrenter i SLC har över 500hk. Bussningar kommer det inte att bli några, däremot uniballs hamnar lite här o var. Knivkrängare ligger i garaget redan, så den biten är också avklarad.
Sedan har jag suttit och räknat på hur jag skall utforma diffusors, venturitunnlar och vingar för bästa downforce. (farkostteknik KTH )
Motoreffekten är klart nedprioriterad och trimningsgraden ligger ungefär som en standard csl-motor. Dom som använder den här motorn kör oftast 24h och liknande.
Var jag ute efter effekten hade jag satsat på en v8 på en gång.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Håller med dig till viss del men faktum kvarstår vad gör du när motorn rasar? De större teamen i SLC har 2 - 3 motorer som ligger och väntar om ngt händer. Nu har jag inte ngn inblick i din ekonomi men det kan snabbt bli otäckt dyrt om man kör med specialmotorer. Min tanke är att om klassen tillåter så är det alltid smidigare att ta en motor från hyllan utan att trimma mer än insug och mappning, vilket gör att allt blir betydligt billigare om det går åt h-vte. Både M3:or och M5:or är byggda för att klara hård belastning timme efter timme utan att man behöver ta isär allt i molekyler efter 2 race. Börjar man trimma och sega mer på matrialet så kan det vara lite si och så med tillförlitligheten.

Kul bygge dock och lycka till med satsningen

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

JohnC skrev:

De större teamen i SLC har 2 - 3 motorer som ligger och väntar om ngt händer.

En liten urspårning men... Det är inte speciellt många av teamen har extramotorer ståendes klara att lämpa i. De flesta har dock kapacitet att bygga en ny motor till efterföljande race om något händer

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



triss skrev:
Jo, visst skulle man klara sig med 300hk i BMW-cup. Men denna bilen byggs för SLC och där räcker det inte långt.
Men visst, det kommer helt klart att prioriteras väghållning på denna med tanke på att de som jag ser som klara konkurrenter i SLC har över 500hk. Bussningar kommer det inte att bli några, däremot uniballs hamnar lite här o var. Knivkrängare ligger i garaget redan, så den biten är också avklarad.
Sedan har jag suttit och räknat på hur jag skall utforma diffusors, venturitunnlar och vingar för bästa downforce. (farkostteknik KTH )
Motoreffekten är klart nedprioriterad och trimningsgraden ligger ungefär som en standard csl-motor. Dom som använder den här motorn kör oftast 24h och liknande.
Var jag ute efter effekten hade jag satsat på en v8 på en gång.


fast dom bästa teamen (dvs dom som får sina bilar i mål ) ligger nog inte mycket över 400Hk.... dom sista hundra hästarna kostar mest driftsäkerhet på allt i drivlinan. Fast det är klart att vara snabb över ett varv är dom.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Kristian Larsson skrev:
JohnC skrev:

De större teamen i SLC har 2 - 3 motorer som ligger och väntar om ngt händer.

En liten urspårning men... Det är inte speciellt många av teamen har extramotorer ståendes klara att lämpa i. De flesta har dock kapacitet att bygga en ny motor till efterföljande race om något händer


Möjligt att det är så. Men då finns grundmatrialet redan klart. Dvs färdiga toppar och bottendelar och sedan kombinerar man det med lite godis och vips så har man en trimmad och färdig motor. Men det kostar pengar!! Tillbaks till topic och det är att det säkert blir en jäkligt kul bil oavsett vad du väljer för motor.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

triss skrev:

Men denna bilen byggs för SLC och där räcker det inte långt.

Kul med fler BMW i serien thumbs up
I kl.3 är en av årets mer framgånsrika bilar en MCoupe med en relativt orörd M3 3.2-spis.
För att räcka långt i SLC behövs snabb bil, snabba förare, snabba mekaniker, bra strategi och en del tur. För att ha kul i SLC räcker det med att vara med

_________________
/Kristian Elisson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering.
Inget mer har hänt i garaget men ett par inköp har gjorts.
Säkerhetstank och pedalställ bl.a.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Ser ballt ut

Du har inga 8x17" fälgar över ?

Såg de fanns lite olika

P.S Posten har inte kommit med nån pall ännu! kanske de skulle gjort eller ?

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



triss skrev:
Sedan har jag suttit och räknat på hur jag skall utforma diffusors, venturitunnlar och vingar för bästa downforce. (farkostteknik KTH )


om möjligt tar jag gärna del av dina tankar angående aerodynamiken då våra bilar kommer att bli ganska lika.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
triss skrev:
Sedan har jag suttit och räknat på hur jag skall utforma diffusors, venturitunnlar och vingar för bästa downforce. (farkostteknik KTH )


om möjligt tar jag gärna del av dina tankar angående aerodynamiken då våra bilar kommer att bli ganska lika.


Självklart kan jag dela med mig till dig.
Jag har inte börjat ordentligt än men så fort kitet är på så jag kan börja räkna och utforma så kan jag pm:a fortlöpande.
Så, ju fortare du blir klar med själva GTR-kitet desto fortare blir jag klar med aerodynamiken.
Hur hade du tänkt att fronten o bakspoilern skulle se ut i ditt kit?
om du inte är klar med dessa än så kan jag komma med lite funderingar. Vi kan ju ta detta på pm...

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Då hann man med lite i garaget i helgen ändå.



Asfaltmattor är kul!!!



Precis så kul!
Men nu är den i alla fall ren inuti.



Välförtjänt paus med WTCC



Innan framdämparna monteras. Bilen skall flyttas till ett annat garage.
Personen på bilden är i högsta grad behjälplig under byggets gång. (Hörger här på rejsa)



Nya bakvagnen på bilen för första gången.



Bakdämparna monterade på bakvagnen.


Motorn är även urplockad och skickad till köhler.
Så nu närmast väntar bursvetsning och febrilt letande efter lämplig diff.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Hörger
Visby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 24



thumbs up

_________________
Thomas Hörger
RMS Racing
Audi TT-R (till salu)
Renault Clio -92 (vinterbil)
Ford Sierra "RS" (5papps-raggare)
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
oj, nu har vi varit dåliga på att uppdatera.
Jag lovar bot och bättring. Skall lägga in bilder under veckan och skriva om vad som hänt sen sist.

Buren är iaf i och bakvagnen är färdig (den har förändrats sedan sist igen).
Den är även målad inuti allt utom golvet.
Tank, pedalställ och bromsar har kommit.


Fram och bakok.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Några bilder från burbyggnationens gång. De är ett par veckor gamla men det får ni ha överseende med.










Frambromsar!!

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Roger Brorsson
Sollefteå
Här sen Jun 2004
Inlägg: 544



Trevligt bygge må jag säga thumbs up

_________________
MVH Roger Brorsson
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Vi får nog köra utan breddare till att börja med. Det har kört ihop sig lite.
Men förhoppningsvis får vi nog in 245:or fram ändå.
I helgen blev all svetsning klar och vi har gjort mallen till instrumenpanelen.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Ett gtr-kit inhandlat från tyskland. Vi kan köra breeda däck ändå. thumbs up
Lite bilder nedan. Som brukligt ett par veckor gamla, skall försöka att vara lite mer frekvent i uppdaterandet framöver.
Snart åstundar påskhelgen, då skall insidan bli klar samt bakvagn och bärarmar fixas till.


Buren i färdigt skick





fin triangulering mella tornen bak





Fjädertornen sömsvetsas





Resultatet

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Hur går det med detta balla bygge ?

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862


Trådstartare
Jo, det går framåt. Motorn är färdig och skall bara bromsas innan vi får tillbaka den. Bakvagnen är färdig med bromsar och dämpare på plats.
Dock har vi än en gång fått ett bakslag angående breddningen. Vi får inte kitet förrän tidigast i juli, så vi kör utan i sommar.
Insidan är klar förutom instrumentering och sista elen. Skall se om jag hittar lite bilder.

Vi har även ett nytt projekt på gång men ni får vänta ett litet tag till innan det avslöjas vad det blir för något.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Hittade detta på ebay.de om det kanske skulle vara nåt ?

http://search.ebay.de/_W0QQsassZmotormanagement-1QQhtZ-1

Släng upp lite bilder snart också

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 BMW-cup/SLC -96
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (52470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande