Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-07-07 SSM på Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (19002 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator







De hade kommit närmare och närmare varandra för varje varv, och nu såg det ut att bli för tight, så avtryckarfingret for ner...



och jag hade inte fel i min gissning.























Låt mig gissa att killen i MG:n upplevde ett "intressant" ögonblick just här.









Så, bara Ginetta och Hist Std kvar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Härliga bilder Patrik

Inga bilder på Elanerna som leker folkrace på rakan?

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator

Nej, tyvärr. Vilka var det? Hörde att den blå och röda varit ihop tidigare...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Bengt Metz skrev:
Härliga bilder Patrik

Inga bilder på Elanerna som leker folkrace på rakan?

/ Bengt Metz

Vad var det som hände? Jag missade SSM för första gången sedan 1998...

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator





Fått klarhet i vad som är fel i lådan ännu, Peter?




















_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8822

Hjälpmoderator





Lite lättare trängsel en bit ner i fältet...













Det var allt jag hade. Och nu, raskt vidare mot Locostklubbens körning på SS och WTCC plus allt annat jag hunnit vara på sen dessa togs

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Lite vedermödor för att deltaga i det prestigefyllda SSM

Min motor gillade inte alls låg oljenivå på Knutstorp under SSMet då jag för första gången skulle deltaga i ett Sportvagnsmeeting 6-8 Juli

Tävlingen jag deltog i heter ju numera Automobil Sportcar meeting, jag deltar i Roadsport A med en 145 hästars motor, andra har 160 och upp till drygt 200

Fredagen ösregnade det, bilen fick stå under ett Biltema partytällt hela dagen
Lördagen körde jag tidsträning på upptorkande bana, fick nionde tid av nio startande i Roadsport A

Racet på eftermiddagen var ännu torrare och jag gick i mål på en åttonde plats av nio startande

Publikåkningen brukar jag inte missa så även i år körde jag publik, efter ca 10st 2varvs pass började ett omisskänligt ljud lyda från motorn, vevlagerbank

Av banan, låg oljenivå!! gick i mer en 1 liter

Ut till andra Racet, en helt kass start, Alfan i roadsport B gick ut till höger och blockade mittfilen, fick släppa gasen och motorn kom under de magiska 4000 Rpm en, motorn drog inte ett dugg och medtävlarna for i väg

Efter ett varv kom dunket / slamret tillbaka, av banan

Trailer hem till garaget

Det visade sig vara allvarliga skador på många delar, ettans vevstake var blåsvart, av vevlagret återstod endast ett tunt skal, resten var utbankat på sidorna så det såg mer ut som ett radiallager

Veven kass, ramlager kass samt naturligtvis alla resterande vevlager

Mycket roliga saker återfanns i sumpen

Vad göra ???? borra block, balansera upp en annan vev, balansera upp 4 nya stakar samt skaffa hem nya kannringar till de 83,5 mms Accralitekolvarna som låg på hyllan, plana topp, gå igenom ventilerna samt byta till en något tamare kam (när jag ändå håller på), från Kent cams 254 till en 244

Panelen på huset i oxie fick vänta och många timmar och kvällar / nätter lades i garaget, ibland blev klockan 4.30 - 5.00 innan jag kröp i säng med Sydsvenskan i handen

I övrigt passade jag på att bygga om kylsystemet till ett slutet system, byggde om vevhusventilationen så att oljan från vevhuset går in i ena änden på ventilkåpan och andra änden ventileras till catchtanken samt monterade en oljekylare ovanför den vanliga kylaren, ja det finns plats lite bakom den vanliga kylaren!!

Motorn blev klar 2/7 kördes in fram och tillbaka till Fredrik olsson i Gislöv, Fredrik var ute på jobb så jag körde om Sturup och sedan till Holmeja där jag talade med BG olsson om ett ev Zetecbyggande.
Han blev eld och lågor och tyckte att det kunde passa även i hans Caterham av lite äldre modell.
BG är en pedant, vilket syns på hans bilar och trädgård mm, ett kul snack någon timma sedan åter oxie då hustrun ringde och hotade med middag

Tillbaks till garaget i Malmö
Funderade på att efterjustera toppen efter nybyggnationen men bestämde mig för att gör detta efter KM3
Kollade bromsbelägg, tunna fram men avgjorde att dom klarar KM3

Mot oxie ca 22.30 vid nerfarten från Hedbergs på motorvägen får jag stopp i maskinen
Ringer hustrun som ser en film och kanske, efter den, kommer hon!!

Mörkt, stopp i maskin---------, börjar felsöka, inget bränsle kommer fram då jag kör på starten, aha troligen bränsleregulatorn som inte gör sitt jobb, Redtopp pumpen vibrerar ju

Bateriet tar klart slut (litet racebatteri) vid startförsöken

Stoppa någon med startkablar på motorvägen?? Vroom, Wroom, Wroom ingen känner för att stanna

Kommer en på nerfarten mot motorvägen som stannar, en invandrarfamilj som säger att de skall hämta startkablar och komma tillbaks om "fem" minuter

Efter en kvart stannar en familj med startkablar bakom min bil, föraren har en kompis uppe i landet som har en sån bil

Modern bil han har (en Volvo tror jag), batteriet i kofferten med kåpa över som måste lossas

Invandrarfamiljen dyker upp med startkablar!! och jag tackar ödmjukast

Vi fixar ström och Caterhamen hickar igång, backar upp för påfarten under svåra vedermödor då motorn knappt går, kommer upp till rondellen utanför Hedbergs och bilen dör helt (orkar inte dra alls)


Ringer hustrun igen, filmen varar ca 30 minuter till, jag säger till henne att det inte blir nån körning på lördagen (KM3), hon kommer med lina då filmen är slut säger hon

Jag fortsätter felsöka bränslesystemet och kopplar bränsleslangen förbi tryckregulatorn då jag tror att det är denna som är problemet

Ingen framgång

Ytterligare felsökning längs bränsleförsörjningen, bak i skuffen vid Redtoppen finner jag felet, verktygen har snott in sig i bränsleslangen som då fått ett veck

Ändra rotingen för slangen med ett strapp och vips så gick motorn igen

Exempel på ett vevlager som ser mycket bättre ut än det som fanns i min motor



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eftersnack
2007-07-07 SSM på Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (19002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande