Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30655 totalt) |
Ett surt inlägg, men jag måste bara få dela med mig av mitt missnöje..
Däckcenter i Vellinge har varit trogen leverantör av däckservice till både min och Annas rejsbilar. Dom har varit lite dyrare än andra, men det har varit nära och bra, trevligt bemötande och allt det där - men nu får det fanimej vara nog... Lämnade in fyra lösa hjul för skifte till R-däck tidigare i veckan. Uppenbarligen så har det skett en ändring av prispolitiken... Höll på att svimma när jag hämtade ut hjulen och fick räkningen.. 1400 spänn.. Fjortonhundra! För att skifta fyra däck på lösa fälgar. Halllåååå?!! Däckcenter i Vellinge: Ni är härmed strukna från min leverantörslista. _________________ -- |
||||
Från min också efter ett synnerligen dåligt försök till hjulinställning förra veckan.
Så här lät det före besöket, "vi gör hur många sådana här Porschrar som helst". Under försöket "asså jag kan inte ställa cambern eftersom det behövs specialverktyg" /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
1400?? Är dom helt galna? Normalt pris brukar väl ligga på ca 500:- och redan där är det ju dyrt för 15 minuters jobb. _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
225:- /hjul enligt deras web, men då ingår kostnad för att slita av det gamla däcket samt att ta hand om gamalt däck (25:-). Att bara lägga på gummi på tomma fälgar ink balansering landar väl då rimligtvis på 125-150 Kr hjul. *edit* Jag hade dessutom missuppfattat vad Fredrik skrev. Jag tolkade det som tomma fälgar, men det var visst lösa hjul.... _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
Eeeh, specialverktyg, hur menar dom då? Hyls och insexnycklar i standarddimensioner, kan det va något att köpa in då eller? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Kanske trodde de att det var en 993:a som behöver ett specialverktyg för den kinematiska toen.. _________________ Anders Hansson |
||||
Jo enligt anvisningarna skall man ju ha en excenterlösning, Porsche tool 9265, när man ställer cambern fram för största möjliga bekvämlighet. Nu är det en sak att cambern stod perfekt och maxat som det var innan så det behövdes ingen justering. Men hade det behövts så hade dom inte haft en aning. Och lasta ner fronten, varför skall man göra det? Suck. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Mantorp i helgen alltså.
Traditionsenlig start på Porschesäsongen. Hade en "gemytlig" resa upp i alla fall. Nya dragbilen funkar bra (Merca C 200 K). Farthållare och automatlåda är ju rätt behagligt, men inte så spännande kanske.. Traditionsenlig start på säsongen innebär också strul. Min nyinstallerade boostcontroller var helt död när jag startade upp bilen. Ingen kontroll på laddtrycket alltså... Den funkade igår, men nu var den helt svart... Lite utredningsarbete startade: Hittade till slut ett kabelbrott, som såg förvånansvärt välgjort ut: Vågar inte spekulera hur det har kunnat bli ett så fint snitt - och jag hittade faktiskt ytterligare ett likadant kabelbrott något senare... Jag måste ha varit osedvanligt klantig med avbitaren när jag installerade prylarna, det här är ju väldigt märkligt.. Nå, det verkar ha blivit ordning på grejorna nu, men det känns ju lite störande att det alltid ska strula... _________________ -- |
||||
Men du, lycka till imorgon och hoppas att du slipper strul!
Vi ses på söndag. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Racerapport Mantorp.. Äh - vadå race?
Den här lilla manicken förföljer mig... Igår: Kabelbrott. Idag: Sammanbrott. Kort version: Jag och min mekaniker gjorde uppenbarligen fel vid installationen. (Hann bara testa bilen ett par repor i ösregn - och det verkade då som en rimlig effektminskning hade uppnåtts. Yeah right. ) Idag på Mantorp så blev det liiiite mer tydligt att bilen helt saknade bottendrag, och inte fasen fanns det mycket drag på toppen heller.. Boost controllern reagerade bara märkligt på mina försök att justera den, så jag struntade i det och körde så gott det gick i alla fall. Det blev visserligen ett spännande race med mina gamla vänner i Klass 1, där jag till slut hade klarat en pallplats med en 1,34-tid - Men nu tävlar jag ju i Klass 2 och där kör tätbilarna på 1,29... Det blev en fjärdeplats, flera mil från tätstriden. Nåväl, felet är lokaliserat - en slang satt 100% fel- och i morgon så fungerar bilen nog lite bättre, men nu känns allt felsökande och fixande lite väl provisoriskt och man blir ju kort och gott lite trött........ _________________ -- |
||||
|
||||
Gött mos... Till söndagens race så hade jag hittat alla de bortsprungna hästarna - och det var som en ny bil att köra - på gott och ont. (Det hade inte varit helt fel att lägga några träningsvarv med alla 270hk, i stället för lördagens svårfångade ~220 hk) Innan racet så satte jag upp några små punkter att jobba med: 1) Sätt upp realistiska delmål. 2) Fokusera på körningen. 3) Ha roligt! Efter den förnedrande bataljen långt ner i "fel" klass under lördagen, så visste jag att jag skulle bli sist i min klass på söndagen. (Några medtävlare hade åkt hem) Mitt realistiska delmål blev därför att jag fanimej inte skulle vara efter segraren i den svagare Klass 1. Det blev till slut ett bra delmål att jobba efter och jag klarade det med någon sekund tillgodo. och det blev onekligen ett roligare race än på lördagen. Tog det medvetet försiktigt och tappade lite i starten, men behöll lugnet och kunde arbeta mig förbi de motorsvagare Klass 1-bilarna, en efter en, på rakan. Mina två medtävlare i Klass 2 hade då -som väntat- redan seglat iväg, men jag bibehöll skärpan bra, i alla fall fram till att Carrera Cup-bilarna började varva mot slutet av racet, då man naturligt nog tappar lite fokus. Som sagt - ett mycket roligare race än på lördagen och tredjeprisbucklan (av tre startande i klassen) kändes märkligt nog ändå som en sporre och ett fall framåt. Kom ihåg till nästa gång: 1) Shake-down efter varje större förändring. 2) Never trust a mechanic. 3) Mantorp är Mantorp. Att utveckla i körningen: 1) Bättre fart in i böj. 2) Tidigare gaspådrag. _________________ -- |
||||
En fråga som inte har med helgens bankörning att göra. Vilka fäljar sitter å bilen på bilden där den är lastad på släpkärran? Passar bra på en 944 tycker jag.
_________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||
Cup 2 fram och Cup 1 bak ser det ut som. _________________ Anders Hansson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30655 totalt) |