Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (30655 totalt)
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
Ett surt inlägg, men jag måste bara få dela med mig av mitt missnöje..

Däckcenter i Vellinge har varit trogen leverantör av däckservice till både min och Annas rejsbilar.

Dom har varit lite dyrare än andra, men det har varit nära och bra, trevligt bemötande och allt det där -
men nu får det fanimej vara nog...

Lämnade in fyra lösa hjul för skifte till R-däck tidigare i veckan. Uppenbarligen så har det skett en ändring av prispolitiken...

Höll på att svimma när jag hämtade ut hjulen och fick räkningen.. 1400 spänn.. Fjortonhundra!
För att skifta fyra däck på lösa fälgar. Halllåååå?!!

Däckcenter i Vellinge: Ni är härmed strukna från min leverantörslista. thumbs down

_________________
--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Från min också efter ett synnerligen dåligt försök till hjulinställning förra veckan.

Så här lät det före besöket, "vi gör hur många sådana här Porschrar som helst". Under försöket "asså jag kan inte ställa cambern eftersom det behövs specialverktyg"

thumbs down

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



FredrikÅ skrev:


Höll på att svimma när jag hämtade ut hjulen och fick räkningen.. 1400 spänn.. Fjortonhundra!
För att skifta fyra däck på lösa fälgar. Halllåååå?!!

Däckcenter i Vellinge: Ni är härmed strukna från min leverantörslista. thumbs down


1400?? Är dom helt galna? Normalt pris brukar väl ligga på ca 500:- och redan där är det ju dyrt för 15 minuters jobb.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1379



-De flesta ligger på 2-250kr/hjul.
Däckonline tar 250kr/hjul ute i Fosie.
-Så 1400kr låter ganska dyrt

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Kjell 944 skrev:
-De flesta ligger på 2-250kr/hjul.
Däckonline tar 250kr/hjul ute i Fosie.
-Så 1400kr låter ganska dyrt


Men i Vellinge är friheten större.


_________________
Anders Hansson
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Kjell 944 skrev:
-De flesta ligger på 2-250kr/hjul.
Däckonline tar 250kr/hjul ute i Fosie.
-Så 1400kr låter ganska dyrt


225:- /hjul enligt deras web, men då ingår kostnad för att slita av det gamla däcket samt att ta hand om gamalt däck (25:-). Att bara lägga på gummi på tomma fälgar ink balansering landar väl då rimligtvis på 125-150 Kr hjul.

*edit* Jag hade dessutom missuppfattat vad Fredrik skrev. Jag tolkade det som tomma fälgar, men det var visst lösa hjul....

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



964RS skrev:
Från min också efter ett synnerligen dåligt försök till hjulinställning förra veckan.

Så här lät det före besöket, "vi gör hur många sådana här Porschrar som helst". Under försöket "asså jag kan inte ställa cambern eftersom det behövs specialverktyg"

thumbs down

/Anders


Eeeh, specialverktyg, hur menar dom då?
Hyls och insexnycklar i standarddimensioner, kan det va något att köpa in då eller?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Staffan Bergholm skrev:
964RS skrev:
Från min också efter ett synnerligen dåligt försök till hjulinställning förra veckan.

Så här lät det före besöket, "vi gör hur många sådana här Porschrar som helst". Under försöket "asså jag kan inte ställa cambern eftersom det behövs specialverktyg"

thumbs down

/Anders


Eeeh, specialverktyg, hur menar dom då?
Hyls och insexnycklar i standarddimensioner, kan det va något att köpa in då eller?


Kanske trodde de att det var en 993:a som behöver ett specialverktyg för den kinematiska toen..

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Staffan Bergholm skrev:


Eeeh, specialverktyg, hur menar dom då?
Hyls och insexnycklar i standarddimensioner, kan det va något att köpa in då eller?


Jo enligt anvisningarna skall man ju ha en excenterlösning, Porsche tool 9265, när man ställer cambern fram för största möjliga bekvämlighet. Nu är det en sak att cambern stod perfekt och maxat som det var innan så det behövdes ingen justering. Men hade det behövts så hade dom inte haft en aning. Och lasta ner fronten, varför skall man göra det? Suck.

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
Mantorp i helgen alltså.
Traditionsenlig start på Porschesäsongen.

Hade en "gemytlig" resa upp i alla fall. Nya dragbilen funkar bra (Merca C 200 K).
Farthållare och automatlåda är ju rätt behagligt, men inte så spännande kanske..



Traditionsenlig start på säsongen innebär också strul.
Min nyinstallerade boostcontroller var helt död när jag startade upp bilen.
Ingen kontroll på laddtrycket alltså... Den funkade igår, men nu var den helt svart...

Lite utredningsarbete startade:


Hittade till slut ett kabelbrott, som såg förvånansvärt välgjort ut:


Vågar inte spekulera hur det har kunnat bli ett så fint snitt - och jag hittade faktiskt ytterligare ett
likadant kabelbrott något senare... Jag måste ha varit osedvanligt klantig med avbitaren när jag
installerade prylarna, det här är ju väldigt märkligt..

Nå, det verkar ha blivit ordning på grejorna nu, men det känns ju lite störande att det alltid ska strula...

_________________
--
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Men du, lycka till imorgon och hoppas att du slipper strul!

Vi ses på söndag. thumbs up

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Akta dig för elektroniken, det kan bli tungt. Nu har du ju dubbelt så mycket elgrejer i bilen. Fläkt var väl enda utrustningen tidigare?

_________________
Anders Hansson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
Racerapport Mantorp.. Äh - vadå race?



Den här lilla manicken förföljer mig... Igår: Kabelbrott. Idag: Sammanbrott.

Kort version: Jag och min mekaniker gjorde uppenbarligen fel vid installationen. (Hann bara testa bilen ett
par repor i ösregn - och det verkade då som en rimlig effektminskning hade uppnåtts. Yeah right. )

Idag på Mantorp så blev det liiiite mer tydligt att bilen helt saknade bottendrag, och inte fasen fanns det
mycket drag på toppen heller.. Boost controllern reagerade bara märkligt på mina försök att justera den,
så jag struntade i det och körde så gott det gick i alla fall.

Det blev visserligen ett spännande race med mina gamla vänner i Klass 1, där jag till slut hade klarat en
pallplats med en 1,34-tid - Men nu tävlar jag ju i Klass 2 och där kör tätbilarna på 1,29... Det blev
en fjärdeplats, flera mil från tätstriden.

Nåväl, felet är lokaliserat - en slang satt 100% fel- och i morgon så fungerar bilen nog lite bättre, men nu
känns allt felsökande och fixande lite väl provisoriskt och man blir ju kort och gott lite trött........

_________________
--
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Ah kom igen Fredrik, du hittade ju felet direkt, var glad för det! På det igen imorron!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Något jag skall ha med mg upp imorgon?

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324




Även om Fredrik hade problem med att få något "mos" ur bilen så blev han bra på bild






Fredrik, hoppas du får ordning på grejjorna håller tummarna thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12888




Framhjulet ser ju nästan photoshopsänkt ut, men jag antar att det är äkta...
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Anders Jeppsson skrev:

Framhjulet ser ju nästan photoshopsänkt ut, men jag antar att det är äkta...


Förmodligen lika äkta som viktökningen i Fredriks ansikte:


_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
Staffan Bergholm skrev:

Även om Fredrik hade problem med att få något "mos" ur bilen så blev han bra på bild thumbs up


Gött mos...

Till söndagens race så hade jag hittat alla de bortsprungna hästarna - och det var som en ny bil att köra -
på gott och ont. (Det hade inte varit helt fel att lägga några träningsvarv med alla 270hk, i stället för
lördagens svårfångade ~220 hk)

Innan racet så satte jag upp några små punkter att jobba med:
1) Sätt upp realistiska delmål.
2) Fokusera på körningen.
3) Ha roligt!

Efter den förnedrande bataljen långt ner i "fel" klass under lördagen, så visste jag att jag skulle bli sist i
min klass på söndagen. (Några medtävlare hade åkt hem) Mitt realistiska delmål blev därför att jag
fanimej inte skulle vara efter segraren i den svagare Klass 1.

Det blev till slut ett bra delmål att jobba efter och jag klarade det med någon sekund tillgodo.

och det blev onekligen ett roligare race än på lördagen.

Tog det medvetet försiktigt och tappade lite i starten, men behöll lugnet och kunde arbeta mig förbi de
motorsvagare Klass 1-bilarna, en efter en, på rakan. Mina två medtävlare i Klass 2 hade då -som väntat-
redan seglat iväg, men jag bibehöll skärpan bra, i alla fall fram till att Carrera Cup-bilarna började varva
mot slutet av racet, då man naturligt nog tappar lite fokus.

Som sagt - ett mycket roligare race än på lördagen och tredjeprisbucklan (av tre startande i klassen)
kändes märkligt nog ändå som en sporre och ett fall framåt. thumbs up

Kom ihåg till nästa gång:
1) Shake-down efter varje större förändring.
2) Never trust a mechanic.
3) Mantorp är Mantorp.

Att utveckla i körningen:
1) Bättre fart in i böj.
2) Tidigare gaspådrag.

_________________
--
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33



En fråga som inte har med helgens bankörning att göra. Vilka fäljar sitter å bilen på bilden där den är lastad på släpkärran? Passar bra på en 944 tycker jag.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



Henrik L79 skrev:
En fråga som inte har med helgens bankörning att göra. Vilka fäljar sitter å bilen på bilden där den är lastad på släpkärran? Passar bra på en 944 tycker jag.


Cup 2 fram och Cup 1 bak ser det ut som.

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (30655 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande