Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (105001 totalt)
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Ja nu börjar det ju faktiskt likna något.
och nu när motorn ligger där i igen så finns det helt plötsligt så mycket smågrejer jag kan göra. Det är ju mängder med slangar och rör som ska fixas tex.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
I helgen grejade jag mest med ett rör för kupévärmen som går från vattenpumpen och bakåt utmed ena sidan på motorn. Jag köpte ett splirrans nytt rör för 400 buck för att det skulle vara rent och fint men till min stora besvikelse så var det ett rödlackerat rör jag fick i handen på Volvo, jag hade alltså lika gärna kunnat ta ett gammalt rör på skroten eftersom jag ändå måste blästra det
Röret var jag tvungen att bygga om en aning men det blev faktiskt riktigt bra tycker jag, tyvärr så blev det lite trångt där downpipen ska dras men jag ska nog få till den också sen.

Jag grejade lite med kopplingen också och då var det mest vätskebehållaren för kopplingscylindern som jag strulade med. Original på bilen så delar broms och koppling på samma behållare men eftersom jag måste bygga om bromspedal och bromscylinder fullständigt så gick inte det längre. Därför köpte jag mig en ny vätskebehållare från Creatix som jag trodde att jag skulle få dit i ett nafs men inget ska väl vara enkelt.... >

Det slutade med att jag hade sågat sönder metallpipen i botten på behållaren och svetsat lite men likt förbannat inte fick dit den, då åkte jag hem.....

Bortsett från att jag måste lösa behållarproblemet så måste jag fixa en slang mellan cylindern och slavcylindern sen ska kopplingen vara klar.

Så imorgon är det jag som knallar in på Hydroscand i Tranås och kollar om de kan fixa en stålomspunnen slang till kopplingen åt mig där, kan de det så får de tillverka två nya bromsslangar till frambromsarna också

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag funderar lite på kylningen..



På motorn har vi vattenpumpen med en 35mm anslutning på vänster sida, på höger sida finns det en annan 35mm anslutning på toppen.

På kylaren finns två anslutningar på vänster sida, en 38mm i botten och en 25mm i överkant. På höger sida finns en 38mm anslutning i överkant och en smal 10mm pip.

Frågan är nu hur jag ska dra slangar till expansionskärlet, ska jag ha det på höger eller vänster sida?

original på bilen så sitter det ett stort expansionskärl på höger sida men det hade jag ju inte en tanke på när jag byggde mitt plenum så det får inte plats längre, nu får jag köpa nåt annat istället.

Förslag någon?

_________________
Urban Karlsson
Citera
påsen
Älmhult
Här sen Mar 2006
Inlägg: 238



Borde inte detta bli rätt ?
Dem röda till och från motorn, pumpen till nedre anslutningen och termostaten till den övre på andra sidan och den blåa till ett expansionskärl.

Den lilla slangen till expansionskärlet kan du ju bara dra lite snyggt ovanför kylaren, glömde rita in den nämligen.



/Påsen

_________________
PÅSEN RACING

Robert Johnsson, Älmhult
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jo det var väl så jag hade tänkt det också, det behöver väl inte krånglas till mer än så..

Jag har inte bestämt mig än men jag funderar på att köpa en Davies Craig elektrisk vattenpump istället för den remdrivna, får se hur det blir.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Idag hämtade jag ut slangarna på Hydroscand. Det var två stålomspunna slangar till frambromsarna men just nu var den viktigaste slangen den till kopplingen.
Jag monterade dit den och luftade kopplingen så gott jag kunde själv i garaget och jag tror att jag lyckades hyfsat.

Jag tror inte att kopplingen kommer att bli så bra som den är nu. Den borde vara ganska tungtrampad med tanke på den tryckplatta jag har men den var faktiskt väldigt mjuk. Jag tror tyvärr att Porschens kopplingscylinder har lite för liten kolvdiameter i förhållande till Volvos slavcylinder.

Är det någon som har koll på vad Volvos kopplingscylinder har för kolvdiameter? Jag kanske åker på att byta cylinder i bilen.

Innan jag förivrar mig så ska jag förstås se till att lufta kopplingen ordentligt men jag råkade bryta av min nya slang i ena änden idag när jag försökte vinkla den lite så det får nog vänta till nästa vecka då jag fått den fixad igen.

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag gjorde ett par små fästen i helgen....



Det första fästet är till för att hålla min fuelrail på plats......förstärkningshålen i plattjärnen är viktiga för hållfastheten



och sen är jag ju förstås tvungen att ha ett generatorfäste också. Av någon anledning har jag en liten generator från en Daihatsu Charade liggandes och den bestämde jag mig för att använda..

Nästa helg ska jag börja titta på fästet för givaren på triggerskivan(säger man triggergivaren?). Den givaren ska ju gå att flytta lite fram och tillbaka så därför ska jag försöka mig på en liten bananformad plåt med ett spår i som följer triggerskivans radie så exakt som möjligt så att man kan flytta givaren fram och tillbaka utan att avståndet till triggerskivan förändras.. Troligtvis blir det en liten laserskuren historia..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
I helgen har det inte hänt så jättemycket men jag har grejat lite med oljekylaren och downpipen.



oljekylaren är på plats nu och jag är ganska nöjd med installationen. Böjarna på hydraulslangarna byggde lite mer på höjden än jag hade räknat med men efter att jag lät vinkelslipen tala en stund så ska nog allt få plats.



Downpipen blir en ganska enkel historia och det blev faktiskt lite mer plats för den än jag trodde från början.
Finns det några tumregler angående var man bör sätta Lambdasonden?

_________________
Urban Karlsson
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Kul att det går frammåt!

Sonden mår väl bäst om den i alla fall sitter 30cm från turbon, men 20cm går säkert också om det är kris..

_________________
John Svensson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
3UBA296 skrev:
Kul att det går frammåt!

Sonden mår väl bäst om den i alla fall sitter 30cm från turbon, men 20cm går säkert också om det är kris..


Det finns faktiskt ganska gott om plats så 30cm från turbon är inga problem.
Dags att köpa en lämplig svetsmuff då alltså...

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Skulle vilja ha tag på en sån där plastfront med pottor för lysen.
Är det plastis som brukar fixa såna och hur får man tag på honom i så fall?

_________________
Urban Karlsson
Citera
bergodalvana
Uddevalla
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ubbejävel skrev:
Skulle vilja ha tag på en sån där plastfront med pottor för lysen.
Är det plastis som brukar fixa såna och hur får man tag på honom i så fall?


Plastis håller på för fullt.
Skicka han ett PM på 944 forumet..

Grymt jobb för övrigt

_________________
Mattias Kiel
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Jag visste inte om att han fanns med där men nu är han PM:ad..

Tack för tipset och kul att du gillar min "volvovåldtäkt" på en gammal sliten 944

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare


Har experimenterat lite med fäste för triggergivaren idag.
Man kan nog utan vidare påstå att jag kanske tog i lite i överkant när jag tog till längden på spåret att flytta givaren i. Sitter bara givaren på hyfsat rätt ställe så ska det ju räcka med justeringsmån på ett par cm åt varje håll för att det ska bli bra mn nu blev det i alla fall såhär..

Fästet sitter inte fast i nedkant än eftersom jag lurar på vad jag ska använda för fästpunkt i blocket..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Som ett brev på posten så damp det häromdagen, hyfsat välkommet, ned en summa pengar från ett försäkringsbolag. En ersättning för skador jag drog på mig på en byggarbetsplatsolycka för några år sedan.

Jag bestämde mig ganska snabbt för att jag skulle göra något vettigt med pengarna och några sekunder senare satt jag här vid min dator och beställde alla delar jag kunde komma på som saknades för att jag ska kunna få ihop min bil.

Bland annat köptes nya ställbara kamdrev, mellandrevet och ett ståldrev till veven. Jag beställde även nya stålpinnbultar med muttrar till toppen, lambdasond (inte bredband dock), en massa packningar, AN-kopplingar, slangar och annat fint.
Jag köpte även en bensinpump som jag är lite osäker på, turbobanditens egen 044-kopia. Den ska klara av att pumpa soppa för 650hk men frågan är ju hur länge och hur mkt den kommer låta....den som lever får se..

Pumpen är monterad nu och med en nypressad slang blev det kanon. Självklart måste man ju se till att pumpen får den ström den förtjänar också men det löser sig lite smidigt eftersom en av de tidigare ägarna till min bil dragit en hyfsad kabel bak till kofferten till nåt slutsteg en gång i tiden och den kan man ju använda, ihop med ett relä som styrs av den gamla soppapumpskabeln..

Nästa helg måste jag börja göra toppen klar för ihopmontering också men det enda som återstår är väl egentligen inslipning av ventilerna, sen är det bara att smälla ihop skiten och bulta fast det uppepå blocket

_________________
Urban Karlsson
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Nu har du väl hunnit handla lite grejer så du kan uppdatera?

_________________
John Svensson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
3UBA296 skrev:
Nu har du väl hunnit handla lite grejer så du kan uppdatera?


Inget mer inhandlat och inget mer meckat alls faktiskt..

Jag har lämnat bilen i garaget över sommaren och fortsätter med den i höst igen, nu är det arbete med sommarstugan som gäller istället

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
.................men efter ett par månader så fick jag en liten överdos av sommarstugan

Jag hade tidigare upptäckt att jag hade monterat kolvarna fel i motorn. Det frästes ju ur för ventilerna i kolvtopparna och eftersom det är olika diameter på insug och avgas och det därför finns en liten jävla chans att montera dem fel så blev det ju självklart också det

Det upptäckte jag visserligen redan för ett par månader sedan men nu häromdagen då jag inte hade lust att greja i stugan så stack jag istället ned till garaget och bultade loss motorn ur bilen igen, dagen efter var den tillbaka i bilen och då hade jag snurrat kolvarna 180 grader.

När jag ändå hade farten uppe passade jag på att fixa ihop toppen med ventiler och fjädrar och bulta fast den på blocket med rätt moment. 120nm var rekommenderat med de pinnbultar jag köpt.

Kamremmen kom också på plats med sina nya ställbara kamdrev så nu är man en liten bit på väg igen.

Att man var och kollade på Gatebil på Mantorp Park i helgen gjorde ju att man blev lite extra meksugen också förstås

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Ett par nya bilder.

Toppen är hopmonterad och momentdragen på riktigt nu och insuget är också åtdraget för att sitta där.
Gaswire och de flesta slangarna är klara.



Grenröret är isolerat och åtdraget men jag jobbar fortfarande lite kring turbon


_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Häromdagen fick jag ihop det sista av bränslesystemet och har trycktestat det.

Vad är lagom grundtryck? 5Kg?

_________________
Urban Karlsson
Citera
Ubbejävel
Utanför Motala
Här sen Feb 2009
Inlägg: 189


Trådstartare
Nu är det en ny höst på gång och det innebär att det är dags att ta ett nytt ryck med Porschen.

Häromdagen fick jag ett infall och kravlade in under bilen och klämde upp bakvagnen på plats igen, det var ett riktigt skitjobb anser jag men nu är den där i alla fall. Jag ska nog ta ned den igen senare och byta ut lite bussningar och grejer men just nu duger den som den är.
Drivaxlarna är kvar att montera men eftersom jag pillat isär knutarna för rengöring och fettbyte så får det bli senare i höst, jag måste även se över handbromsen, den behöver nog lite nya backar skulle jag tro.

För uppstart så krävs egentligen "bara" att jag blir klar med vatten och oljeslangar kring turbon och installerar tändning och sprut, det ska bli intressant att ta tag i den biten i vinter..

Vidare så behöver bilen bromsar också. Just nu har den ingen huvudbromscylinder alls och anledningen till det är att den helt enkelt inte får plats där den är tänkt att sitta. Min plan är att köpa nån färdig pedal med bakåtvänd huvudbromscylinder, kanske med bromsvåg också, det vore fint..

För övrigt så är det bra att jag har ett stort garage eftersom jag kommer att behöva få in en gammal träbåt där i vinter också. Båten råkade jag köpa på mig för ett par veckor sedan när jag kände att jag var tvungen att testa att ha båt ett tag också..

_________________
Urban Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944T-87/Volvo
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
4 besök senaste veckan (105001 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande