Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 325i Den ohändige -89 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (58603 totalt) |
Var ett tag sen jag skrev här nu men nu har projektet dragit igång igen. Vet att det kanske är på vintern man borde skruva på bilen för att kunna köra på sommaren men motivationen har helt enkelt inte vart på den nivån som den borde vart.
Jag har iallafall vart och skruvat lite nu och problemen haglar direkt Första är när jag kopplade in kopplingens slavcylinder så gick det att koppla 2-3 gånger sen nu är den helt stum, jag kan inte ens rubba kopplingen. Är det något tryck som byggts upp eller kan det vara något annat som bråkar med mig? Slavcylindern är kvar ursprunligen från 316-lådan så kan det vara så att den inte passar? Annars har det inte hänt så mycket jag har skruvat fast växellådan helt på plats och insett att jag måste köpa lite nya grejer som alltid Det nya målet med att ha en fungerande bil är 1a Augusti sen får en besiktning vänta tills våren 2011. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Var nere i garaget en stund igår och tog bort behållaren och slangarna till styrservon, skall nu bara köpa plugg för att sätta igen hålen.
Tog även bort "returfiltret" så jag kommer dra returen direkt från regulatorn till tanken, någon mer som tagit bort den? Jag har även fått bort fjädrarna från mina "nya" fjäderben sen nu skall jag bara få bort dämparna och slipa och lacka om fjäderbenen så kommer de nya dämparna och fjädrarna på inom kort. Det går inte fort men det går framåt :-) _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Cylindern ska passa om man kikar på realoem.com: korshänvisning slavcylinder
_________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||
Blev lite gjort idag också men inget som var värt att fota.
Ny generatorrem som var ett hel....e att få dit då även spännaren var i lägsta läget så fattades det en bit så så jag åkte och köpte en lite längre men då blev det tok för långt sen tröttnade jag och skruvade ner generatorn och fick på något sätt dit den på plats så nu lär jag inte byta i första taget. Även bytt ny rotor och nytt fördelarlock kommer imorgon. Sen lackade jag några smådetaljer så att motorn ser fin ut när den väl kommer ut. Det var alles för idag. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Igår gjordes följande
- Nytt fördelarlock på plats - Startmotorn på plats - Kylare på plats - Gasspjället på plats Tog en dassig mobilbild, inte så mycket att se men det var ett tag sen jag postade en bild Idag ösregnar det i Alingsås så det blir garaget om en stund så skall vi se om man inte får gjort lite idag också. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Nyss hemkommen från garaget och idag gjordes följande,
- Nytt bränslefilter - Tog bort fjäderben vänster fram - Rengjort och sprayat hjulhus med rostskydd - oljefilter på plats (Fint monterat med ett gäng buntband) - Kopplat in lite el så gott det går (Svårt att se vart kablarna skall sitta när alla ser likadana ut) Dagens : - Jag får fortfarande inte ur mina gamla dämpare ur fjäderbenen då det totalt rostat ihop, har någon mer tips än att banka, 556 och rörtång? - Saknas en del formslangar - Jag får inte loss vänster länkarm då den sitter fast i skruven som går in i motorrummet Imorgon får jag ta en tripp till skroten och se om jag kan få tag på formslangarna och eventuellt annat smått och gott som kan vara bra att ha. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Idag har jag gjort följande:
Försökt montera på kardan men jag får verkligen inte på den nya kardanen då den verkar vara något för lång, några tips för att lyckas? Tänkte koppla in ett nytt instrumenthus men på baksidan har jag tre kontakter. Ett blått, ett gult och ett vitt kontakthål. Sladden till den vita och blåa hittar jag men gula saknas plötsligt så där får jag leta lite vart den kontakten har tagit vägen. Har skruvat fast ett par kylarslangar men glömde ta med mig två från Fiddes Garage så får göra klart detta en annan dag. Sen råkade jag göra sönder startmotorn i förra veckan så roade mig med att skruva på en ny. Mycket problem idag alltså. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Idag drog jag klart fler av slangarna och elen.
Sen har jag även fått på kardanen men konstaterade att hardyskivan är fel så plockade ner den igen och har nu beställt en ny. om jag bara får på kardanen och att jag får en bälg mellan LMM och spjället så hoppas jag på en motorstart nästa vecka om allt går vägen Ingen som vet vad för kontakt som skall sitta i det gula uttaget på baksidan av instrumenthuset? _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Idag blev det inte så mycket gjort då jag saknar de sista delarna som saknas för att få igång motorn.
Gjort idag: - Kopplat klart batteriet - Satt i en stol - Kopplat in så gott det går till instrumenthuset fast jag saknar fortfarande den gula kontakten Mycket mer än så blev det inte idag. Hittade en spännande grej under spjället, någon som vet vart den skall gå någonstans? Jag har en slang kvar som går bak till tanken men frågan är om det är den som skall dit? Här är en bild på mitt instrumenthus där jag saknar kontakten till det gula uttaget, eller skall den lämnas tom? Någon som vet? Snart uppstart _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Det du hittat är en ventil som öppnar vid start och ser till att bensinångorna
i tanken blir förbrända. En "miljöpryttel" alltså! Bör gå via en svart metall- burk (kolkanister) som ska sitta strax framför/nedanför huvudbromscylindern. Den gula kontakten som du "saknar" går till en eventuell färddator. Jag gissar på att din bil inte är utrustad med detta, eftersom du inte hittar den. _________________ L-P Johnsson |
||
Tack för ditt svar. Behållaren råkade jag slänga då jag såg den som onödig och att den tog vikt så antar att jag kan ha ventilen hängandes tills vidare Ännu två frågetecken som är ur världen. Tur att det inte är en nyare bil man skruvar på då hade det blivit kortslutning i mitt huvud. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Då var bilen äntligen startad
Då ska jag bara skynda på med det sista så man kan få testa den en gång innan säsongen är slut. http://www.youtube.com/watch?v=Qi-LK _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Som jag tidigare skrivit i något inlägg så har jag lite svårt att få på kardan för det satt fel hardyskiva på kardanen. Hardyskivan passar fint på kardanen men går inte på min växellåda (Getrag 260)
Det innebär att hardyskivan som jag behöver bör se ut ungefär såhär: Alltså hålen sitter inte i samma linje då diametern är större på växellådan än på kardanen. På varje ny hardyskiva jag hittar så ser dom ut såhär: Där ser det ut precis som den jag har vilket kommer innebära att den kommer antingen gå på växellådan eller kardanen. Någon som vet vilken hardyskiva jag behöver? _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Vad jag vet så är det samma diameter på hålcirkeln till kardanen och lådan.
Däremot så är det skillnad på diametern på hardyskivorna. Finns en liten och en stor. Det vill säga, du får antingen byta låda, kardan eller medbringare på lådan. Rätta mig gärna om jag har fel i detta då jag inte är hundra på det. _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||
okej verkar som att det lättaste och billigaste blir att byta medbringaren isåfall.
Vet ni om Getrag 260 sitter på flera bilar där diametern på medbringaren är större? Frågan är även vart man köper medbringare någonstans? Jag letade på google men hittade tyvärr inte. Tack på förhand. _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Sitter och spanar efter ny medbringare, någon som vet vilket mått den skall ha och om det är svårt att byta? Hoppas att dom vart så smarta så att det bara är en mutter som håller fast den
_________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Ser ut som att medbringaren från min gamla växellåda passar så nu skall jag bara få av den på något vis. Har letat förbrilt efter en hylsa som passar idag men utan resultat och alla butiker var stängda så det har inte blivit mycket gjort.
Det som är kvar nu innan jag kan ta en provtur är: - Sätta kardanen på plats så fort jag får på en ny medbringare - Beställt ett nytt avgassystem från Simons som skall på, tyvärr är det cirka en veckas leveranstid - Byta länkarm vänster fram - Sätta på fjäderbenen - Hitta felet på kopplingens slavcylinder så att kopplingen går att trycka ner (nu är den helt stum, verkar som något tryck byggts upp) - Plugga igen hålen för servon - På med ett par kosmetiska detaljer Hoppas kunna ta ut den på en banträff i år iallafall _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Skulle behöva lite hjälp om det är någon som skruvat av medbringaren på växellådan och vet vad man ska ha för spännande specialhylsa för att få av och på den?
Jag har testat med ett gäng olika hylsor men antingen är dom inte tillräckligt djupa eller så är kanterna för tjocka. Någon som vet hur jag kan göra? _________________ Robin Nilsson BMW E30 M20B25 -89 Banbilsprojekt Audi A4 2.0TDI - 08 Bruksbil |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 325i Den ohändige -89 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 3 besök senaste veckan (58603 totalt) |