Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (43706 totalt)
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
I detta läget glappar det åt sidorna inne vid växellådan


och i detta läget upp och ner inne vid växellådan.


Tycker också att det läcker lite olja vid drivaxlarna som du kan se på bilden (pölen på golvet har inte Lotusen gjort)

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Ah då kan det vara dom som börjar bli slut

Riv ner drivaxlen och tvätta splinsen noga överallt och lägg på loctite samt nya sprintar så ska det blir bättre

S1ans glappade endel med innan jag loctitade istället (tips från bosse)

Nu har du lite roligt bakvagns mekande (ca 1 timme att riva ner allt)

Kan bli roligt och höra om det är lika jävligt att få ur drivaxlen som på s1an , radiusarmen tar imot karossen när man försöker dra ut från splincen från växellådan

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Vilka börjar ta slut? Mycket roligt jobb framöver, 1 Timma per sida!? Semestern börjar ju i morgon!!! Hör av mig om det är problem att få loss allting. Behövs det avdragare för att få bort alla delar?

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Yoksens splince kanske börjar bli slitna , ren slitage grej igentligen.
S1an har ny på vänster , gammal loctitad på höger
Men med hjälp av loctite så kommer dom sitta fast och slippa glappa , annars är ju risken att dom sliter ner sig snabbare.

Mja 1 timme om man får ut sprintarna hyfsat snabbt , annars kan det ta ett tag.

Höj upp bilen och ta bort rearlinken
Slå ut inre låssprinten i yoken vid växellådan konisk så slå ut den åt rätt håll bara
Sen tar du bort den yttre låssprinten

Sen kommer det riktigt roliga

Lossa Radiusarmen i främre delen så slipper du dra som en dåre för att yoken ska komma ur splinsen

Sen är den bara att dra och flåsa och få ner drivaxeln från växellådan och börja göra rent allting, samtidigt kan du ju kolla om växellåds lagret glappar
Kan vara svårt att se det annars om det är splinsen eller ingående axeln som glappar

Lugnt Synd att jag inte bor nära då kunde jag tagit ner det och hjälpt till och få ihop det under dagen

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Var ute och luftade Lotusen igår och tog en liten paus på en rastplats. Upptäckte att på rastplatsen fanns en våg för lastbilar och tog tillfället att kontrollera vad bilen väger. Man har läst en massa olika uppgifter från olika tidningar. Vikten som vågen visade är med ca. 15kg packning och ungefär 35 liter bensin i tankarna.




_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1575



Fin vikt !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Hans C
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 10



jacke skrev:
Det var brand i förgasarna. Bilen hade någon form av släckning i motorrummet så skadorna hade inte blivit så stora. Bosses lunga är visst något som han haft tidigare men att spänna fast ett fyrpunktsbälte är inte att tänka på!

Det kanske är som du säger Andreas, att det inte är centrumbulten som är felet utan hylsan. Jag har dragit bulten så hårt jag kan med rekomendation av Morgan. När jag kört ett par mil blir det ett litet glapp mellan bulten och hubben. Tycker inte att det verkar som att bulten rör sig. Hur märker jag om det är hylsan och hur modifierar man hylsan?



Hej!

Jag håller på att renovera en Europa TC 72:a

När jag rev ner bakvagnen så passade jag på att tillverka ett par nya hylsor, en mek firma fixade ett par i ett hårdare material, då dom som sitter där orginal är för mjuka. Den yttre lite kortare hylsan har jag också bytt ut till en hådare.


Mvh

Hans

_________________
Hans Carlsson
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Sitter det samma hylsor på S2 som Tc? Hans har du skivor bak på din Tc, du kanske gjorde fler av dina hylsor?

_________________
jakob rydh
Citera
Hans C
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 10



Det är samma hylsor upp till Specialen, nej jag har trummor bak, tyvärr så tillverkade jag bara två st.

Här står det lite om det!

http://www.lotus-europa.com/manuals/tcwork/d/index.htm

_________________
Hans Carlsson
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Sådär ja!

Efter att temperaturen stigit så man kan vara i garaget igen har det blivit lite gjort. Har rivit hela bakvagnen och bytt lager, korsen i drivknutarna och satt dit nya vikbrickor och o-ringar. Lagerna och o-ringarna limmades med Loctite och drogs med en momentnyckel till 205nm. Nu är det bara drivaxlarna som ska limmas på utgående axel från växellådan. Vad ska jag välja för Loctite? Det ska ju sitta som tusan men ändå gå att ta bort med värme. Förslag.....?

_________________
jakob rydh
Citera
Hans C
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 10



Tjena!

Loctite 638 borde funka

_________________
Hans Carlsson
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Nu är det dax att sätta tillbaka drivaxlarna! Upptäckte att hålet för sprinten som sitter i inre drivaxeln blivit lite större än sprinten Kommer Loctiten att hålla fast axeln ändå eller behövs en ny inre drivaxel? Andreas eller någon annan som har några tankar om det?

_________________
jakob rydh
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



jacke skrev:
Nu är det dax att sätta tillbaka drivaxlarna! Upptäckte att hålet för sprinten som sitter i inre drivaxeln blivit lite större än sprinten Kommer Loctiten att hålla fast axeln ändå eller behövs en ny inre drivaxel? Andreas eller någon annan som har några tankar om det?


hur mycket större?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Kan tro att det är 1,5- 2 mm på sidorna. Klicka på den översta bilden på drivaxlarna så ser man lite.

_________________
jakob rydh
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det splines på axeln som tar upp vridmomentet? Hålet har väl inte blivit glappt under renoveringen...

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Splines tar upp vridmomentet men hjulets rörelse gör att det blir belastning axielt. Pratade med en Lotus tok idag och han trodde att Loctite 2700 skulle hålla drivaxeln på plats, själv körde han med flytande axlar med en extra avlastande axel.

_________________
jakob rydh
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Efter att ha gjort en översyn av glappet i drivaxlarna, bytt alla knutkors, nya spacers i hubbarna, limmade lager och drivaxlar fick man sig en överaskning förra veckan. Var hos en kompis och justerade förgasarna och när vi hittat en bra inställning hände detta under häftig acceleration!!


Korset gick av med följd att drivaxeln lossnade och alla som vet hur Europans hjulupphängning bak ser ut förstår hur hjulvinkeln blev!! Hjulet vek sig in mot stötdämparen och vi höll på att åka rakt ut i "spenaten". Som tur är blev det inga skador förutom att det blev nya kors och ny drivaxel!

Har en liten fälg fråga oxå. Har dessa fälgar suttit på någon Europa eller vilka bilar hade de här? Märkningen är "Made in England" 100+ . vet att dom kallas 100+


Klicka gärna på bilderna för att se dom i ett större format.

_________________
jakob rydh
Citera
B Unell
Örebro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Råkade ut för samma sak när jag kulle göra en rivstart för att imponera lite... Efter lite CSI arbete kunde jag ana rost i brottytan och att felet förmodligen berodde på felaktig montering. Kan tillägga att ingen blev imponerad

_________________
Björn Unell
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Besiktigad i helgen med blankt papper igen! Vilken kvaliteet Lotus har på sina bilar! Den nya drivaxeln gjordes av kardanen från en Amazon/140/Pv/ p1800. Till helgen blir det nog ett besök på Tjolöholm om vädret verkar visa sig från sin bästa sida.

_________________
jakob rydh
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647



Skönt att det gick bra hos Hildingsson! Tur i oturen att ni höll er på vägen..

Jag har varit och hämtat en bil som matchar din idag fast min är lite större och tyngre


_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84


Trådstartare
Härligt Patrik att du är tillbaka i Lotusträsket igen! Har aldrig åkt Eclat men det är verkligen en snygg 70-talsbil. Om klädseln från en Excell passar vet jag två som har extra.

_________________
jakob rydh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa "Else" S2 1969
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (43706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande