Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (43706 totalt) |
_________________ jakob rydh |
||
Ah då kan det vara dom som börjar bli slut
Riv ner drivaxlen och tvätta splinsen noga överallt och lägg på loctite samt nya sprintar så ska det blir bättre S1ans glappade endel med innan jag loctitade istället (tips från bosse) Nu har du lite roligt bakvagns mekande (ca 1 timme att riva ner allt) Kan bli roligt och höra om det är lika jävligt att få ur drivaxlen som på s1an , radiusarmen tar imot karossen när man försöker dra ut från splincen från växellådan _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Vilka börjar ta slut? Mycket roligt jobb framöver, 1 Timma per sida!? Semestern börjar ju i morgon!!! Hör av mig om det är problem att få loss allting. Behövs det avdragare för att få bort alla delar?
_________________ jakob rydh |
||
Yoksens splince kanske börjar bli slitna , ren slitage grej igentligen.
S1an har ny på vänster , gammal loctitad på höger Men med hjälp av loctite så kommer dom sitta fast och slippa glappa , annars är ju risken att dom sliter ner sig snabbare. Mja 1 timme om man får ut sprintarna hyfsat snabbt , annars kan det ta ett tag. Höj upp bilen och ta bort rearlinken Slå ut inre låssprinten i yoken vid växellådan konisk så slå ut den åt rätt håll bara Sen tar du bort den yttre låssprinten Sen kommer det riktigt roliga Lossa Radiusarmen i främre delen så slipper du dra som en dåre för att yoken ska komma ur splinsen Sen är den bara att dra och flåsa och få ner drivaxeln från växellådan och börja göra rent allting, samtidigt kan du ju kolla om växellåds lagret glappar Kan vara svårt att se det annars om det är splinsen eller ingående axeln som glappar Lugnt Synd att jag inte bor nära då kunde jag tagit ner det och hjälpt till och få ihop det under dagen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Var ute och luftade Lotusen igår och tog en liten paus på en rastplats. Upptäckte att på rastplatsen fanns en våg för lastbilar och tog tillfället att kontrollera vad bilen väger. Man har läst en massa olika uppgifter från olika tidningar. Vikten som vågen visade är med ca. 15kg packning och ungefär 35 liter bensin i tankarna.
_________________ jakob rydh |
||
Hej! Jag håller på att renovera en Europa TC 72:a När jag rev ner bakvagnen så passade jag på att tillverka ett par nya hylsor, en mek firma fixade ett par i ett hårdare material, då dom som sitter där orginal är för mjuka. Den yttre lite kortare hylsan har jag också bytt ut till en hådare. Mvh Hans _________________ Hans Carlsson |
||
Det är samma hylsor upp till Specialen, nej jag har trummor bak, tyvärr så tillverkade jag bara två st.
Här står det lite om det! http://www.lotus-europa.com/manuals/ _________________ Hans Carlsson |
||
Sådär ja!
Efter att temperaturen stigit så man kan vara i garaget igen har det blivit lite gjort. Har rivit hela bakvagnen och bytt lager, korsen i drivknutarna och satt dit nya vikbrickor och o-ringar. Lagerna och o-ringarna limmades med Loctite och drogs med en momentnyckel till 205nm. Nu är det bara drivaxlarna som ska limmas på utgående axel från växellådan. Vad ska jag välja för Loctite? Det ska ju sitta som tusan men ändå gå att ta bort med värme. Förslag.....? _________________ jakob rydh |
||
Nu är det dax att sätta tillbaka drivaxlarna! Upptäckte att hålet för sprinten som sitter i inre drivaxeln blivit lite större än sprinten Kommer Loctiten att hålla fast axeln ändå eller behövs en ny inre drivaxel? Andreas eller någon annan som har några tankar om det?
_________________ jakob rydh |
||
hur mycket större? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
Splines tar upp vridmomentet men hjulets rörelse gör att det blir belastning axielt. Pratade med en Lotus tok idag och han trodde att Loctite 2700 skulle hålla drivaxeln på plats, själv körde han med flytande axlar med en extra avlastande axel.
_________________ jakob rydh |
||
Efter att ha gjort en översyn av glappet i drivaxlarna, bytt alla knutkors, nya spacers i hubbarna, limmade lager och drivaxlar fick man sig en överaskning förra veckan. Var hos en kompis och justerade förgasarna och när vi hittat en bra inställning hände detta under häftig acceleration!!
Korset gick av med följd att drivaxeln lossnade och alla som vet hur Europans hjulupphängning bak ser ut förstår hur hjulvinkeln blev!! Hjulet vek sig in mot stötdämparen och vi höll på att åka rakt ut i "spenaten". Som tur är blev det inga skador förutom att det blev nya kors och ny drivaxel! Har en liten fälg fråga oxå. Har dessa fälgar suttit på någon Europa eller vilka bilar hade de här? Märkningen är "Made in England" 100+ . vet att dom kallas 100+ Klicka gärna på bilderna för att se dom i ett större format. _________________ jakob rydh |
||
Råkade ut för samma sak när jag kulle göra en rivstart för att imponera lite... Efter lite CSI arbete kunde jag ana rost i brottytan och att felet förmodligen berodde på felaktig montering. Kan tillägga att ingen blev imponerad
_________________ Björn Unell |
||
Besiktigad i helgen med blankt papper igen! Vilken kvaliteet Lotus har på sina bilar! Den nya drivaxeln gjordes av kardanen från en Amazon/140/Pv/ p1800. Till helgen blir det nog ett besök på Tjolöholm om vädret verkar visa sig från sin bästa sida.
_________________ jakob rydh |
||
Skönt att det gick bra hos Hildingsson! Tur i oturen att ni höll er på vägen..
Jag har varit och hämtat en bil som matchar din idag fast min är lite större och tyngre _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (43706 totalt) |