Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26128 totalt)
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Sjysst!

Men vad säger Sbp om att man gör egna bromssköldar?

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
De behöver ju inte ens sitta där vid besiktning så jag vet inte vad de ska säga. Mina är inte klara än så jag kommer besiktiga utan men hade de varit klara hade jag inte tvekat på att åka in.

Du har PM f.ö

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Jag har tagit bort mina sköldar helt på frambromsarna. Det var ingen som sa nått på SBP.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Sitter sköldarna där så ska de vara hela, finns det inga så är det inga problem. Så har jag förstått det

Beställde slang till bromskylningen från Hydroscand idag, 2.5" flexibel glasfiberslang med armering. Verkar riktigt bra, fingrade lite på en 2" som de hade i butiken av samma sort och det kommer nog fungera fint.

Hur "rädd" ska man vara över oljan i S14 motorer när man kör med slicks? Läst lite att de inte gillar jättebra fäste för att de kan suga torrt?


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Läser man vissa amerikanska forum kan man lätt tro S14 dör av oljebrist så fort man kör bana med något bättre än gatdäck utan byggt bafflar alá DTM-tråg.

Vad du kan/bör göra är toppa upp oljenivån. Om jag minns rätt tillät BMW Motorsport upp till 0.5 l över max på stickan.

Är det nu att det någon extra lång högfartshögerkurva där du oroar dig trycket så kan man välja växel så att man inte ligger och maler på maxvarv just där. Det är ju inte tävling, så det spelar ingen roll om man offrar lite på varvtiden. Det kan rent av gå fortare av att man lugnar ner lite.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



pelko skrev:
Sitter sköldarna där så ska de vara hela, finns det inga så är det inga problem. Så har jag förstått det

Beställde slang till bromskylningen från Hydroscand idag, 2.5" flexibel glasfiberslang med armering. Verkar riktigt bra, fingrade lite på en 2" som de hade i butiken av samma sort och det kommer nog fungera fint.

Hur "rädd" ska man vara över oljan i S14 motorer när man kör med slicks? Läst lite att de inte gillar jättebra fäste för att de kan suga torrt?




Låter som om du svetsa en liten skalpplåt

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Japp, en plåt ska i tråget i vinter när jag ska göra en lättare renovering av motor och växellåda.

Fick tre tvåor hos Bilprovningen idag.

* För hög bullernivå.
* Bromsslang felmonterad.
* Vindrutespolare ur funktion.

* Bullernivån, fan ska man göra? Har fungerat alla år tidigare utan problem, allt sitter perfekt upphängt utan läckage. Han mätte inte hur mycket det lät utan tyckte det lät för mycket...

* Bromsslang. Jag hade loss oket 10 min innan besöket hos SBP, satte oket ett varv fel. Har åtgärdat det nu

Vindrutespolare: Fungerade klockrent till SBP, inte där. Glappande kabel, nu fixat.

Några tips på bullret? Funderar på att åka in till en annan station som det är och säga att jag har bytt, att det satt på ett annat tidigare som han gnällde på. Men de kanske ändå mäter det och det blir nerslag...

>

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



pelko skrev:
Några tips på bullret? Funderar på att åka in till en annan station som det är och säga att jag har bytt, att det satt på ett annat tidigare som han gnällde på. Men de kanske ändå mäter det och det blir nerslag...
>

Jag har frågat om vilken db gräns som gäller. Det sbp sagt till mig är att det inte finns någon siffra utan att det är upp till besiktningsmannen. Subjektiv bedömning således...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nicke_1 skrev:
pelko skrev:
Några tips på bullret? Funderar på att åka in till en annan station som det är och säga att jag har bytt, att det satt på ett annat tidigare som han gnällde på. Men de kanske ändå mäter det och det blir nerslag...
>

Jag har frågat om vilken db gräns som gäller. Det sbp sagt till mig är att det inte finns någon siffra utan att det är upp till besiktningsmannen. Subjektiv bedömning således...


Ska det köras på bana så är det ju 95 dBa som gäller (tyvärr).

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Har man mer än 95db vid torrgasning så är nåt fel, alt raka rör

Idiot till besman med andra ord. Åk till första bästa andra station och säg att du bytt från raka rör till det du har nu!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Blir nog till att göra så. På bana är det inga problem, fick ingen tillsägelse sist jag körde trots 8000rpm vid mätstationen.

80dBa sa han var kravet för att gå igenom...

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Sätt en muff i ändröret så att utblåset bara är typ 3-4cm i diameter! Dock tror jag det räcker gott och väl att byta station, den där gubben måste vart bra mossig!

Siffran 80db tror jag inte han har belägg för, det måste väl vilken svenssonbil som helst komma upp i?

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



Var besiktigade du någonstans?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
I Torslanda...

De andra tvåorna var skitsaker som redan är åtgärdade och de var mina egna fel så det kan jag inte skylla på någon annan. Avgaset tycker jag dock han inte skulle anmärkt på.

Nu siktar vi framåt

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Kom på att jag har 8 arbetsdagar kvar till 4v semester. Sedan kom jag på att jag inte har något vettigt att göra.

Tänkte lyfta ur motor och växellåda för att fixa lite. Har lite mindre oljeläckage här och var, inget allvarligt men ändå irriterande. Oljan ska vara på insidan!

Kommer byta trågpackning, grenrörspackningar, packboxar, ventilkåpspackning och alla småsaker som finns här och var. Tänkte även lämna in plenumet och ventilkåpan på pulverlack men måste få till exakt samma kulör och struktur som original så jag får leta runt lite. Vattenpumpen byter jag nog också i förebyggande syfte.

Var köper man billigast och bäst delar till S14? Är det Sverige som gäller eller finns det bra saker från t.ex Ebay? Några tips på andra saker man bör tänka på när man ändå har allt lättillgängligt?


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vet inte hur det är med S14, men jag har beställt lite prylar från Koed.dk några gånger. Bra pris på det jag beställde då.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Får kolla runt när det blir dags

Det ser mörkt ut inför Anderstorp på söndag, hoppas inte det regnar. Hade varit så jäkla roligt att prova slicksen...

Annars får man väl halka omkring på gatdäck. Går det ens att köra eller är det kaOZ?

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



Jag kommer lägga en beställning ifrån USA snart. Hör av dig så kan vi dela låda hem.

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



pelko skrev:
Får kolla runt när det blir dags

Det ser mörkt ut inför Anderstorp på söndag, hoppas inte det regnar. Hade varit så jäkla roligt att prova slicksen...

Annars får man väl halka omkring på gatdäck. Går det ens att köra eller är det kaOZ?


Jag körde i spöregn för ca 5 år sen när Honda klubben hade träff där , körde på R däck och var snabbaste bilen den dagen så visst går det

_________________

--VVTS--
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
pelko skrev:
Får kolla runt när det blir dags

Det ser mörkt ut inför Anderstorp på söndag, hoppas inte det regnar. Hade varit så jäkla roligt att prova slicksen...

Annars får man väl halka omkring på gatdäck. Går det ens att köra eller är det kaOZ?


Jag körde i spöregn för ca 5 år sen när Honda klubben hade träff där , körde på R däck och var snabbaste bilen den dagen så visst går det


Honda, vem är det?

Det kommer bli sol har jag bestämt!

AL skrev:
Jag kommer lägga en beställning ifrån USA snart. Hör av dig så kan vi dela låda hem.

//AL


Vi får höras av om det, är verkligen intressant

----

Har fått dumma tankar. Köpa en E30, rostlaga och bygga en bur i vinter. Det finns otroligt mycket saker man kan göra med en bil för att preppa den för racing utan att det kostar pengar. Man kan lätta, rostlaga, bygga bur, måla överallt, fixa fram och bakvagnsdelar osv osv för kaffepengar.

Det hade varit roligt att prova på BMW-cup. Adrenalinet vid en start lär vara mållöst.

Får se, är nöjd med M3'an men har en verkstad och prylar för att snickra ihop en bil. Det behöver inte bli så jädra dyrt att köra standard... eller?

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Prova - och du är fast!

Det är otroligt kul och extremt utvecklande att börja tävla. Om du provar finns risken att du kommer tycka "vanlig" bankörning, utan möjlighet att få kubbas med någon, är lite trist. Starten och första varvet på tävlingen är ett underbart adrenalinpåslag utan dess like!

BMW Cup är nog en av de billigaste sätten att köra racing på. Däremot är det lätt att lockas in i uppgraderingsträsket, men det gäller naturligtvis även för alla med icke-tävlingsbilar också.
Ska du vinna någon av klasserna krävs en bil som kostat både mycket pengar och tid, men man kan ha jäkligt kul med en lägre budget också!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande