Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 128 Berlina Special 1976
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (47531 totalt)
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Sista putsen på insuget är äntligen gjort. Jag lyckades få till hyffsat raka kanaler iaf. Tyvärr så har jag ingen bild före men jag kan lova att skillnaden blev "ganska" stor:)

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Nu är kamaxel beställd till slut. 316-gradare som lyfter 11,2 och i öd 4,0. Borde nog varva lite mer än standardkammen:)

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



toto1 skrev:
Nu är kamaxel beställd till slut. 316-gradare som lyfter 11,2 och i öd 4,0. Borde nog varva lite mer än standardkammen:)

jo liiite thumbs up

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
I väntan på att kamaxeln ska komma så har jag satt igång med att få till insuget. Portningen är klar och en nippel till servoslangen är monterad.
Insuget skruvades dit med nya pinnskruvar och rostfria muttar o brickor. Nu ska bara föggarna pressas dit, trångt kommer det att bli.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Efter lite filande o slipande så hamnade till slut Webrarna på plats. Luftburken till luftintaget kommer nog att få skäras till för att jag ska få plats med luftfiltret. Jag har ett par Misab-luftfilterhållare, men de kommer att få stryka på foten för ett par mindre filter.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Fick hem kammen idag. Känns genast mycket närmare en provstart:)

Vet någon varför vissa tillverkare skriver 1 resp 1,5mm spel i övre dödläge mellan kolv o ventil, medans andra kräver 2mm?

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
Billy
Skärblacka , Östergötland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 43



Porr , Snyggt jobbat !!
Hade själv för länge sedan en en 128 sport coupé -73 , kul som fan att köra :P
Lite ovanligare är de kantiga modellerna men de kantiga är så läckra de med...

_________________
Billy Savvidis
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2177



toto1 skrev:
Fick hem kammen idag. Känns genast mycket närmare en provstart:)

Vet någon varför vissa tillverkare skriver 1 resp 1,5mm ventilspel i övre dödläge medans andra kräver 2mm?

Gäller inte detta varm/kall motor?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Eldh skrev:
toto1 skrev:
Fick hem kammen idag. Känns genast mycket närmare en provstart:)

Vet någon varför vissa tillverkare skriver 1 resp 1,5mm ventilspel i övre dödläge medans andra kräver 2mm?

Gäller inte detta varm/kall motor?
Spel mellan kolv o ventil menar jag. Skrev fel där, men nu är det rättat.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Kontrolera avståndet mellan kov o ventil med att lägga på model lera på kolven

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
RCM skrev:
Kontrolera avståndet mellan kov o ventil med att lägga på model lera på kolven
Avståndet är redan kontrollerat. Det jag undrar är varför en tillverkare säger 1mm spel i öd och en annan 2mm?

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Lite skillnad på profilen:)

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Som tur är så behövs inga lash caps utan jag klarar mig enbart med tjockare shims. Känns bra att ha så få rörliga delar som möjligt vid 8-9000rpm

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Du vet om att shimsen är samma som Volvo finns på ex Auto Experten

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
RCM skrev:
Du vet om att shimsen är samma som Volvo finns på ex Auto Experten
Jodå, men tack ändå.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Ventilerna justerade och ny packning till ventilkåpan! Äntligen är toppen klar, nu är det bara att sätta igång med förgasarna.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Beställde länkage till föggarna från England i fredags eftermiddag. Fick det med posten igår! Galet snabbt!

Tyvärr så var passformen som skit och det kommer krävas lite modifieringar. Så förbannat less på grejer som inte passar!!! Nånting som borde tagit en halvtimme tar genast en halv dag, suck....

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371



Ser fortsatt riktigt bra ut! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Idag så var det dags för provstart av 128:an: http://www.youtube.com/watch?v=j1rScB5IXhg
Nästa steg blir att skaffa luftfilter, få dit gasvajrarna och svetsa ett avgas. Det är fortfarande grus på gatorna här så man känner ingen stress än iallafall;)

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Du kan be en plåtslagare bocka till en plåt till luft intaget till cupen så du får platts med trattar

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
toto1
Uppsala
Här sen Okt 2006
Inlägg: 209


Trådstartare
Våren närmar sig så det är dags att fundera på avgaset. Har precis fått till en provisorisk dragning för att se så att det inte ligger emot nånting. De extra krängningshämmmarna var ett orosmoment, men de klarade sig med ett par cm till godo.

_________________
Tomas Liljestrand
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat 128 Berlina Special 1976
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
7 besök senaste veckan (47531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande