Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 Tii -73 M42b18 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
3 besök senaste veckan (50052 totalt)
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Davve skrev:
Snygga fälgar och bilder! thumbs up
Hur är greppet i dem där Federal? Är de jämförbara med R-däck?


Japp, det blev snyggt. Federaln håller väl inte riktigt R-däcks klass, men dom håller måttet bra, under längre pass så blev dom sliriga, men släppte man av ett varv och lät dom hämta sig lite så fick dom tillbaka greppet snabbt igen. Så med min lilla lätta bil tkr jag dom nästan funkar över förväntan.

frapp skrev:
Lagnelov skrev:





Galet lyckad bild thumbs up


Tackar!

Sebastian Nyberg skrev:
Vem har tagit bilderna? Snacka om bra. Sånt måste du skriva


Jag har tagit bilderna själv, kollar man noga så är det ingen förare på bilderna

frapp skrev:
De svartvita tror jag Simon tog själv med sin gamla hålkamera

Hålkamera:
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5lkamera


Haha, min Canon 350D är gammal jag vet

Victor. skrev:
Lagnelov skrev:
Sedan sista uppdatering så har det blivit en del kört iaf.
Först "Mini Track" och konbana med Carking på Bivaröds flygfält, tyvärr så regnade det mycket, men var dock bra träning.

Har även varit på en heldag på Ring Knutstorp med Carkings, en riktigt höjdar dag med bra väder och otroliga 70 + varv på banan! Mer körning för pengarna finns nog inte! På gott och ont (tråkigt för klubben med så lågt intresse) var vi bara ett 10-tal bilar på banan hela dagen, men fanns ju iaf gott om tid att testa olika spår mm vilket resulterade i en tid på 1.17.98, vilket jag är hyfsat nöjd med .


och det har investerats i nya fälgar och däck!


Schmidt Modern Line med Federal 595RS-R däck med 205-15

och ikväll skrev även kontrakt på nytt garage på 220 m2 så nu blir vi "Dom tre Bmw och Hondan garaget!" Börjar med inflyttningen till helgen, ska bli riktigt kul !
Så nu börjar det rulla på en hel del iaf! Nästa körning blir med BMW SC 8 okt på Ring Knutstorp.

Hade det inte varit en vardag (eller om jag inte hade haft dåligt med semesterdagar kvar ) hade jag kört på Knutstorp också.

Jag kör med precis samma däck/fälgkombination, Federal 205:or på 8"x15" (dock annat fabrikat). Jag tycker inte det känns som de har samma grepp som R888:or men de tål bankörning bra utan att bli sliriga lika snabbt som vanliga gatdäck enligt min erfarenhet från korta banpass (<20 min).

Det kanske står någonstans i tråden, men vad väger bilen?


Runt 1000 kg med fulltank.

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Då denna tråd är den officiella samkörningstråden ( ) så undrar jag om jag kan haka på till Knutan på lördag då jag nattar över i Wä och inte utgår hemifrån. Säg en tid och plats så är jag där.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



låter bra davve, bara vi inte låter fredrik hålla i att bestämma tiderna så ska det nog gå bra...

så när kör vi boys?

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Jag tänkte utgå ifrån verkstaden i Vinslöv imorn, men ska vi alla mötas upp vid vinslövs fritidscenter (utmed 21an) vid halv 8 (07.30)?!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



JA! klubbat och klart! thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Lagnelov skrev:
Jag tänkte utgå ifrån verkstaden i Vinslöv imorn, men ska vi alla mötas upp vid vinslövs fritidscenter (utmed 21an) vid halv 8 (07.30)?!
ok, blir bra!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Även gamla bilar går sönder.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Davve skrev:
Även gamla bilar går sönder.



pfst, gå sönder och gå sönder, bromsoket lossnade bara lite!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Gällande lossnande bromsok, Välkommen i klubben Simon, du kom ju relativt billigt undan, en hjulbult fattigare men det räcker väl med 3 st kvar på fälgen

Som jag sa till dig tyckte jag du pinnade på riktigt bra och det syns att bilen är lätt, den sticker bra ut ur kurvorna.

Jag mekkade ihop en kort film när jag låg bakom dig ett tag på Knutan thumbs up


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Gällande lossnande bromsok, Välkommen i klubben Simon, du kom ju relativt billigt undan, en hjulbult fattigare men det räcker väl med 3 st kvar på fälgen

Som jag sa till dig tyckte jag du pinnade på riktigt bra och det syns att bilen är lätt, den sticker bra ut ur kurvorna.

Jag mekkade ihop en kort film när jag låg bakom dig ett tag på Knutan thumbs up

http://youtu.be/n8pf3OR2y-U?hd=1


Tack för den videon, uppskattas!

Ger lite energi till vintermeckandet med bilen.

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Tjena

Nu var det länge sedan jag uppdaterade här, så här kommer en summering av den senaste månaden.

Den 8 okt var jag på årets sista körning med BMW CS på Knutan , en bra dag med lite regn på morgonen vilket var spännande! Annars så lyckades även ett bromsok lossna genom att nedre infästnings bulten hade gängat ut sig, samt att jag lyckades trilla av det svarta in på det gröna för första gången på bana. Spännande upplevelse!

Med andra ord en händelserik dag!






Jag har även börjat få ordning på min verkstadsplats, så nu kan man börja med vinterns rivning ordentligt!



Mitt egna extra hem


Börjar lika ett riktgt fint bmw garage!



Vi har också fått till en obligatorisk brottsplats

Sedan måste jag bara meddela att jag har varit in Das Vaterland på en tripp och sett många fina saker!
Ursäkta för dålig bildkvalite men jag hoppas att folk känner igen byggnaderna!









och nu till det riktigt roliga, inatt invensterade jag lite ifrån Ireland Engineering (www.iemotorsport.com) inför nästa säsong!
Märkte att det fanns mycket att göra chassi mässigt efter ett par banträffar, detta bekräftades även när jag börja riva lite i bilen. Så känns helrätt att satsa pengar på chassi ist för motor i detta läget




Nya dämpare


Ställbara krängningshämmare och nya hårda och fina race fjädrar




Hårda mysiga bustningar till bilen



och sist men inte minst fasta camber plator till topplagringarna, dom ställbara var tyvärr slut, men får se hur mycket camber det blir med dessa

Så nu har jag att göra ett tag iaf!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Ikväll så revs framvagnen ner, tänkte plocka isär allt för blästring och målning nu i kommande vecka.
och nästa vecka så kommer grejorna ifrån USA enligt uppgift från leverantören!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Fina prylar! thumbs up Då får återkomma med lite feedback från USA-leveransen, jag hittade en del intressant till min bil.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



fy fan, han slår på stort!!!

måste komma på nån garagebesök!


offtopic: tycker Frapp borde ha ett par lysrörsarmaturer till, ser lite klent ut,,,,

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Mmmmmm Det här med lysrör har blivit lite av min grej.. och inte är man nå duktig på att koppla el heller Håller på att gå åt pipan varje gång jag ska klippa i ledningarna. Ja du får komma å kolla mina kopplingar

Det ser ut att vara ett riktigt fint kitt simon har köpt. Ska bli kul å se när det kommer. Men det behövs nog, för grejorna som sitter på nu ser ut att ha sett sina bästa dagar...

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Dags att uppdatera vad som har hänt i vinter kanske!

Det har väl inte hänt så jätte mycket igentligen, men en del garage tid har man ju hunnit med mellan allt jobb, sambo och usa semester!

Jag har iaf renoverat framvagnen, med kitet ifrån Irland engineering, blästrat och målat allt mm.
Fick bygga distanser för att få ditt krängaren, blev riktigt tajt! En annan sak som var lite skoj var ju att dom gamla dämparna var stämplade med "Made in West Germany"....








Bakvagnen har jag med monterat nya dämpare,fjädrar,fjädergummi,ny ställbar krängningshämmare samt byggt ny dropstop.




Ny stol har det med investerats i, efter mycket testade så blev det en Toora Project 2 ifrån
http://rallyshop.se/ , måste säga att Anders på Rallyshop är toppen att ha att göra med, mkt hjälpsam!
Passade på att köpa alu-stolfästen,nya handskar och nya pedaler när jag ändå var där.








Och nu har jag börjat göra i ordning inne i kupén så jag kan måla och snygga till lite där, har någon bra tips på färg som håller och är lätt att använda till golvet?



_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Fint Simon! thumbs up

Jag är inte den som provat en massa olika färg, men borde inte en slät hammarlack fungera ypperligt till att måla golvet invändigt? Den är ju både tålig och kräver inte en "kliniskt" ren grund att målas på.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Davve skrev:
Fint Simon! thumbs up

Jag är inte den som provat en massa olika färg, men borde inte en slät hammarlack fungera ypperligt till att måla golvet invändigt? Den är ju både tålig och kräver inte en "kliniskt" ren grund att målas på.


Mm, börjar ju bli bil av det iaf

Jag får väl provmåla lite i helgen, så får vi se var det slutar

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
Min jakt på delar till att bygga en hyfsat vass sugmotor fortsätter, fick tag i ett billigt s50b32 insug idag som ska konverteras till min m42 så småningom



Jagar fortfarande högkompskolvar, smidda stakar, lättat svänghjul mm så hör gärna av er om ni har något i gömmerna!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
02Holma
Linköping
Här sen Mar 2011
Inlägg: 102



Ser mycket bra ut! Är det s50 trattar som är kortade på bilden?

_________________
Philip Holmlund

Instagram: @2000is.touring

-Bmw 2000 touring -72
-Bmw 1602 -75
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1632


Trådstartare
02Holma skrev:
Ser mycket bra ut! Är det s50 trattar som är kortade på bilden?


Tack

Jo det är kortade s50 trattar, förra ägaren av insuget påbörjade det med mindre lyckat resultat.


Tänkte bygga med nya långa trattar ist för att få lite mer retro stuk på motorn

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 Tii -73 M42b18 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
3 besök senaste veckan (50052 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande