Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (44790 totalt)
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Var iväg på bimmer of sweden träffen i eskilstuna i lördags 26/5:e.
Gjorde en uppstart hemma och tog en kort glidare på grusvägen.
Startade denna gång..nåväl. Bara att sätta dit min tempmätare och sedan lasta på släpet.

Men inte f**an startade bilen. Klockan var mycket så fick bli på starten upp på släpet.
Tänkte att den startar ju ngn gång senare under dagen på träffen, har ju alltid gjort det trots allt . Oavsett svordomar. Åkte dit och lastade av bilen .


thumbs down thumbs down thumbs down FAIL !!!!!!

Inte en tendens till att starta på hela jäka dagen.
Där stod jag tillsammans med 500 andra bmw och kunde inte ens få igång eländet....



Ingen ide att bli sur dock.. hade misstänkt att detta kunde bli sämsta tänkbara scenario.

Tog nya tag nu på eftermiddagen och löste som tur var problemet.

RELÄ från Blätema som pajat invändigt... Fick alltså inget tillslag på strömmen för spolarna då det var glappis i relät. Drog man lite i en av kablarna startade fläkten utan att jag slagit på switchen inne i kupen.
Väl bytt till ett nytt relä startade bilen utan knorr.. Och har efter 5 provstarter under e.m/kväll startat varje gång!!!


Jaja.. akta er för saker från biltema

_________________
Togge Stensson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1827



Jag har haft samma problem med ett relä från Mekonomen (kommer inte ihåg leverantören men det är samma som deras kabelskor osv). Där var det ett litet metallspån som hade fastnat på högkant på magneten så att det inte blev kontakt trots att reläet drog för armens rörelse blev helt fel. Lurigt att upptäcka eftersom reläet klickade som det skulle. Men efter att ha öppnat reläet och pillat bort skräpet så har det funkat felfritt.

Förresten, det är för lite film med BMW-sång ackompanjerat av härligt "blower whine" i den här tråden

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Ja.. jag ska väl säkert inte klandra biltemas leverantör då jag antar att deras och andras relän tillverkas under samma tak.
Lite tråkigt bara att det skedde.

Vad det gäller film på bilen så ska det komma...lite senare....snart... ska bara.....

Ska inhandla en GoPro innan sommarens träff på Gelleråsen. Ju tidigare jag köper kameran desto tidigare blir det lite yyyylande kompressorljud på film

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Victor. skrev:


Förresten, det är för lite film med BMW-sång ackompanjerat av härligt "blower whine" i den här tråden



Nu har jag kämpat som f**n för att hitta konverter till mina filmer . Till slut kunde u-tuben ta emot och ladda upp filen.

Första filmen är då jag tog min trevliga premiärtur på allmän väg en timma innan snön och mörkret kom SEEENT i höstas.
Men filmen blir avbruten efter typ 30s.Eller så lägger jag upp filmen och kallar den "teaser"

http://www.youtube.com/watch?v=eSwbMJTtSkE&feature=youtu.be

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Mer film med mera oväsen kommer när jag kodat om filerna... "i'll be back"

_________________
Togge Stensson
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



satan va gott den låter!!

helrätt stuk på touringen! thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Tackar.... synd att det var världens sämsta video.
Här kommer näst sämsta videon i väntan på GoPro kameran....
https://vimeo.com/43313237

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Sååååå... Nu är bilen redan lastad!!!!????? inför gatebil på lördag :-)

Regndäck skoddes min andra uppsättning fälgar med idag och hämtas imorgon. Skönt att inte vara låst till bara slicks och fint väder.

Även en GoPro HD 2 kamera har införskaffats. Bara be till gudarna att jag lyckas få ihop lite film då jag inte hunnit testa av den ordentligt ännu !

Men det löser sig nog ska provmontera imorrn och kolla så jag inte siktar på golvet eller himlen


Vill det sig väl kommer det finnas film och ett utlåtande om bilen på en riktig bana efter helgen.

Och skriver det igen... Var inte blyga utan kom fram och tjöta lite!!! Ni som besöker Gatebil !
/toggex

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Long time , No see.....

Nu när jag har fått varva ner efter allt strul blir det en liten sammanställning .

Den ena saken har avlöst den andra i princip hela tiden med väääldigt lite körning som resultat.

Jag var ju iväg till Mantorp på Gatebil. Inte för att jag trodde det skulle bli så mycket körning. Men betydligt mer än 5 varv förväntade jag mig. Bilen hade startat utan knorr var gång sen jag bytte reläet. Då det var regn tänkte jag att jag skiftar till mina regndäck. sagt och gjort slängde jag på min andra uppsättning likadana fälgar med regndäck.
Bytt, åtdraget och klart och jag försöker åka iväg. Bilen går trögt och dör. Startar om och varvar till lite mer men hjulen sitter stumt.
Vafasen... det visar sig att den invändiga fasningen på fälgen är ngn mm mindre vilket resulterar i att bromsoket skär in i innerbanan.
Anfäkta och anamma... Bara att slänga tebaxs slicksen och vänta på sol.

Bilen strulade åter på uppliningen och ville inte starta var gång. Men efter ett tag fick jag rulla ut på banan.
Fasen vad skönt den går när allt funkar.
Hålla sig snabb på bromsen och sicksacka lite mellan avsvalnande drifare ingick innnan jag vid 5:e varvet knappt kom runt banan.
Bara in i depån för att inte få igång den igen....

SUCK!!!

Köra upp bilen med starten och packa för hemfärd. Dessutom hade GoPro kameran som visade bra laddning inte laddats upp ordentligt vilket resulterade i att ingen film blev trots att jag var förberedd med kamera på plats i bilen,dooh!



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Hem och låta bilen stå och skämmas lite. Sen leta fel. Tillslut hittade jag via sprutet att min nya kamgivare från bmw var kass. Antagligen har den strulat från att den blev monterad för att nu äntligen ge upp helt så jag kunde hitta felet.

Jag köpte en beg. på skroten med samma art.nr då jag ville utesluta andra problem om det nu inte bara var givaren.

Monterar in den och Vroom.. bilen startar direkt.
Men låter skitskum efter 30sek och dör vid gaspådrag.

Kollar sprutet och rpm limit har gått i. Har tydligen trott att den varvat 13672v på dryg tomgång

Varför? Skickar förfrågan till de som mappat bilen och de fattar ingenting.
Efter en veckans letande på nätet hittar jag av rent flax en amerikan med en subaru som hade ett liknande problem. Han fick fasvända kablarna till givaren. Och det hade funkat för honom.

Sagt och gjort släpp på lödningarna och koppla om.
Eureka.. bilen går!!! Snacka om skumt.


Glad i hågen lastade jag bilen inför Ralphs däcks Gelleråsenkörning.
För första gången kändes allt finfint efter allt strul. Fälgarna med regndäck användes numera bara som bakfälgar efter ett skifte.

Iväg mot åsen mot en grymt bra dag ( om bilen bara hade funkat oxå) med fint väder och toppenarrangemang.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Bilen var besiktad och klar och jag hängde på spårvalsbilarna för att känna på bilen lite.
jaha.. då började det igen. Klippte av helt ibland oavsett varvtal. Ibland kunde jag smyga upp varven men aldrig överstiga 5000varv.

Dooh.. men vad var det NU då????

In i depån. Kolla om det fanns kabelbrott till någon givare. Hittade ett misstänkt ställe som jag kapade bort. Samma visa igen.
Lät fint. Men när jag testkörde i depån ytterkant klippte motorn igen.. Lika var gång.

Såg även att vattnet tryckts ut igen ( Hände innan då jag hade för lite mottryck på kylarlocket).

Visade sig att termostatet till trots gjort revolt och satt sig på tvären. gick inte ens att få liv i med tändare.
Blev att kapa bort innehållet i den.
Aah.. nu var vattnet kvar och slangen efter Elpumpen var inte som en sprängfylld tax!
Trodde värmeproblemet p.g.a vattnet bidrog till att motorn klippte.
Men visade sig att givaren inte klarade fasvändningen och ett rejält läckage hade blivit på någon packning.

Nu blev det till att titta på de andra som faktiskt körde.

Återigen packa på en bilen som inte är hel och färden gick hemåt.

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Sååå... nu har det gått en stund sedan gelleråsen. I alla fall flera dagar.

jag har fått prova en ny givare från en kompis och bilen gick som den skulle utan fasvända kablar.
Hur stor är sannorlikheten att man köper en sprillans kass givare för att skaffa en som det är ett mongofel på ..haha...

Jaja,, hittade orsaken till tjuvluften jag kände av. Det här var innan gelleråsen måste jag tillägga . Packningen togs bort och jag monterade tillbaks det med supersilicon istället.



_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Ser ni alla kablar på bilden ovan???

Bilen är ju kompromissad för att jag kanske skulle haft den på gatan.

Nytt beslut togs . Nu jäklar åker skiten ut...ALLT!


Först togs dragkrok med förstärkningar och krockbalk bort.



Sen var det dags för elsanering AB att göra intåg. Allt ska bli dolt, rent och snyggt!!





Mera bilder kommer senare när det börjar att närma sig med mätare o.s.v på plats

_________________
Togge Stensson
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Tråkigt med så mycket skitfel! Antar att du inte kommer till nästa bmw träff?

Även jag har tänkt å rensa bilstackarn på kablar till nästa år :/


(Jag som försökte låna ut mapptopp till dig)

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
ToTTeN skrev:
Tråkigt med så mycket skitfel! Antar att du inte kommer till nästa bmw träff?

Även jag har tänkt å rensa bilstackarn på kablar till nästa år :/


(Jag som försökte låna ut mapptopp till dig)


Tjenare!

Ja, det har vart rent löjligt vad jag har tampats med konstiga fel ända sedan jag byggde ihop eländet.
Men nu verkar det som att det börjar bli utsorterat det mesta.

Denna vecka är jag sjukskriven då jag lyft för mycket sten. Min rygg tyckte det var ett dumt sätt att flytta på dem. Men vad gör man när de inte går i skopan på minigrävaren
Annars kör jag lite varje kväll i garaget. Vilket borde resultera i en ganska snar uppstart igen.

Har i princip lite givare till sprut och mätare kvar bara att dra klart. Det mesta andra är färdigt redan. Sen ska ju torpeden tätas,bromsljus kopplas in hela instrumentbrädan är ju rensad så mätarna får nya hem i den. o.s.v.

Allt blir ju nytt då jag i princip rivit allt inkl. rattlåset som jag har sågat av så bara lagringen till rattstången blev kvar. ALLT ska väck
Siktar på att köra i eskilstuna den 15:e.


Hur har det gått med din diff då? kör du fortf. svetsat?

Och tveka inte med att rensa ur bilen. Jag ångrar att jag inte gjorde det på en gång. Utan trodde att jag kanske skulle gatregga... Nää... rent och fint och åka släp. Det är melodin!


_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Totten!

Jag har diffkåpa från 188 huset. Skicka mig ett p.m !!!!!

_________________
Togge Stensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41736

Forumägare
Forumägare

toggex skrev:
tokrensar


Det finns mååååååånga kablar i E36'an.... Att du vågar riva bort allt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
toggex skrev:
tokrensar


Det finns mååååååånga kablar i E36'an.... Att du vågar riva bort allt thumbs up



Skojar du!! Jag ska ta en bild på kabelhögen senare


Har faktiskt bara lämnat 2dm vid fram och baklyktor så jag har ngt att koppla in mig på.
3dm till torkarmotorn är oxå kvar. Annars plockar jag ur ALLT

Blir i alla fall inga funderingar på vart elgrunkorna tar vägen när det inte längre finns kvar i bilen, Gött!

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Tycker det känns skönt att rensa upp lite i oredan då det här projektet inte direkt har den finnish den borde.
Faktiskt ganska skönt att lägga lite tid på utseende vilket jag inte hitintills har gjort. Istället för att bara leta fel hela tiden. Är ju knappast motivationshöjande.


Här kommer mitt lilla recept för dagen!





Baka instrumenteringskaka!!

* Tag aluminiumplåt, tjock jävel. Se till att plåten var gratis!
*Skit i mall. Kapa skiten på känn. Men se till att inte göra fel för tusan.
* Gör hål......Massor..... Sätt i elgrunkor där det passar. Gärna med lampor i..Ballt!
* Svarta och röda kablar e billigast. Använd dem där det finns som små flatstift. Loopa inte till samma punkt.
*Gör du hål utanför plåt. Stoppa i annan elgrunka.

Släng allt i en bunke och vispa i 25 minuter tills det passar i tänkt utrymme i instrumentbräda.....KLART!!!


Och nu i bildform för de som inte kan läsa!!!












_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
En bit på väg.
Fler hål att fylla och mer mätare och lampor att stoppa dit

_________________
Togge Stensson
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211


Trådstartare
Först plocka äpplen och göra äpple och kanelpannkakor till familjen. Sen lägga plutten .
Sen plocka med ett par öl och ut i garaget

Nu är det sent och jag är nöjd.

Montage med fästen i instr.brädan och sen koppla in allt.

Nu närmar det sig !






_________________
Togge Stensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm...
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
12 besök senaste veckan (44790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande