|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113
10 Nov 2015 10:09
fuling skrev: | Raceroger:
MacÄckelben fram, eller? |
McÄckelben bak med!
_________________ Pontus Fyhr
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
10 Nov 2015 20:44
Snurr diagram:
Ta en titt på returkrafterna, de är inte lika på + och - sidan. Mao olika retur i ax och broms
Raceroger:
Är det detta diagram du gjorde kurvan på?
Omgjord snurr, nogranheten är så där men vi ser tendensen
Jag drog ner returen till 70% (100% är okorregerade)
Kritisk dämpning.
_________________ Johan Sjölinder
|
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220
Trådstartare
10 Nov 2015 20:55
Jag ska kolla om det var den kurvan, är inte det lite väl överdämpat? Dra ner retur till 50% kanske?
Synpunkter?
_________________ Roger Risberg
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
10 Nov 2015 21:24
Kan du konvertara LR-diagramet?
Den har en annan form på returen.
Jag testar 50% också nu.
_________________ Johan Sjölinder
|
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220
Trådstartare
11 Nov 2015 08:14
FR var det jag kollade på först, får återkomma med bak.
Jag antar att du använde vikterna samt fjäder fram för dämparkurvan?
_________________ Roger Risberg
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864
11 Nov 2015 15:01
fuling skrev: | Snurr diagram:
Ta en titt på returkrafterna, de är inte lika på + och - sidan. Mao olika retur i ax och broms... |
Inte nödvändigtvis. Om dämparen har elastiska bussningar och lägesgivaren sitter i mätriggen, och inte på dämparkroppen; 'får man ett skevt diagram.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
11 Nov 2015 15:41
Citat: | Inte nödvändigtvis. Om dämparen har elastiska bussningar och lägesgivaren sitter i mätriggen, och inte på dämparkroppen; 'får man ett skevt diagram. |
Bra, tackar.
Tänkte inte i de banorna.
_________________ Johan Sjölinder
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
11 Nov 2015 23:19
Följd fråga, vad kan en elastiskbussing ha för fjäderkonstant?
_________________ Johan Sjölinder
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113
12 Nov 2015 08:05
fuling skrev: | Följd fråga, vad kan en elastiskbussing ha för fjäderkonstant? |
Varierar jättemycket, å är framförallt olinjär som bara den
_________________ Pontus Fyhr
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
12 Nov 2015 14:47
Citat: | Varierar jättemycket, å är framförallt olinjär som bara den |
Förvånar mig inte ett dugg.
Jag gjorde en kavlifeserad gissing på 500-1000N/mm.
_________________ Johan Sjölinder
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113
12 Nov 2015 14:51
fuling skrev: | Citat: | Varierar jättemycket, å är framförallt olinjär som bara den |
Förvånar mig inte ett dugg.
Jag gjorde en kavlifeserad gissing på 500-1000N/mm. |
om det går komplettera den konstanten med en INF styvhet efter +/- 5-10mm slag så är det nog rätt nära.
_________________ Pontus Fyhr
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
12 Nov 2015 14:59
INF styvhet ????
_________________ Johan Sjölinder
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113
12 Nov 2015 15:53
fuling skrev: | INF styvhet ???? |
k = ∞, eller ptja i alla fall det omkringliggande materialets E-modul*tvärsnitt.
_________________ Pontus Fyhr
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
12 Nov 2015 21:52
Linjär dämping 1/5 på komp och 1 på retur.
k gummi på 400N/mm som stiger exponuelt.
Har jag gjort rätt? Bra fråga
_________________ Johan Sjölinder
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
12 Nov 2015 22:05
Hmm jag räknat som ett archel vad omvandling från läge till hastighet
Något kändes knas, nu TROR jag det stämmer bättre.
Snurr diagram:
Komp och retur 100%
Kritisk dämpning.
Amax/A (ampletud)
_________________ Johan Sjölinder
|
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5113
12 Nov 2015 22:58
Ser ju rätt najs ut på kompressions sidan! Sen varför de går upp över 1 på rebound är bortom mig, hade man fått bara fått ner den lite så hade det var kalas?
_________________ Pontus Fyhr
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
13 Nov 2015 07:31
Senast ändrad av fuling, 14 Nov 2015 13:48, ändrad totalt 4 gånger
Skakriggs simulering:
170/80 och 100/100 kurvaorna är svepta från 50% till 200%
(100% är presis som kurvan ser ut)
dämpning med samma ingångs energin (konstant energi).
(170/80 skulle kunna heta päron och 100/100 äpple, mao bara namn)
Röd=stor ampletud och låg frikväns
Gul=liten ampletud vid hög frikvens
De 3 andra där i mellan.
X-axel = % av dämpningen
Y-axel = Amax/A (karros ampletud genom ingångs ampletud)
Y-axel = vmz max dämparhastighet på hjulet i m/s
100/100(Äpple-kurvan) ligger i prinsip på max(2 klick från max)
Kommentar: 100/100 har för lite komp och ligger nära max
170/80(Päron-kurvan) är mer ca som dämparn borde ha i sitt mittläge av knäpp.
Kommentar: Skulle vilja ha mer knä på kompen(mindre komp över 0,2m/s)
Skakriggs simulering:
100/100
170komp och 100retur
100/100
170/80
_________________ Johan Sjölinder
|
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220
Trådstartare
13 Nov 2015 09:07
Nu har jag snurrat bort mig lite bland alla kurvor
Dämparen har ju 22 klick, hade tänkt att jag skulle ligga I mitten någonstans, nu ändrar man ju till största delen returen när man justerar, hur ser det ut vid ca 10-12 klick, du kanske redan har en sådan plot men jag tappade bort mig
Man vill ju gärna att dämpningen på returen ska ligga under 1 som sagt.
Vilken fotbollsplan är man på?? Vad var största skillnaden mot Pontus kurvor??
Man har ju inte så mycket att jämföra med.
_________________ Roger Risberg
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358
Hjälpmoderator
13 Nov 2015 13:29
Hmm jag har ändrat, lagt till, en del i förra inlägget.
Mer förståligt nu?
_________________ Johan Sjölinder
|
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220
Trådstartare
17 Nov 2015 19:54
Hej!
Fattar nog inte allt bara.
Jag skulle vilja veta hur dämpning förhållandet mot kritiskdämpning skulle se ut om jag hade mina dämpare I mitten av justeringsområdet, du hade en sådan plotten men inte säker om det var i mitten av justerbart området?
Bifogar en plot på vad jag vill ha.
Många hävdar ju att man ska ligga runt 0,6-0,75, varför inte så nära 1 som möjligt?
Sen undrar man ju alltid, hur ser andra dämpare ut?
_________________ Roger Risberg
|
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220
Trådstartare
17 Nov 2015 20:15
Förtydlignde:
Dämpning förhållande måste ju tas fram för:
Lågfart: komp/retur samt högfartsdämpning komp/retur
Alltså typ 4st slingrande ormar
_________________ Roger Risberg
|
|