Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (14513 totalt) |
Toppen ligger väldigt tidigt va? Redan vid 5200rpm, vad är det som "håller tillbaka"? Hade nästan väntat mig att den skulle ligga en bit över 6k
Fast å andra sidan är väl traktor karaktär "rätt" för en traktor motor _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
helt ok, men om du/ni tittar på kurvorna så ser man att dom plötsligt blir ett streck neråt. Det betyder att pullen avbröts av olika anledningar, detta var precis när vi börjat mappa. det hände mkt under mappningen _________________ Johan Axelsson |
||||||
Fast innan dess blir dom ju rätt platta? Andra grafer man sett brukar de ha pekat på att någonting bottnat (turbo/spridare eller va de kan vara), därav min undran _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Du har helt rätt Cassius, men i detta fallet med den bilden och dom kurvorna så var det bara att pullet avbröts för att något inte stämde och skulle korrigeras i mappen för att sedan köra ett nytt pull. Och nog bottna vi alltid men inte där _________________ Johan Axelsson |
||||||
Ja inte gick det å ta bort heller får den väl ligga då
https://youtu.be/IBh2G7DhSws _________________ Johan Axelsson |
||||||
Markera YT-länken och tryck på YT-knappen ovan så ser det ut så här, skriv det manuellt om det känns bättre
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Tack å bock, då får det bli så vad är det som gör att man inte kan göra som med bilderna? En lätt undran från en som (inte gillar datorer så himla mkt) om det inte handlar om mappning då _________________ Johan Axelsson |
||||||
Trafik och utrymme är väsentligt högre för video än för bilder, det är väl den största anledningen. Men det är ju lätt att länka till YT och det underlättar för att kunna dela videon på flera ställen.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Njemas problemas, jag får väl sluta va så negativt inställd till dessa socialamedie saker Rejsa är förövrigt grymt, både att dela å hitta information och nya ideer _________________ Johan Axelsson |
||||||
Man behöver ju inte bli social bara för att man använder "mediat" för egen vinning. Man väljer ju vilka man ev vill umgås med. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Ja ha ja vart var vi... Jo Björn började så fint varmköra och jag sprang runt som en yr höna å kolla å lyssna på allt å kolla igen å kände å titta......... fy fan så nervös jag var........ nästan så jag önska att motorn fortfarande låg i sina lådor hel å ren..... ja ja jag hade ju iallafall gjort allt som stod i min makt när allt skruvades ihop och konstruerades. Det har hela tiden jag haft denna motor varit ett fruktansvärt tjöt om hur mkt den kommer leverera?? och det har ju varit lite olika bilar den skulle varit ner i genom årens lopp och lite olika körstilar, första och det den gjordes för var drifting. Men nu när det äntligen blev av att jag skruva ihop den, så får jag inte ha "mer" än 450hk i klassen jag skall köra i. Killen som på tiden det begav sig, och som har gjort toppen, garanterade att den skulle klara 800hk om inte mer, enligt hans flödes bänk och beräkningar (tack Jörgen, du har gjort en grym jävla topp) Så jag hade lovat mig själv att när vi nådde 450 så var det bra.......... Det sket sig rätt bra redan vid dom första pullen den passerade dessa 450 med råge redan innan Björn hade börjat mappa på riktigt
Jag minns att han skrek att "det är något som inte stämmer här" jag måste ha sjabblat med bänkprogrammet sist jag pilla med det sa han, så började han rota lite i programmet och körde lite till å höll på en stund, tills han slutligen kom fram till att det inte alls var något fel i programmet till bänken..... det var min fina lilla motor som visade sig vara ett rent jävla monster Han började justera lite mer ordentligt med bränsle å tändning och det bara ökade 430-450-485-510-535........ å då mitt i ett pull flyger Peter upp ur soffan å skriker å viftar som en galning och Björn slår på alla bromsar som finns och stänger av motorn blixterkvickt Peter pekar in under bänken och jag höll fan på å dö......... där under i en sjö av olja ligger oljefiltret å snurrar FY FAAAN det var den motorn det...... Jag plockade fram det å kollade på det å undrade hur i helvete det kunde skruva av sig??? det som kändes så bra och Björn som bara satt å log och gav mig tummen upp efter varje pull...... ÅSSÅ NU SKROT.... Peter pekade på filtret å sa va fan det är ju bulten som filtret sitter gängat på som gått av JA JA jag skiter i vad felet är.....6000varv å ingen olja..... finns det nått som är helt i den motorn????? Björn var mer åt det positiva hållet och sa att det kan nog ha gått bra, motorn var bara igång 3-4sek innan jag hann stänga av den sa han, han visade mig loggen han hade plockat fram. MMMM sa jag den lär sitta bönn fast, tog en nyckel och kände på veven...... VA FAN den går ju runt utan problem en liten strima hopp började infinna sig även hos mig. _________________ Johan Axelsson |
||||||
klok å klok, jag hade väl mina aningar om att den skulle kunna lämna en del effekt. Men att det blev körbart också det var en överraskning. Vet inte vad det är för fel på den,men den bara sätter ner röven å drar så nånting har ju Peter å jag tydligen lyckats med _________________ Johan Axelsson |
||||||
Efter en stunds moget övervägande tänkte jag att skit samma.....bilen står där den står så vi bestämde oss för att se om den gick igen och om det knacka å levde eller inte. Så efter en stunds letande svarvande och jävlaranamma så satt oljefiltret på plats och ny olja påfylld
Jag skruvade ur stiften, kopplade loss kontakterna till spridarna och sen körde vi på starten..... och gissa om jag blev glad när oljelampan slockna å oljetrycksmätarn visade nästan 2bar ok nu gäller det, om jag va nervös innan så var det inget mot vad jag var nu.... tillbaks med stiften å kontakterna...... Björn du får starta å jag går...... såklart gick jag ej, vi startade å döm om min förvåning när den stod där å gick lika tyst och fint som innan jag varvade å lyssnade..... helt tyst.... hur fan är det möjligt. Björn drog några försiktiga pull med knacksensorn djupt in örat, och inget konstigt hörde han.... lät och gick precis som innan.... detta var ju för bra för att vara sant. Nu blev det mat paus och ni kan ju gissa hur pratet gick under den måltiden Nånstans mitt i detta kom Björn på att.... du måste ha ställbart laddtryck från kupén nej nej det behövs inte..... det skall du visst... å en halvtimme senare satt det två potentiometrar på en provisorisk platta inkopplade å klara, en till laddtryck å en till varvtal. Å sen fortsatte mappningen. Det var dock något som ej stämde med laddtrycket då det ändrade sig självt lite, kollade lite och kände att hela wastegaten höll på å dela på sig, så det var bara att skruva en stund till och samtidigt satte vi i den mjukaste fjädern vi kunde hitta, så grundladdet skulle hamna på nånstans 0,6bar. Det blev något högre 0,67 eller vad det nu landa på. Vi körde på en stund till och det började bli en riktigt trevlig kurva Jag hade ju sagt att vid 450 så är det bra, men vid 0,6? nånting lämnade hon 377whp och 405wnm och vid 1bar hade vi passerat 450 bra sa jag då kommer den ju hålla livet ut det är ju liksom inget laddtryck att snacka om. Men Björn tyckte vi skulle prova lite till..... allt såg ju sjukt bra ut och det lät fint om motorn, så vi höjde laddet lite till och det blev 1,41bar och 573whk 639wnm då låg spridarna på över 80% Vi höjde lite till till 1,74bar då var spridarna i bott på 99% och motorn lämnade 605whp 737wnm Spridarna var det enda som bottna, och det är Bosch 1700cc, det var det enda som stoppade oss där och tur var väl det Vi backade allt och lade laddet från grund ladd och upp till 1,5bar och vid 1,5 så hamnade vi sedemera på 541whp och 648wnm Så summa kardemumma så får jag nog säga att motorkonseptet blev sjukt bra EN SJUKT NÖJD POJKE PÅVÄG HEM _________________ Johan Axelsson |
||||||
Sjukt bra jobbat, nu blev man ju inte mindre sugen på att bygga en "bigblock". Min fjuniga 2,3liters 16v ger iofs mer effekt men jag laddar dock 2,9 bar och det är inte riktigt optimalt. Sedan är ju 4-500 whp helt lagom i en lätt bil.
Jag har 500 whp & 700wnm vid 4250rpm sedan ökar det bara. Standard gltkammar inte ens ställbara kamdrev i den nu. (finns annan topp o kammar men behöver inte mer effekt) Hade du standard block, ej betongat och behöver man slipa ngt för frigång med strokerveven? Än en gång just nu min favorittråd _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||
Kul att det gillas, och tack ja jag är inget fan av höga laddtryck eller tok varv, tyvärr kom jag inte ifrån tokvarvet den är så lågt växlad så typ Mantorp lär jag nog behöva dra ur den rätt bra på 5:an innan rakan tar slut så varvstoppet ligger på 8500 har dock inte behövt dra den dit ännu, mer än i bänken när vi testa. Det är ju lite typiskt 2,3 liters rödblockare, för å passera 4-500hk behövs ju sjuka laddtryck på dom... och det håller ju oftast inte i längden oavsett gör gott å bara komma upp till 2,5liter. Mer effekt lär du kanske inte behöva men du kanske kan få en roligare kurva å lite mindre laddtryck med en bra topp å andra kammar, iallafall avgaskammen. kan tänka mig att det är lite ketchup effekt som det är nu Ja blocket är ett standard fk block, borrat till 96,3 eller vad det nu blev. Ej betongat eller så, jag fick slipa lite på några gjutskarvar på väggarna, så inte så mkt. men jag har förstått att det kan skilja sig från block till block Jag har en gördel från Tommy Overbooste, det är väl typ det som är med blocket. kör tillome'orginal topp packning, dock ARP bult och draget lite lite extra. _________________ Johan Axelsson |
||||||
jag satte upp den i bänken hemma förra helgen, hade lovat mig själv å inte dra ur den på fullt ladd då jag har uppdagat ett litet problem....... men farbror är ju lätt efterbliven å kunde ju inte hålla sig Jag tror bestämt att den kört in sig lite och lossnat sen vi mappa den första gången, dock såg jag att den gick aningen snålt så den skall få lite kärlek å mer "mat" om några veckor. Men dit kommer vi tids nog har en film på det skall se om jag kan få in den här sen _________________ Johan Axelsson |
||||||
Ja det är ju faktiskt rätt kul å sammanfatta det även för mig det har vart en rätt intensiv resa men jävligt rolig. Man får ju inte med allt tyvärr, då hade väl inte Rejsa räckt till..... Jag är rätt sjukt nöjd men den motorn och dess karaktär _________________ Johan Axelsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 6 besök senaste veckan (14513 totalt) |