Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 12 besök idag (36824 totalt) |
Få bort glapp i bussningar är aldrig dåligt för att få en mer distinkt känsla. Men sen påverkar även växelwirarna då gamla och slitna sådana kan ha lite flex. Men det är väl säkert utrett på diverse forum för just den bilen. Däremot är det väl ganska individuellt mellan förare vad som är en bra växelkänsla och inte men jag tror få förare gillar glapp. Sen kan det säkert vara individuellt med höjd på knopp, typ av knopp, hur långa slag framåt bakåt och i sidled som är lämpligt. Ska man nörda ner sig ordentligt i växellägena vilket man absolut ska göra om man har tid så påverkar även hårdheten på fjädrarna till kulorna som låser växeln i sitt läge motståndet när växeln "glider" i. Samt att det oftast finns fjädrar som håller neutralläget och ger en viss del av motståndet för att flytta spaken i sidled, de antingen vara monterade i spakstället eller på lådan eller både och. Har testat lite varianter på min bil då jag har bytt fjädrar i lådan ihop med det justerbara spakstället. Tror dock att man kan komma ganska långt med att variera höjd på spaken samt bli av med allt glapp. Kul med en Elise och att vara i förfiningsstadiet. Har alltid varit lite sugen på en sådan och ångrar lite att jag inte drog till England och köpte Exige S1:an jag hittade med rasad motor för ett bra pris. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||
låter bra det! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||
Prodimex.co.uk gör prylar till Elisen
Hårdare bussningar eller byte till lager i vajerlänkaget vid växellådan gör skillnad. Det gör även styvare upphängning av motor och låda. Prodimex spakställ inköpt och skall installeras ons- fre _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||||
Måste få komma förbi och känna på spakstället när det är installerat. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||||
Jag har också prodimex grejerna, riktigt fina grejer! Tror inte det går att få ordning på originalgrejerna på något vettigt sätt
HPE gör också schyssta grejer men strulig kille att ha att göra med tyvärr På Seloc finns en tråd om "dolomiti shifter" som ser riktigt stabil ut också .. https://www.dolomitishifter.com/shop Slutsats oavsett, kasta ut originalgrejerna _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||||||||
Prodimex var intressant, verkar rätt likt Elise Shop kit ändå eller missar jag något?
Förutsatt att man inte byter hela spakstället då utan köper deras andra uppgraderingskit. Detta kit köpte jag: https://www.elise-shop.com/gear-link Borde jag förvänta mig ingen, liten, lagom eller stor skillnad då? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Kan man ha snap-off bakom en originalratt? Just snap-off-grejen var nog det tillbehöret som behövdes bäst på hela Elisen. Ett elände att kliva i/ur med ratten på plats, tyckte jag. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||||||
Prodimex har en hel del fina grejer, det jag syftade på var hela spakstället och inte bara delarna som sitter bak vid växellådan. Då byter du ut hela spakstället inne i bilen och det tycker jag är klart värt även om det kostar en slant. Då får man riktiga skf kullager istället för att förlita sig på inoljade gummidelar som det är original det där du har köpt hjälper absolut en del, allting som tar bort gummigrejer är bra jag råkade av misstag klicka i att jag behövde en sån grunka också när jag köpte hela spakstället inne i bilen så vill du ha den så hör av dig. ligger hemma i byrålådan nu utan nytta https://cdn.shopify.com/s/files/1/05 här är en bra youtube video om installationen en engelsman gör https://www.youtube.com/watch?v=Jy1w _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||||||||||||
Klart man kan bara lite Så där blev lösningen på M3E30 Kapade av splinesdelen från en rattstång. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||
Toppen, ska kolla på den där hyllvärmaren senare då Kan vara intressant
Kan vara värt att kolla på sen kanske, har snap-off idag men det är inte 100% glappfritt så troligtvis monterar jag originalratten direkt utan snap-off eller så byter jag snap-off samtidigt Äntligen igång! Igår påbörjades äntligen LHD konverteringen! Patienten redo, spegelvänder jag bilden i photoshop så är jag redan klar För allt man ser skall byta plats Började med att rensa upp framför framrutan för att frilägga inför att kabelhärvan skall backas ut. Gårdagens jobb bestod av att montera bort: -Spolarbehållare -Batteri -Värmepaket -Torkarmotor inkl torkarlänkage -Luftstyrningen till värmepaketet från crashboxen -Styrvajrar till värmepaketet -Öppningsvajer till främre luckan Egentligen inga problem att demontera något förutom att ena skruven till torkarlänkaget satt rätt så trångt till, även med mina tålmodiga mått mätt Själva värmepaketet kommer jag plocka isär för att återanvända fläktmotor & värmeelementet medans själva plasthuset med alla styrningar skall bytas ut. Själva batteriet byter plats nere i djupet av chassiet och där måste ett mothåll borras bort och popnitas dit på en ny plats. Men även det är förberett med hål. Kommande jobb blir att riva inredningen för att kunna backa ut kabelhärvan för att vända på den, den skall helt enkelt byta plats med pedalstället _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Mysjobb! Får flashback till när jag själv gjorde motsvarande jobb för 10 år sedan. Bra att ha rejsa-dagbok att återvända till när man vill påminna sig själv...
Hur fräscha är dina dörrstopp? Bra tillfälle att titta över dom i samband med att man har borta frontclam:en. _________________ Ragnar Burenius |
||||||||||||
_________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||||||
Gör ingen komplett steg-för-steg guide men jag skall försöka få med lite text och bilder om både vanliga och svåra moment
Får tacka för din dagbok med, har läst din tråd inför jobbet och kollat andra trådar med för att förbereda mig på vad som komma skall Faktiskt så är de fräscha, skall plocka ner dem, rengöra och smörja upp igen sen när lite mer LHD är gjort. Har sett bilder på komplett sönderrostade dörrstopp och så är iaf inte mina Men bra tips, nu går de att komma åt!
Hehe, kan tänka mig dilemmat när man står där och funderar på hur man ska bända eller bryta för att ha en chans att öppna... hur löste du det? Min verkar fräsch, såg över den igår. Var din dålig eller fransig innan?
Det hade varit något, men jag är en enkel kille som håller mig till det simpla nu med vanlig ny HBC. Men däremot förstärkningen av pedalboxen - berätta mer! Skall snart återmontera den nämligen Arbetet fortsätter! Nu senast så var demonteringen påbörjad framtill, nästa steg var att börja ta bort popnitar för att backa in kabelstammen in i kupén, men innan dess så började jag med att demontera stolarna och panelerna i bilen för att förbereda kabelstammen på att flytta på sig Paneler, stereo, värmereglage och övrigt borta Även rattstång borta samt kabelstammen släppt. Nu ser man att bilen är symnmetrisk och man byter plats på rattstång och kabelstam, så får man dra kablarna från "andra hållet" när man flyttat infästningen för rattstången Med kabelstammen lös så var det bara att sätta igång med att ta bort den svarta plasten som kabelstammen går igenom. När den är borta kan man ta bort luftfördelaren med som flyttar luften mellan antingen fotbrunnen eller framrutan, den fördelningen sitter mellan pedalställ och kabelstam. Att ta bort alla popnitar är svårt då man nitade ihop detta innan rutramen kom på, enklast är att kombinera borra där det går med att slå bort popnitarna med stämjärn, sen att även borra inifrån och ut. Man ligger alltså som en banan, upp och nedvänd i den lilla kupén och jobbar uppåt där det är trångt... underbar! Voila, plasten till kabelstammen och luftfördelaren borta! Pedalställ nästa! För att få bort det så lossar man gaveln (3 skruvar) och sedan bort med popnitarna till vinkelprofilen. Det som man inte får missa är att sista popnitarna sitter så att säga mitt i rutramen och tas lättast bort inifrån bilen. När de är lösa kan man vicka ut dem från rutramen Såhär blir det då! Nu kan man få en tjuvkik på pedalstället med Borta! Men pedalstället i sig är en härligt vacker konstruktion av extruderad aluminiumprofil, alla pedaler av samma grundprofil med lite olika fotanlägg och offsettborrningar för utväxling bara Gammal HBC och behållare. Ny HBC är köpt men behållare finns inte att få tag på längre vad jag hittar (vet nån någon ersättare så skrik till!), annars får det bli en grundlig rengöring av den gamla - men en ny vore roligare Dags att jaga glapp! När jag började beställa delar så bestämde jag mig för att "allt jag rör vid konverteringen skall jag gå igenom och byta om möjligt", så även bussningarna till pedalerna. Själva pedalstället är lätt att ta isär, 2st M6 skruvar så kan man dra ur hela axeln som pedalerna sitter på. Sedan är det bara att knacka ur och pressa i nya bussningar Voila, inte mycket glapp innan men nu är det riktigt tight och fint Återmonterat med ny HBC, på tal om att byta vad man kan. Sedan för att bara testa och skapa lite motivation så testade jag att lägga dit pedalstället, eller snarare främst kolla om jag fått in sidoprofilerna rätt innan de skall limmas och nitas. Titta! Första steget för LHD! En annan sak för LHD gjordes förresten, öppningshandtaget till främre lucka borrades bort från högersidan och sattes på vänstersidan. Sakta men säkert fortsätter det, skall försöka få med några framsteg till innan tomten knackar på dörren _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||
När jag renoverade pedalstället på se7en så råkade bussningarna till pedalerna ha samma mått isch.. som kopplings pedalen på en svenskbyggd lastbil Så pedalerna kommer nog inte att glappa nått på jätte länge... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||
Jag tror du kan få bromsvätskebehållaren fin om du lägger den i en klorin-blandning efter du har gjort den ren _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||||||
Jag bultade pedalboxen med m6 skruv istället och limmade den för att få den tät. På undersidan monterade jag L profiler som jag köpte på bauhaus. L profilerna gjorde enorm skillnad på styvheten. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 12 besök idag (36824 totalt) |