Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (36824 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Janne J skrev:
Vad är prognosen på växellägena? räcker det att byta bussningar för att få lite mer precisa lägen eller behövs det mer omsorg?
LHD konvertering gör säkert gott också, jag märkte tydligt att min vänsterhand inte var van vid en växelspak

Gillar verkligen bilen, skulle gärna äga en någon gång.


Få bort glapp i bussningar är aldrig dåligt för att få en mer distinkt känsla. Men sen påverkar även växelwirarna då gamla och slitna sådana kan ha lite flex. Men det är väl säkert utrett på diverse forum för just den bilen. Däremot är det väl ganska individuellt mellan förare vad som är en bra växelkänsla och inte men jag tror få förare gillar glapp. Sen kan det säkert vara individuellt med höjd på knopp, typ av knopp, hur långa slag framåt bakåt och i sidled som är lämpligt.

Ska man nörda ner sig ordentligt i växellägena vilket man absolut ska göra om man har tid så påverkar även hårdheten på fjädrarna till kulorna som låser växeln i sitt läge motståndet när växeln "glider" i. Samt att det oftast finns fjädrar som håller neutralläget och ger en viss del av motståndet för att flytta spaken i sidled, de antingen vara monterade i spakstället eller på lådan eller både och. Har testat lite varianter på min bil då jag har bytt fjädrar i lådan ihop med det justerbara spakstället. Tror dock att man kan komma ganska långt med att variera höjd på spaken samt bli av med allt glapp.

Kul med en Elise och att vara i förfiningsstadiet.

Har alltid varit lite sugen på en sådan och ångrar lite att jag inte drog till England och köpte Exige S1:an jag hittade med rasad motor för ett bra pris.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1233



Ragnar skrev:
Tycker själv originalratten känns bättre än de sportrattar jag provat i Elise. Form och storlek är "rätt". Bra grepp i lädret också.


låter bra det!

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Prodimex.co.uk gör prylar till Elisen
Hårdare bussningar eller byte till lager i vajerlänkaget vid växellådan gör skillnad.
Det gör även styvare upphängning av motor och låda.
Prodimex spakställ inköpt och skall installeras ons- fre

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



cat7even skrev:
Prodimex.co.uk gör prylar till Elisen
Hårdare bussningar eller byte till lager i vajerlänkaget vid växellådan gör skillnad.
Det gör även styvare upphängning av motor och låda.
Prodimex spakställ inköpt och skall installeras ons- fre


Måste få komma förbi och känna på spakstället när det är installerat.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 250



Jag har också prodimex grejerna, riktigt fina grejer! Tror inte det går att få ordning på originalgrejerna på något vettigt sätt

HPE gör också schyssta grejer men strulig kille att ha att göra med tyvärr

På Seloc finns en tråd om "dolomiti shifter" som ser riktigt stabil ut också ..
https://www.dolomitishifter.com/shop/

Slutsats oavsett, kasta ut originalgrejerna

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6517


Trådstartare
Prodimex var intressant, verkar rätt likt Elise Shop kit ändå eller missar jag något?
Förutsatt att man inte byter hela spakstället då utan köper deras andra uppgraderingskit.


Detta kit köpte jag:
https://www.elise-shop.com/gear-linkage-kit-elise-s1s2exige-s1-340r-ro . . . .






Borde jag förvänta mig ingen, liten, lagom eller stor skillnad då?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10660



Figgz skrev:

**klipp,klipp**
originalratt utifallatt!
**klipp,klipp**



Kan man ha snap-off bakom en originalratt?

Just snap-off-grejen var nog det tillbehöret som behövdes bäst på hela Elisen. Ett elände att kliva i/ur med ratten på plats, tyckte jag.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 250



Figgz skrev:
Prodimex var intressant, verkar rätt likt Elise Shop kit ändå eller missar jag något?
Förutsatt att man inte byter hela spakstället då utan köper deras andra uppgraderingskit.

Detta kit köpte jag:
https://www.elise-shop.com/gear-linkage-kit-elise-s1s2exige-s1-340r-ro . . . .

Borde jag förvänta mig ingen, liten, lagom eller stor skillnad då?


Prodimex har en hel del fina grejer, det jag syftade på var hela spakstället och inte bara delarna som sitter bak vid växellådan. Då byter du ut hela spakstället inne i bilen och det tycker jag är klart värt även om det kostar en slant. Då får man riktiga skf kullager istället för att förlita sig på inoljade gummidelar som det är original

det där du har köpt hjälper absolut en del, allting som tar bort gummigrejer är bra

jag råkade av misstag klicka i att jag behövde en sån grunka också när jag köpte hela spakstället inne i bilen så vill du ha den så hör av dig. ligger hemma i byrålådan nu utan nytta
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0569/1500/1549/products/Bell_2.jpg?v . . . .

här är en bra youtube video om installationen en engelsman gör
https://www.youtube.com/watch?v=Jy1wlsYyV0g

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



DJ skrev:
Figgz skrev:

**klipp,klipp**
originalratt utifallatt!
**klipp,klipp**



Kan man ha snap-off bakom en originalratt?

Just snap-off-grejen var nog det tillbehöret som behövdes bäst på hela Elisen. Ett elände att kliva i/ur med ratten på plats, tyckte jag.

Klart man kan bara lite



Så där blev lösningen på M3E30
Kapade av splinesdelen från en rattstång.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6517


Trådstartare
Otto Leffler skrev:

det där du har köpt hjälper absolut en del, allting som tar bort gummigrejer är bra

jag råkade av misstag klicka i att jag behövde en sån grunka också när jag köpte hela spakstället inne i bilen så vill du ha den så hör av dig. ligger hemma i byrålådan nu utan nytta
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0569/1500/1549/products/Bell_2.jpg?v . . . .


thumbs up thumbs up
Toppen, ska kolla på den där hyllvärmaren senare då Kan vara intressant

DJ skrev:

Kan man ha snap-off bakom en originalratt?

Just snap-off-grejen var nog det tillbehöret som behövdes bäst på hela Elisen. Ett elände att kliva i/ur med ratten på plats, tyckte jag.


super7 skrev:

Klart man kan bara lite



Så där blev lösningen på M3E30
Kapade av splinesdelen från en rattstång.


//Nisse


thumbs up thumbs up
Kan vara värt att kolla på sen kanske, har snap-off idag men det är inte 100% glappfritt så troligtvis monterar jag originalratten direkt utan snap-off eller så byter jag snap-off samtidigt




Äntligen igång!
Igår påbörjades äntligen LHD konverteringen!


Patienten redo, spegelvänder jag bilden i photoshop så är jag redan klar För allt man ser skall byta plats




Började med att rensa upp framför framrutan för att frilägga inför att kabelhärvan skall backas ut.
Gårdagens jobb bestod av att montera bort:
-Spolarbehållare
-Batteri
-Värmepaket
-Torkarmotor inkl torkarlänkage
-Luftstyrningen till värmepaketet från crashboxen
-Styrvajrar till värmepaketet
-Öppningsvajer till främre luckan

Egentligen inga problem att demontera något förutom att ena skruven till torkarlänkaget satt rätt så trångt till, även med mina tålmodiga mått mätt

Själva värmepaketet kommer jag plocka isär för att återanvända fläktmotor & värmeelementet medans själva plasthuset med alla styrningar skall bytas ut.
Själva batteriet byter plats nere i djupet av chassiet och där måste ett mothåll borras bort och popnitas dit på en ny plats. Men även det är förberett med hål.

Kommande jobb blir att riva inredningen för att kunna backa ut kabelhärvan för att vända på den, den skall helt enkelt byta plats med pedalstället

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4134



Kul att följa med på resan från rhd till lhd thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4001



Mysjobb! Får flashback till när jag själv gjorde motsvarande jobb för 10 år sedan. Bra att ha rejsa-dagbok att återvända till när man vill påminna sig själv...


Hur fräscha är dina dörrstopp? Bra tillfälle att titta över dom i samband med att man har borta frontclam:en.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3445



Janne J skrev:
Kul att följa med på resan från rhd till lhd thumbs up


Håller med!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10660



Passa på att byta öppningswiren till en fräsch. Det var ett elände att få upp framluckan när jag drog av den...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Jag skulle passa på att uppgradera till bromsvåg när du har ur pedalboxen och även förstärka infästningen av pedalboxen.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6517


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att följa med på resan från rhd till lhd thumbs up

Wärhner skrev:

Håller med!

thumbs up
Gör ingen komplett steg-för-steg guide men jag skall försöka få med lite text och bilder om både vanliga och svåra moment

Ragnar skrev:
Mysjobb! Får flashback till när jag själv gjorde motsvarande jobb för 10 år sedan. Bra att ha rejsa-dagbok att återvända till när man vill påminna sig själv...

Hur fräscha är dina dörrstopp? Bra tillfälle att titta över dom i samband med att man har borta frontclam:en.

Får tacka för din dagbok med, har läst din tråd inför jobbet och kollat andra trådar med för att förbereda mig på vad som komma skall

Faktiskt så är de fräscha, skall plocka ner dem, rengöra och smörja upp igen sen när lite mer LHD är gjort. Har sett bilder på komplett sönderrostade dörrstopp och så är iaf inte mina
Men bra tips, nu går de att komma åt!

DJ skrev:
Passa på att byta öppningswiren till en fräsch. Det var ett elände att få upp framluckan när jag drog av den...

Hehe, kan tänka mig dilemmat när man står där och funderar på hur man ska bända eller bryta för att ha en chans att öppna... hur löste du det?
Min verkar fräsch, såg över den igår. Var din dålig eller fransig innan?

JBT skrev:
Jag skulle passa på att uppgradera till bromsvåg när du har ur pedalboxen och även förstärka infästningen av pedalboxen.

Det hade varit något, men jag är en enkel kille som håller mig till det simpla nu med vanlig ny HBC.
Men däremot förstärkningen av pedalboxen - berätta mer! Skall snart återmontera den nämligen


Arbetet fortsätter!
Nu senast så var demonteringen påbörjad framtill, nästa steg var att börja ta bort popnitar för att backa in kabelstammen in i kupén, men innan dess så började jag med att demontera stolarna och panelerna i bilen för att förbereda kabelstammen på att flytta på sig


Paneler, stereo, värmereglage och övrigt borta


Även rattstång borta samt kabelstammen släppt. Nu ser man att bilen är symnmetrisk och man byter plats på rattstång och kabelstam, så får man dra kablarna från "andra hållet" när man flyttat infästningen för rattstången



Med kabelstammen lös så var det bara att sätta igång med att ta bort den svarta plasten som kabelstammen går igenom. När den är borta kan man ta bort luftfördelaren med som flyttar luften mellan antingen fotbrunnen eller framrutan, den fördelningen sitter mellan pedalställ och kabelstam.
Att ta bort alla popnitar är svårt då man nitade ihop detta innan rutramen kom på, enklast är att kombinera borra där det går med att slå bort popnitarna med stämjärn, sen att även borra inifrån och ut.
Man ligger alltså som en banan, upp och nedvänd i den lilla kupén och jobbar uppåt där det är trångt... underbar!


Voila, plasten till kabelstammen och luftfördelaren borta!


Pedalställ nästa!
För att få bort det så lossar man gaveln (3 skruvar) och sedan bort med popnitarna till vinkelprofilen. Det som man inte får missa är att sista popnitarna sitter så att säga mitt i rutramen och tas lättast bort inifrån bilen. När de är lösa kan man vicka ut dem från rutramen


Såhär blir det då!
Nu kan man få en tjuvkik på pedalstället med



Borta!


Men pedalstället i sig är en härligt vacker konstruktion av extruderad aluminiumprofil, alla pedaler av samma grundprofil med lite olika fotanlägg och offsettborrningar för utväxling bara


Gammal HBC och behållare. Ny HBC är köpt men behållare finns inte att få tag på längre vad jag hittar (vet nån någon ersättare så skrik till!), annars får det bli en grundlig rengöring av den gamla - men en ny vore roligare


Dags att jaga glapp!
När jag började beställa delar så bestämde jag mig för att "allt jag rör vid konverteringen skall jag gå igenom och byta om möjligt", så även bussningarna till pedalerna.
Själva pedalstället är lätt att ta isär, 2st M6 skruvar så kan man dra ur hela axeln som pedalerna sitter på. Sedan är det bara att knacka ur och pressa i nya bussningar







Voila, inte mycket glapp innan men nu är det riktigt tight och fint


Återmonterat med ny HBC, på tal om att byta vad man kan.


Sedan för att bara testa och skapa lite motivation så testade jag att lägga dit pedalstället, eller snarare främst kolla om jag fått in sidoprofilerna rätt innan de skall limmas och nitas.



Titta! Första steget för LHD!
En annan sak för LHD gjordes förresten, öppningshandtaget till främre lucka borrades bort från högersidan och sattes på vänstersidan.
Sakta men säkert fortsätter det, skall försöka få med några framsteg till innan tomten knackar på dörren

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1233





/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



Figgz skrev:
Pedalställ nästa!
Dags att jaga glapp!
När jag började beställa delar så bestämde jag mig för att "allt jag rör vid konverteringen skall jag gå igenom och byta om möjligt", så även bussningarna till pedalerna.

Själva pedalstället är lätt att ta isär, 2st M6 skruvar så kan man dra ur hela axeln som pedalerna sitter på. Sedan är det bara att knacka ur och pressa i nya bussningar

Voila, inte mycket glapp innan men nu är det riktigt tight och fint

thumbs up

När jag renoverade pedalstället på se7en så råkade bussningarna till pedalerna ha samma mått isch..
som kopplings pedalen på en svenskbyggd lastbil
Så pedalerna kommer nog inte att glappa nått på jätte länge...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 280



Citat:
Gammal HBC och behållare. Ny HBC är köpt men behållare finns inte att få tag på längre vad jag hittar (vet nån någon ersättare så skrik till!), annars får det bli en grundlig rengöring av den gamla - men en ny vore roligare

Jag tror du kan få bromsvätskebehållaren fin om du lägger den i en klorin-blandning efter du har gjort den ren

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 436



Figgz skrev:
Janne J skrev:
Kul att följa med på resan från rhd till lhd thumbs up

Wärhner skrev:

Håller med!

thumbs up
Gör ingen komplett steg-för-steg guide men jag skall försöka få med lite text och bilder om både vanliga och svåra moment

Ragnar skrev:
Mysjobb! Får flashback till när jag själv gjorde motsvarande jobb för 10 år sedan. Bra att ha rejsa-dagbok att återvända till när man vill påminna sig själv...

Hur fräscha är dina dörrstopp? Bra tillfälle att titta över dom i samband med att man har borta frontclam:en.

Får tacka för din dagbok med, har läst din tråd inför jobbet och kollat andra trådar med för att förbereda mig på vad som komma skall

Faktiskt så är de fräscha, skall plocka ner dem, rengöra och smörja upp igen sen när lite mer LHD är gjort. Har sett bilder på komplett sönderrostade dörrstopp och så är iaf inte mina
Men bra tips, nu går de att komma åt!

DJ skrev:
Passa på att byta öppningswiren till en fräsch. Det var ett elände att få upp framluckan när jag drog av den...

Hehe, kan tänka mig dilemmat när man står där och funderar på hur man ska bända eller bryta för att ha en chans att öppna... hur löste du det?
Min verkar fräsch, såg över den igår. Var din dålig eller fransig innan?

JBT skrev:
Jag skulle passa på att uppgradera till bromsvåg när du har ur pedalboxen och även förstärka infästningen av pedalboxen.

Det hade varit något, men jag är en enkel kille som håller mig till det simpla nu med vanlig ny HBC.
Men däremot förstärkningen av pedalboxen - berätta mer! Skall snart återmontera den nämligen



Jag bultade pedalboxen med m6 skruv istället och limmade den för att få den tät. På undersidan monterade jag L profiler som jag köpte på bauhaus. L profilerna gjorde enorm skillnad på styvheten.


_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Den där lösningen är thumbs up Snoddes till min bil när jag konverterade

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
12 besök idag (36824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande