Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240z 1971 - "Projekt Hugo"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (94054 totalt)
peterb
Kungsör
Här sen Apr 2006
Inlägg: 26



Det där är väl en R300 diff (finns även på 300zx)? Är nog lika bökigt att få dit bara den som att få dit hela bakvagnen!
En annan lösnig vore att ta en R200 diff (finns med diffbroms) från 200sx och drivaxlar samt "mustach stag" och diff balk från 280zx. Då blir det ett snabb bolt on jobb! 280zx drivalxlar har permanentsmorda cv-knutar.

_________________
Peter Boström
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



PeterB skrev:
Det där är väl en R300 diff (finns även på 300zx)? Är nog lika bökigt att få dit bara den som att få dit hela bakvagnen!
En annan lösnig vore att ta en R200 diff (finns med diffbroms) från 200sx och drivaxlar samt "mustach stag" och diff balk från 280zx. Då blir det ett snabb bolt on jobb! 280zx drivalxlar har permanentsmorda cv-knutar.


300zx TT diffen heter R230.

200 och 230 är diametern på kronhjulet. Om R300 finns överhuvudtaget så är de VÄLDIGT biffiga...

_________________
Street Triple RS -18
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
Idag var jag hos bussgods och hämtade ytterligare
en breddare - från Darensteel.com - á la 10 cm typ.

Släpade bakvagnen "på plats" också och mätte lite.
Den var (enligt min rätt ovetenskapliga tejpremsa
ca 153 cm bred; nav till nav.

Bilen är 160 cm bred original - och om de inte skrivit
fel på nätet så är spårvidden bak ca 134 cm. Till R32
Skyline stod det 146 cm - men då undrar jag var de
mätt (eftersom jag fick fram 153 cm). Har inte mätt
originalgrejerna ännu. Men ser det inte lite tight ut?

Kanske bara jag som drömmer om riktigt djupa fälgar
i all hemlighet ... Eller så är jag bara nojig i onödan : )

Jag är ingen expert på att tejpa fast skärmbreddare
så det är möjligt att saker och ting inte sitter där de
ska. Hav förbarmande : D






_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Det ser ut som om hjulet kommer att sittar riktigt långt ut ja. Bara att hänga dit några gamla plåtisar som är breddade inåt sen då, sleeperstuket.

SM i breddare är det ju i.a.f. lagom svullna! thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Ser läckert ut! thumbs up

Man väntar varje gång man kollar på att denna tråd skall uppdateras.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



mull skrev:


...Den var (enligt min rätt ovetenskapliga tejpremsa
ca 153 cm bred; nav till nav.

Bilen är 160 cm bred original - och om de inte skrivit
fel på nätet så är spårvidden bak ca 134 cm. Till R32
Skyline stod det 146 cm - men då undrar jag var de
mätt (eftersom jag fick fram 153 cm)...


Mått nav till nav och spårvidd är ju (oftast) inte samma sak, så måttet 153 nav till nav kan ju mycket väl stämma med spårvidd 146

Spårvidden bak på 240:n bör vara 134cm, däremot så är bilarna 163cm breda (ja, ja, petitesser jag vet!).


Hur som helst, roligt att se att det går framåt (mycket snabbare än med mitt projekt)!!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
[erase and rewind] : )

Ska köpa ett måttband och återkommer med riktiga mått.

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



om du inte hade haft breddarna hade jag blivet lite fundersam för då hade du behövt fälgar som inte finns att köpa men med breddarna på är de inga problem.

Köper du fälgar från tex en Bmw fetserie så är et:n låg vilket gör att du kanske slipper sätta på spacers, köper du däremot lite mer moderna fälgar med högre Et 30-40 så åker du på att ha spacers
om du inte vill att hjulen ska gå i innerskärm..

om bilen med breddarna är 180cm och nav till nav måttet är 153 så är de ju ett rejält glapp som ska fyllas med fälg, 180-153=27, vilket är 13.5 cm/sida , om du skulle slänga på en 9.5"fälg från BMW med Et 13 så skulle de sitta perfekt om jag nu räknat rätt..
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Breddarna må bredda mycket, men jag tycker då att det ser ut som att de passar bra till bilens linjer i övrigt thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
S 500 R
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 816



Var ett tag sen jag kollade denna tråden... men det ser mycket bra ut...

_________________
Stefan Berander
Citera
Paranoia
Sundbyberg/Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 23



Trevligt att läsa tråden på det här sättet, tänkte börja läsa din tråd på Zatzy men den var så jäkla lång att jag bara inte orkade :P

Du har skrivit ban- och konkörning, blir det månne lite drifting också? Det är ju trots allt något man "kan" göra på en bana

Lycka till med arbetet thumbs up

_________________
Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93
Citera
PatrikB
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133



Får man fråga om den kommer att vara utställd på bilsportsmässan om någon vecka ???

_________________
Patrik Bremark
Citera
Manston
Stockholm/Haninge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 37



PatrikB skrev:
Får man fråga om den kommer att vara utställd på bilsportsmässan om någon vecka ???


Det tvivlar jag starkt på.

_________________
Alex Gustafsson

Bil Styling - Tuning - Multimedia
www.raidOPOWER.com
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
PatrikB skrev:
Får man fråga om den kommer att vara utställd på bilsportsmässan om någon vecka ???

Visst får du fråga det! : )

Svar: Nej.

Det är det diplomatiska svaret...

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Läst igenom hela tråden nu och måste säga att det är ett helt otroligt jobb du lägger ner, riktigt kul och läsa en så väldokumenterad tråd, med filmer och allt till och med

Jag vet inte om jag missa det någonstans, men är det nått ungefärligt beräknat när den ska vara färdigt??

keep up thumbs up

mvh

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245


Trådstartare
D.Sävström skrev:
Läst igenom hela tråden nu och måste säga att det är ett helt otroligt jobb du lägger ner, riktigt kul och läsa en så väldokumenterad tråd, med filmer och allt till och med

Jag vet inte om jag missa det någonstans, men är det nått ungefärligt beräknat när den ska vara färdigt??

keep up thumbs up

mvh

Tackar : )

Den optimistiska sidan av mig säger: "Bilen borde vara körbar mot slutet av sommaren -07"
Den pessimistiska sidan säger: "Haha! Är du tokig? Mot slutet av sommaren -07?! Snarare -09"

Egentligen är inget planerat. Det blir färdigt när det blir klart, liksom : )

_________________
Philip Seaton | 1971 Datsun 240z - www.mull.tk
www.allblastring.se | www.sce.se | www.pb-z.se | www.por15.se
Citera
J.E
sthlm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


tänkte att du kanske skulle gilla denna...

http://www.jalopnik.com/cars/ad-watch/classic-ad-watch-apples-woz-thin . . . .

lite oldskoool sådär!

_________________
John Ekberg
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



J.E skrev:
tänkte att du kanske skulle gilla denna...

http://www.jalopnik.com/cars/ad-watch/classic-ad-watch-apples-woz-thin . . . .

lite oldskoool sådär!



Framförallt så fanns det ju där en länk till special ed. verionen "black gold":
http://www.jalopnik.com/cars/clips/classic-ad-watch-black-goooooold-210679.php

Så där borde du lacka din!

_________________
Mattias Meldert
Citera
M:et
Sthlm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 9



meldert skrev:
J.E skrev:
tänkte att du kanske skulle gilla denna...

http://www.jalopnik.com/cars/ad-watch/classic-ad-watch-apples-woz-thin . . . .

lite oldskoool sådär!



Framförallt så fanns det ju där en länk till special ed. verionen "black gold":
http://www.jalopnik.com/cars/clips/classic-ad-watch-black-goooooold-210679.php

Så där borde du lacka din!


okej! Roliga gamla tidsdokument. Men, ALLVARLIGT! Att blanda ihop 240Z med 280ZX....Fy skäms!
Jämför mulls bygge med denna istället.


_________________
Mulle Jäderlund
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



M:et skrev:


okej! Roliga gamla tidsdokument. Men, ALLVARLIGT! Att blanda ihop 240Z med 280ZX....Fy skäms!
Jämför mulls bygge med denna istället.




Den tål att ses igen!
Riktigt grym! thumbs up

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



Hur går det? har det avstannat helt? vill ju se uppdatering nu, denna bilen är ju såå grym!

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240z 1971 - "Projekt Hugo"
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13   >>
9 besök senaste veckan (94054 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande