Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Revidering av åsikter om el-driven vattenpump.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
3 besök senaste veckan (38469 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2915



Mmm. Var bra med en tråd. Man är ju klokare nu än innan iaf. Även fast allt inte är helt uträtt, vet iofs det jag vill veta numera.
Men så dyr verkar inte Bmw pumpen vara. 329 dollar hos Real OEM i Usa (2500 kr enligt Forex). Iofs sannorlikt utan moms samt att Real OEM ska vara rätt billiga.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=EK31&mospid=47768&am . . . .

Jag hade iaf inte tvekat att kolla vad den kostar hos Bmw om jag hade varit spekulant på en Davies Craig eller en annan elpump.
om inte annat är det kul att kolla vad svenska Bmw har för marginal på sina reservdelar.

Den där pumpen är ju serietillverkad i skapligt många ex numera då Bmw säljer några bilar med den motorn per år Sen borde den pumpen vara testad och klara många års daglig användning utan problem. Karnske inte på fullt mos hela tiden men iaf.
Den känns mer prisvärd än eftermarknadspumparna iaf. Trodde att Bmw pumpen var inbyggd i blocket.

Sen hittade jag inte artikeln bland alla mina andra skolpapper förut. Bra att städa ibland

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Andreas Millbro skrev:
I artikeln om motorn står det att den interna kretsen har så lite motstånd som möjligt. Detta för att åstakomma höga flödeshastigheter med mindre tryckskillnader jämfört med en mekanisk pump.
Att kylkanalerna i toppen går tvärs motorn istället för längsmed var den största förbättringen.
Bmw kör med att vattnet ifrån pumpen först når avgasventilera och sen tvärs över toppen.
Termostaten är elektriskt styrd och har stora tvärsnittsareor för att inte hindra flödet.

Den stora vinsten med att frikoppla pumpen ifrån motorvarvtalet var att pumpens hela kapacitet kan utnyttjas vid höga laster på låga motorvarvtal.

Iom detta kunde pumpens maximala effektförbrukning reduceras till 200W jämfört med en konventionell remdriven pump som förbrukar upp till 2kW (inräknat i den är förluster ifrån remdriften men de borde inte vara stora).

Detta säger artikeln. thumbs up Vilket gör att man kan fundera lite själv utifrån den "nya" informationen.
Intressant är att det bekräftar det som tidigare är sagt om remdrivna pumpar. Förutom att det är höga laster på låga varvtal som är dimensionerande för pumpen. Vilket tyder på att en remdriven pump har överkapacitet på höga varv. Vilket talar emot hela tryckökningsteorin och snarare tyder på att tryckökningen kommer av att pumpen är överdimensionerad på höga varvtal.

En centrifugalpump (vilket bilvattenpumpar är) har inte en linjär rpm->flöde kurva. Flödet är ganska lågt vid låga varvtal och ökar kraftigt med varvtalet. Om man dimensionerar en sådan för ett rimligt flöde och tryckuppbyggnad i blocket vid högre varv så kommer flödet att bli för lågt för att klara konstant fullgas på lägre varv eftersom flödet minskar mer än effekten. Detta innebär inte att systemen inte är designade för att bygga upp tryck i blocket med pumpen, det kan lika gärna vara ett argument för att tryckuppbyggnad finns.
Säg att ett system är designat för att ge ett lämpligt flöde och tillhörande tryckuppbyggnad vid maxeffektvarvtalet där den största värmemängden ska kylas bort. Om vi då sänker varvet till maxmomentvartalet så kommer energin per motorvarv att ha ökat samtidigt som volymflödet per motorvarv har minskat och som pricken över i har det lägre volymflödet i kylsystemet medfört minskat blocktryck. Alla dessa faktorer gör att kylningen av motorn blir sämre. Skulle kunna tänka mig att motorkonstruktörerna accepterar att kylsystemets överkapacitet är mindre vid lägre varv eftersom man sällan ligger fullgas på lägre varv under lång tid, i alla fall inte med effektstarkare motorer.

Att BMW kan köra elpump utan tryckuppbyggnad beror antagligen på den reviderade vattenflödesvägen. Genom att skicka in det kalla vattnet vid avgasportarna (och antagligen jämnt fördelat mellan alla cylindrar) så kyls ju den mest kritiska platsen först. Denna flödesväg ger antagligen oxå mycket mindre chans att det finns stillastående vattenfickor kring avgasportarna och förbränningsrummen. Orsaken till tryckuppbyggnad i blocket är ju att man ska kunna hantera extra varma punkter i motorn, finns det inga sådana finns heller ingen anledning till att ha högre blocktryck. Högre systemtryck däremot ger möjligheten att köra med varmare motor om man skulle vilja det.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19592



Andreas Millbro skrev:
Den där pumpen är ju serietillverkad i skapligt många ex numera då Bmw säljer några bilar med den motorn per år
Då borde det väl finnas skrotade ex där vattenpumpen inte är anledningen till skrotningen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Vet någon Bmw-pumpens flödeskapacitet?

_________________
David Lindblom
Citera
Racetech
Revidering av åsikter om el-driven vattenpump.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
3 besök senaste veckan (38469 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande