Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (36886 totalt)
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Skip skrev:
Farbror blå ringde idag!
Det blir ingen utredning eftersom de inte kan styrka brott och även om de kunde det så skulle preskibtionstiden ha gått ut. Så bilen är nu min, frågan nu är vad jag får göra med den.
Det är helt klart ett steg i rätt riktning och nu ska jag ta reda på hur jag ska gå till väga för att få köra bilen på gatan.
LAGLIGT


Grattis!!
Kontakta vägverket och fråga hur du ska gå till väga, du behöver ju inte säga vad reg nr är

MVH

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Får du inte rostlaga/krocklaga chassinummerplåten och stämpla dit det nummer som ska vara där enligt pappret?
Visserligen finns det inte billiga stansar i vettig storlek men nån kanske kan fräsa numret med en smal CNCfräs med lämpligt typsnitt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Niklas Falk skrev:
Får du inte rostlaga/krocklaga chassinummerplåten och stämpla dit det nummer som ska vara där enligt pappret?
Visserligen finns det inte billiga stansar i vettig storlek men nån kanske kan fräsa numret med en smal CNCfräs med lämpligt typsnitt?


Biltema har jag för mig har rätt bra sortiment på stansar.



_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19603



Men det hela beror ju inte så lite på om det inreggade chassinumret anses "förverkat", dvs att bilen nu endast är en plåthög utan papper.

om du äger chassinumret och det anses tillhöra bilen så ser jag inget fel i att göra en ny plåt med numret i och sätta dit. Gör du det snyggt så slipper du förklara det varje gång (även synlig svets/skruvad plåt borde vara ok men då behöver du nog diskutera/bevisa din rätt onödigt ofta).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nä, frågan är ju vad man gör om chassienummret rostar upp eller mosas i en krock...
Då borde man ju få tillverka ett nytt.
Men svar kommer, var så säker ;o)


Niklas Falk skrev:
Men det hela beror ju inte så lite på om det inreggade chassinumret anses "förverkat", dvs att bilen nu endast är en plåthög utan papper.

om du äger chassinumret och det anses tillhöra bilen så ser jag inget fel i att göra en ny plåt med numret i och sätta dit. Gör du det snyggt så slipper du förklara det varje gång (även synlig svets/skruvad plåt borde vara ok men då behöver du nog diskutera/bevisa din rätt onödigt ofta).

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Chassienummer bör vara dokumenterat innan vid flytt eller byte.
om det krockas eller rostar bort skall man INNAN flytt/byte kontakta SBP.
Dessutom fota dokumentera detta för att visa upp.

Nu har du ju ett litet problem iaf
Inte så lätt att visa upp chassienummer som inte finns ju.
Så du får klura lite och ringa och fråga..... thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, jag har undersökt saken lite och det verkar ganska svårt att få tillbaka bilen på vägen.
En tanke som blir mer och mer påträngande är att bygga folkrace-bil (eller någon typ av race-bil) av den,
för det har jag fått bekräftat att det inte är några problem trots att den saknar chassinummer.
Jag hade ändå funderingar på att sätta M5-motorn i en annan typ av kaross, så det verkar som om allt löser sig.


Lillen skrev:
Chassienummer bör vara dokumenterat innan vid flytt eller byte.
om det krockas eller rostar bort skall man INNAN flytt/byte kontakta SBP.
Dessutom fota dokumentera detta för att visa upp.

Nu har du ju ett litet problem iaf
Inte så lätt att visa upp chassienummer som inte finns ju.
Så du får klura lite och ringa och fråga..... thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1869



Just detta hände mig fast det var inte i spackel det var fifflat. Märkte det inne på regbesiktningen. Då var besikningringenjören så vänlig att han letade upp via det korrekta chassinumret vem som ägde det. Det visade sig vara inte ägaren innan utan den innan dess. Ett snabbt telefonsamtal senare fick jag reda på att det var ett slaktat lik men som inte var skrotat utan fanns kvar i registren. Bad om att få bli ägare till denna och personen kunde ju inte neka (hotade inte med poisanmälan men det var ju fullt möjligt att göra en anmälan om jag ville). Blev ägare till rätt bil och det var en likadan men med annan motor. Reggade om till rätt motor och nu är bilen helt leglig. Iom att detta var samtidigt som regbesiktning ändå skulle göras för bla bur blev det inte speciellt mycket dyrare. Behövde två intyg av Opel bara.

Så mitt tips är att se om du kan få bli ägare till rätt chassinummer om du kan få rätt på det och inte är det idag.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Nja, det hade ju varit enkelt ordnat om det var samma sak som jag hade råkat ut för, men min kaross saknar ju chassienummer och är oidentifierbar...

Jonas Jonsson skrev:
Just detta hände mig fast det var inte i spackel det var fifflat. Märkte det inne på regbesiktningen. Då var besikningringenjören så vänlig att han letade upp via det korrekta chassinumret vem som ägde det. Det visade sig vara inte ägaren innan utan den innan dess. Ett snabbt telefonsamtal senare fick jag reda på att det var ett slaktat lik men som inte var skrotat utan fanns kvar i registren. Bad om att få bli ägare till denna och personen kunde ju inte neka (hotade inte med poisanmälan men det var ju fullt möjligt att göra en anmälan om jag ville). Blev ägare till rätt bil och det var en likadan men med annan motor. Reggade om till rätt motor och nu är bilen helt leglig. Iom att detta var samtidigt som regbesiktning ändå skulle göras för bla bur blev det inte speciellt mycket dyrare. Behövde två intyg av Opel bara.

Så mitt tips är att se om du kan få bli ägare till rätt chassinummer om du kan få rätt på det och inte är det idag.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Ximon
Stockholm/Skellefteå
Här sen Maj 2006
Inlägg: 13



Tråkigt med din historia.

Har de lyckats få bort alla chassienummer då? Det finns ju ett antal i en e30.
Under vundrutan (det som du "tyvärr" hittade), inne i bilen som man ser när man tar bort hela instrumentpanelen, och ett bak i bagaget, på kanten.

Hoppas det löser sig för dig.

mvh

_________________
Simon Markström, 072-233 04 11
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Öhh...nu blev jag lite konfunderad.
Det i motorrummet är borta ja, det under instrumentpanelen är inget chassienummer (bara en massa andra siffror som inte ens BMW-Sveriges tekniker kunde tyda), men att där skulle finnas ett i bagaget var jag inte medveten om. Det har ingen annan som jag varit i kontakt med sagt, och jag har ändå letat i bagaget eftersom jag vet att det finns där på vissa andra bilar. Var exakt skulle det finnas?


ximon skrev:
Tråkigt med din historia.

Har de lyckats få bort alla chassienummer då? Det finns ju ett antal i en e30.
Under vundrutan (det som du "tyvärr" hittade), inne i bilen som man ser när man tar bort hela instrumentpanelen, och ett bak i bagaget, på kanten.

Hoppas det löser sig för dig.

mvh

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Så här ser det ut i AutOData (ett program som många verkstäder och liknande använder).



Ximon: Är du HELT säker på att där ska finnas ett chassinummer i bagaget?

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Per Eriksson
Linköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 273



sitter en liten popnitad plåt på bakstammen men den är säkert bortbruten.

_________________
/Per
Citera
Mackan999
Eslöv/Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 57



Stämmer som Per skriver... sitter i plåten mellan baklamporna, där bagagelåset sitter fastskruvat... bara ta bort klädseln så ska du se den.

_________________
Marko Viitanen
BMW E30 IX
BMW Z3 Coupe Turbo
Citera
Ximon
Stockholm/Skellefteå
Här sen Maj 2006
Inlägg: 13



Precis som per säger skall den sitta på en plåt mellan baklamporna.

mvh

_________________
Simon Markström, 072-233 04 11
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
ok, nu är det kollat och även plåten i skuffen är utbytt...

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5...
...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE

M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället.
Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skip skrev:
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5...
...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE

M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället.
Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa


Du kan ju alltid regga som amatörbyggt fordon istället.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
Jo, men då blir jag tvungen att kapa ur hela golvet och bygga rör-chassie...och det känns som lite väl onödigt mycket jobb.


Dude skrev:
Skip skrev:
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5...
...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE

M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället.
Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa


Du kan ju alltid regga som amatörbyggt fordon istället.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Inte då.
Det kommer att räcka med att byta drivlina och bromssystem för att nå gränsen för amatörbyggt thumbs up

Skip skrev:
Jo, men då blir jag tvungen att kapa ur hela golvet och bygga rör-chassie...och det känns som lite väl onödigt mycket jobb.


Dude skrev:
Skip skrev:
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5...
...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE

M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället.
Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa


Du kan ju alltid regga som amatörbyggt fordon istället.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895


Trådstartare
I så fall har du och SFRo-besiktningsmännen helt olika uppfattning.
Therealpinto säger nämligen att för att få regga som amatörbyggt måste man totalt ändra konstruktionen (inte bara komponenter) på bilen. Ombyggt fordon däremot räcker det med drivlina och bromsar säger han.
Det är MYCKET viktigt för mig just nu att få korrekta uppgifter, är du säker på att du har rätt Dude?


Dude skrev:


Inte då.
Det kommer att räcka med att byta drivlina och bromssystem för att nå gränsen för amatörbyggt thumbs up

Skip skrev:
Jo, men då blir jag tvungen att kapa ur hela golvet och bygga rör-chassie...och det känns som lite väl onödigt mycket jobb.


Dude skrev:
Skip skrev:
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5...
...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE

M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället.
Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa


Du kan ju alltid regga som amatörbyggt fordon istället.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M5 -83 (projektet avslutat)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (36886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande