Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (36886 totalt) |
Grattis!! Kontakta vägverket och fråga hur du ska gå till väga, du behöver ju inte säga vad reg nr är ![]() MVH |
||||||||
Får du inte rostlaga/krocklaga chassinummerplåten och stämpla dit det nummer som ska vara där enligt pappret?
Visserligen finns det inte billiga stansar i vettig storlek men nån kanske kan fräsa numret med en smal CNCfräs med lämpligt typsnitt? |
||||||||
Biltema har jag för mig har rätt bra sortiment på stansar. ![]() |
||||||||
Men det hela beror ju inte så lite på om det inreggade chassinumret anses "förverkat", dvs att bilen nu endast är en plåthög utan papper.
om du äger chassinumret och det anses tillhöra bilen så ser jag inget fel i att göra en ny plåt med numret i och sätta dit. Gör du det snyggt så slipper du förklara det varje gång (även synlig svets/skruvad plåt borde vara ok men då behöver du nog diskutera/bevisa din rätt onödigt ofta). |
||||||||
Nä, frågan är ju vad man gör om chassienummret rostar upp eller mosas i en krock...
Då borde man ju få tillverka ett nytt. Men svar kommer, var så säker ;o)
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Chassienummer bör vara dokumenterat innan vid flytt eller byte.
om det krockas eller rostar bort skall man INNAN flytt/byte kontakta SBP. Dessutom fota dokumentera detta för att visa upp. Nu har du ju ett litet problem iaf ![]() Inte så lätt att visa upp chassienummer som inte finns ju. Så du får klura lite och ringa och fråga..... ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jo, jag har undersökt saken lite och det verkar ganska svårt att få tillbaka bilen på vägen.
En tanke som blir mer och mer påträngande är att bygga folkrace-bil (eller någon typ av race-bil) av den, för det har jag fått bekräftat att det inte är några problem trots att den saknar chassinummer. Jag hade ändå funderingar på att sätta M5-motorn i en annan typ av kaross, så det verkar som om allt löser sig.
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Just detta hände mig fast det var inte i spackel det var fifflat. Märkte det inne på regbesiktningen. Då var besikningringenjören så vänlig att han letade upp via det korrekta chassinumret vem som ägde det. Det visade sig vara inte ägaren innan utan den innan dess. Ett snabbt telefonsamtal senare fick jag reda på att det var ett slaktat lik men som inte var skrotat utan fanns kvar i registren. Bad om att få bli ägare till denna och personen kunde ju inte neka (hotade inte med poisanmälan men det var ju fullt möjligt att göra en anmälan om jag ville). Blev ägare till rätt bil och det var en likadan men med annan motor. Reggade om till rätt motor och nu är bilen helt leglig. Iom att detta var samtidigt som regbesiktning ändå skulle göras för bla bur blev det inte speciellt mycket dyrare. Behövde två intyg av Opel bara.
Så mitt tips är att se om du kan få bli ägare till rätt chassinummer om du kan få rätt på det och inte är det idag. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Nja, det hade ju varit enkelt ordnat om det var samma sak som jag hade råkat ut för, men min kaross saknar ju chassienummer och är oidentifierbar...
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Tråkigt med din historia.
Har de lyckats få bort alla chassienummer då? Det finns ju ett antal i en e30. Under vundrutan (det som du "tyvärr" hittade), inne i bilen som man ser när man tar bort hela instrumentpanelen, och ett bak i bagaget, på kanten. Hoppas det löser sig för dig. mvh _________________ Simon Markström, 072-233 04 11 |
||||||||
Öhh...nu blev jag lite konfunderad.
Det i motorrummet är borta ja, det under instrumentpanelen är inget chassienummer (bara en massa andra siffror som inte ens BMW-Sveriges tekniker kunde tyda), men att där skulle finnas ett i bagaget var jag inte medveten om. Det har ingen annan som jag varit i kontakt med sagt, och jag har ändå letat i bagaget eftersom jag vet att det finns där på vissa andra bilar. Var exakt skulle det finnas?
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
och nu har jag fått en bekräftelse på att jag inte kommer kunna återskapa chassinummret utan att göra något som är olagligt.
Så nu slutar projekt E30 M5... ...och nu börjar projekt E30 FOLKRACE ![]() M5-motorn sparas och kommer förmodligen inom en snar framtid att sättas i en BMW 2002 istället. Det projektet kommer ni kunna följa i en annan tråd här på Rejsa ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||||||||
Du kan ju alltid regga som amatörbyggt fordon istället. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Jo, men då blir jag tvungen att kapa ur hela golvet och bygga rör-chassie...och det känns som lite väl onödigt mycket jobb.
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
![]() Inte då. Det kommer att räcka med att byta drivlina och bromssystem för att nå gränsen för amatörbyggt ![]()
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
I så fall har du och SFRo-besiktningsmännen helt olika uppfattning.
Therealpinto säger nämligen att för att få regga som amatörbyggt måste man totalt ändra konstruktionen (inte bara komponenter) på bilen. Ombyggt fordon däremot räcker det med drivlina och bromsar säger han. Det är MYCKET viktigt för mig just nu att få korrekta uppgifter, är du säker på att du har rätt Dude?
_________________ Fredrik Moberg |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (36886 totalt) |