Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (74518 totalt)
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Hade det inte varit enklare att bearbeta skivorna, istället för naven? Du borrar dom väl hursomhelst, så det blir alltid lite pyssel att byta skivor.

Om dina mätningar är korrekta, så är jag imponerad! thumbs up Fästena till rollan har testmonterats och byggts om mer än 20ggr...

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Jag skulle säga att lådan är en typ E, Granada 2.3/2.6, inget speciellt med den egentligen.

Men en fräsch motor och låda har förstås ett visst värde för någon med Granada eller Taunus utan rejsambitioner.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
SRyLul skrev:
Hade det inte varit enklare att bearbeta skivorna, istället för naven? Du borrar dom väl hursomhelst, så det blir alltid lite pyssel att byta skivor.

Om dina mätningar är korrekta, så är jag imponerad! thumbs up Fästena till rollan har testmonterats och byggts om mer än 20ggr...


Ja det kanske du har rätt i men det känns även som att om jag någon gång ska byta bromsskivorna så känns det inte så farligt att borra 5hål och gänga (: tror inte jag kommer att byta till en annan modell direkt.
Oj jävlar 20 gånger, stört. Hoppas jag slipper det! Kan tänka mig att det sitter som handen i handsken nu dock.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag skulle säga att lådan är en typ E, Granada 2.3/2.6, inget speciellt med den egentligen.

Men en fräsch motor och låda har förstås ett visst värde för någon med Granada eller Taunus utan rejsambitioner.

Gustaf


Som jag trodde då, du vet inte av någon som behöver? (:
Kollade du nått på framvagnsbalkens motorfästen på min tidigare post? visst ser det udda ut? känns som att dom är modifierade eller så var det fel motorfästen på motorn.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Annons på Granadaklubbens lilla forum kan nog funka.

Jo, motorfästena ser lite fel ut, de som sitter på motorn. Kan vara Taunus kanske? Granada brukar ha längre "armar" tror jag. Jag har fästen för Pinto i Granada liggande (tror jag) men det hjälper ju inte dig. Fast det är enkelt att bygga nya också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Sådär då har man fått bromsskivorna efter lite villovägar.

Original kontra dem nya.


Skivan går dock inte över navets insida så naven lämnas på bearbetning till veckan.


Hade tänkt att använda de innerskärmar som följde med bilen men ja dom var inte i bästa skick så jag kommer att göra egna istället. Gjorde en mall ja eller 3st så jag har nått att arbeta utifrån. Imorgon ska jag åka och köpa plåt tänkte jag. Vilken tjocklek rekommenderar ni? 0,5mm?




Passade även på att testa en variant av skärmkant. Vad tycker ni? kan nog blir ganska rått. dock tror jag att det blir lite snyggare om man har lite mer lutning på plåten.




Givetvis ska skärmen följa bilen ända? line

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Jag skulle säga 0,7-1 mm i innerskärmarna, de är ju lite bärande ändå.

Tänk pö att göra rundade kanter om du vill ha den typen av skärmkanter. Jag tycker annars att bubbelbreddare typ de som satt på Peranas rally-Capri är rätt snygga...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Givetvis ska skärmarna valsas/dubbelvikas så att man har en "riktig" skärmkant. undra om jag inte ska gå på 1mm det kanske är lika bra.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Nu var det på tok för längesedan jag gjorde en uppdatering pga jobb å andra förhinder. Min brukis blev helt spontant ramsne ute på min parkering tex. Till slut fick jag tag på karln som backat på mig men det tog en jävla tid innan jag fick bilen inlöst och vipps så var man på plats på utlandsmission. Men å andra sidan har jag istället nu lite tid att planera alla mina moves tills att jag kommer hem.

Jag har äntligen valt motor och växellåda efter en hel del velande fram och tillbaka. Det blir att köpa en Volvo 940 ltt el turbo när jag kommer hem och använda som donatorbil. Givetvis från 95 eller nyare så man får oljekylda kolvar samt M90-Växellådan.

Ang skärmarna så blir det nog fender flyers runt om. Tar gärna emot tips, har kollat lite på ebay och hittat några universalmodeller som kan vara intressanta.









hjulnaven är klara också men jag kunde inte göra mer än att kolla om dem passade mot bromsskivan innn jag åkte iväg.

Om någon har tips på andra och bättre fender flares så säg gärna till!

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



De såg väl vettiga ut, skärmarna alltså.

940-motor är ett smidigt val, på flera olika sätt. Lite trångt för fördelaren mot torpeden kanske men det går ju att lösa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Jo jag tror också att det är ett smidigt val. Tanken var att montera fördelaren i blocket istället. Eller kommer det strula till saker vid en SFRO-besiktning?

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Roligt att du fortsätter!

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



På 1969 års modell är det inga problem att flytta fördelaren, så det går fint.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
SRyLul skrev:
Roligt att du fortsätter!


Jo så lätt ger jag inte upp :-D även om inspirationen sviktade när jag stod utan bil att ta mig till garaget med. Var även tvungen att åka på några tjänsteresor med jobbet som strulade till allt ytligare. Nu blir det dock nya tag när jag kommer hem igen. Räknar med lång semester med tid åt bilen :-D

Tanken är även att redan nu börja beställa lite prylar jag behöver så man har att göra från dag ett.

therealpinto skrev:
På 1969 års modell är det inga problem att flytta fördelaren, så det går fint.

Gustaf


Bra, det blir förmodligen den ända jag kommer att modifiera på motorn. Eventuellt blir det en annan laddluftkylare om den från donatorbilen inte passar på ett bra sätt.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Har suttit ett par kvällar och läst om Volvo 940 med B230FX för att komma fram till vilken årsmodell som är det bästa donatorbilen till Caprin.

Det jag har kommit fram till att en Volvo 940 LTT från 95 är den bästa donatorbilen eftersom man får den lite starkare M90 Växellådan, oljekylda kolvar samt att det inte är någon skillnad på FK och FT modellen förutom wastegateklockan.

Ang immobilizer så hittar jag ingen bra information om när det kom eller hur man tar sig förbi det om det nu finns i 95ans årsmodell. Någon som har koll på detta? Det borde finnas någon som har gjort detta innan mig


Tanken är att flytta över följande saker till Caprin:
# Motor och växellåda med kringutrustning.
# Styrväxel med servostyrning.
# Bromsservo med huvudbromscylinder.
# Eventuellt delar av instrumenthus med varvtalsmätare och hastighetsmätare

Det är vad jag kommer på just nu iaf.

Om jag får tag i en sprängkåpa från 240 -76 med rakställd B20 med M45 växellåda så kommer jag nog förmodligen att rakställa motorn, men det är inget krav egentligen. Gör det mest bara för att det är snyggt Det kan vara så att det blir allt för trångt mot bromsservot så det inte hår häller. Inte lätt att planera allt när man är i Asien och bilen står i Boden

Saker som jag kommer att behöva till motorn är följande.
# Mellanaxel med drivning för tändfördelare i blocket. 500:- från folkraceshop.
# Tändfördelare från volvo 240/740 med B230? Hjälp mig gärna med vilken som passar. olika bud överallt. med eller utan Hal-givare osv.
# Fördelarlock
# Nya svincoola motorkuddar och växellådskuddar. Jag tänker 240 Diesel kuddar. till motorn. vxllåda det jag ej.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Ang rakställning så glöm sprängkåpa från B20/240. Mycket svår att finna och folk vill ha mer än vad adaopter kostar.

Talar av egen erfarenhet.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Hittade en kåpa i Luleå för 500pix, är väl inte allt för farligt?

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Avatar skrev:
Ang immobilizer så hittar jag ingen bra information om när det kom eller hur man tar sig förbi det om det nu finns i 95ans årsmodell. Någon som har koll på detta? Det borde finnas någon som har gjort detta innan mig


Vissa 95 och alla 96-98 har startspärr, jättelätt att ta bort, antingen plugga i en äldre styrbox eller ett trimchip i den du har..

Avatar skrev:

Tanken är att flytta över följande saker till Caprin:
# Eventuellt delar av instrumenthus med varvtalsmätare och hastighetsmätare


Hastighetsmätaren gillar styrboxen att prata med, tomgångsregleringen funkar dåligt när styrboxen inte vet om bilen står still eller motorbromsas etc, hastighetsmätaren får hastighetssignal från en givare/triggerhjul i diffhuset.

Avatar skrev:

# Tändfördelare från volvo 240/740 med B230? Hjälp mig gärna med vilken som passar. olika bud överallt. med eller utan Hal-givare osv.


Vilken blockmonterad som helst funkar egentligen då fördelaren bara har som uppgift att just fördela gnistan på lh2.4, triggergivaren läser på svänghjulet.
Enklast är att ta en från en 240 med lh2.4 för att slippa blockera slungvikter & vacumklocka.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Da_Snake skrev:

Vissa 95 och alla 96-98 har startspärr, jättelätt att ta bort, antingen plugga i en äldre styrbox eller ett trimchip i den du har..

Hastighetsmätaren gillar styrboxen att prata med, tomgångsregleringen funkar dåligt när styrboxen inte vet om bilen står still eller motorbromsas etc, hastighetsmätaren får hastighetssignal från en givare/triggerhjul i diffhuset.

Vilken blockmonterad som helst funkar egentligen då fördelaren bara har som uppgift att just fördela gnistan på lh2.4, triggergivaren läser på svänghjulet.
Enklast är att ta en från en 240 med lh2.4 för att slippa blockera slungvikter & vacumklocka.


Tack för fina svar. Ang startspärr har jag idag hittat lite info om det. Jag kom då fram till att 95 och vissa 96 inte har startspärr. Men läste även det att man lätt kan komma förbi det med ett chip men inte på alla boxar.

Detta har jag hittat:
0280 000 954 bränslebox B230FT/FK 95-96 (ej immo)
0280 000 962 bränslebox B230FT/FK 95-96 (ej immo)
0280 000 977 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)
0280 000 984 bränslebox B230FT/FK 97-98 (måste chippas för att kunna användas pga immobiliser)

Jaha ja givetvis vill styrboxen ha hatstighetssignal... jag har en granada differential på caprin. undrar hur man ska lösa detta. något tips? eller är det så att den bara vill veta om bilen rör sig eller ej (typ av/på) eller vill boxen ha aktuell hastighet? för om den vill ha aktuell hastighet kan det bli lite klurigare. Vad jag vet sitter hastighetsmätaren i växellådan på granada så det finns nog ingen givare i axeln.

Perfekt då ska jag se till att söka rätt på en tändfördekare ögona böj!

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Följande har nu inhandlats till motorn.

Sprängkåpa 240 B20-M45 -76
SPM H-profilare
B23ET Kolvar

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Det brukar gå att sätta en givarkrans på ena drivknuten, Volvons är ju rätt simpel. Vill man så kan man nog operera in den i diffen också men det kanske är onödigt krångligt.

Ytterligare ett krångligt alternativ är att montera diff från Volvo 960/S/V90 i Granadans bakaxelbalk.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
7 besök senaste veckan (74518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande