Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (105001 totalt) |
Nu har jag gett mig själv en liten deadline angående bilen.
Tanken är att den ska vara uppstartad i år, den behöver alltså inte vara körklar men den ska ha varit igång med avgassystem och kylning, det är planen. Det är jobbigt att ha många olika intressen, man tvingas sprida lönen åt många olika håll och den lediga tiden likaså. Som det ser ut just nu så har jag min gamla Porsche, en gammal träsnipa och ett ännu äldre sommartorp men nästa år kommer jag troligtvis att försöka göra mig av med torpet pga tidsbrist. Jag har även en gammal BSA B33 -52 som skulle behöva fixas lite men när ska man hinna det?? Det hjälper ju knappast att man är jävligt lat till råga på allt också! ![]() Båten ska ur Vättern nästa helg och efter det ska jag börja smida på downpipe och avgassystem och börja planera lite kabeldragning kring motorn.. _________________ Urban Karlsson |
||||||
Hejsan,
Hur ser det ut med höjden på motorn, kommer du att kunna stänga huven? Hur hög motor kan man lägga i en porsche 944, om vill ha den att fortfarande se rel. Original ut dvs. Någon ide annars om varifrån man kan köpa ersättare till pop-up lysen som sitter original? Lycka till med bygget om inte annat! /Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||||
Jag vet inte, men chansar(baserat på "min" konvertering)... ![]() Det ser inte ut som att originalhuven kommer att gå igen, jag tror att toppen längst fram kommer att ta i. Originalmotorn ligger ner ganska mycket, så motorer som står upp får lite problem lägst fram.
En C20XE får inte plats under huven iaf. ![]() Fast jag vet inte hur hög den är... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag Köpte dem hos Sten Parner Motor i Motala, och de är av hans eget fabrikat. SPM _________________ Urban Karlsson |
||||||
Ska man ha en rak motor ståendes rakt upp under huven så tror jag att det inte finns så mkt att välja på med lite litervolym, det är inte så speciellt långt mellan framvagnsbalk och motorhuv tyvärr.. Jag har iofs sett nån bild på en volvofemma som fick plats UNDER huven på en 944 och den var besiktad och klar med det. Kommer dock inte ihåg om den stod rakt upp eller lutade. _________________ Urban Karlsson |
||||||
V-motorer har ju inte så höga höjdkrav (om man väljer stötstänger)
LS1 är ju nästan möjligt att knöla ner i vilket motorrum som helst. Men en Volvo B36 hade ju varit rejält udda ![]() |
||||||
Eller en gammal Ford/Mercury sidventilsåtta.. Jävlar vad folk hade blivit förvånade när man öppnade huven då och nån dag ska jag ha en bil med en sån i!! ![]() _________________ Urban Karlsson |
||||||
Ser man på, hela detdär forumet har gått mig förbi fast jag lite sökt i ämnet. Blir väl till att riva ut hemska klumpen som det står porsche på och ta lite mått. Audis femma eller volvos motsvarande ligger ju helt bra till fast nåt med fler cylindrar vore betydligt roligare. Men nu skall jag avsluta med mitt trådkap, lycka till med bygget! _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||||
_________________ Porsche 931 -79 Marcus Johansson |
||||||
Idag har jag börjat koppla all el kring motorn efter att ha skjutit på det en längre tid.
om man aldrig gjort det tidigare och står där med sitt styrsystem med sin kabelpiska och ett gammalt Ford Edis4 med avklippta kablar så ser det först ganska jobbigt ut men bara man väl börjar titta på det så klarnar det ganska fort. Det jag fortfarande är lite oklar över är spjällägesgivaren. Jag har ju den som sitter på mitt VR6-spjällhus men jag vet inte hur den funkar ihop med mitt MS, nån som kan svara på det?? Finns det nåt annat som funkar bättre kanske?? _________________ Urban Karlsson |
||||||
Jag har letat runt på internet och försökt hitta ett kopplingsschema över bilen utan att lyckas. Det jag letar efter är bilens anslutningar för tempmätare och oljetryck. Jag antar att de sitter i nåt av de kontaktdon som finns vid passagerarplatsen men jag har inte riktigt lyckats lokalisera dem. Jag beställde en verkstadshandbok från Lafri häromdagen men den får jag inte förrän nästa vecka, nån som kan hjälpa mig under tiden??
_________________ Urban Karlsson |
||||||
om det är till Porsche 944 du söker finns det här http://patand.webs.com/dokument.htm _________________ Mats Jacobsson |
||||||
|
||||||
I min bil sitter de i kontakten precis framför föraren på torpedväggen, kallas T21 i elschemat jag kollade i. Här är några inlägg i min tråd som jag la upp som "bra att ha", de kanske kan hjälpa? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag har en liknande bild någonstans från min bil. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Det hjälper absolut Marcus, tack!
Jag har inte letat så jättemycket än men det kontaktdonet trodde jag inte var nåt annat än nåt gammalt diagnosuttag eller nåt, det var ju ett par år sedan man plockade ur den gamla motorn nu och man hinner glömma hur det var monterat. Igår fick jag äntligen mitt Megasquirt att lira ihop med datorn också. Jag fick inte datorn att hitta det först och misstänkte att det kanske var trasigt. Jag skickade det på service hos den i MS-kretsar välkände Mofid Gorgis och efter att han pillat lite med det så verkar det funka. Jag har inte kommit längre än att jag ser att kylvätsketempgivare, insugstempgivare och spjällägesgivare fungerar men det var ganska inspirerande att få igång den biten faktiskt, då känns det helt plötsligt som om bilen börjar komma till liv..... _________________ Urban Karlsson |
||||||
Planen var ju uppstart före nyår men som det ser ut just nu så skiter det sig med den saken, det är lite småsaker kvar att lösa.
Jag kom på en dag tex att jag inte ens hade funderat på att skaffa fram tändkablar! Det jag behöver finns inte att köpa färdigt, de ska ha fordkontakter i ena änden och lämpliga tändhattar för Volvos 16v-topp i andra. Längderna är också lite speciella, den längsta ska vara strax över metern. Annars har jag iofs bland annat fyllt blod i motorn nu, kört runt den med starten och fått upp blodtrycket. Jag har även fått bränslesystemet klart (och tätt) men är lite osäker på vad jag bör ha för grundtryck....vad sägs om 2,5bar? Det återstår även lite småpill med styrsystemet och den biten är väl det jag är mest osäker på iom att jag aldrig pysslat med sånt tidigare. Men tids nog så......... _________________ Urban Karlsson |
||||||
..........men idag fick jag faktiskt gång den!
Med provisoriska tändkablar och utan vare sig avgassystem eller kylning kom den faktiskt igång. Det är mkt justering av styrsystemet kvar än så den går ganska pissigt men ändå....! ![]() http://www.youtube.com/watch?v=gJE0R _________________ Urban Karlsson |
||||||
Imorgon är det jag som drar ned till garaget tidigt och fortsätter greja lite. Det som står på tur är väl först att koppla in Lambdasonden och sen försöka få ihop kylningen kanske. Med kylningen fixad kan man ju ha igång motorn i lite längre perioder men jag skulle nog också behöva fixa nån form av utsug från garaget så jag inte råkar begå oavsiktligt självmord där inne.
Det är inte utan att man får lite av en nytändning nu när man hört motorn igång för första gången. _________________ Urban Karlsson |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (105001 totalt) |