Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
86547 besök totalt
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Ed, du har antagligen helt rätt, men det är som sagt va aldrig fel att ha en på hyllan i reserv. Tror dessutom att det är en riktigt bra investering att ha en fungerande Porsche S2 motor på hyllan. Den blir inte billigare om 2 år.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Gilbert skrev:
Ed, du har antagligen helt rätt, men det är som sagt va aldrig fel att ha en på hyllan i reserv. Tror dessutom att det är en riktigt bra investering att ha en fungerande Porsche S2 motor på hyllan. Den blir inte billigare om 2 år.


Kan nog bara stödja Gilbert i detta.
Tyvärr blir inga Porsche-delar vare sig vanligare eller billigare..

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Ännu en heldag i Sandéns garage, gött med lite skit under naglarna för en kontorsråtta.

Idag var det dags för att plocka isär 2,5 liters turbomotorn för att uppdatera lite prylar samt kolla i cylinderloppet så att allt ser okay ut. Vid kraschen som motorn varit med om så hade oljefiltret "exploderat", och motorn var i princip helt tom på olja då vi plockade ut den från bilen. Man vet ju inte om den gått torrt eller stannat direkt efter olyckan. Väl av med toppen så konstaterade Sandén att loppen såg helt perfekta ut. Inga repor eller annat som kunde vara fel, kanon, nu var det bara att jobba vidare.
Av med oljetråget, vi skall byta till ett annat som håller oljan på plats lite bättre i de långa svepande kurvorna. Väl av med oljetråget så konstaterar Sandén till sin förvåning att det sitter 968 vevstakar i. - Oj då, dessa måste jag monterat i då jag renoverade motorn senast! Anledningen till 968 stakarna är att det är något lättare. Nu var det dags att kolla vad det var för kam i motorn. Det sitter en s.k. "svag kam" i motorn, en 9R. Målet är ju att ha en motor som är så nära original som möjligt, så vi monterar in en original turbokam istället, en 5R. Nu skall motorn fungera lite bättre på låga varv, gött att ha lite mer vrid då man skall ut ur kurvorna.
Nästa projekt var att ta bort lite överflöda prylar på motorn för att lätta den lite. Bort med balansaxlarna = minus 6 kg. Väl bort med balansaxlarna så funderar jag på hur vi kan lätte ytterligare. Jag frågar Sandén om det finns svänghjul i aluminium eller liknande, det väger trots allt 6,5 kg. Sandén tittar på mig och kliar sig samtidigt i huvudet, - Jag tror jag har ett lättare svänghjul liggande på vinden. Han rusar upp för trappen, jag hör hur det skramlar lite i hyllorna, väl tillbaks på mekgolvet så har han ett original svänghjul i handen som är nersvarvat ca 1 cm. Vi väger det, 5 kg, kanon, detta skall vi ha. Nu har vi lättat motorn med 7,5 kg, dessutom vikt i rörelse. Lättningen ger inte mer effekt, men motorn kommer att bli "rappare", samt ge mer körbarhet på de korta, krokiga banor som vi har i Norden. Hoppas att vi kommer tillbaks till Knutstorp till 2016 års säsong, eller varför inte Sturup, en riktigt rolig bana för sprint race. Körde ett långlopp på Sturup för 4 års sedan, i regn. En av förarna blev magsjuk så jag fick köra totalt 3,5 timmar i ett 6 timmars lopp. Då kunde jag hålla mig för skratt, men jag sov gott i bilen på hemvägen. Vi kom 3a i loppet.
Det var även ett axial glapp i turboaggregatet, jag kom över ett bättre begagnat av Tron-Cato i Norge. Han hade ett liggande på hyllan som han köpte av Sandén för ett år sedan.

I med den nya kammen.


Vroooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Värsta race meken ju!
Det kommer att bli bra det där Gilbert.
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Låter snabbt det där! Du ska inte köra i C nästa år istället?
Kommer vara iallafall 3st 944 turbos som kubbas där!

Så har du chans på revansch mot mig med.

Kämpa på, lite skit under naglarna har ingen dött av. thumbs up

_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Rhodin-Gbg
Göteborg / Vallda
Här sen Nov 2012
Inlägg: 89



Gött Gilbert! Själv höll jag till i underjorden på huset, och missade din närvaro på hemmaplan i helgen! Nu kan väl motståndarna inte erbjuda särskilt mycket motstånd när säsongen drar igång va?!

_________________
Fredrik Rhodin
Porsche 944 Bieber Cabrio
Jensen Interceptor MK III
Porsche 996 Targa
Camaro 68
BMW E30 V8
Porsche 944 Turbo
Tigercat Super7
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
R924T skrev
Citat:
Låter snabbt det där! Du ska inte köra i C nästa år istället?
Kommer vara iallafall 3st 944 turbos som kubbas där!

Så har du chans på revansch mot mig med.



David, planen är att köra i 8B men att vara före dig i mål, oavsett om du kör i 8C

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Otroligt stressande detta.känner att jag får ta ett snack med Professorn. Inte OK att du åker med lättare grejer i motorn än oss, bara vetskapen om det är jobbigt ut på rakan efter chikanen i April när säsongen(förhoppningsvis)drar igång.

_________________
Fredrik Käll
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1817



Fredrik Käll skrev:
Otroligt stressande detta.känner att jag får ta ett snack med Professorn. Inte OK att du åker med lättare grejer i motorn än oss, bara vetskapen om det är jobbigt ut på rakan efter chikanen i April när säsongen(förhoppningsvis)drar igång.


Ha ha.....trash talk säsongen är här! Den bästa tiden på året

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3683



Snygg mekartröja thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Dags att lätta bilen. Tanken är att bilen skall köras i klass 8B, d.v.s. 5 kg/hk inklusive alla vätskor samt förare. Tidigare så vägdes bilen in i klass 8A, 211 hk x 6,5 kg = 1.372 kg. Då målet är att få den nya motorn att leverera så nära som original som möjligt, d.v.s. 250 hk, så måste bilen lättas ca 120 kg. (250 hk x 5 kg = 1.250 kg totalvikt)
Bilen står nu i mitt nybyggda garage, 100 m2 i bottenplan samt en entresol på 30 m2, hur gött som helst. Nu skall det skruvas på egen hand, hmmmmmmmmm får se hur det går då inte Sandén finns på armlängds avstånd. Tror det blir en hel del telefonsamtal till Sandén. Fredrik Käll som hyr in sig i garaget med sin 944 Turbo hjälpte mig att demontera huv, front samt skärmar. Tack för god hjälp, alltid enklare och framförallt roligare då man är två. Igår fortsatte jag själv med att ta bort övrigt onödigt.
Nedan en sammanställning på allt som tagits bort.
Huv: - 17,8
V framskärm: - 5,7
H framskärm: -7,6
Front: -3,0
Lampor + motor: -8,7
Passagerarstol + bälte: -12,1
Blyvikter: -31,1
Brandsläckare: -3,5
Rullbälte: -1,8
Batteri: -14,2
20 liter bensin: -14,0
Balansaxlar samt svänghjul: -7,5
Förare: -4 kg
Totalt blir det 131 kg lättare ekipage. Nu skall det ju monteras dit lite plastdetaljer samt ett lättviktsbatteri.
Återstår att se vad vikten blir då även turbomotorn är monterad.



Vroooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Känner du pressen nu Gilbert, bara 2,5 månad kvar till förtester, hehe

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Dags för en uppdatering.
Nu är 2,5 liters turbomotorn monterad i bilen. Det mesta har fungerar ganska så smärtfritt. Dels med tanke på att jag själv var i Kina då Sandén monterade den Det brukar rulla på hyfsat bra då inte jag är i vägen.
Lite smågrejer som fixades, nytt wastegatehus då det var en spricka i det gamla, reparation av avbruten luftningsnippel till kopplingscylindern. Var hos Sandén i veckan. Startade upp motorn för 1a gången. Den låter riktigt fint, inga missljud eller annat störande. Vi fick tyvärr sätta in en "ny" generator då den inte laddade. Tog en liten provtur, allt lirade perfekt. Riktigt gott drag i motorn. Klart stor skillnad då bilen är lättad ca 120 kg och det är ca 40-50 hk mer under huven. Vi vägde bilen och den vägde 1.175 kg utan bensin. Detta passar mig perfekt. Jag kommer inte att montera plastruta till bakluckan, bilens balans gillar lite tyngd där bak, och jag kommer inte heller att lätta några dörrar, bra med plåtdörrar för säkerheten. Nu har vi även passat in plastdelarna. Kommer att skicka dom på lackering nästa vecka. Det börjar se bra ut.

Kopplingcylinder

Sprucken Wastegate

Sandén värmer loss avbrutna pinnbulter

Nyrenoverat


Vrooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3118



1175kg utan förare? Bra är det i.a.f. thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3683



Vevaxeln väger 25kg

Kommer att bli en grym bil det här, härligt fokus thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Funderar på att köpa ny matchande hjälm


_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1817



Det är bra att den blir snygg och prydlig när vi skall gå in i första vänsterböjen på Mantorp så håller du bara avståndet. Synd på såpass fin bil

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Hjälmen passar in i ditt tema men hjälmhållaren blir nog för mycket för dej!
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Citat:
Det är bra att den blir snygg och prydlig när vi skall gå in i första vänsterböjen på Mantorp så håller du bara avståndet. Synd på såpass fin bil


_________________
John Carlsson


John, vad det gäller 1a svängen så är tanken att jag skall vara först så att det inte blir några märken på bilen.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Mr G,
Dags att ändra namnet på bilen, tänker då inte på Gulfen men S2 känns ju inte så aktuellt längre då transplantationen numer är genomförd!
Fred

_________________
Fredrik Käll
Citera
Pelleflash
Linköping
Här sen Feb 2015
Inlägg: 106



Gilbert skrev:
Lördag den 16:e mars, 09:30.
Marcus som till vardags arbetar som montör på Brand Factory anländer till lagert i Västra Frölunda där Gulfen tilbringat en månad med diverse finslipning. Nu var det äntligen dax för att dressa upp Gulfen med de rätta kläderna. Marcus en riktig klippa på att foliera bilar tar sig an Gulfen denna härliga Lördag. Solen skiner, fåglarna kvittrar, livet leker. Vi börjar med att gå igenom detaljerna så att det blir rätt. Vi diskutera och kommer ganska snabbt fram till hur det ska vara. Efter att huven fått de klassiska ränderna så ringer jag Fredrik Käll (#99), -Du måste komma hitt och kolla in läget, man blir tårögd. Fredrik dyker upp med sin son Zackarias, som även han en Porsche fan. Vi konstaterar att resultatat blir precis som man väntat sig, alldeles perfekt. Tack Marcus för att du ställer upp med dina kunskaper en lördag förmiddag. thumbs up
Zackarias får testa förarstolen, spänner fast sig i 6-punktarn och frågar lite försiktigt om vi kan starta den. Självklart skall vi starta upp Gulfen. På med pluspolen, in med nyckeln, vrider om, vrooooom, startar hur fint som helst. Låter perfekt från motorn, och mullrar gott från ljuddämparen, nu luktar det oxå så där gott på lagret
Jag avsluar dagen med att applicera en stickers som jag har haft liggande sedan -70 talet. Kommer inte riktigt ihåg vilket F1 lopp jag fick den är från. Var på Anderstorp och tittade på tre lopp, -76, -77, & -78. Stickersen är från någon av dessa år. Nu var det dax att använda den på Gulfen, sitter på höger sida av bakrutan, en riktig klassiker, Ronnie med segerkrans och Plastic Padding, hur bra som helst.
Nästa vecka skall Gulfen tillbaks till Sandén för de sista detaljerna, bland annat skall huvlåsen dit, sedan är den helt färdig. Dax för shake down

Marcus mäter

Marcus färdig

Nya kläder


Ronnie

Skitsnyggt! thumbs up

_________________
Pelle Thorén
-VX220 turbo -03
-Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD
-BMW 330i -06 (vardag)
-Triumph Rocket III -08 (fritid)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
86547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande