Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 86547 besök totalt |
Ed, du har antagligen helt rätt, men det är som sagt va aldrig fel att ha en på hyllan i reserv. Tror dessutom att det är en riktigt bra investering att ha en fungerande Porsche S2 motor på hyllan. Den blir inte billigare om 2 år.
_________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
Kan nog bara stödja Gilbert i detta. Tyvärr blir inga Porsche-delar vare sig vanligare eller billigare.. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Ännu en heldag i Sandéns garage, gött med lite skit under naglarna för en kontorsråtta.
Idag var det dags för att plocka isär 2,5 liters turbomotorn för att uppdatera lite prylar samt kolla i cylinderloppet så att allt ser okay ut. Vid kraschen som motorn varit med om så hade oljefiltret "exploderat", och motorn var i princip helt tom på olja då vi plockade ut den från bilen. Man vet ju inte om den gått torrt eller stannat direkt efter olyckan. Väl av med toppen så konstaterade Sandén att loppen såg helt perfekta ut. Inga repor eller annat som kunde vara fel, kanon, nu var det bara att jobba vidare. Av med oljetråget, vi skall byta till ett annat som håller oljan på plats lite bättre i de långa svepande kurvorna. Väl av med oljetråget så konstaterar Sandén till sin förvåning att det sitter 968 vevstakar i. - Oj då, dessa måste jag monterat i då jag renoverade motorn senast! Anledningen till 968 stakarna är att det är något lättare. Nu var det dags att kolla vad det var för kam i motorn. Det sitter en s.k. "svag kam" i motorn, en 9R. Målet är ju att ha en motor som är så nära original som möjligt, så vi monterar in en original turbokam istället, en 5R. Nu skall motorn fungera lite bättre på låga varv, gött att ha lite mer vrid då man skall ut ur kurvorna. Nästa projekt var att ta bort lite överflöda prylar på motorn för att lätta den lite. Bort med balansaxlarna = minus 6 kg. Väl bort med balansaxlarna så funderar jag på hur vi kan lätte ytterligare. Jag frågar Sandén om det finns svänghjul i aluminium eller liknande, det väger trots allt 6,5 kg. Sandén tittar på mig och kliar sig samtidigt i huvudet, - Jag tror jag har ett lättare svänghjul liggande på vinden. Han rusar upp för trappen, jag hör hur det skramlar lite i hyllorna, väl tillbaks på mekgolvet så har han ett original svänghjul i handen som är nersvarvat ca 1 cm. Vi väger det, 5 kg, kanon, detta skall vi ha. Nu har vi lättat motorn med 7,5 kg, dessutom vikt i rörelse. Lättningen ger inte mer effekt, men motorn kommer att bli "rappare", samt ge mer körbarhet på de korta, krokiga banor som vi har i Norden. Hoppas att vi kommer tillbaks till Knutstorp till 2016 års säsong, eller varför inte Sturup, en riktigt rolig bana för sprint race. Körde ett långlopp på Sturup för 4 års sedan, i regn. En av förarna blev magsjuk så jag fick köra totalt 3,5 timmar i ett 6 timmars lopp. Då kunde jag hålla mig för skratt, men jag sov gott i bilen på hemvägen. Vi kom 3a i loppet. Det var även ett axial glapp i turboaggregatet, jag kom över ett bättre begagnat av Tron-Cato i Norge. Han hade ett liggande på hyllan som han köpte av Sandén för ett år sedan. I med den nya kammen. Vroooooooooooooooooooooooom _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
Låter snabbt det där! Du ska inte köra i C nästa år istället?
Kommer vara iallafall 3st 944 turbos som kubbas där! Så har du chans på revansch mot mig med. Kämpa på, lite skit under naglarna har ingen dött av. _________________ David (Krabban) Bengtsson Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A Porsche Sports Cup 8C 2016-2018 Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021 |
||
Gött Gilbert! Själv höll jag till i underjorden på huset, och missade din närvaro på hemmaplan i helgen! Nu kan väl motståndarna inte erbjuda särskilt mycket motstånd när säsongen drar igång va?!
_________________ Fredrik Rhodin Porsche 944 Bieber Cabrio Jensen Interceptor MK III Porsche 996 Targa Camaro 68 BMW E30 V8 Porsche 944 Turbo Tigercat Super7 |
||
R924T skrev
David, planen är att köra i 8B men att vara före dig i mål, oavsett om du kör i 8C _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
Otroligt stressande detta.känner att jag får ta ett snack med Professorn. Inte OK att du åker med lättare grejer i motorn än oss, bara vetskapen om det är jobbigt ut på rakan efter chikanen i April när säsongen(förhoppningsvis)drar igång.
_________________ Fredrik Käll |
||
Ha ha.....trash talk säsongen är här! Den bästa tiden på året _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Dags att lätta bilen. Tanken är att bilen skall köras i klass 8B, d.v.s. 5 kg/hk inklusive alla vätskor samt förare. Tidigare så vägdes bilen in i klass 8A, 211 hk x 6,5 kg = 1.372 kg. Då målet är att få den nya motorn att leverera så nära som original som möjligt, d.v.s. 250 hk, så måste bilen lättas ca 120 kg. (250 hk x 5 kg = 1.250 kg totalvikt)
Bilen står nu i mitt nybyggda garage, 100 m2 i bottenplan samt en entresol på 30 m2, hur gött som helst. Nu skall det skruvas på egen hand, hmmmmmmmmm får se hur det går då inte Sandén finns på armlängds avstånd. Tror det blir en hel del telefonsamtal till Sandén. Fredrik Käll som hyr in sig i garaget med sin 944 Turbo hjälpte mig att demontera huv, front samt skärmar. Tack för god hjälp, alltid enklare och framförallt roligare då man är två. Igår fortsatte jag själv med att ta bort övrigt onödigt. Nedan en sammanställning på allt som tagits bort. Huv: - 17,8 V framskärm: - 5,7 H framskärm: -7,6 Front: -3,0 Lampor + motor: -8,7 Passagerarstol + bälte: -12,1 Blyvikter: -31,1 Brandsläckare: -3,5 Rullbälte: -1,8 Batteri: -14,2 20 liter bensin: -14,0 Balansaxlar samt svänghjul: -7,5 Förare: -4 kg Totalt blir det 131 kg lättare ekipage. Nu skall det ju monteras dit lite plastdetaljer samt ett lättviktsbatteri. Återstår att se vad vikten blir då även turbomotorn är monterad. Vroooooooooooooooooooooom _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
Dags för en uppdatering.
Nu är 2,5 liters turbomotorn monterad i bilen. Det mesta har fungerar ganska så smärtfritt. Dels med tanke på att jag själv var i Kina då Sandén monterade den Det brukar rulla på hyfsat bra då inte jag är i vägen. Lite smågrejer som fixades, nytt wastegatehus då det var en spricka i det gamla, reparation av avbruten luftningsnippel till kopplingscylindern. Var hos Sandén i veckan. Startade upp motorn för 1a gången. Den låter riktigt fint, inga missljud eller annat störande. Vi fick tyvärr sätta in en "ny" generator då den inte laddade. Tog en liten provtur, allt lirade perfekt. Riktigt gott drag i motorn. Klart stor skillnad då bilen är lättad ca 120 kg och det är ca 40-50 hk mer under huven. Vi vägde bilen och den vägde 1.175 kg utan bensin. Detta passar mig perfekt. Jag kommer inte att montera plastruta till bakluckan, bilens balans gillar lite tyngd där bak, och jag kommer inte heller att lätta några dörrar, bra med plåtdörrar för säkerheten. Nu har vi även passat in plastdelarna. Kommer att skicka dom på lackering nästa vecka. Det börjar se bra ut. Kopplingcylinder Sprucken Wastegate Sandén värmer loss avbrutna pinnbulter Nyrenoverat Vrooooooooooom _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Det är bra att den blir snygg och prydlig när vi skall gå in i första vänsterböjen på Mantorp så håller du bara avståndet. Synd på såpass fin bil
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
John, vad det gäller 1a svängen så är tanken att jag skall vara först så att det inte blir några märken på bilen. _________________ Gilbert Svensson Porsche 997 Carerra S -11 Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race) NV Moped -54 |
||
Skitsnyggt! _________________ Pelle Thorén -VX220 turbo -03 -Porsche 944 -84 "Gulf" (banpreppad) SÅLD -BMW 330i -06 (vardag) -Triumph Rocket III -08 (fritid) |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 86547 besök totalt |