Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E12 525 -77 Even till salu | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (79498 totalt) |
hitta lite info om detta, ingen aning om det stämmer: men en TD04 16t verkar isf vettig
------------------------ Angående Mitsubishis kompressorer så funker det såhär: "13" = massflöde vid maximal verkningsgrad och tryckförhållande 2, dvs en 13 ger alltså 0,13 m^3 luft per sekund vid maximal verkningsgrad och tryckförhållande 2. Denna "storleksregel" kan de dock tumma något på, men i princip är den alltid giltig. Dvs ett 16T hjul är helt säkert större än ett 13T hjul om de har samma turbinhjul. Har de inte samma turbinhjul så är det ändå sannolikt, men inte säkert, att 16T kan fixa större massflöden (beroende på hur bred mappen är). "T" är egentligen bara en bokstav som beskriver generationen eller typen av kompressorhjul. Det finns ett antal varianter där: T, G, TK1, TK3, T1, TBs etc etc. Själva ytterdiametern på hjulet bestäms av turbinstorleken, beroende på om det är TD010, TD015, TD02, TD025, TD03, TD035, TD04, TD05, TD06 och vilket trim hjulet har, om det är normala: S, N, L eller specialvarianten HL. Vill minnas att det har diskuterats en del tidigare, ska se om jag hittar postningen. ------------------------- Foruminfo: http://forum.saabturboclub.com/showt _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
en td04hl turbin med stort avgashus vore såklart att föredra för att hålla ned mottrycket , för att minska effekten av en turbodisel (stark i mellanregistret men tappar avsevärt på höga varv jämnfört hur den är nu som NA)
15g kompressorn klarar ca 220-250 hästar, 16t kompressorn klarar typ 250-280 hästar kanske lite mer _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Med en sån här monterad mellan grenrör och avgashus passar det finfint. http://shopping.kinugawaturbo.com/turbineinletflangevolvoturbinehousingcovertot3.aspx Original turbopackning mellan grenrör och adapter. Labyrinttätningen tätar på andra sidan. |
||||
Om ja ställer frågan så här då, vilka agg har T3 fläns?
Annars vad ju Jonkas förslag användbart. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
|
||||
Tog o gjorde ett ryck på denna igår.
Tyckte den vart för hög i fram så plockade ner fjäderbenen o kortade av fjädrarna ett varv. Det blev mycket bättre, men då kändes den lite hög bak, så tog ett halvvarv även bak Sen åkte nya hjulen på, det är ju vår nu Tur att jag bara tog 225/45 o inte 235 för 235 hade inte fått plats.... Men 25mm spacers fram så passar dom perfekt, bakvagn är ju redan ca25 bredare. Skulle dock haft tag i aluspacers, blev lurad för många års sen när ja köpte o fick spacers i stål.... Nån som har 2st 25mm med 72,6mm så köper ja gärna. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Jag använde liknande lösning när jag turbokonverterade Golfen jag hade. Flänsen svetsade jag i grenröret. Jag bytte avgashuset till sjuans raka för bättre flås på höga varv. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Det går framåt med lackjobbet:
Front, skärmar, huv, dörrar mm är utbytt. Återstår rikt, spackling, slipning o grundning, sen hellack. _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Länge sen uppdatering här, och det har gått långsamt dessutom med karossen.
Varit massor annat som tagit tid o kommit emellan, men nu är iaf karossen spacklad o klar, grundad och redo för sprutspackel i dagarna. Sen äre bara topplack kvar, så det närmar sig vilket känns otroligt skönt. Synd man missat en hel sommars körning, men nästa sommar ska det bli desto mer. Dagsläget: _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E12 525 -77 Even till salu | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (79498 totalt) |