Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 111, 112, 113 >> 38 besök senaste veckan (464291 totalt) |
Finns det någon lösning med trådlös extern mic till Gopro? Aldrig sett något sånt men jag kanske ska googla lite. _________________ Magnus Thomé |
||||
Coolant temp på 111 grader. stämmer verkligen det?
Låter lite högt. Med vänlig hälsning, Per
_________________ Per Axblom |
||||
Jo stämmer nog, innan byte av kylarna var det ännu högre som i grafen nedan tex. Gissar att värmeväxlaren olja-vatten drar upp vattentempen när oljan blir ordentligt varm. EDIT: motorn är nog designad att gå med ganska höga temperaturer, i vanlig trafik siktar kylningen på dessa temperaturer beroende på comfort, sport o andra körlägen: The Digital Engine Electronics (DME) regulate the following temperature range: Economy mode: 108 °C Normal mode: 104 °C High mode: 95 °C High mode and control operation by characteristic map thermostat: 90°C. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f _________________ Magnus Thomé |
||||
Vad säger ni, borde jag inte ta mig iväg och köra TimeattackNUs säsongfinal på Gelleråsen kommande helg? Jag har ju bra däck på bilen nu och inget att skylla bort varvtider på
_________________ Magnus Thomé |
||||
Trodde det förut men sen verkade det som den ändå är i Club Challenge? Jag blir så förvirrad av att det är annorlunda klassindelning på King of-eventen Jag surfar iväg o kikar nu...
EDIT: http://timeattacknu.se/rulebook/ 1610kg / 370hk = 4,35 kg/hk ligger ju klart över minimigränsen på 3,9 kg/hk Är en 200 eller 300 cells downpipe/cat okej att byta till, dvs räknas det som "likvärdig"? 6.2 Bil med originalmonterad katalysator som standard ska bibehålla den eller ersätta med en likvärdig eftermarknads katalysator. _________________ Magnus Thomé |
||||
Absolut . Jag kommer och tittar och kanske är med och kör också.. _________________ Johan Armskogh |
||||
Man kommer inte långt i CC med 1.13-tider på Gelleråsen... Så på med downpipe o mjukvara så får vi se om det hjälper till nåt _________________ Magnus Thomé |
||||
Var på Mantorp Track Monday idag och körde en sväng. Lite för att se vad intercoolern och de andra kylarna gav för resultat på bana (Emmaboda Superstage och Arlanda Test Track som det blivit hitills är ju inte riktigt som bana)
Tänkte eftermiddag skulle räcka bra, kom dit mitt på dan. För dagen körde man uppdelat i två grupper med halvtimmespass. Normalt kanske lite långt med 30 minuter i mitt tycke men för att testa temperaturer så var det ju inte så dumt Tömde ner till 2,2 bar, ville inte köra på för lågt tryck massa varv innan det blir lite temp. Så det behövdes inte mer än några enstaka varv innan det gick att stå på. Men sen rullade det på och jag tänkte att jag tar ner däckstrycket i pausen till nästa pass, vilket som vanligt resulterade en bunt varv på 2.8-3.0 bar Men däcken verkade landa på precis lagom temp grusuppplockningsmässigt, lagom gummiknorvligt och inte för varma, men för att inte överhetta så fick jag låta bli att ladda så hårt. Blev som bäst 1.28.7, precis en halv sekund från tiden förra året. I pausen innan nästa pass så snackade vi en hel del däck, däcktryck och om TPMS-systemet som larmar när däcken svalnar och däckstrycket sjunker i pauser mellan körpassen. Hursomhelst, när det var dags att köra igen så larmade TPMS-systemet såklart. Jag nollade men det larmade igen. Så jag rullade långsamt i depån och nollade men det larmade bara igen. Värre än vanligt... Till slut så gick jag runt bilen och... hmmm... höger bak såg trött ut. Mätte och det var 0,25 bar. Asch då. Pumpade i 2 bar men hörde att det pös. Pumpade i massa mer och drog oroligt till närmaste öppna gummiverkstad, Euromaster i Mjölby (i Mantorp var man ute på uppdrag). Tack o lov höll däcket trycket tillräckligt länge och det var bara en spik eller nåt så pluggning funkade finfint. Drog glad tillbaka och kunde köra sista passet innan stängning. Däcken var nu iskalla och de var nere på 1,8. Så jag fick ta det lugnt en hel bunt varv, mest med att få temp genom broms och ta det lagom i svängarna. Med temp i dom så är Trofeo R verkligen trevliga att stå på med! Jag fegade fortfarande lite för mycket på gasen ut ur vissa kurvor, däcken håller i mer än man tror Kändes väldigt bra att sätta 1,27,6 med original drivlina (ja intercoolern då... ) Kan bli intressant att kika i loggarna om accet var bättre i slutet på raken eller samma jämfört med originalintercoolern. Insugtstempen är drastiskt lägre i alla fall! Däremot har olja o vattentemp inte sjunkit så mycket tyvärr, ska se vad do88 säger. Precis efter passet så började regnet fullkomligt vräka ner och jag rullade hemåt. Trots punkan så landade allt alldeles utmärkt timingmässigt _________________ Magnus Thomé |
||||
|
||||
Här tempgraf. Intercoolern funkar kanon. Vatten o olja är varmt... Men passet är väldigt långt iof, kolla antalet km på den översta mot de två längre ner!
De två graferna nedan är med original allt, Gelleråsen respektive Mantorp. _________________ Magnus Thomé |
||||
Det här var riktigt intressant!!
Förra året, med originalgrejor, och idag med enormt mycket bättre intercooler och dess extremt mycket lägre insugstemp (50 vs 80 grader!) så skiljer det hela 0,5 km/tim i toppfart hehe. Men observera att det är med original effekt, dvs BMWs val av ganska låg trimnivå från fabrik!! Med lite chiptrim så behövs nog den lägre tempen desto mer! _________________ Magnus Thomé |
||||
Tack Kändes bra idag Kul att det var jag som förbättrade mig och inte mer effekt som gav förbättringen hehe. Kollar man i loggarna så klantar jag mig i sektor ett o två lite, det finns mer att hämta ur bilen alltså egentligen. Trevlig bil det här! Trots vikten _________________ Magnus Thomé |
||||
Motorn är kalibrerad för att ge samma effekt i ett stort spann av temperaturer osv. Utan ommappning händer inte mycket. Det är inte som förr i tiden
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 60, 61, 62 ... 111, 112, 113 >> 38 besök senaste veckan (464291 totalt) |