Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 (Skrotad)
<<   1, 2, 3 ... , 68, 69, 70   >>
7 besök senaste veckan (189199 totalt)
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



V8 är fränt!

Jag har en M60B40 som är nerskruvad. Toppar är lösa och det saknas mycket saker men lite finns. Kolvar/stakar och vevaxeln är i.

Den är din för 1000kr om det skulle vara intressant till något

Mvh

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Var ute & tog lite snabba mått på V8:an

Ingen noggranhet på mm men stämmer hyfsat


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Hur långt bak hamnar pjäsen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Nikel skrev:
Hur långt bak hamnar pjäsen


Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är
lite bred över "höfterna".

Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



om du sänker motorn ändras vinkeln mot stödlager. Om man flyttar ner stödlagret ändras vinkeln till pinjongen, är detta något du bör ta hänsyn till eller låter du det bero? Känns som det skulle kunna bli lite skumma brytkrafter på stödlager/pinjongen (beroende på vad man flyttar) när du varvar lite...

Tänker jag rätt thumbs up thumbs down ??

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Per Lidbom skrev:
om du sänker motorn ändras vinkeln mot stödlager. Om man flyttar ner stödlagret ändras vinkeln till pinjongen, är detta något du bör ta hänsyn till eller låter du det bero? Känns som det skulle kunna bli lite skumma brytkrafter på stödlager/pinjongen (beroende på vad man flyttar) när du varvar lite...

Tänker jag rätt thumbs up thumbs down ??


Kan ju vinka hela motorpaketet något uppåt i bakkant & slutväxeln något neråt
i framkant om det skulle bli ett problem.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Michael Bäck skrev:
Per Lidbom skrev:
om du sänker motorn ändras vinkeln mot stödlager. Om man flyttar ner stödlagret ändras vinkeln till pinjongen, är detta något du bör ta hänsyn till eller låter du det bero? Känns som det skulle kunna bli lite skumma brytkrafter på stödlager/pinjongen (beroende på vad man flyttar) när du varvar lite...

Tänker jag rätt thumbs up thumbs down ??


Kan ju vinka hela motorpaketet något uppåt i bakkant & slutväxeln något neråt
i framkant om det skulle bli ett problem.


Men...

Är det inte tänkt att det ska gå en tänkt linje från typ: vevaxel-stödlager-pinjong, och att den linjen skall vara parallell genom hela drivlinan? Jag kanske är inne på petimetrar, men jag vill tro att det är rätt viktigt...

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Per Lidbom skrev:
Michael Bäck skrev:
Per Lidbom skrev:
om du sänker motorn ändras vinkeln mot stödlager. Om man flyttar ner stödlagret ändras vinkeln till pinjongen, är detta något du bör ta hänsyn till eller låter du det bero? Känns som det skulle kunna bli lite skumma brytkrafter på stödlager/pinjongen (beroende på vad man flyttar) när du varvar lite...

Tänker jag rätt thumbs up thumbs down ??


Kan ju vinka hela motorpaketet något uppåt i bakkant & slutväxeln något neråt
i framkant om det skulle bli ett problem.


Men...

Är det inte tänkt att det ska gå en tänkt linje från typ: vevaxel-stödlager-pinjong, och att den linjen skall vara parallell genom hela drivlinan? Jag kanske är inne på petimetrar, men jag vill tro att det är rätt viktigt...


Men om man gör som jag skrev ovan så blir det ju en rak linje givetvis passas stödlagret i i mitten på linjen
mellan växelåda & slutväxel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Då det sitter en hardyskiva på växellådan skall linjen till stödlagret vara så rak som möjligt, däremot bakom lagret där det sitter knutar skall det inte vara absolut rakt då knutarna behöver en liten vinkeländring för att inte nötas sönder för fort.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
David Mellin
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 32



Michael Bäck skrev:


Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Har du kollat på koed's v8 kitt till E36? E36 Alpina B8 samt E90 M3 har tråget bakom framvagns balken som ska passa på m60.

Eller ska du göra ett själv?

_________________
David Mellin

BMW 316i Compact
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Hur långt bak hamnar pjäsen


Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är
lite bred över "höfterna".

Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Att motorn hamnade bakom framaxeln räknade jag med, du kan ju inte gå bakåt i utvecklingen.

Ska bli spännande och se hur du löser detta

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
David Mellin skrev:
Michael Bäck skrev:


Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Har du kollat på koed's v8 kitt till E36? E36 Alpina B8 samt E90 M3 har tråget bakom framvagns balken som ska passa på m60.

Eller ska du göra ett själv?


Visste inte att det fanns att köpa men efter koll så var priserna inte i min smak tackar för tipset thumbs up

Blir nog ett eget även till X5 finns det tråg som sitter bakom balken.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Nikel skrev:
Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Hur långt bak hamnar pjäsen


Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är
lite bred över "höfterna".

Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Att motorn hamnade bakom framaxeln räknade jag med, du kan ju inte gå bakåt i utvecklingen.

Ska bli spännande och se hur du löser detta


Nä vi ska ju inte bygga en felkonstruerad porsche(audi) här inte

Ska bara ha den besiktigad först så man kan börja bygga om.
Skruvar ihop bromsystemet imogon & lyfter i motor & låda sen
ska bara kat:en dit samt instrument & stolar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
David Mellin
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 32



Michael Bäck skrev:
David Mellin skrev:
Michael Bäck skrev:


Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Har du kollat på koed's v8 kitt till E36? E36 Alpina B8 samt E90 M3 har tråget bakom framvagns balken som ska passa på m60.

Eller ska du göra ett själv?


Visste inte att det fanns att köpa men efter koll så var priserna inte i min smak tackar för tipset thumbs up

Blir nog ett eget även till X5 finns det tråg som sitter bakom balken.



Vilken X5;a har det?

_________________
David Mellin

BMW 316i Compact
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
David Mellin skrev:
Michael Bäck skrev:
David Mellin skrev:
Michael Bäck skrev:


Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Har du kollat på koed's v8 kitt till E36? E36 Alpina B8 samt E90 M3 har tråget bakom framvagns balken som ska passa på m60.

Eller ska du göra ett själv?



Visste inte att det fanns att köpa men efter koll så var priserna inte i min smak tackar för tipset thumbs up

Blir nog ett eget även till X5 finns det tråg som sitter bakom balken.



Vilken X5;a har det?


Har för mig alla x5 med V8 har det bakom framvagnsbalken.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Hur långt bak hamnar pjäsen


Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är
lite bred över "höfterna".

Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Att motorn hamnade bakom framaxeln räknade jag med, du kan ju inte gå bakåt i utvecklingen.

Ska bli spännande och se hur du löser detta


Nä vi ska ju inte bygga en felkonstruerad porsche(audi) här inte

Ska bara ha den besiktigad först så man kan börja bygga om.
Skruvar ihop bromsystemet imogon & lyfter i motor & låda sen
ska bara kat:en dit samt instrument & stolar


Ska du besiktiga med den stora motorn sen?


Hyr mycket skillnad i hk blir det?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Nikel skrev:
Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Michael Bäck skrev:
Nikel skrev:
Hur långt bak hamnar pjäsen


Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är
lite bred över "höfterna".

Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill.
Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för
att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen
för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum.

Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet
att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel


Att motorn hamnade bakom framaxeln räknade jag med, du kan ju inte gå bakåt i utvecklingen.

Ska bli spännande och se hur du löser detta


Nä vi ska ju inte bygga en felkonstruerad porsche(audi) här inte

Ska bara ha den besiktigad först så man kan börja bygga om.
Skruvar ihop bromsystemet imogon & lyfter i motor & låda sen
ska bara kat:en dit samt instrument & stolar


Ska du besiktiga med den stora motorn sen?


Hyr mycket skillnad i hk blir det?


Tänkte rulla igenom den som ombyggt fordon nästa vinter med
en 3L v8 på 218 hk ska testa den till sommaren med 4,4L på ca 300hk

Idag har den 167hk
med 3L 218 hk = + 51 hk
med 4,4L 300hk = + 133 hk borde funka fint i runt 1000kg bil

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BMW346
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 44




_________________
Douglas Ebbersten
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
BMW346 skrev:
Bedöm själv hur tråget ser ut på en X5 4,4 http://bmwfans.info/parts/catalog/E53/SAV/Europe/X5_4.4i-M62/LHD/N/200 . . . .


Den bilden stämmer tyvärr inte med verkligheten går man in på
lagabasen eller bildelsbasen & kikar på fotorn där ser man att
det sitter bakom balken.

Även på N motorerna på bmwfans ser man att tråget sitter bakom

Kika på länken nedan 4.8 motorn som sitter samma kaross

http://bmwfans.info/parts/catalog/E53/SAV/Europe/X5_4.8is-N62/LHD/N/20 . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen Bäck
Nygård
Här sen Jul 2008
Inlägg: 527



BMW346 skrev:
Bedöm själv hur tråget ser ut på en X5 4,4 http://bmwfans.info/parts/catalog/E53/SAV/Europe/X5_4.4i-M62/LHD/N/200 . . . .


om du tittar noga så finns det två olika oljetråg på sidan,
ett med tråget fram, och ett med tråget bak/mitt under.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E53/SAV/Europe/X5_4.4i-M62/LHD/N/200 . . . .

Så här ser det ut på real oem
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=FA91&mospid=47744&am . . . .

Här är en bild från skroten på en M62B44
till en E53 och där sticker inte oljetråget ut framåt, alltså måste det vara under.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1001/1001527184vy1.jpg

_________________
Mvh
Jörgen Bäck
BMWSC #666
racebimmer666@hotmail.com
BMW 325i-93 TrackDay Toy
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Här har det inte hänt mycket sen sist för mycket jobb & pluggande sista tiden & för lite

Skruvade ialla fall dit bromsservot & monterade koppling på motorn ikväll.
Se det är i alla fall ett litet steg närmare besiktning

Imorgon kväll hoppas jag kunna lyfta i motorn & svetsa klart främre grenröret.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 (Skrotad)
<<   1, 2, 3 ... , 68, 69, 70   >>
7 besök senaste veckan (189199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande