Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 (Skrotad) | << 1, 2, 3 ... , 68, 69, 70 >> 7 besök senaste veckan (189199 totalt) |
V8 är fränt!
Jag har en M60B40 som är nerskruvad. Toppar är lösa och det saknas mycket saker men lite finns. Kolvar/stakar och vevaxeln är i. Den är din för 1000kr om det skulle vara intressant till något Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||||||||
|
||||||||||
Beror lite på hur mycket som måste flyttas då motorn är lite bred över "höfterna". Grejen är att oljetråget sticker orginal ut 12 cm framför motorblocket framtill. Så tillverkas ett nytt tråg så behöver man inte få in hela motorn i cupén för att få ner tråget bakom framvagnbalken. Detta vore trevligast för viktfördelningen för då är hela motorn bakom främre hjulcentrum. Samtidigt finns det möjlighet till annan utformning av tråget & då finns möjlighet att få ner motorn 5-7 cm längre ner mot backen vilket inte är fel _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
om du sänker motorn ändras vinkeln mot stödlager. Om man flyttar ner stödlagret ändras vinkeln till pinjongen, är detta något du bör ta hänsyn till eller låter du det bero? Känns som det skulle kunna bli lite skumma brytkrafter på stödlager/pinjongen (beroende på vad man flyttar) när du varvar lite...
Tänker jag rätt ?? _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||||||
Kan ju vinka hela motorpaketet något uppåt i bakkant & slutväxeln något neråt i framkant om det skulle bli ett problem. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Men... Är det inte tänkt att det ska gå en tänkt linje från typ: vevaxel-stödlager-pinjong, och att den linjen skall vara parallell genom hela drivlinan? Jag kanske är inne på petimetrar, men jag vill tro att det är rätt viktigt... _________________ Per Lidbom i3S ACS -18 M5 e28 -86 M5 e39 -99 M540i/6 touring (snart M5) -01 ...och en jädra massa cyklar. |
||||||||||
Men om man gör som jag skrev ovan så blir det ju en rak linje givetvis passas stödlagret i i mitten på linjen mellan växelåda & slutväxel _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Då det sitter en hardyskiva på växellådan skall linjen till stödlagret vara så rak som möjligt, däremot bakom lagret där det sitter knutar skall det inte vara absolut rakt då knutarna behöver en liten vinkeländring för att inte nötas sönder för fort.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||
Har du kollat på koed's v8 kitt till E36? E36 Alpina B8 samt E90 M3 har tråget bakom framvagns balken som ska passa på m60. Eller ska du göra ett själv? _________________ David Mellin BMW 316i Compact |
||||||||||
Att motorn hamnade bakom framaxeln räknade jag med, du kan ju inte gå bakåt i utvecklingen. Ska bli spännande och se hur du löser detta |
||||||||||
Visste inte att det fanns att köpa men efter koll så var priserna inte i min smak tackar för tipset Blir nog ett eget även till X5 finns det tråg som sitter bakom balken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Nä vi ska ju inte bygga en felkonstruerad porsche(audi) här inte Ska bara ha den besiktigad först så man kan börja bygga om. Skruvar ihop bromsystemet imogon & lyfter i motor & låda sen ska bara kat:en dit samt instrument & stolar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Vilken X5;a har det? _________________ David Mellin BMW 316i Compact |
||||||||||
Har för mig alla x5 med V8 har det bakom framvagnsbalken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Ska du besiktiga med den stora motorn sen? Hyr mycket skillnad i hk blir det? |
||||||||||
Tänkte rulla igenom den som ombyggt fordon nästa vinter med en 3L v8 på 218 hk ska testa den till sommaren med 4,4L på ca 300hk Idag har den 167hk med 3L 218 hk = + 51 hk med 4,4L 300hk = + 133 hk borde funka fint i runt 1000kg bil _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Bedöm själv hur tråget ser ut på en X5 4,4 http://bmwfans.info/parts/catalog/E5
_________________ Douglas Ebbersten |
||||||||||
Den bilden stämmer tyvärr inte med verkligheten går man in på lagabasen eller bildelsbasen & kikar på fotorn där ser man att det sitter bakom balken. Även på N motorerna på bmwfans ser man att tråget sitter bakom Kika på länken nedan 4.8 motorn som sitter samma kaross http://bmwfans.info/parts/catalog/E5 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
om du tittar noga så finns det två olika oljetråg på sidan, ett med tråget fram, och ett med tråget bak/mitt under. http://bmwfans.info/parts/catalog/E5 Så här ser det ut på real oem http://www.realoem.com/bmw/showparts Här är en bild från skroten på en M62B44 till en E53 och där sticker inte oljetråget ut framåt, alltså måste det vara under. http://bilder.lagabasen.se/delar/100 |
||||||||||
Här har det inte hänt mycket sen sist för mycket jobb & pluggande sista tiden & för lite
Skruvade ialla fall dit bromsservot & monterade koppling på motorn ikväll. Se det är i alla fall ett litet steg närmare besiktning Imorgon kväll hoppas jag kunna lyfta i motorn & svetsa klart främre grenröret. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 (Skrotad) | << 1, 2, 3 ... , 68, 69, 70 >> 7 besök senaste veckan (189199 totalt) |