Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 24, 25, 26 >> 29 besök senaste veckan (199338 totalt) |
Av vad jag kan se är Inte det där en vattenbaserad färg. Sikkens autolack är inte heller vattenbaserad och fungerar bra utan klarlack den med. Finns många solida färger som Inte behöver klarlack. Dom vattenbaserade färgerna däremot, som behöver bakas i härdugn, som Jeppson refererar till är även jag rätt säker på alltid klarlackas för att hålla. Dock vet jag inte om det är något krav att vattenbaserad färg används när hobbybilar lackas, och då är det ju en annan sak. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||
Ja dom vattenbaserade har man ju klarlack på, men är ju inte bara vattenbaserat man använder _________________ S Örnberg |
||||||||||
Vi har olika infallsvinkel på det märker jag. Jag pratar om industrin, dvs alla produktionsbilar och ev. omlackeringar av dessa. Där används till 99.9% vattenburen färg idag, vilket innebär att allt klarlackas oavsett metallic eller solid.
Såklart finns det andra färger också, men sett till vad en lackerare hanterar dagligen så är det fortfarande gissningsvis 98% vattenburet + klarlack med tanke på att de flesta livnär sig på försäkringsreparationer etc. Om det finns någon lackerare som bara lever på att göra hellackeringar så kanske det är annorlunda, men hittills har jag inte hört talas om någon som fått den kalkylen att gå ihop. Man kan självklart välja att lacka sin hembyggda bil utan klarlack, och det blir lika bra utan tvekan. Så som jag ser det dock, är att de flesta lackerarna idag är snarare vana vid att hantera klarlack än tvärt om och ska man ha det bättrat i framtiden är det knappast något problem att ha en bil med klarlack på. Nyans scannas med kameror, man duschar ut på andra paneler, spotrepairar etc och har tusen andra tricks för att göra reparationer osynliga i dagsläget. De flesta produktionsbilar har nyansskillnad på olika paneler idag, vilket gör att lackerarna är extremt skickliga på att smälta ihop olika färger. För att få någon koppling till tråden, så hade jag velat säga att extrakostnaden för att lägga en metallic i form av klarlack är försvinnande liten om man nu väljer bort den för att det ska vara lätt att bättra i framtiden (om man nu inte räknar med att vara den själv som ska bättra den...). Silvermetallic av alla nyanser är typ det svåraste att lägga pga risken för flammighet, men annars tycker jag du gott kan välja metallic till ditt projekt. Jag får i alla fall intrycket mellan raderna av att du hellre hade haft det, men avstår pga att det skulle vara svårt att lacka om vissa paneler i framtiden. |
||||||||||
De flesta väljer nog polyuretan i sådana här fall. Jag hade absolut lagt någon solidalack. Röd kan ju dock vara lite svår att lägga själv i vissa fall så kan man ju dra över ett tunt varv klarlack på slutet om man vill då det flyter ut lite lättare och påverkar inte kulörten nämnvärt.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Hur får man enklast fram vilken brotchvinkel som matchar ens spindlar?
EDIT: hittade svaret = stigning av 1mm / sträcka = 1:8 på min spindel, som för övrigt verkar vara standard mer eller mindre tydligen. Jag postar datan jag matat in i Casim, för detta är måtten på när jag får in bromsar och en acceptabel scrub med så låg KPI som möjligt (13° och 55mm scrub) i CADmiljö. Dock är jag helt lost när det gäller o försöka se om värdena är vettiga. hjälp? Vart hittar man 1:8 brotchar till vettiga priser? (ska göra 4st hål liksom...) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
|
||||||||||
Närmaste jag kommer är denna https://www.chronos.ltd.uk/acatalog/ Dock så står det ej stigningen på den... Dom "riktiga" konade brotscharna för spindelleder ligger mellan 1000-2500kr beroende på vad man köper. Ingen som har lust o tillverka 4st bitar åt mig i 20mm gods som är förberedda med korrekt kona? Skulle nästan vara billigare o enklare tror jag. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
Enklast i sammanhanget är nog att svarva bitar, så har jag gjort flera ggr,
I några andra fall har jag bara slipat kona i borrat hål, med hårdmetallfil, men inte så kul att göra fyra på det viset, tar en del tid om man vill ha fyra likadana _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Ball joint / tie rod reamer ger en hel del, speedway har en del, mest 7 och 10-graders.
http://www.ebay.com/bhp/ball-joint-r Är inte 1:8 samma som 1,5" per fot (7.15°)? Kanske har de nåt custom som kan anpassas (kan ibland vara enklare än att tillverka från scratch) https://www.speedwaymotors.com/shop/ |
||||||||||
|
||||||||||
Billigaste jag hittade var en 4x4 firma som säljer brotsch för GM's 1tons spindel.
Den har rätt stigning, återstår bara o få svar hur grov den är som störst. 60$+frakt o sånt. EDIT: Den är 1" grov i största änden, så den är billigaste hittils. Nu verkar det dock som att jag kanske fått napp på att låna en brotsch, i värsta fall får jag köpa brotschen för GM spindlar dock. En annan fråga: Någon som har en Gulf färgad bil i västmanland eller någon av grannkommunerna? Skulle vilja se den ljusblåa färgen i verkligheten då den verkar skifta rätt så duktigt i "blekhet" mellan olika bilder. Beror säkert både på kameran, fotografen, ljussättning samt fabrikat på färg misstänker jag. Vill helst se en PPG 12163 "powder blue" Ser väldigt levande ut på högupplösta bilder _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
Sitter o klurar lite bakvagn och får tips om att hålla dimensionerna så lika framvagnen det går för att få bilen enklare o läsa av.
Men sätta 13°kpi bak känns lite galet. Ska klura lite om jag kanske ska designa om spindelleden och köra med pressade iaf för att få den närmare skivan och därmed kunna sänka kpi ner till 10° iaf, blir tight... Senaste måttsättningen fram innan jag ändrar spindel. Vita linjen är 10° KPI och 60mm scrub. Dvs. max scrub vad SFRO godkänner, målet är att nå 10° och sen hålla ner scrubben. Detta kommer vara beroende av hur mycket en spindel bygger från spindelcentrum och utåt. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
Scrub och kpi har väl ingen betydelse i en bakvagn, eller? Men minskad scrub borde kunna medföra den possitiva bieffekten längre a-armar
|
||||||||||
Nej, det har ingen inverkan. Helt rätt. Det som däremot har inverkan är ju att man borde vilja eftersträva en bil som beter sig likadant fram som bak. Dvs. behåller man framvagnens geometri bak, så får man bra koll på hur bilen beter sig. Det är därför jag tänkte försöka få ner KPI så mycket det går innan jag kopierar geometrin till bakvagnen, rätt eller fel.. jadu. Verkar finnas lika många svar som varianter på mjukost _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
Jag skulle nog ändå vilja hävda att scrub kan vara av intresse i en bakvagn också, rimligen ger mer scrub mer krafter som vill svänga hjulet vid acceleration och broms. Det behöver inte vara ett problem men påkänningarna på "toe-stag" eller liknande, samt på hjullager, bör minska med lägre scrub.
Inte samma effekter som fram men värt att ha koll på ändå tror jag. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Vad bra att vi har satt hårdare krav numera på scrubben då och begränsar den till max 60mm. I bak så var scrub över 150mm på en GT40 original... (även fram var den över 100) Nu har jag ju chans att "rätta" detta genom att räkna ihop en trevlig kompromiss och sen föra över egenskaperna till bakvagnen _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||||
Miata, nedre spindelled, som du frågade om.
Radiemått från centrumlinjen, men ta inte tiondelarna som sanning. |
||||||||||
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 24, 25, 26 >> 29 besök senaste veckan (199338 totalt) |