Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 TURBO -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
2 besök senaste veckan (64260 totalt)
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
iqbad skrev:
K Lundkvist skrev:
Skaffade lite bättre ok här om dagen, nu blir det V70R runt om. Dom är iofs lätt begagnade, men felfria.


En funderingen ligger i om man ska köra med standard skivor eller om man ska fixa alubells och köra med racing skivor typ AP el. Alcon. Frågan är om det är värt pengarna kontra vad det ger?


En ide som jag funderat på till min s60R, honda civic type R FK8 2020 har väldigt fina och billiga flytande 350x32 skivor som borde passa till dessa ok med en custom-bell!


Ah, där ser man.. det finns en del bra saker på "standard" bilar som går att använda bara man vet var man ska leta .

En tanke och fundering i det, misstänker att det kan bli knivigt att flytta ut oket endast en cm på ett vettigt sätt. Det känns som det är lättare att få till en ok adapter när man flyttar ut lite längre mot original. I mitt fall skulle man ha kört med 350mm skivor så ha man kunnat göra en bättre adapter. Original fästöron på spindeln är stora och i vägen

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 616



wiking72 skrev:
iqbad skrev:
K Lundkvist skrev:
Skaffade lite bättre ok här om dagen, nu blir det V70R runt om. Dom är iofs lätt begagnade, men felfria.


En funderingen ligger i om man ska köra med standard skivor eller om man ska fixa alubells och köra med racing skivor typ AP el. Alcon. Frågan är om det är värt pengarna kontra vad det ger?


En ide som jag funderat på till min s60R, honda civic type R FK8 2020 har väldigt fina och billiga flytande 350x32 skivor som borde passa till dessa ok med en custom-bell!


Är dom verkligen flytande?
Tittade på autodoc och liknande med då verkar de bara vara vanliga ventilerade i stål
Nån annan sida man kan kolla de på?
Autodoc tog 650:- för brembo skivor


Ja, men inte de första, de jag hade på min 2018 var inte flytande men 2020 bytte dom till nya utan borrningar och fullt flytande. Ska kosta typ 2200kr för ett par på Honda. (Jag köpte girodisc för typ 7000kr strax innan dessa släpptes 😩)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 616



K Lundkvist skrev:


Ah, där ser man.. det finns en del bra saker på "standard" bilar som går att använda bara man vet var man ska leta .

En tanke och fundering i det, misstänker att det kan bli knivigt att flytta ut oket endast en cm på ett vettigt sätt. Det känns som det är lättare att få till en ok adapter när man flyttar ut lite längre mot original. I mitt fall skulle man ha kört med 350mm skivor så ha man kunnat göra en bättre adapter. Original fästöron på spindeln är stora och i vägen


Ja, jag håller med om att det antagligen inte är helt lätt att bara flytta ut 1cm, har inte riktigt börjat kolla detta än, har nog med problem med att jag måste byta motorblock 😬

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
iqbad skrev:

Ja, jag håller med om att det antagligen inte är helt lätt att bara flytta ut 1cm, har inte riktigt börjat kolla detta än, har nog med problem med att jag måste byta motorblock 😬

Det sista lät inte allt för roligt, men bra läge att uppdatera bottendelen lite då

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
Idag vart ett skönt delmål genomfört...

Efter några intensiva dagar(nätter) med att fixa en saker som missats eller inte fungerat, så rullade bilen in på Svensk Prestanda för mappning. Förutom en lamdasond som tröttnade och fick bytas så fungerade i stort sett allt som det var tänkt, vilket känns otroligt skönt.

Motorn är från början gjord för 98oktan bensin, så kompressionsförhållandet är rätt lågt för att vara optimalt med E85, och kammen kunde vara lite roligare


_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 338



K Lundkvist skrev:
Då det står rätt still med bygget för stunden är det inte mycket att uppdatera men kan ändå lägga ut en bild på nya bärarmarna, fjäderben och bromsvågen.
Anledningen att det står still är att han som ska bygga buren har fullt upp, och eftersom jag inte besitter dom kunskaperna i svetsning(det är ändå säkerhet vi talar om) så väntar jag.


Hej.

Vi pysslar med en 745 Turbo -90.
Vad för camber och caster är lämpligt på våra bilar?

Mvh Micke.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316


Trådstartare
zmicke skrev:

Hej.

Vi pysslar med en 745 Turbo -90.
Vad för camber och caster är lämpligt på våra bilar?

Mvh Micke.


Eftersom jag inte har fått ut bilen efter många år i garaget har jag inte hunnit testat vad som funkar. Men nånstans 2grader camber och 4grader caster kanske kan vara en start, räkna dessa värden +-0,5 grad kanske. Men som sagt en ren spekulation, ej testad fakta.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 TURBO -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
2 besök senaste veckan (64260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande