Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 *såld* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (32153 totalt) |
Jag vet många, inkl mig, som har tänkt fixa en läcka i tanken.. Det slutar i 9 fall av 10 med tankbyte.. Var läcker det och i vilken omfattning? Vanligtvis läcker det kring påfyllningsröret. Slangen har samlat på sig skit ger upphov till rost. Det syns under bilen, framför högerbakhjul isf. ofta tror man att det är slangen som är dålig och man byter denna. Om det droppade en droppe bensin då och då tidigare så kan du ge dig på att det rinner efter slangbytet. I min tråd finns några bilder på min förra tank om jag kommer ihåg rätt. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Det läcker väldigt lite, precis där du beskriver. Det var lite blött på tanken också. Men jag studerade det när bilen var upphissad och lyset var bra. Det är rost som är boven Håller på och letar efter en tank nu. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Letade själv efter en tank, men det sket sig, så det blidde sprutkladd (läs epoxy + roskydsmedel) men den läcker fortfarande så det kanske blir till tankbyte senare, slangen är nog en idé att byta iaf. Kostar bara 100kr på bmw (den sista biten, dom kallar det för formslang) min var helt sliten, större delen av läckaget kom därifrån, men tanken läcker fortfarande lite verkar det som på soppaförbrukningen om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först |
||||||||
Kan dela med mig av den arbetsmetod jag fått lära mig och enligt min erfarenhet fungerar riktig smidigt på både E30 och E28. (jag kan ha beskrivit den förut, kommer inte ihåg.) "Specialverktyg": 2 st träklossar, ca 10 cm bred hylsa modell stor, typ 40 mm (eller motsvarande) Yes (diskmedlet) Värme gasol eller gassvets garagedomkraft Man jobbar med en sida i taget. 1. ta bort baksätesdynan 2. hissa bakändan och ställ den på pallbockar 3. lossa muttern till silentblocket och gänga på den precis så att lockingplasten inte inte är i ingrepp. Slå lös skruven mha muttern (utan muttern skadas gängen). Lossa stagplåten. 4. tryck ner balken så pass att du får dit hylsan mellan karossen och silentblocket. 5. värm frikostigt på öglan på balken samtidigt som du pressar upp balken med garagedomkraften, gärna i stötar. Det brukar hjälpa att med huggmejseln eller dylikt slå på bussningshylsan. (den sticker ut lite i över och underkant) Sitter bussningen riktigt riktigt illa så kommer bussningen att smälta och då åker man på att spräcka bussninghylsan. Det brukar dock gå ganska lätt då innanmätet är borta. 6. rengör öglan i balken. 7. smörj in balköglan och bussningen med Yes. var inte snål. 8. lägg en träkloss mellan balken och karossen 9. tryck ditt nya bussningen med hjälp av garagedomkraften (använd en träkloss som mellan domkraften och bussningen). Se till att bussningen hamnar rätt vriden, det finns två spår i den. 10. montera skruven, stagplåten,... smörj gärna delarna _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Jag är inte alls i behov av nya bakvagnsbussningar, tänkte bara att det skulle vara bra för dig att få in rutinen innan, så det går snabbt på din bil lixom |
||||||||
Jag kan ju prova på min bil och så kan jag berätta hur gjorde... det tycker jag låter bättre Har för övrigt bestämt mig för att byta silentblocken till loudblocks _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Loudblocks? |
||||||||
Ja måste ju bli så om dom är gjorda i Delrin, dämpar inte mycket ljud då inte Hoppas bara Samuel har tid att svarva till ett par. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Nu har jag fått tag på en stång oilon som ska bli till bussningar i bakvagnen.
Hur ska jag göra för att ta fram måtten till bussningarna? Det är alltså till bärarmarna bak. Kanske någon som redan gjort ritningar? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Jag är också i nya-bussningar-tag, men vi har inte bestämt hur vi vill göra med bärarmarna än. Troligen blir det någon form av justerbarhet.
Men silentblocken ska ju bytas till plast/stål/alu/hårt! Så jag är också intresserad av mått osv. Kan tillägga att våra silentblock var helt omöjliga att få ur bakvagnsbalken. Vi fick sticksåga bort dom och slipa bort bussningsresterna från hålen. |
||||||||
Nu behöver jag lite hjälp i min beslutsångest
Det gäller silentblocken Finns väl egentligen två alternativ. *Delrin 500:- ink diffbussning *Powerflex 1000:- Bilen kommer inte att rulla som bruksbil och en långsiktig plan är väl att bygga racebil av den. Då pengarna är lite begränsade just nu och det är en hel del som ska fixas innan sommaren så kommer ett PF-alternativ att bli lite dyrt. Då blir jag nog tvungen att köpa billiga originalare och köra med under sommaren och bta till PF i höst. Ett alternativ är ju att chansa på delrin och blir det för mycket oväsen så får jag väl byta till PF.. Just nu lutar jag åt varanten med billiga originalare.. edit: Nu får det vara slutvelat. Jag beställde delrinvarianten. Sen får det lov att funka _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Lite saker som dykt upp och som ska på bilen på lördag vare sig dom vill eller inte
Ska förresten dom excentriska bussningarna pressas i frammifrån eller bakifrån?? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Framifrån med hålet ut mot karossen för ökad caster (det sistnämnda enligt Samuel).
Förövrigt är det exakt samma uppsättning som jag skall montera Har dock inte bestämt mig om jag skall lämna in det eller göra själv _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Tackar Jag kan ju rapportera efter helgen hur det har gått så kan du avgöra om du ska göra det själv. Tänkte ta med mig kameran så jag kan dokumentera lite. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Det vore lysande, har inte riktigt listat ut hur man skall göra ännu då det saknas bilder till alla instruktioner som jag hittils funnit.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Igår var jag ute och mekade lite
Diffbussningen och ena silenblocket är bytt. Resten gör jag på måndag Det är redan som en ny bil, och då är det ju en bussning kvar att byta bak och båda bussningarna fram är kvar att byta Då börjar vi då... hmm lite rostigt var det allt. Bussningen lite demolerad men diff jä**ln ville inte komma ner helt:bang2: Efter att ha lossat på dom fyra skruvarna som håller diffen så fick jag ner den lite till. Skruvade inte ur dom helt eftersom diffen så vill ramla ner:eek: Ringen runt bussningen sågade jag sönder med en bågfil. Verktyg som behövdes för att få bort bussningen. Utan den här hade det inte gått att få loss något. Värme på muttrar gör underverk Nu är det på gång Aaah på plats Verktyg som andvändes hmm kanske ska byta dom här snart Måste flytta avgassystemet lite så jag får dit en dämpare till. Kanske bygger ett helt nytt system Bilder från silentblocken kommer i morgon. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 *såld* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (32153 totalt) |