Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (32153 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Har inte bytt själv men har hört att det ska vara rätt besvärligt...BMW tar runt 1500-2000:- inkl material för att byta.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Ekström skrev:
En läcka i bensintanken behöver fixas



Jag vet många, inkl mig, som har tänkt fixa en läcka i tanken..
Det slutar i 9 fall av 10 med tankbyte..

Var läcker det och i vilken omfattning?
Vanligtvis läcker det kring påfyllningsröret. Slangen har samlat på sig skit ger upphov till rost. Det syns under bilen, framför högerbakhjul isf.
ofta tror man att det är slangen som är dålig och man byter denna. Om det droppade en droppe bensin då och då tidigare så kan du ge dig på att det rinner efter slangbytet.

I min tråd finns några bilder på min förra tank om jag kommer ihåg rätt.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Var läcker det och i vilken omfattning?
Vanligtvis läcker det kring påfyllningsröret. Slangen har samlat på sig skit ger upphov till rost. Det syns under bilen, framför högerbakhjul isf.
ofta tror man att det är slangen som är dålig och man byter denna. Om det droppade en droppe bensin då och då tidigare så kan du ge dig på att det rinner efter slangbytet.

I min tråd finns några bilder på min förra tank om jag kommer ihåg rätt.


Det läcker väldigt lite, precis där du beskriver. Det var lite blött på tanken också. Men jag studerade det när bilen var upphissad och lyset var bra. Det är rost som är boven thumbs down Håller på och letar efter en tank nu.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Daniel Ekström skrev:
Anton Lillsund skrev:
Var läcker det och i vilken omfattning?
Vanligtvis läcker det kring påfyllningsröret. Slangen har samlat på sig skit ger upphov till rost. Det syns under bilen, framför högerbakhjul isf.
ofta tror man att det är slangen som är dålig och man byter denna. Om det droppade en droppe bensin då och då tidigare så kan du ge dig på att det rinner efter slangbytet.

I min tråd finns några bilder på min förra tank om jag kommer ihåg rätt.


Det läcker väldigt lite, precis där du beskriver. Det var lite blött på tanken också. Men jag studerade det när bilen var upphissad och lyset var bra. Det är rost som är boven thumbs down Håller på och letar efter en tank nu.


Letade själv efter en tank, men det sket sig, så det blidde sprutkladd (läs epoxy + roskydsmedel) men den läcker fortfarande så det kanske blir till tankbyte senare, slangen är nog en idé att byta iaf. Kostar bara 100kr på bmw (den sista biten, dom kallar det för formslang) min var helt sliten, större delen av läckaget kom därifrån, men tanken läcker fortfarande lite verkar det som på soppaförbrukningen

om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Slangen är bra att byta..
Men, när man river bort den så kommer det stora läckaget.. Tro mig.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1218



Daniel Ekström skrev:
Hur gör man för att byta dessa silentblocks? Är det lönt att slita i något lånat garage eller är det bara att lämna in till en verkstad?


Kan dela med mig av den arbetsmetod jag fått lära mig och enligt min erfarenhet fungerar riktig smidigt på både E30 och E28. (jag kan ha beskrivit den förut, kommer inte ihåg.)

"Specialverktyg":
2 st träklossar, ca 10 cm bred
hylsa modell stor, typ 40 mm (eller motsvarande)
Yes (diskmedlet)
Värme gasol eller gassvets
garagedomkraft

Man jobbar med en sida i taget.

1. ta bort baksätesdynan
2. hissa bakändan och ställ den på pallbockar
3. lossa muttern till silentblocket och gänga på den precis så att lockingplasten inte inte är i ingrepp. Slå lös skruven mha muttern (utan muttern skadas gängen). Lossa stagplåten.
4. tryck ner balken så pass att du får dit hylsan mellan karossen och silentblocket.
5. värm frikostigt på öglan på balken samtidigt som du pressar upp balken med garagedomkraften, gärna i stötar.
Det brukar hjälpa att med huggmejseln eller dylikt slå på bussningshylsan. (den sticker ut lite i över och underkant)
Sitter bussningen riktigt riktigt illa så kommer bussningen att smälta och då åker man på att spräcka bussninghylsan. Det brukar dock gå ganska lätt då innanmätet är borta.
6. rengör öglan i balken.
7. smörj in balköglan och bussningen med Yes. var inte snål.
8. lägg en träkloss mellan balken och karossen
9. tryck ditt nya bussningen med hjälp av garagedomkraften (använd en träkloss som mellan domkraften och bussningen). Se till att bussningen hamnar rätt vriden, det finns två spår i den.
10. montera skruven, stagplåten,... smörj gärna delarna

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:

om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först





Gunnar bra beskrivning thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Daniel Ekström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först





Gunnar bra beskrivning thumbs up


Jag är inte alls i behov av nya bakvagnsbussningar, tänkte bara att det skulle vara bra för dig att få in rutinen innan, så det går snabbt på din bil lixom
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Daniel Ekström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först





Gunnar bra beskrivning thumbs up


Jag är inte alls i behov av nya bakvagnsbussningar, tänkte bara att det skulle vara bra för dig att få in rutinen innan, så det går snabbt på din bil lixom


Jag kan ju prova på min bil och så kan jag berätta hur gjorde... det tycker jag låter bättre


Har för övrigt bestämt mig för att byta silentblocken till loudblocks

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Daniel Ekström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Daniel Ekström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

om du ska byta bakvagnbussningar så kan du få låna min bil att "öva" på först





Gunnar bra beskrivning thumbs up


Jag är inte alls i behov av nya bakvagnsbussningar, tänkte bara att det skulle vara bra för dig att få in rutinen innan, så det går snabbt på din bil lixom


Jag kan ju prova på min bil och så kan jag berätta hur gjorde... det tycker jag låter bättre


Har för övrigt bestämt mig för att byta silentblocken till loudblocks


Loudblocks?
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Andrew Petrykowski skrev:
Loudblocks?


Ja måste ju bli så om dom är gjorda i Delrin, dämpar inte mycket ljud då inte Hoppas bara Samuel har tid att svarva till ett par.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nu har jag fått tag på en stång oilon som ska bli till bussningar i bakvagnen.
Hur ska jag göra för att ta fram måtten till bussningarna? Det är alltså till bärarmarna bak.

Kanske någon som redan gjort ritningar?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag är också i nya-bussningar-tag, men vi har inte bestämt hur vi vill göra med bärarmarna än. Troligen blir det någon form av justerbarhet.

Men silentblocken ska ju bytas till plast/stål/alu/hårt! Så jag är också intresserad av mått osv.

Kan tillägga att våra silentblock var helt omöjliga att få ur bakvagnsbalken. Vi fick sticksåga bort dom och slipa bort bussningsresterna från hålen.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Nu behöver jag lite hjälp i min beslutsångest

Det gäller silentblocken
Finns väl egentligen två alternativ.

*Delrin 500:- ink diffbussning
*Powerflex 1000:-

Bilen kommer inte att rulla som bruksbil och en långsiktig plan är väl att bygga racebil av den.

Då pengarna är lite begränsade just nu och det är en hel del som ska fixas innan sommaren så kommer ett PF-alternativ att bli lite dyrt. Då blir jag nog tvungen att köpa billiga originalare och köra med under sommaren och bta till PF i höst.

Ett alternativ är ju att chansa på delrin och blir det för mycket oväsen så får jag väl byta till PF..

Just nu lutar jag åt varanten med billiga originalare..


edit:
Nu får det vara slutvelat. Jag beställde delrinvarianten. Sen får det lov att funka

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Daniel Ekström skrev:

Nu får det vara slutvelat. Jag beställde delrinvarianten. Sen får det lov att funka


Du gjorde som jag hade gjort. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Lite saker som dykt upp och som ska på bilen på lördag vare sig dom vill eller inte
Ska förresten dom excentriska bussningarna pressas i frammifrån eller bakifrån??



_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Framifrån med hålet ut mot karossen för ökad caster (det sistnämnda enligt Samuel).

Förövrigt är det exakt samma uppsättning som jag skall montera

Har dock inte bestämt mig om jag skall lämna in det eller göra själv

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
JohnC skrev:
Framifrån med hålet ut mot karossen för ökad caster (det sistnämnda enligt Samuel).

Förövrigt är det exakt samma uppsättning som jag skall montera

Har dock inte bestämt mig om jag skall lämna in det eller göra själv


Tackar thumbs up

Jag kan ju rapportera efter helgen hur det har gått så kan du avgöra om du ska göra det själv. Tänkte ta med mig kameran så jag kan dokumentera lite.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Det vore lysande, har inte riktigt listat ut hur man skall göra ännu då det saknas bilder till alla instruktioner som jag hittils funnit.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Igår var jag ute och mekade lite
Diffbussningen och ena silenblocket är bytt. Resten gör jag på måndag
Det är redan som en ny bil, och då är det ju en bussning kvar att byta bak och båda bussningarna fram är kvar att byta


Då börjar vi då...


hmm lite rostigt var det allt.


Bussningen lite demolerad men diff jä**ln ville inte komma ner helt:bang2:


Efter att ha lossat på dom fyra skruvarna som håller diffen så fick jag ner den lite till. Skruvade inte ur dom helt eftersom diffen så vill ramla ner:eek: Ringen runt bussningen sågade jag sönder med en bågfil.


Verktyg som behövdes för att få bort bussningen.


Utan den här hade det inte gått att få loss något. Värme på muttrar gör underverk


Nu är det på gång


Aaah på plats


Verktyg som andvändes


hmm kanske ska byta dom här snart


Måste flytta avgassystemet lite så jag får dit en dämpare till. Kanske bygger ett helt nytt system



Bilder från silentblocken kommer i morgon.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



ser ut som det gick vägen rätt bra. var är det du gjorde det? ser att det inte är på parkeringen

_________________
Björn Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
2 besök senaste veckan (32153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande