Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
18 besök senaste veckan (24438 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615


Trådstartare
Var på sveistad idag och körde några varv. Fin dag och inte så många bilar där så jag var inte allt för mycket i vägen.

Bilen var ärligt talat rätt kass på bana, seg instyrning, rätt dåligt grepp och kränger väldigt mycket trots att jag ställde dämparna relativt hårt. Kändes inte alls speciellt inspirerande. Sen är det nåt som knakar vänster fram, har hört det förr men inte lyckats identifiera det tyvärr. Måste ta av hjulet och bända lite så jag kan lösa detta.

Börjar tappa tron på att denna bil, funkar bra nu som gatbil nu men är för trist att köra på bana, även om man bara kör lite lugnt. Kanske dags att byta? Nu har jag ju en ny RS3:a i garaget som går som ett skott och ligger bra på vägen, men den är lite för dyr att sätta i ett räcke.

Förslag på bilar med bra känsla som är roliga på bana tas tacksamt emot, gärna under 150K. Bör vara bakhjulsdrivna också så jag kan lära mig att sladda!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det är en stor å ganska tung bil knappast optimerad från tillverkaren för en bana som svistad
Skulle kunna tänka mig att den passar bättre på mantorp, men antagligen inte så mycket, absolut inte utan att offra nästan all bekvämlighet på gata.

Finns här en RWD (mittmotor) toyota celica jag köpte i tron att jag skulle bygga en trackdaybil av. Det kommer inte hända. Så om du vill ha ett billigt projekt , att bygga vidare på/klart så skicka PM.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 78



iqbad skrev:
Förslag på bilar med bra känsla som är roliga på bana tas tacksamt emot, gärna under 150K. Bör vara bakhjulsdrivna också så jag kan lära mig att sladda!


https://www.blocket.se/annons/orebro/alfa_gtv_racebil/107375877

Bilar med känsla kommer inte sällan från Italien 🇮🇹 😉 Här är en banklar bakhjulsdriven som tvärsäkert lockar fram ett leende i kurvorna.

Kom och lek i Alfaklubbens egen serie om du vill ha riktigt kul! 😁

https://www.alfaromeo.org/var-verksamhet/car-challenge/



_________________
Martin Atterhall
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 615


Trådstartare
Bilen är nu äntligen såld, lite blandade känslor då jag lagt väldigt mycket tid och pengar på denna bil. Men det som är bra är att jag nu kan gå vidare och köpa en bil som är mer lämplig för bankörning.

Några sista tankar om S60R och vad som var bra och dåligt:

Motorn känns väldigt bra och låter också riktigt fint. Hyfsat bottendrag och bra mellanregister men turbon tappar lite ork på toppen. Jämför jag med min RS3:a som har väldigt lik motorkonfig så är S60R:en mer responsiv men tappar på högre varv.

Med KW dämparna blev fjädringen bra, men fortfarande med lite för mycket krängning för min smak.

Bromsarna fungerade bra vid hård körning på gata, men kändes inte bra vid bankörning. bilen är helt enkelt för tung.

Väldigt seg styrning och irriterande stor svängradie. Trots en del bytta bssningar så tyckte jag den styrde in dåligt.

En bild från sista bankörningen med bilen:


Jag fick besked om "en-ut-en-in" av min fru när det gäller bilar så jag har varit ganska lugn när det gäller att kolla på nya bilar. Men nu när bilen är såld så kommer det snart en ny bil! Jag kan avslöja att det sannolikt blir en ND1 Miata. Hoppas jag får plats nu bara, jag är ju 190cm lång!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1236



Välkommen till Miata-sekten då!

Ska nog inte vara några problem att få plats om du sätter in en riktig stol.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60R 2005 - Bilen såld, ny bil på G?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
18 besök senaste veckan (24438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande