Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (33957 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Så om man läser mellan raderna var det alltså kumho som exploderat två ggr för dig? Det är rätt intressant information isåfall då jag själv kör på kumho

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



djungel-Jim skrev:
Så om man läser mellan raderna var det alltså kumho som exploderat två ggr för dig? Det är rätt intressant information isåfall då jag själv kör på kumho


ja me

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Ja det stämmer att det va Kumho som gått sönder 2ggr. Men jag vill ändå inte säga att det bara är däckens fel. Samuel Silverudd har även gjort samma sak som jag med ett Pirelli Corsa. Alla 3ggr har det varit höger bak. Alla tre har gått hårt på ringen höger bak. Mycket tyder på att det är corden i däcksidan som mattas ut och tillslut hålls innersidan av däcket ihop av bara gummit.

Vad man kan göra för att unvika detta är att köra med högre lufttryck. Ska man åka riktigt fort är det ju tyvärr så att man måste åka lägre tryck då dom annars överhettar i mitten. Jag vet att Martin och många andra bla. Michelin förespråkar högre tryck på ringen. Men då fungerar inte däcken för mig iallafall.

Jag gillar Kumhona stark. Men dom kräver rätt lågt tryck och mycket camber. Kanske är det så att dom helt enkelt inte är rätt för nordslingan. Jag vill inte råda varken åt ena eller andra hållet. Men man kan ju alltid dela med sig av sina erfarenheter.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Tack för förklaringen! thumbs up Precis som du säger är det svårt att dra en statistiskt korrekt slutsats av dessa enstaka fallen

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



JAg håller med.

Jag kör mindre camber än Dig Samuel, och får då ett lite icke helt jämt slitage på mina däck.
Andra "raden" av gummi utifrån sett fram slits ner mer och inte jämt över hela däcksytan....

Men med mer luft i däcket upplever jag att jag tappar grepp......Moment 22.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Riktigt fin M3'a, har aldrig gillat Bmw speciellt mkt, men efter att ha skaffat en 325 Touring som bruksis så börjar jag inse grejen lite tror jag.

Smutsar ner tråden med en fråga...
M3'an verkar finnas med Sekventiell låda, SMG, är det nåt att ha? Antar att man ska gå på "vanlig" manuell?

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
pwrdesign skrev:
Riktigt fin M3'a, har aldrig gillat Bmw speciellt mkt, men efter att ha skaffat en 325 Touring som bruksis så börjar jag inse grejen lite tror jag.

Smutsar ner tråden med en fråga...
M3'an verkar finnas med Sekventiell låda, SMG, är det nåt att ha? Antar att man ska gå på "vanlig" manuell?


Tack. Kul att du börjar hitta hem.

SMG på E36:an verkar vad jag hört va nåt man helst inte vill ha. Samma låda som manuella men den växlar själv. Däremot E46:an 2001-2008 finns med SMGII och det är något man vill ha. thumbs up

Du kan ju alltid prova en SMG E36 och se om det passar dig. För dom är pga efterfrågan inte alls lika dyra som vanlig manuell. Och det fanns bara SMG från -96 när 321hk modellen kom.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Jag är ute efter att kliva ner ett steg (från Clion) när det gäller pris, men upp ett steg när det gäller råhet och "race" så E46 blir för dyr...

Sekventiell går bort tror jag, ska vara en manuell isåfall.
Får se om man hittar något lämpligt objekt..

OM jag inte minns fel så fanns det en vit M3'a till salu här på rejsa för ett tag sedan... Rensad med bur och stol. Synd att jag inte nappade då

MvH P

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu finns det lite film på Tuben. Varvet tar 8.21. Men om ni tittar på filmen så ser ni varför det inte går fortare. Vägarbete hela SX och i slutet av filmen glider vi genom hela galgenkopf bakom några motorcyklar och anser varvet över innan gantry. Annars ett rätt bra varv.

http://www.youtube.com/watch?v=KuYD4qZfeXw

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



Varför är inte e30n med? Bygger du motor eller är det för mycket "inom-skärsbil"?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
AL skrev:
Varför är inte e30n med? Bygger du motor eller är det för mycket "inom-skärsbil"?

//AL


Jo jag bygger motor så den står nedplockad. Sen passar den nog bäst i en insjö så att säga. Får se om jag tar den på trailen till hösten och lägger den nere vid ringen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



Samuel Lindkvist skrev:

Jag gillar Kumhona stark. Men dom kräver rätt lågt tryck och mycket camber. Kanske är det så att dom helt enkelt inte är rätt för nordslingan. Jag vill inte råda varken åt ena eller andra hållet. Men man kan ju alltid dela med sig av sina erfarenheter.


Sugen på att dela med dig av tryck/camber?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
MaZ skrev:
Samuel Lindkvist skrev:

Jag gillar Kumhona stark. Men dom kräver rätt lågt tryck och mycket camber. Kanske är det så att dom helt enkelt inte är rätt för nordslingan. Jag vill inte råda varken åt ena eller andra hållet. Men man kan ju alltid dela med sig av sina erfarenheter.


Sugen på att dela med dig av tryck/camber?


Det där med camber är ju inte så där enkelt egentligen. Men du vet ju hur det funkar. Jag tänkter på cambergain, hur mycket bilen rollar osv. Men på Mcperson fram med vettig vinkel på bärarmen bör man ligga minst 3.5 grader och gärna 4grader om det ska gå fort. Man ska även ha en så bred fälg som möjligt för att få max grepp och jämnt slitage. Men det gäller ju alla r-däck. Bak brukar det landa på 2.5-3.3 grader camber. Trycket på min 1100kg E30 är 1,8 varmt och på den bilen jag har på ringen nu som väger 1500kg fick jag åka 2.0 varmt. Kan tänka mig att 2,1fram och 2,2 bak skulle funka på E36 om man inte kör för många varv på raken.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18715



tnx!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Trevligt med film

Bra fart in E30:n som agerar hare...... man blir ju lite nyfiken på specen på den?

Skönt att du fick punktering på ett relativt långsamt parti. Det gäller att va noga med att inspektera däcken när man åker på ringen, jag har själv haft tre punkor som gått relativt bra...

Lycka till med körningen ikväll! Jag håller ett öga på webkameran

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



Tjenna

Stämmer in med övriga.... tur i oturen med punkan.
Riktigt bra fart i E30n oxå.... (gammal är äldst eller nått...hehe=)

Lycka till med resten av körningen


Jag vill oxå ner.....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Qvisfr skrev:
JAg håller med.

Jag kör mindre camber än Dig Samuel, och får då ett lite icke helt jämt slitage på mina däck.
Andra "raden" av gummi utifrån sett fram slits ner mer och inte jämt över hela däcksytan....

Men med mer luft i däcket upplever jag att jag tappar grepp......Moment 22.


Är det rätt uppfattat att detta slitaget med snedslitna "rader" är camberrelaterat ?
Kör -3,5 resp -2,5gr och har detta fenomen runtom.

Samuel, klarar du dig ifrån detta slitage med din kraftigare neg camber ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Hur tror du våra M3E30 står sig mot din E36:a på ringen? tider osv?

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Fredric S skrev:
Hur tror du våra M3E30 står sig mot din E36:a på ringen? tider osv?


Dom är väl en 10sek snabbare på varvet.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Marcus S skrev:


Samuel, klarar du dig ifrån detta slitage med din kraftigare neg camber ?

MS//


Javisst. Sliter väldigt fint.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Roligt att läsa "live" från dig/er, skönt att ni klarade er oskadda thumbs up

Bra tider trots allt, du är ju en snabb förare därför är väl förväntningarna väldigt höga här

Klart du ska ner med "den rätta" bilen i höst, kan ju ha följe för jag ska också traila min.

Fortsatt lycka till


(Spännande körning föresten)

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
1 besök senaste veckan (33957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande