Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (74513 totalt)
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Satt precis och funderade på om man kankse kunde montera givarkransen på ingående medbringare på bakaxeln. Hur man än gör så blir det nog smidigast att bara ta den från donatorbilen.

Har faktiskt en BMW diff med lamellbroms som jag funderar på att sätta dit istället för granada-axeln MEN det får bli ett senare projekt. i dom finns det givarkrans och med lite pul kanske man kan få dit volvos istället.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Ska du inte använda hastighetsmätaren till att visa hastigheten utan gömma den nånstans bara för att få sprutet att funka kvittar det hur triggergivaren ser ut, trigga på bultskallarna på en medbringare funkar prima, styrboxen vill i stort sett bara veta om bilen står still eller inte.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Da_Snake skrev:
Ska du inte använda hastighetsmätaren till att visa hastigheten utan gömma den nånstans bara för att få sprutet att funka kvittar det hur triggergivaren ser ut, trigga på bultskallarna på en medbringare funkar prima, styrboxen vill i stort sett bara veta om bilen står still eller inte.


Precis det svar jag ville ha, givaren signalerar alltså hatstighet till mätaren och "av/på" till sprutet.
Kan mycket väl bli så att jag monterar givarkransen någonstans. Lär bli billigare att plocka ut hastighetsmätare och varvtalsmätare ur instrumenthuset från donatorbilen och montera i caprin än att köpa nya mätare.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Tändfördelare från 240 lh2.4 89-93 och Mellanaxel Fixat.

Kommer tändkablarna att räcka fram om man bara flyttar dem till den nya fördelaren eller behöver jag köpa nya från någon annan modell?

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Hur bar du dig åt? Jag annonserade efter en på ett flertal ställen. Sökte iofs söder om Sundsvall så alla dylika finns väl i norrland. Den enda jag hittade ville de ha 2000:- för så då fick det bli en ZF ihopgift med M47 sprängkåpa. Lär tåla mer pulver dessutom.

Avatar skrev:
Hittade en kåpa i Luleå för 500pix, är väl inte allt för farligt?

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Avatar skrev:
Tändfördelare från 240 lh2.4 89-93 och Mellanaxel Fixat.

Kommer tändkablarna att räcka fram om man bara flyttar dem till den nya fördelaren eller behöver jag köpa nya från någon annan modell?


Tändkablar från 240 kanske?
Orginalkablarna till 940 räcker inte.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
ezroller skrev:
Hur bar du dig åt? Jag annonserade efter en på ett flertal ställen. Sökte iofs söder om Sundsvall så alla dylika finns väl i norrland. Den enda jag hittade ville de ha 2000:- för så då fick det bli en ZF ihopgift med M47 sprängkåpa. Lär tåla mer pulver dessutom.


Hade nog ett jäkla flyt bara. (: ZF-lådorna tål mer pulver och går att växla riktigt snabbt. Har åkt med mycket effekt i min E30M3 med en ZF-växellåda från en E34 525TDS.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Da_Snake skrev:

Tändkablar från 240 kanske?
Orginalkablarna till 940 räcker inte.


Tändkablar från 240 var också min tanke. Jag har som sagt aldrig skruvat med volvos motorer och det där därför jag ställe helt utvecklingsstörda frågor Har du frågor kring BMWs äldre motorer så är jag mer drillad. Man får även tänka på att jag är på tjänsteresa och försöker att planera och inhämta så mycket info jag kan via internet tills jag kommer hem i slutet på sommaren (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Halloj!

Då är man tillbaka efter en sisådär 5 månader av tjänsteresor och lite semester. Har blivit lite ändringar med motorvalet. Kom över en M50B20 som ska få ta plats i bilen. Har även varit i garaget igår och fortsatt med bromsarna.

Har börjat förbereda motorn lite smått så att den ska bli lättare att passa in. Plockat av servo och tagit av fläkten mm.





Bromsarna är monterade på naven och nya okhållare ska tillverkas. oket och spindeln hamnade nästan i jämnhöjd vilket jag är jäkligt nöjd med (:




_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7777



Nice motorval, bästa m50in

Låter sjukt nice jämfört med b25 och b28.

Para ihop den med en s200 turbo så har du en 450whp maskin för 3000kr.

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
erikjakan skrev:
Nice motorval, bästa m50in

Låter sjukt nice jämfört med b25 och b28.

Para ihop den med en s200 turbo så har du en 450whp maskin för 3000kr.

Mvh


Tror det kan bli hur bra som helst förutom att jag ska regga in bilen så får nöja mig med strax över 200hk. egentligen därför jag valde en B20 stället för en B25. Blir en stor jäkla WG och en liten turbo (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Fender flares från Jendosa inköpt! får hoppas att det blir coolt (:

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Ja idag har jag restaurerat/byggt om en av framskärmarna så att dem passar mot Caprins ombyggda Ramben. En av skärmarna är i väldigt dåligt skick därför börjar jag med den som klarat sig bäst så får den agera lite "mall" när jag gör i ordning den andra skärmen.




Önskar jag var lite snajdigare med svetsen men fick till det på slutet iaf (:





I bakkant sitter den fint.



Men i fram mot lyset behövde jag justera lite till.




Sådär då behöver jag bara fixa andra skärmen lägga på den och huven så jag har något att justera mot.
Men jäklar vad skönt att se bilen men en skärm på. Känns som att bilen börjar ta lite form ändå.

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Tjo. äntligen har jag fått lite tid i garaget igen, sakta med säkert går det framåt.

Var på skroten och hämtade två st huvudkopplingscylindrar som jag ska försöka passa in i helgen om jag får tid över samt ett lite mer slimmat bromsservo men det får vänta tills motorn är på plats.

Har fortsatt med bromsarna och på vänster sida sitter det på plats men på höger sida var tyvärr spindeln lite krokig så jag måste jaga rätt på en ny spindel.




Blev som fundersam när bromsskivan inte gick att snurra när jag drog åt bultarna till bromsoksadaptern.


Visst fasen är spindeln krokig?


Har även bytt till ett tråg från en BMW E36 så att jag har sumpen i bakkant på motorn istället eftersom att framvagnsbaken sitter så långt fram på caprin


Var tvungen att svetsa lite eftersom skvalpplåten från E36an passade inte.



Har även gjort lite annat småfix. Monterat dörrhandtag och en ruta.





_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
Fått lite mer gjort i garaget, kollade lite snabbt och jag tror att jag kommer behöva flytta styrväxeln och krängningshämmaren för att få plats med M50n. Om flytet i garaget håller i sig kanske jag hinner med att prova hänga dit motorn i helgen för att se lite bättre hur det ser ut platsmässigt. Måste kolla hur mycket plats jag har för bromsservo också.


Som ni kan se så sitter krängaren rätt högt. Borde gå att flytta den till undersidan av framvagnsbalken... Gustav? (:

Har hunnit med att montera en huvudkopplingscylinder! Blev från BMW E34. Hade en från en Transporter också men den verkade besvärligare att passa in.





_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Att flytta kränghämmaren bör inte vara några större problem men styrväxeln bör du nog försöka ha kvar där den är. Det krävs inte så stora förändringar innan bump steer och liknande börjar dra iväg. Det brukar vara bättre att flytta motorn eller bygga om tråget.

Visst vet du att en slang för ventilationen i bilen ska passera rätt genom din kopplingscylinder? ;-) Hålet i pedalstället är gjort för det... Jag får precis samma problem själv men jag tror att man ska kunna snirkla en mindre slang förbi där, nånstans. Det är ju egentligen bara friskluften i de yttre ventilerna som ska förbi, inte helt kritiskt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



...men när det gäller styrväxeln så kan du förstås börja med att mäta upp bumpsteer och prova att flytta styrväxeln lite utan att kapa sönder nåt. Har du tur blir det bättre :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
therealpinto skrev:
Att flytta kränghämmaren bör inte vara några större problem men styrväxeln bör du nog försöka ha kvar där den är. Det krävs inte så stora förändringar innan bump steer och liknande börjar dra iväg. Det brukar vara bättre att flytta motorn eller bygga om tråget.


Ja jag måste kolla lite, jag gick i tankarna att sätta den undertill eller ta från en BMW och sätts framför balken. Har inte kollat så noga. MEN jag tror att motorn kommer att sticka ut ur huven om jag inte får till det på nått sätt hehe.

therealpinto skrev:
Visst vet du att en slang för ventilationen i bilen ska passera rätt genom din kopplingscylinder? ;-) Hålet i pedalstället är gjort för det... Jag får precis samma problem själv men jag tror att man ska kunna snirkla en mindre slang förbi där, nånstans. Det är ju egentligen bara friskluften i de yttre ventilerna som ska förbi, inte helt kritiskt.

Gustaf


Jaha, visste inte att det skulle gå någon slang där haha (: det är inget som satt där när jag började bygga fästet. MEN det borde gå att dra någon annan stans. kommer nog att bygga om instrumentpanelen en del. Senare problem. viktigare att kunna koppla

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
Avatar
Boden
Här sen Okt 2005
Inlägg: 226


Trådstartare
therealpinto skrev:
...men när det gäller styrväxeln så kan du förstås börja med att mäta upp bumpsteer och prova att flytta styrväxeln lite utan att kapa sönder nåt. Har du tur blir det bättre :-)

/Gustaf


Bumpsteer, finns det någonstans jag kan läsa om det på svenska? kollade lite på en.wikipedia men hänger inte med till 100% Fattar att den styr när fjädringsvägen används men inte vad man ska göra för att undvika "fenomenet"

_________________
Fredrik Östman
E34 M54 Turbo
E39 528i Turbo SFRO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5754



Enkelt uttryckt är det förhållandet mellan ledpunkterna i styrning och bärarmar/spindlar som ger bump steer. Flyttas styrväxeln uppåt eller nedåt kommer geometrin ändras, vilket påverkar hur det rör sig. Flyttas den framåt eller bakåt påverkas också Ackermann, hur mycket inner- respektive ytterhjul rör sig när det styr.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Thed_J
Oslo/Skellefteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 11



Schysst bygge!
Du har PM.

_________________
Thed Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Capri MK1 -69 med M50B20!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (74513 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande