Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
4 besök senaste veckan (39083 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



då blir det nog till att handla sådana.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu kommer lite info till Mario

Axelremmarna fästes enligt bilden nedan. Det är redan hål där, men man får borra upp dom lite.

Sidoremmarna fästes i originalbältets fäste på "dörrsidan" och ett nytt hål borrades i kardan-väggen på andra sidan.

"Mellan-benen-remmarna" fästes genom att hål borrades i golvet under stolen.

Alla punkter sitter i bältesöglor med plattor på baksidan (öglan i originalfästet sitter i original-gängan utan platta)




_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



zim skrev:
Sidoremmarna fästes i originalbältets fäste på "dörrsidan" och ett nytt hål borrades i kardan-väggen på andra sidan.


Ursäkta trådkapningen men en fråga. Jag har oxå fäst sidoremmen på "dörrsidan" i orginal bältsinfästningen i golvet, men jag upplever att det blir för kort avstånd mellan fästet och hålet i stolen vilket gör att det blir svårt att dra åt bältet. Bältesspännet kommer liksom in i hålet i stolen. Kan ju iofs bero på hur bältet är konstruerat... Någon mer som märkt at detta problem? Jag funderar på att montera fästöglor längre bak längs sidan på stolen för att öka avståndet.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
konnem3
Kalmar
Här sen Feb 2005
Inlägg: 315



Japp mina bälten hamnar också lite fel om man fäster dem som du skrev. Bältesspännaren hamnar i stolen. Lösningen är som du skrev att flytta fästpunkten bakåt.

_________________
Mattias Kornelius
Audi A6 Ultra -18
M3 E30 -88
323i med B230FT-86
9-3 1,9 Tid
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
lofstrom skrev:

Ursäkta trådkapningen men en fråga. Jag har oxå fäst sidoremmen på "dörrsidan" i orginal bältsinfästningen i golvet, men jag upplever att det blir för kort avstånd mellan fästet och hålet i stolen vilket gör att det blir svårt att dra åt bältet. Bältesspännet kommer liksom in i hålet i stolen. Kan ju iofs bero på hur bältet är konstruerat... Någon mer som märkt at detta problem? Jag funderar på att montera fästöglor längre bak längs sidan på stolen för att öka avståndet.


Har inte haft det problemet, men ska sänka mina säten lite snart, och då kanske det infinner sig.
Får kolla upp det innan...

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Snart är det dags för besiktning!

Vill helst regga med helbur, stolar, 6p-bälten osv. Men det kanske inte är fullt möjligt.
Har inte 3p-bältena i nu, buren är i vägen för fästena och vill slippa hålla på med det innan.
Ska jag riva ur buren och bara besiktiga vanligt (mycket jobb för ingenting).

Kom gärna med funderingar osv...
Vad är möjligt, vad anser ni vara bäst?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Som jag förstått det så får inte 3P-bältet ta i buren någonstans. Jag antar att du har som jag att orginal bälteslås sitter monterat i stolen, dvs man måste i med orginalstolar för att kunna besikta, eftersom man inte får modifiera bältesinfästningarna.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
lofstrom skrev:
Som jag förstått det så får inte 3P-bältet ta i buren någonstans. Jag antar att du har som jag att orginal bälteslås sitter monterat i stolen, dvs man måste i med orginalstolar för att kunna besikta, eftersom man inte får modifiera bältesinfästningarna.


Att sätta i originalstolar är inget stort jobb, men golv-fästet på dörrsidan går inte att få dit ändå.



Går det att köra på bara 6p?
Vart ska man "vaddera" buren, och vart köper man detta billigt?

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



3P-bältet är ett krav för att besikta.

Burisolering kan man köpa hos t.ex. Trendab men billigast antar jag är att köpa vanlig rörisolering på bygghandeln. Klä in alla rör som man kan slå i med någon kroppsdel, dvs i princip alla framför B-stolpen för att vara säker, möjligen med undantag för de längs golvet.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 581



Min är reggad som den står nu med bur ,en styck tävlingsstol(orginal passagerarstol) och med trepunktsbälte+ 6punktsbälte.

Jag har inte problem med trepunktsbältet. det sitter som det ska, men jag har bytat infästningen/hållaren uppe på b-stolpen. Tog en från en vw-bus på skroten (årsmodell tidigt 80-tal) . Dessa bytade jag visserligen när jag bara hade båge i bilen, den stod några cm längre fram och täckte stolpen mer.

Kolla i min biltråd kanske det finns några bilder som kan hjälpa.

Vadering har jag satt där man kan slå i helt enkelt. Tar av dörrsträvorna vid besiktning, det blir lite enklare att ta sig in och ur då ju.

Avbärare uppe vid vindrutan har jag aldrig haft någon och aldrig fått någon anmärkning på.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



Jag reg besiktade min förra året och gjorde då följande:

1. Reggade med bur - vaderad dörrsträvan samt takbåga
2. Valde att köra original 3p bälte. Modifierade (böjde) skenan som bältet går i nere vid b-stolpen
3. Original stolar då det är mkt meck att bygga om med original stolsinfästning för att få original bältesinfästning

@Kennie
Är ditt 6p "godkänt" bara för att 3p bältet alltid sitter i eller har du tillägget i reg beviset? Min bil var reggad som std rallybil när jag köpte den och då var 6p ok. Kan jämföras med e-reggad cross, alltså bara köra till och från banor/tävling.

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 581



AL skrev:
Jag reg besiktade min förra året och gjorde då följande:

1. Reggade med bur - vaderad dörrsträvan samt takbåga
2. Valde att köra original 3p bälte. Modifierade (böjde) skenan som bältet går i nere vid b-stolpen
3. Original stolar då det är mkt meck att bygga om med original stolsinfästning för att få original bältesinfästning

@Kennie
Är ditt 6p "godkänt" bara för att 3p bältet alltid sitter i eller har du tillägget i reg beviset? Min bil var reggad som std rallybil när jag köpte den och då var 6p ok. Kan jämföras med e-reggad cross, alltså bara köra till och från banor/tävling.


Jag har låtit mitt 6-p bälte sitta kvar vid besiktningen och har aldrig fått något påpekande. Kanske bara haft tur.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Tommy.S
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



Kennie skrev:
AL skrev:
Jag reg besiktade min förra året och gjorde då följande:

1. Reggade med bur - vaderad dörrsträvan samt takbåga
2. Valde att köra original 3p bälte. Modifierade (böjde) skenan som bältet går i nere vid b-stolpen
3. Original stolar då det är mkt meck att bygga om med original stolsinfästning för att få original bältesinfästning

@Kennie
Är ditt 6p "godkänt" bara för att 3p bältet alltid sitter i eller har du tillägget i reg beviset? Min bil var reggad som std rallybil när jag köpte den och då var 6p ok. Kan jämföras med e-reggad cross, alltså bara köra till och från banor/tävling.


Jag har låtit mitt 6-p bälte sitta kvar vid besiktningen och har aldrig fått något påpekande. Kanske bara haft tur.



Det är väl alltid ok att ha i 6p bältet sålänge 3-punktbältet sitter där?
AL undrade nog snarare om det står något i regbeviset om att du har 6p istället för 3p.

_________________
Tommy Schmidt

M3 -87 2,4L Köhler
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 581



Det står inget i regbeviset.

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
zim
småland
Här sen Jul 2007
Inlägg: 243


Trådstartare
Nu är bilen till salu.

Nybesiktigad för ett par veckor sedan.

Nu sitter ingen bur eller skal-stolar i utan den är helt original i interiören.
Alla tillbehör säljs antingen med bilen eller separat.

Bilen har gått strax över 17000 mil och är i riktigt bra skick. ingen rost öht.
Den är lite hög i fram eftersom coiloversen skruvades upp inför besiktningen, detta åtgärdas innan försäljning.

_________________
Simon Möllefors

Kör: M3 e30 -87
Körde: Mini Cooper -97
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 | - TILL SALU -
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
4 besök senaste veckan (39083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande