Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
28 besök senaste veckan (106924 totalt)
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
masen skrev:
Sent om side ficka jag syn på denna bilen. bara kul att kunna hjälpa till så du fick mer körtid. kan bara hålla med om att det var en lyckad dag i sala. Väldigt trevlig bana.
MVH
En i SAAB Ligan thumbs up
Kul. Hoppas ni fick med alla bilar hem, trots växellådsproblem.

Var det någon av er som hade kamera och fick lite bilder på mig kanske??

Tack än en gång, ses nästa år förhoppningsvis.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
PE
Strängnäs
Här sen Dec 2006
Inlägg: 71



Hej Fredrik,

Skruvar du i garaget du har hemma eller har du hyrt något annat garage för Alfan?

_________________
Peter Einarsson

PCS 7739
Citera
masen
borlänge
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



pastaracing skrev:
masen skrev:
Sent om side ficka jag syn på denna bilen. bara kul att kunna hjälpa till så du fick mer körtid. kan bara hålla med om att det var en lyckad dag i sala. Väldigt trevlig bana.
MVH
En i SAAB Ligan thumbs up
Kul. Hoppas ni fick med alla bilar hem, trots växellådsproblem.

Var det någon av er som hade kamera och fick lite bilder på mig kanske??

Tack än en gång, ses nästa år förhoppningsvis.

Kollade igenom bilderna. Tyvärr är det 4 bilder på din bil i depån, inga körbilder.
Alla kom hem trots en protesterande låda på en av bilarna.

_________________
carl-magnus björk
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
masen skrev:
Kollade igenom bilderna. Tyvärr är det 4 bilder på din bil i depån, inga körbilder.
Alla kom hem trots en protesterande låda på en av bilarna.

Tänkte bara om det fanns några framhjulslyft dokumenterade
Själv är jag en fegis och tar släpet när jag har 5-10mil hem.

PE skrev:
Hej Fredrik,
Skruvar du i garaget du har hemma eller har du hyrt något annat garage för Alfan?

Jag skruvar hemma, i år får det räcka.
Jag har en meter på sidan och en och en halv bakom när jag baxat upp den mot grannplatsens nät
Skulle vilja byta till kuggstång i vinter men det kräver svetsning och inget man gör i det här garaget.

Får se om man hittar något billigt garage i framtiden.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Äntligen !!

Velade runt lite när jag skulle beställa en MX-5 spindelled men valde billigaste alternativet.
Blev en från Meca med listpris på 480:-, halva priset mot original Mazda.
Tyvärr var det leveranstid och någonting blev fel så de fick bara hem en, då tyckte dom inte att dom behövde ringa heller
Nåväl nu kan jag börja måtta, rita och fundera.
Behöver inte den andra förrän i vår, hoppas den dykt upp då.

Kommer få skära ut plåtar som jag fäster i de två originalhålen för att fästa nya leden i.
Behöver få ut den lite också så det blir nog bra.
Ser ut att kona om hålet i spindeln också, nya konan har större diameter.
Konan ska ju vara från andra hållet nu.

Behöver tänka till lite på fjäderns placering också. Original sitter det en fjäderkopp i de fyra hålen. Centrum för fjädern är vid röda krysset ungefär.

Skulle vilja få ut centrum till det svarta krysset, Alfaholics har ett kit men det känns som om man kan göra något själv istället och spara några kronor.
Kan man gå på 2,25" fjädrar vore det perfekt.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Fick hem min nyinhandlade DL1 mk3 idag.



Beställde från sscsolutions.se , smidigt och snabbt.

Nu ska jag bara leta lite billiga och bra givare.

Som Boschanställd tänkte jag att man kanske skulle ha Bosch Motorsportgivare men priserna där var inte riktigt i nivå med min ekonomi om man säger så

Skulle vilja ha längdgivare för fjädringsväg, abs-givare eller liknande för hjulhastighet, trottelposition och gärna rattvinkel.
Får se vad man kan hitta, tips mottages gärna.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej

Vi har använt styrvinkelsensor här ifrån

http://www.aim-motorsport.se/

klicka på "Tillbehör och Priser"

en bit ner finns
Styrvinkelsensor Potentiometer för lägesvisning
Pris 995 Kr


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Tack för tipset Kenneth (och du såg att grejerna kom fram ).
I och med att jag har snäckväxel så ska jag försöka klämma dit en TPS-givare från ett spjällhus på styrarmen, blir nog billigare.
Annars såg den bra ut. Deras trottelsensor såg däremot lite dyr ut, 7955kr , måste vara felskrivet , eller hur ??

Linjära givare såg det värre ut med, Race Technologys är billigast hitills tror jag, 1500-2000:- styck har jag dock ingen lust att betala.
Finns det inget som sitter på någon bil någonstans, kollade lite på elstolar med minnesfunktion men de hade potentiometern inbyggd i motorn(=roterande)

Kanske får bli något roterande med arm där kanske.

Det är absolut ingen brådska, jag klarar mig gott med loggern som den är, lite kul hade det dock varit

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Linjära givare verkar svårt.

Hittade däremot några intressanta nivågivare för höjdhållning av xenonljus, de som sitter i bakvagnen.
De borde fungera även om det kanske inte blir linjär mätning, det går ju att räkna om senare om man vill.

Gjorde en liten köpesannons :
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1212659#1212659

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Om man gjort det man skulle så hade man kunnat köra på Gröndal i morgon Tisdag.

Själv tillhör jag inte dom utan jag har latat mig hela vintern.
Så här ser det ut just nu:


Håller på att göra en mockup för att passa in en Miata spindelled till nedre bärarmen.

Måste även fixa nya fjädrar, troligtvis blir det ett Alfaholics-kit för 2 1/4"-fjädrar.

Några timmar till och lite vattenskurna bitar så.........

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Små ministeg mot något som kan bli riktigt bra....



Konat om spindeln. Konan är ju normalt från andra hållet men det funkade fint, Miata-spindeln har större diameter på konan så det blev bra.
Fick gå in ganska djupt för att få plats i 15"-fälg. Har dessutom 80-talsfälgar som man kränger på däcket bakifrån med följd att innerdiametern inte är optimal.
3mm frigång borde räcka tills jag köper bättre fälgar.
Fick även justera en liten plasthylsa innanför tätningen för att det skulle funka.
Brickorna är bara för att slippa dra muttern in i nylonlåsningen.


Två plåtar i stål skall tillverkas samt en alubit som ersätter originalspindeln. Den får även vara fäste för den lodräta skruven.
Här är hjulet utfjädrat ca 80mm så de är ingen risk att spindelleden når sina ändlägen heller.

Sen är det bumpsteerfrågan.....
Någon med bra tips ???

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Jag fräste bakre hålet ovalt i spindeln för fästet till styrarmen, då kan man justera den upp eller ner...
Fräser du dessutom en kant på baksidan så låser skruven själv så du slipper ta av bromsskivan för att hålla emot, typ som alfa orginal.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Jag fräste bakre hålet ovalt i spindeln för fästet till styrarmen, då kan man justera den upp eller ner...
Fräser du dessutom en kant på baksidan så låser skruven själv så du slipper ta av bromsskivan för att hålla emot, typ som alfa orginal.


Tack för det tipset, skall definitivt testas.

Har lämnat ritningar för tillverkning av delarna för att fästa spindelleden.
Tar det tid så skruvar jag ihop med originalprylar så man kan åka lite.

Tänker dock inte köra om jag inte får på lite hårdare framfjädrar.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Prylarna blev tillskurna idag, snabbt och snyggt. Tack.
Fick bearbeta lite själv, det fanns inte aluminiumplåt på 18mm så det blev en 20mm.

Fick låna maskiner och fräste av 2mm och gjorde det vertikala hålet.


Provmonterat


Nu lutar undre bärarmen ungefär 7grader(ledpunkt till ledpunkt) åt rätt håll vid normal rideheight, borde bli bra.

Lite bättre montering med riktiga skruv så kan man börja kolla bumpsteer.

Beställde även ett kit för 2 1/4" fjäder av Alfaholics idag, skickas i morgon, nu är det bara att vänta på brevbäraren.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Detta kom DHL med idag:



Nu blir det provmontering!!

Egen notering:
Totalvikt på detta 2,6kg + 4,5kg fjäder = 7,1kg
Ofjädrad vikt 1,1kg/sida, tillkommer 1/2 fjäder.
Nya leden med tillbehör 0,6kg/sida
Ny fjäder 2,25kg
Ny ofjädrad vikt = 2,8kg inkl 1/2 fjäder


Gamla grejer:
Totalvikt på demonterade prylarna(ersätts av det nya) 14,2kg
Fjäderkopp och gammal led 2,5kg
Gammal fjäder 4,6kg
Gammal ofjädrad vikt = 4,8kg(kopp+ 1/2 fjäder)

Fjäderlängd infjädrad ca 150mm

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Det där såg fint ut, har funderat på det också, få ner vikten är ju inte fel. vad blir det i viktreduktion totalt med nya fjädrarna? 6-8kg nånstans?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Det där såg fint ut, har funderat på det också, få ner vikten är ju inte fel. vad blir det i viktreduktion totalt med nya fjädrarna? 6-8kg nånstans?


Jag vill ju helst göra själv men har inte möjligheten just nu så att köpa fick bli genvägen.
Jo det var ett fint kit, ska försöka få till övre infästningen bara, det är inte helt slätt där grejerna ska sitta, sitter en fjäderkopp för gamla fjädern i vägen.
Det blir lite bättre utväxling på fjädern också med detta.

Har inte köpt fjädrar än men 170mm långa och 2,25" dia borde inte väga lika mycket som monstren som jag har nu så några kilon på rätt ställe tjänar man ju.
Återkommer med info när jag handlat fjädrar.
Någon som har tips på var ??

193N/mm eller 1100lbs, 177mm obelastade eller 7", 2,25" dia.
Demon-tweaks hade men nåt i Sverige vore bättre

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Idag fick jag hem fjädrar från Demon-Tweaks:


Hinner inte provmontera för i helgen är man bjuden på bröllop hos finaste släktingarna

Jakob Hultkvist skrev:
Det där såg fint ut, har funderat på det också, få ner vikten är ju inte fel. vad blir det i viktreduktion totalt med nya fjädrarna? 6-8kg nånstans?

Jag redigerade i inlägget ovan och kompletterade med alla vikter.
Du hade nog helt rätt i din gissning, jag fick det till 7kg lättare, inte alls fel.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
På hjul !!!

I alla fall inpassat och klart på en sida.

Krängningshämmaren är inte monterad men jag har en plan. Vet egentligen inte hur dom tänkt, kanske meningen att man ska köpa droplinks också.
Mina skitfälgar är såna som man kränger däcket bakifrån, därför är det lite trångt vid nya spindelleden och jag har fått köra med spacerplattor. Köper jag riktiga fälgar så slipper jag dom.

Cambern blev ok men höjden måste det göras något åt.

Fjädern är justerad i nederst läget nu, alldeles för högt med andra ord.
Nästa fjäderlängd är 1" kortare, det skulle inte funka heller, då blir bilen 5cm lägre.

Tänkte montera krängningshämmarfästet på samma sätt som det sitter original, som distans, på så sätt kommer hela fjädersätet ner 20mm och bilen blir 40mm lägre. Blir det för lågt har jag lite att justera upp.

Sen måste jag se till att fjädern inte hoppar ur läge men det ser ut som om stötdämparen fixar det, kan man ha den som utfjädringsändläge ??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1197



Hej Fredrik

Ser bra ut ! Jag strävade efter att få fjädern så lodrät som möjligt , du har nog mer lutning på fjädern än mig ?

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620


Trådstartare
Ellac skrev:
Hej Fredrik

Ser bra ut ! Jag strävade efter att få fjädern så lodrät som möjligt , du har nog mer lutning på fjädern än mig ?

Calle

Tackar,

Den är faktiskt ur läge om jag tittar på de andra bilderna jag tog.
Jag kapade inget i plåten som håller genomslagsgummit men försökte sätta den så nära det gick.

Ska se om det ser bättre ut när fjädern sitter rätt i övre sätet. Kunde nog ha varit lite mer styrning där.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
28 besök senaste veckan (106924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande