Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (73974 totalt)
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



FSRacing skrev:
Hehe nej nu tar vi detta i kronologisk ordning
Håll dig till tåls. Tyvärr verkar jag tappat bort mina bilder under framvagnsbytet så det kanske skyndar på processen att komma till motorn


Näääää...


_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
100818

Eftersom motorn kördes sönder på Åmseles konbana i somras och äter ca 2l vatten om dan och en liter olja var 20:e mil, så kände jag mig tvungen att åtgärda detta. Jobbigt med en bruksis med den glupande aptiten på vätskor. Kan säga att särskillt nu i vinter var det drygt med -20 och lyckas hålla nån slags glykolnivå. Blir kallt att köra runt bottenfruset
När man parkerar måste man släppa på trycket i kylaren för att inte en cylinder skall fyllas med vatten. Och man hör hur vattnet droppar in i cylindern då man parkerar. det väser skönt från 3:ans förgasarhals

EDIT:


Bild på bedrövelsen. Kraftig kokning och fullständigt befriad från vatten där det hör hemma.

/EDIT


Började leta fram lite bra att ha grejer från gömmorna. En 1,8i topp från en 518i k-jet och ett insug från en senare L-jet


Ett block från en K-jet 518i och en 2-liters vevaxel. Hade även köpt på mig en vevaxelskrapa för en tid sedan.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
100821


Har en 5-växlad 245 låda från en 518i -82 som jag tänkte ha på 02:an. Problemet är att 518 lådorna inte hade hålet för hastighetsmätarwire upptaget. Så det måste ju åtgärdas.


Hålet i fråga. På tidigare lådor från tex E21 är detta hål urborrat och ger plats åt en axel för hastighetsmätardrivning.


Så det var bara att börja spränga lådan...

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
100822


Var tvungen att tillverka mer än ett specialverktyg för att få isär grejerna. Tror det var 3 olika avdragarplattor och armar och även nått mothåll att använda i pressen.


Det tar sig sakta men säkert.


Efter ett varv i pressen var även axlarna och dreven separerade. Anledningen att jag tar isär allt är att jag vill kolla upp alla synkringar och byta de som är dåliga.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101017


Efter att ha tagit med bakre gaveln till min garagepolare Mats jobb för fräsning, är nu lådan ihopsatt igen. Nytt utgående lager och packboxar. Synkringarna bytta på alla utom en växel, då dom var lite slitna efter 33000 mil. Hade som tur var fina synkringar liggandes från nån gammal rasad låda. Skönt att BMW har samma synkringar i alla gamla 4cyl lådor thumbs up

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101019


Högen med motordelar växer. Måste mäta upp mina vevar för att se om någon duger. Delar till nytt avgassystem inhandlat. det gamla håller på ramla ner igen. Tappat ljuddämparen 2ggr på ett år


Ännu en gång fick Mats rycka ut som maskinförare. Blocket som jag tidigare hämtat från borrning till 90,5 för VW bubbla smidda Mahle kolvar, deckades 3mm.


Toppen som fått nya avgasstyrningar och sätesfräsning planades.

tack Mats

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101021


Börjat planera och mäta lite. Gängor rensade, grader avrundade, kanaler urdragna med viskborstar. Putsade även lite gjutskägg i vattenpumpskanalen bla.


Avlägsnade oljefickan för kamkedjespännaren eftersom jag måste köra mekanisk. Deckat så mycket att slaget inte räcker till.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101026


Som vanligt spårar man ur. Skulle bara vikta in stakarna lite bättre än orginal, men slutade med kraftig viktminskning och polering


Till höger ser man en före-bild. 740 gram väger den orginal. Slutade på 660 gram efter lättning.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Wow, härligt härligt!! thumbs up

Mera mera!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101106




Blästrat lite stuff så det liknar nått. Insuget var sprayat rödfläckigt och såg allmänt risigt ut.


Loppade ihop lite skvalpplåtar till tråget. Förhoppningsvis skall det förbättra oljesituationen något.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101121




Blocket målat, rengjort. Oljepump uppmätt och rengjord. Började så smått sätta ihop underdelen. Skrapplåten är bara bultad för att packningssilikonet skall sitta ordentligt.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
101208

Ryckte ur den gamla motorn med inkontinens dagen innan. Motorrummet såg sååå tråkigt ut att jag bestämde mig för att lacka det. Slipade bort all ytrost och mattade ner. La igen några småhål med som inte behövs längre.




Nylackat


och såhär blev det till slut Klart bättre än en ytrostig risig lack

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5605



FSRacing skrev:
Som vanligt spårar man ur. Skulle bara vikta in stakarna lite bättre än orginal, men slutade med kraftig viktminskning och polering

Är man förvånad thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110106


Gamla motorn ligger och kelar med en X5 4,4l V8 jag råkade få med mig när jag var nere i Stockholm över en helg.


Lite fler delar har hittat på plats. Toppen med en Dr. Schrick 284 kam. Satte i Dubbla ventilfjädrar från en nyare M30 motor. Fick lov att putsa till förbränningsrummet en aning för att inte riskera spikning eller att kolvarna slår i toppen. Kolven går ca 0,3mm över blockplanet så jag fasade av Squisch ytorna en aning och rundade av alla skarpa kanter. kompressionen kommer enligt mina beräkingar ligga runt 9,0:1


Här ser vi den blästrade och nymålade bromsservon samt den blästrade och nymålade huvudcylindern med nya packningar. monterade även dit en bromsreduceringsventil till bakbromsarna då jag ändå höll på. Bakbromsarna tenderar att ta en aning mycket då man kör med 250mm baktrummor.


Fick ett ryck och infall att testa lacka ventilkåpan och koppen till oljefiltret i samma röda som bilen rött för att matcha. Före lacken drog jag snabbt av och polerade ränderna, texten och BMW emblemet. Hoppas det kommer se roligare ut än orginal

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110107


Nått sånt här kommer det att se ut. Blev rätt ok om man frågar mig Här kan man även se den mekaniska kamkedjespännaren. Gängade upp orginalbulten till M16x1,5 och tog en gammal framvagnsbult till tryckstång mot kolven. Slipade ner bulten så den går in i tryckkolven och sedan gängade jag om en mutter med 19mm skalle till M16x1,5 att ha som kontramutter.


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110115


Har varit och hämtat igen mitt triggerhjul jag hade lånat ut. Målade upp det lite och monterade. Svetsade även ett trigger fäste som jag hoppas skall vara stadigt nog. Har svetsat in en oljeretur i tråget med för att det var enkelt nu. Vi ser även den för norrländska vintrar så nödvändiga motorvärmaren.




Fick nån idé om att göra ett oljeuppsamlingskärl/separator till vevhusventilationen. Tänkte testa att ha återinning till tråget. vet ej om detta kommer fungera men tänkte testa. Drog ingående nippel så luften kommer rotera längs den cylindriska väggen ner mot botten av burken. Har invändigt rör sedan med öppningen neråt med ett nät som sedan har utloppet i toppen av burken. En liten avrinning i botten.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Bra jobbat Fredrik, mycket snyggt!

thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Intressant med den mekaniska kamkjedjesträckaren. Du får gärna visa lite mera detaljer.
Hur mycket kortare har du mellan vevaxelcentrum och kamaxelcentrum ungefär? hur mycket har du planat och deckat totalt?

Hur hårt spänner du sträckaren, känsla, eller tills det slutar rassla, eller har du något annat voodoo-tillvägagångssätt :-)

Hur många grader måste du justera kamaxeldrevet ungefär tror du?

Det ser väldigt bra ut alltsammans, kommer att bli en mycket trevlig bruksvagn.

_________________
/Anders C
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
Kamkedjespännaren kan jag se om jag hittar nån bättre bild på, men är rädd jag glömt fota den lös. I princip drar jag den med fingrarna det jag orkar, rasslar det drar man åt en aning till. Har deckat ca 3mm och planade nog bara toppen 0,2-0,3mm. VW kolvarna vänder som sagt ca 0,3mm över blockkanten. Man måste även stuka om kamkedjesträckaren så den följer buken på den nu för långa kedjan bättre. Drevet gjordes justerbart för att kunna kompensera. Det måste vridas några mm.

EDIT:

Hittade en liiite bättre bild


_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110117


Såhär blev burken till vevhusventilationen till slut. Nu återstår att se om den gör nån slags nytta.
M10 har j uinte direkt världens bästa vevhusventilation orginal utan brukar lätt knuffa ut en del olja vid höga varv. Särskillt om man kör turbo.


Borrade fast en SAAB, kombinerad MAP och MAT/IAT (vad man nu väljer att kalla det ) givare i insuget.


Gängade även in en extra nippel under insuget. Bra att ha

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500


Trådstartare
110121


Börjat snickra på en oljefilterförflyttare så jag kan ha filtret på sidan om motorn och enkelt kunna sätta dit en oljekylare senare om jag får sugen.


Sen blev jag less och skickade ner motorn i sitt rätta viloställe. Behöver ha den på plats för att lättare se hur grejerna skall sitta.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 -75 (Utility-sportwagen)
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
3 besök senaste veckan (73974 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande