Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (86369 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Gilbert skrev:
Citat:
Det är bra att den blir snygg och prydlig när vi skall gå in i första vänsterböjen på Mantorp så håller du bara avståndet. Synd på såpass fin bil


_________________
John Carlsson


John, vad det gäller 1a svängen så är tanken att jag skall vara först så att det inte blir några märken på bilen.


Låter som en bra plan. Tror jag kopierar den.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Citat:
Mr G,
Dags att ändra namnet på bilen, tänker då inte på Gulfen men S2 känns ju inte så aktuellt längre då transplantationen numer är genomförd!
Fred


Nu är rubriken ändrad Ok?

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Gilbert skrev:

Nu är rubriken ändrad Ok?


Du måste ändra rubriken i trådens första post

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Här kommer 1.a bilden på den "nya" turbomotorn. Nu är det montering av skärmar, front samt huv som återstår innan den skall bänkas.




Vrooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Dags för en race rapport från premiären på Mantorp.
Jag var stor av förväntan innan tävlingshelgen, men samtidigt ganska så spänd. Många bilar i klassen i år och framförallt, många bra och erfarna förare. Mitt mål var att komma under 1:30. Mitt snabbaste varv med den "gamla" Gulfen var 1:32,5.
1a träningspasset. På träningen hade jag på mina gamla, slitna 255 or med cup 2or. Satte bästa varvtid i 1a träningen på 1.31,499, 2a efter Fredrik Käll som hade 1.30,726.
2a träningspasset. Sänkte tiden med 1 sekund. 1:30,237, 2a efter Peter Nilsson sam hade 1.29,938.
3e träningspasset. Nu bytte jag till bättre begagnade 265 or med OZ. Satte en tid på 1:29,907, bästa tid i klassen. Nu kände jag att jag var tillbaks i den gamla goda formen igen. Självförtroendet på topp.
4e passet avstod både jag och Fredrik från. Vi gick och käkade istället och snackade ihop oss inför tidskvalet.
På tidskvalet blev tiden 1:29,207, jag var riktigt nöjd. Bilen kändes kanon. Om jag skall gnälla på något, och det skall man alltid om man är en racerförare, så understyrde den i de långsamma böjarna. Svårt att få den på spåret helt enkelt. Jag tog bort lite vinge baktill för att kompensera.
Race 1. Som vanligt en riktigt dålig start. Fredrik på utsidan, och Marcus Gattinger på insidan, som dessutom körde om. Såg inte flaggan i staten. Jag trodde att startern skulle hålla upp flaggan, för att sedan låta den "falla", precis som man gör på Le Mans. Måste ta upp detta med tävlingsledningen! Nej, istället håller han flaggan utom synhåll och börjar helt plötsligt vifta med den? Vad gör han tänkte jag. Det gick säker 1 sekund innan jag fattade vad som hände. Phuuu, ännu en bortförklaring! Väl ut på rakan så får jag en fin utgång, in i Mjölby så lägger sig Marcus i ett ytterspår, tackar, jag tar innern och går om. Jag håller sedan ledningen in i mål, seger i premiären Fredrik blir 3a. Team väst tar m.a.o 2 pallplatser. Det mesta av understyrningen var borta
Race 2. Snabbaste varvtid i 1a racet gav mig pole i 2a, tid 1.28,383. Startar som 3a totalt. Dålig start igen? Hade jag inte lärt mig något från det förra racet, tydligen inte. Marcus får igen en riktig kanon start, men jag tar ledningen in i 1a böjen. Håller återigen ledningen in i mål. I detta racet så var det lite svårare för mig att dryga ut ledningen. Marcus och Peter Nilsson höll på att fajtas under hela racet, även Fredrik var inblandad. Detta gjorde att jag kunde hålla i princip samma avstånd. Väl i mål konstaterade jag att däcken var mer eller mindre helt slut.
En av mina bästa helger någonsin. 2 segrar samt att bilen funkar efter alla uppdateringar, tack Sandén Jag vet att det kommer att bli mer tight racing på Rudskogen. Dels kommer de nya förarna att bli snabbare för varje race som går, dels så vill övriga ha revansch, och dessutom så kommer det till ytterligare förare med nya snabba bilar, (läs John Carlsson Boxter S)
V i Team Väst kommer inte att ligga på latsidan. Uppgraderingar kommer att göras inför Rudskogen.
Vroooooooooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Heja Gilbert, nu är du där du förtjänar så bit dej kvar där!
/Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
R924T
Skövde
Här sen Feb 2006
Inlägg: 350



Starkt jobbat, väldigt stabilt. Jag kikade ju från läktaren första racet..

Favorit-tippad från min sida för vinst i B-klassen.


_________________
David (Krabban) Bengtsson
Seriesegrare 2014-15 Porsche Sports Cup 8A
Porsche Sports Cup 8C 2016-2018
Porsche Sports Cup 8D 2019-2021 seriesegrare 2021
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Supergrattis Gilbert

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Race rapport Rudskogen
Med tanke på dubbelseger i premiären på Mantorp samt banrekordet på Rudskogen i klass 8A, så måste jag medge att jag för första gången kände press. Det enda som jag fixat med bilen sen sist var en omgång bättre begagnade MPSC 1 från 2012. De som jag hade haft bak på Mantorp satte jag på fram, och de bättre begagnade fick sitta på baktill.
På träningen så använde jag mig av mina träningsdäck som är MPSC 1, 17", 235 fram och 255 bak. Hade inga stora förhoppningar om att göra några bra tider, ville bara känna att bilen funkade samt känna in banan. Wow, riktigt understyrt, gick mer eller mindre rakt fram i de tighta kurvorna. I övrigt så funkade bilen bra. Bytte till race däck efter 1a passet. Väl ute på andra träningspasset så upplevde jag att bilen fortfarande understyrde. Tiderna var dessutom riktigt dåliga, vad händer. Är det pressen att prestera, är det min inställning, har jag blivit för självsäker och tappat fokus? Antagligen en kombination av allt. Jag tröstade mig med att skylla på däcken, de flesta andra körde på MPSC 2 och jag på gamla MPSC 1, det måste vara däcken tänkte jag. Nu var det bara att ladda inför kvalet.
Kval: Nu skulle det laddas på! Tyvärr så kändes det fortfarande lite tveksamt inombords. Det blev ett riktigt skitkval för min del, kom på 4e plats i klassen, 7a totalt på gridden. #2, Fredrik Käll tar pole, grattis. Har även #99 Peter Nilsson samt #19 Marcus Gattinger framför mig. Nu gäller det att rejsa för att ta en pallplacering.
Race 1: Får en riktigt fin start, kör om #32 Erik Olsen innan 1a kurvan, hänger med ledartrion hyfsat bra, men inte mer än så. Ser att Fredrik & Marcus har en bra fight. Marcus försöker verkligen att gå om Fredrik, men Fredrik håller emot hela tiden, bra kört Nu var siktet inställt på Peter som ligger 3a. Är uppe jämsides med Peter i slutet av startrakan och försöker att dyka på innern, men Peter stänger dörren. Får sedan en riktigt fin utgång på startrakan och kan gå om Peter. Ligger nu 3a i racet, men det känns ändå inte riktigt bra, jag kan bättre. Fan vad jag gnäller, det gjorde jag även i lördags, måste sluta med det. Fredrik tar segern, grattis igen, redrik tar en så kallad trippel, pole, bästa varvtid samt seger. Marcus blir 2a.
Race2: Nu startar jag som 3a i klassen och 5a på gridden. Nu hade jag släppt all press som jag hade då jag kom till banan, fixat lite med lufttrycket i däcken, och mentalt laddat om. Nu fick det bära eller brista, här skall det rejsas. Fokuserade enbart på mig själv och försökte att ta bort allt annat "brus". Det var inte bilen det var fel på, det var min egen prestation. Fick återigen en riktigt bra start. Målet var att tidigt köra om Marcus som låg på andra plats, annars så skulle Fredrik få för långt försprång. Vet inte vilket varv som jag kör om Marcus, men tror att det var på varv 5. Bilen kändes mycket stabilare, och framförallt så tog jag i mer, det går ju att åka fortare, bara man vill. Nu Gäller det att så snabbt som möjligt komma nära Fredrik, försökte att inte titta i backspegel så mycket. I en lång vänster så tar Fredrik ett tight innerspår, jag tar istället lite höjd och får bra fart i ytterspåret, kommer upp mer eller mindre jämsides och Fredrik tvingas att lämna plats i nästa höger, går om in nästa böj då jag har ett bättre spår. Nu leder jag, riktigt nöjd. Ser sedan i backspegeln att även Marcus kört om Fredrik. Jag försöker nu bara att bevaka ledningen. Väl på sista varvet så får jag en riktigt dålig varvning, tapper mycket tid. Marcus tar in riktigt mycket, men jag känner mig inte hotad. Gött, seger igen. När de officiella tiderna kommer upp så ser jag även att jag har slagit nytt banrekord i klass 8B. John Carlssons rekord från 2013 på 1:38.333 är slaget med en tiondel, d.v.s. 1:38.233. Nu var man fortfarande i serieledning.
Då prisutdelningen är för race 2 så meddelas att jag slutat på 3e plast, detta måste vara fel tänkte jag. Nu har tävlingsledningen ingen koll, jag var ju först över mållinjen? Det visar sig att tävlingsledningen tilldömt mig 10 sekunders straff då jag varit över curbsen med vänster hjulpar vid utgången på startrakan. Känns lite tråkigt att få detta meddelande vid prisutdelningen, hade varit bättre att tävlingsledningen sökt upp mig i depå och meddelat mig om straffet. Jag säger inget om att jag fick ett straff, det var enligt regelboken, men att inte få informationen innan prisutdelningen känns riktigt amatörmässigt av den Norska tävlingsledningen. Hoppas att ni gör bättre ifrån er i framtiden. I övrigt alltid lika trevligt att tävla på en av Nordens bästa tävlingsbanor.
Nu är det fullt fokus på Kinnekulle den 6e juni.
Vroooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Tack för en finfin rapport och grattis till varvrekordet samt snabbare än C-bil thumbs up
Surt med straffet, minns vår första körning på Rudskogen då vi alla utnyttjade asfalten till max och bara fick varningar. Det är ju gott om asfalt utanför curbsen i den utgången och en del var med råge över curbsen med hela bilen
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Gilbert, grattis till varvrekordet. Snyggt. Ser nästan ut som två själar i en tanke då jag precis själv skrivet en racerapport om Rudskogen. Håller helt med om ditt avslutande stycke gällande ditt straff. Synd och tråkigt sätt att avsluta en annars kanon dag.
Jösses vad du tog i under det andra racet, har aldrig sett Gulfen så aggressiv innan......Härligt!

Vi får prata ihop oss om lite "vapen vård" i garaget snarast.

Fredrik #2.

_________________
Fredrik Käll
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Citat:
Tack för en finfin rapport och grattis till varvrekordet samt snabbare än C-bil thumbs up
Surt med straffet, minns vår första körning på Rudskogen då vi alla utnyttjade asfalten till max och bara fick varningar. Det är ju gott om asfalt utanför curbsen i den utgången och en del var med råge över curbsen med hela bilen
/ Stig



Det var inte enbart jag som var över curbsen eller den vita linjen för den delen, men det var väl enkelt att identifiera Gulfen då den är ljusblå med väl synliga Gulf loggor ränder.

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Fredrik Käll
Hovås, Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 69



Du hade kanske sluppit straff om den varit Statoil/Circle K målad...? Är inte det Norskt....?

_________________
Fredrik Käll
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1798



Grym tävling som till och med var kul från Amigoo.se......på Kinnekulle blir det shakedown och injustering av Boxster. På Gelleråsen så blir det allvar.

Grattis till det nya varvrekordet även om det bara är utlånat.


_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Bättre sent än aldrig....
Racerapport från Kinnekulle
Med bestraffningen från Rudskogen i färskt minne, då jag körde över och utanför curbsen med "hela" hjulet, så var jag riktigt taggad inför dagens drabbningar. Nu fanns det hur som helst inte några Norska domare på plats
Ut på första träningspasset för att hitta runt. Då börjar det ryka under huven. Nej, inte nu igen. Senast jag tävlade på Kullen, 2011 i en Volvo JTCC edition, så rök det också under huven. Rullar in i depå, drar säkerhetsbrytaren och snabbt ut ur bilen. Dick som ingår i Team #99 är snabbt framme och hjälper mig. Vi konstaterar att det är oljan från servostyrningen som läcker ut. Vi rullar in bilen i Team #99s depå, Dick är snabb och hjälpsam som vanligt, och framförallt kunnig. Vi konstaterar att det är behållaren till oljan som delat sig i skarven. Vi tömmer behållaren och tar av remmen så att servon är bortkopplad. Bättre att köra utan servo än att ge upp.
Ut på andra träningspasset utan servo med kort styrväxel är en spännande erfarenhet. Hur tungt som helst att svänga. Fick hänga mig i ratten för att få runt den, måste träna biceps. Efter 3 varv så insåg jag att det aldrig skulle funka att köra 17 varv på Kullen med Gulfen utan servo. Tiderna var dessutom inte så bra, 1:02,431.
Jag var riktigt nära att packa ihop och åka hem. Nej, nu gäller det att bita ihop och fokusera. Massor med frågor far runt i huvudet. Kan man köpa en behållare på Bilteama? Är det öppet på nationaldagen. Finns Biltema inom hyfsat avstånd? Finns det någon annan lösning? Vad är klockan? Jag kanske skall köra utan servo ändå? Vad säger Sandén? Jag ringer honom och kollar, panik, han svarar inte! Ringer igen, fortfarande inget svar. Måste fatta beslut. Kör i högsta fart till Jula i Skara för att kolla vad det finns för möjligheter. Sandén ringer när jag är på väg till Jula. Vi har nu en plan. Köper gummislang, Epoxy, slangklämmor, T-röd och en Snickers.
Väl tillbaks på Kullen så tvättar jag av behållaren med T-röd, kladdar dit en hel tub med Epoxy, lindar sedan in den med el tape, sedan med silver tape. Fäster den med slangklämman för att sedan linda in den i delar av ett gammalt lakan. Tanken med lakanet är att om det börjar läcka igen så skall det inte läcka ut på varma delar så att jag får svartflagg. Dick hjälper mig återigen att fixa det hela, stort tack. Vi avslutar operationen samtidigt som förarmötet drar igång. Phuuuuu.
Jag har inte koll några varvtider, inta heller haft koll på däcktrycket, nu var det bara att gå ut och sätta en bra tid på kvalet. Sätter 3e bästa tid, 59,591, är riktigt nöjd med resultatet, dessutom så verkar servobehållaren funka.
Race 1. Får en bra start. Håller min position in i kvarnen kurvan. Tar sikte på #28 John, försöker att inte titta så mycket bakåt. Vi har en riktigt bra fight under kommande varv. Jag vet att det inte är lätt att komma om på Kullen, men det skall gå. I mitten på racet så är jag nära John i sista högern innan startrakan. Jag får en riktigt fin utgång, hinner upp John och går på insidan i den snabba vänstern under bron. Det blir riktigt trångt, vi tappar båda fart och i efterföljande högern så är #99 Peter om oss båda. Jag kommer ut ur kvarnen som 3a efter Peter men framför John, som nu är 4a. Ut på rakan så tappar tyvärr Peter bilen och det blir röd flagg. Jag slutar som 2a. Är riktigt nöjd med tanke på hur dagen började. #19 Marcus leder loppet från start till mål och går ohotad i mål som segrare, John blir 3a. John sätter dessutom nytt varvrekord, 58,591, grattis.
Race 2. Startar som 3a strax bakom #28 John. När staren går så ser jag att John försöker att ta ett innerspår i den snabba vänstern. Jag tar nu beslutet att ligga kvar i ytterspåret. Tyvärr så kan inte John stänga dörren för Marcus, då Marcus snabbt är uppe vid sidan av John. Jag har nu John framför mig och tvingas att bromsa lite in i den snabba vänstern. #2 Fredrik får en riktigt fin start och kör om mig på insidan. In i Kvarnen så är jag nu 4a. Jag försöker nu att köra om Fredrik, men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Jag är snabbare men det går inte att komma om. Försöker att stressa Fred till misstag, men han håller emot utan att vika ner sig. Då Kinnekulle både är krokig och smal så är det inte många tillfälle till omkörning. Dessutom med Fredrik i en extremt bred Porsche, så går det inte att komma om. In i sista högern på sista varvet, så får Fredrik en dålig ingång, vilket gör att han inte får med sig farten ut. Nu har jag möjlighet att ta honom innan målflagg. Men jag tvekar en bråkdel av en sekund, och släpper gasen, varför vet jag inte? Är 0,152 sekunder efter i mål. Grattis till pall placeringen. Marcus går återigen ohotad i mål som segrare, grattis. John blir 2a.
Nu är det bara att åka hem och slicka såren och se framåt.

Vroooooooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Som vanligt en jättefin racerapport och bra att du inte låter en usel oljebehållare stoppa dig, bra kämpat!
Det är alltid intressant att läsa era rapporter även om man sett resultaten innan, då får man ju en förklaring till varför det gått si eller så.
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Race rapport från Gelleråsen
Race helgen började med att jag på onsdag eftermiddag åkte ner till Gantofta. Jan Tolli hade renoverat växellådan efter senaste racet. Han bytte synkringar samt diverse lager. Nu var Gulfen redo för nya drabbningar. Åkte upp redan på torsdag eftermiddag med tanke på att vi hade hela fredagen för träning. Kval samt race var inte förrän på lördag. Planen var att träna med mina slitna däck på fredag förmiddag för att sedan göra ett par stinter med race däcken. Bilen kändes riktigt bra, växellådan var återigen i bruksskick. Tiderna var inte de bästa, men det kan man inte förvänta sig med slitna 255or. Vid lunch så började det att regna. Tog ett uppehåll på ca tre timmar. Kl 15:00 rullade jag ut för sista gången på träningsdäcken, allt kändes kanon. In i depå, på med race däcken. Väl ute på banan så kändes styrningen trög, var det för att jag hade satt på bredare däck, eller kunde det vara något annat? Efter två varv så rullade jag in i depå igen, styrningen var då riktigt trög, samma känsla som jag hade på senaste racet på Kinnekulle. Det droppade olja från bilen igen. Kunde det vara behållaren som läckte, jag hade ju inte bytt till den nya, men den hade jag med mig så det kändes ändå okay. Upp med huven, oljebehållaren till styrservon var tom, inte igen tänkte jag. Vi konstaterade att en tryckslang hade pajat. Hur gör vi nu då? Detta är ingen reservdel som man normalt har med sig. Vi tappade ur all olja ur systemet för att testa hur det var att köra utan servo. Det funkade något bättre än på Kinnekulle då jag testade att köra utan servo med olja i systemet. Hur som helst, jag konstaterade att jag inte var snabb nog att ge övriga en match om jag skull tävla utan servo. Jag är antagligen för klen i armarna, Bengtsson kör ju utan servo, men han ligger antagligen 1.000 % mer på gymet än jag. Fan, skit, h-vete samt alla andra svordomar. Vad gör jag nu? Jag ringer Sandén, han en slang liggande på hyllan. Gelleråsen-Vallda t.o.r ca 70 mil. Klockan är nu 17:00. Jag fattar ett snabbt beslut, sätter mig i bilen och rullar mot Göteborg i bästa fart. Ringer hustrun och kollar om hon kan åka till Sandén och hämta upp slangen och möta upp mig halvvägs. Funkar tyvärr dåligt då hon är barnvakt till barnbarnen. Vi 19:00 tiden så ringer hustrun och säger att hon kan möta mig. Vi möts vid Statoil Ullevi. Hon kommer gående mot mig med en på reservdelar i handen, säger endast; -Är det verkligt värt detta? Jag tittar på henne, ger henne en puss på kinden, tar påsen, sätter mig i bilen och kör mot Gelleråsen igen. Hon är en hjälte. Jag sparade minst 1,5 timmar på att hon mötte mig. Tillbaks på Gelleråsen vid midnatt. Snackar ihop mig med Dick, bestämmer att vi skall montera slangen kl. 08:00. Perfekt, då hinner jag till 1a träningen som är kl. 08:30.
På lördag morgon kl. 08:00 är bilen redo för mek igen. Då har jag redan bytt till den nya oljebehållaren för säkerhet skull. Tyvärr så strular det massor då vi skall byta slangen, så jag blir helt utan träning. Bilen blir klar 10 minuter innan kvalet. Ut på banan för att kvala utan ett enda träningsvarv med race däcken. Får till ett bra fäste i däcken efter ca 2 varv, hamnar i trafik, svårt att få till ett fritt varv med många bilar och en kort bana. Har #28 John bakom mig, släpper förbi honom på rakan, har ingen bil direkt i hasorna och ca 50 meter fram till John, nu skulle det sättas en bra kvaltid. När ca halva kvaltiden har gått får jag till ett varv som slutar på 1:14.391. Går in i depå, känner mig nöjd. Det visar sig sedan att tiden räckte till Pole. Första gången i min race karriär som jag har pole och får bestämma tempot i starten, riktigt spännande. På varmupen innan racet så försöker jag att hitta rätt varvtal/hastighet för bästa effekt vid starten. Hittar ett gott läge på 2 ans växel vid ca 60 km/t.
Race 1. Är faktiskt lite spänd inför min första pole, väl i bilen så släpper nervositeten. Nu var det full fokus till att hålla rätt hastighet så att jag får till en bra start. På Gelleråsen så är pole till höger, och de två första kurvorna är höger svängar. Får man till en bra start så är det bara att hålla spåret och gasa. #19 Marcus som ligger 1a i serien startar på 2a plats. Jag får till en riktigt bra start, känner hur bilen drar iväg mot max effekt, Marcus får också till en bra start. Ser honom till vänster, jag lägger i 3an, full gas, nu skall jag inte fega in i första böjen, här skall det rejsas. Håller innerspåret, yes, jag leder efter de första höger svängarna. Racet blir sedan ganska så odramatiskt för min del. Jag drar ifrån och håller en ganska så betryggande ledning ända till målflagg. Sätter bästa varvtid i racet, 1:14.359, bättre än i kvalet. Är 5 sekunder före #19 Gattinger i mål som blir 2a. På 3e plats slutar # 28 John. Det visar sig sedan att Marcus främre krängare hade pajat, därav det ganska så enkla racet för min del.
Race2. Samma star position för de fyra första bilarna. Får återigen till en riktigt bra start. Har inner spåret i första böjen, tar ledningen. Skulle det upprepa sig samma scenario igen? Marcus hänger med bra, nu var det nog inget fel på krängaren! Marcus är ganska så tätt på genom hela racet. Marcus gör egentligen inget riktigt försök till att köra om då han aldrig riktigt har närkontakt. Han är däremot så nära att minsta lilla misstag från min sida så kommer han att göra en attack. Jag kör mer eller mindre på gränsen. I mitten av racet så tycker jag att däcken greppar sämre. Vet inte om detta beror på att jag överkör eller om de verkligen tappar fäste. Koncentrerar mig nu på att hålla det perfekta spåret så att däcken tar minsta möjliga stryk. Upplever att jag får tillbaks greppet och förtroendet för bilen kommer tillbaks. Går i mål som segrare även i race 2, Marcus blir 2a, 0,494 sek efter. John på 3e plats. Jag sätter helgens bästa varvtid (i klass 8B) i race 2 som är på 1:14.265. Grymt nöjd med racet.
Nu skall det göras en total översyn av Gulfen innan Anderstorp. Kolla igen varje detalj, byta vätskor, ev nya däck etc, här skall inte lämnas något åt slumpen. Tror att turbobilarna kan ha stora möjligheter på mossen. På Anderstorp är även min vapendragare #2 Fredrik Käll tillbaks i matchen igen, skall bli riktigt kul. Porsche Center Väst kommer även till mossen, och ryktet säger att dom kommer att tävla med en Porsche Cayman GT4? Tror det blir en riktigt spännande lördag.
Vrooooooooooooooooooooooom

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Tack för trevlig läsning Gilbert! Grattis till kanontiderna! thumbs up
/ Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Gilbert
Kungsbacka
Här sen Sep 2005
Inlägg: 180


Trådstartare
Bild från depån på Gelleråsen

_________________
Gilbert Svensson



Porsche 997 Carerra S -11
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 (Race)
NV Moped -54
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Underbara Racerapporter Gilbert. Härligt att läsa hur du trots motgångar kämpar igenom problemen och presterar fina resultat. thumbs up

En liten fråga, var kommer motorhuven från?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



964RS skrev:
Underbara Racerapporter Gilbert. Härligt att läsa hur du trots motgångar kämpar igenom problemen och presterar fina resultat. thumbs up

En liten fråga, var kommer motorhuven från?


Ser ut som huven kommer från "Plastis" MA Composit

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 (Turbo) -91 "GULFEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (86369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande