Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 80, 81, 82   >>
20 besök idag (553666 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



Benny Steen skrev:
Nya Kuhmo V70A däck beställda och på väg. Det enda som gick att få tag på var K90 blandning, K61 hade passat bättre , K90 Kommer kräva lite längre uppvärmning. Men det var vad som fanns att tillgå.


Vi kör K90 på vår BMW E30 och de bettar förvånansvärt "tidigt" och håller riktigt bra. Din 75'a är nog några kilo lättare, men med tanke på din effekt så får du väl nästan vikta upp den i reglementet? Kanske blir lite halt i starten, men sen borde det funka bra, så länge det är varmt i backen. Kanske funkar sämre i maj och oktober med kallt i backen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Klart för montering av dämpare + nya 108Nm/mm fjädrar bak.



Sedan kom nya Kumho däcken idag. Så dom skall jag montera på nya 8" fälgarna i helgen. Mycket snabb och smidig leverans från Martin Gistell på Wheelbase. Dessutom en är han en trevlig rejsian. Rekommenderas.

Jag började också skissa på en däckshylla på släpet. Börjar bli trångt i dragbilen/bruksbilen. Blir en lågt monterad variant med två stålrör som däcken vilar på + ett genomgående rör för låsa fast dom.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Gustav_H78 skrev:
Kanske funkar sämre i maj och oktober med kallt i backen.


I oktober är det slut på svenska tävlingar. Men målsättningen är att köra på Spa Francorchamps med dessa istället.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Nu är bakdämparna tillbaka med nya fjädrar.



Jag valde att demontera krängaren helt när jag ändå höll på. Hoppas att inte Jens och Hans lurat mig :-)



En kompis hjälpte mig montera dom nya R-däcken.
Slicksen som satt på skall jag nog försöka hitta ett par fälgar också till. Vore kul att provköra med i sommar.



För att få plats med en uppsättning extra däck så har jag byggt en "däckshylla" fram på släpet. Ev. kompletterar jag framöver med något rör igenom. Men till en början blir det bara 4 extra däck och då funkar det med spännband igenom. Byggt i 3x40mm rör och sedan är det skruvat med 4st M10 i släpets chassi. Väldigt stadigt.


Jag skall provköra släpet och se hur snävt man kan svänga.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684



Benny Steen skrev:
Gustav_H78 skrev:
Kanske funkar sämre i maj och oktober med kallt i backen.


I oktober är det slut på svenska tävlingar. Men målsättningen är att köra på Spa Francorchamps med dessa istället.



Vill minnas att finalen gick i början på oktober för något år sedan, eller så tänker jag på SLC September är väl mer regel än undantag.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Efter kompletterat min däckshylla på släpet med plats även för 2st jeepdunkar och målat och monterat så gjorde jag färdigt chassit på bilen. Dom nya fälgarna fick svart färg på sig då dom var lite för blingiga för min smak. Jag fick massera skärmar fram och bak ytterligare.



Sedan vägdes bilen och även en enkel corner-weight då alla fjädrar varit loss. (gjordes på garagegolvet...) Bilen väger nu 988kg med full tank E85. så kring 963kg torr. Det är precis på håret för att jag behöver vikta upp bilen. Som minst tror jag bilen vägde kring 935kg för några år sedan. Sedan dess har det tillkommit vikt i form av fullstort batteri, el-servot och turbo+grenrör. Nästa år kommer den bli ännu lättare pga annan växelåda och bakaxel. Så då får det väl bli ett plangolv för att tynga ner.

Skall göra en nogrannare corner-weight framöver när jag hittat 75kg sand som förarvikt och mätt in garagegolvet med laserpasset.



Eftersom allt annat är klart så är det bara missljudet imotorn kvar... Så jag har kopplat loss all el och slangar och imorgon lyfter jag toppen och inspekterar. förhoppningsvis blir jag klokare.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



ventiltätningen på fyran var lös och gled fritt på ventilen. kan den verkligen göra så mycket väsen av sig ?
Ljudet lät väldigt lika som det blir med för mycket ventilspel.

I övrigt såg både topp och kolvar bra ut. frågan är om jag skall kontrollera vevlagrer för att utesluta att ljudet kommer därifrån.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Jag bestämde mig för att montera ihop toppen, montera och provstarta. När jag bytt ventiltätningen och monterat ventilen så vrider jag runt ventilen i sätet för att kontrollera "känslan". Det brukar ju låta på ett speciellt sätt när ventilen ligger bra mot sätet. Det gör det inte nu.

När jag kollar nogrannare från sidan och vrider ventilen ser jag att ventiltallriken är lite,lite sned. Det förklarar en hel del. Att att ventilspelet förändrats och att kompressionen förändrats. missljudet är förmodligen mellan kolvtopp och ventil. 0.7mm frigång är ju inte mycket.
Förmodligen har något främmande tagit sig in cylindern via insuget, det finns små små inslagsmärken också.

Känns bra att hittat en orsak. Jag byter till en frisk ventil,slipar in den och gör täthetsprov.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 428



Skönt att du förmodligen hittat felkällorna till ljudet!

Kommer du att våga dig på lite högre lagg på banan nästa gång eller blir det utsortering av annat?

Jag körde Konbana med 75-turbon idag. Ställde ner laddet en del, men framför allt la jag en väldigt mjuk laddtryckskurva (använder Audi-solenoid som jag styr via VEMS) och det tror jag sparar mycket på drivlinan. Inga hästsparkar eller häftiga hjulspinn, men mycket körbart vrid.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Kalle_alfaturbo skrev:
Skönt att du förmodligen hittat felkällorna till ljudet!

Kommer du att våga dig på lite högre lagg på banan nästa gång eller blir det utsortering av annat?

Jag körde Konbana med 75-turbon idag. Ställde ner laddet en del, men framför allt la jag en väldigt mjuk laddtryckskurva (använder Audi-solenoid som jag styr via VEMS) och det tror jag sparar mycket på drivlinan. Inga hästsparkar eller häftiga hjulspinn, men mycket körbart vrid.


Hoppas bara det inte kommer tillbaka... Ventilstyrningen var inte riktigt lika tajt som jag minns när jag monterade den . Inget alarmerande men om skadorna uppkommit pga att ventilen inte centerar riktigt?
Jag vågar inte höja laddet med nuvarande drivlina. 286 hk på drivhjulen som motorn är bromsad till räcker till bra just nu. Utsortering av chassi och försöka köra mycket under säsongen.
Och jag vill inte ägna alla fina sommarkvällarna i garaget, Det blir ändå 2-3timmar 2-3ggr i veckan bara för vanligt småfix och förberedelser. Dessutom försöker jag också köra en del kart. (rotax max)

Laddtryckstyrningen vore ju väldig trevligt att få igång. Jag har ju labbat med det tidigare så det kanske blir lite tester med det om övriga fungerar. Har kablaget inkopplat på sprutet och MAC ventilen ligger också här. Går utmärkt att få den att surra i olika frekvenser :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Nu är motorn ihopskruvad och provstartad utan missljud från toppen och allt annat på todo listan är också klart. Tyvärr har jag inte möjlighet att åka på klubbens tävling på Rudskogen i helgen.
Men det beror iallfall inte på att jag eller bilen inte är klar.

På söndag blir det istället test av chassi och motor på Fällfors flygbas där det skall vara trackday. Det är Raceinorr som arrangerar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Bra att det verkar lira med motorn. Synd att du missar rudskogen, fin bana då jag med minne som en plastpåse inte kommer ihåg om du varit där.

Du lär väl rapportera av hur det går med fjäderiet thumbs up thumbs down

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Roos skrev:
Bra att det verkar lira med motorn. Synd att du missar rudskogen, fin bana då jag med minne som en plastpåse inte kommer ihåg om du varit där.

Du lär väl rapportera av hur det går med fjäderiet thumbs up thumbs down


Rudskogen har jag inte varit på ännu tyvärr och denna helgen var det lite lite för mycket annat hemmavid.

Men på söndagen åkte vi iallfall på trackday på Skellefteå drivecenter på fällfors flygbas. Det är 20mil hemifrån mig. Vi körde en sorts bana gjord på delar av landningsbanan och omgivande slingor. roligare än kon och superstage banor tycker jag. Och massa roligt folk och bilar.

Asfalten var betydligt ojämnare än på en vanlig racerbana, diverse kant och aslfaltövergångar och vissa delar i betong. Men det passade bra för test av bakvagn och motorn. Och det funkade bra. Motorn gick fint och bakvagnen uppförde sig mycket bättre än på gelleråsen.

Det var fri körning och jag körde ca 15minuters pass. En stund in på andra passade började det klonka baktill i takt med hastigheten och det visade sig vara en drivaxelknut. Glappet var såpass ordentligt att jag inte vågare köra något mera. Jag vill inte riskera slå sönder något vitalt ifall CWknuten skulle ge sig helt.

Reserv drivaxlar hade jag hemmavid. Även 3.0 drivaxlar. Men det kräver mera jobb.



Tyvärr visade sig att det ojämna underlaget nog tog dom sista krafterna från två av mina dämpare. Båda fuktar nu kring stången. Den ena känns också klenare. Jag skall se om jag kan få tag i nya från AVO uk. Men det är nog ingen showstopper för köra på kullen om 3v.



Jag monterade in en dubbel 12v -> USB kontakt baktill för permanent laddning av kamera Den är inkopplad även med huvudströmbrytaren avslagen. Då stänger inte gopro kameran av sig alls. en grej mindre att tänka på under racedagen.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Fick svar från avouk.com , inga bekymmer att serva dämparna. ca £30 styck + VAT. Vet dock inte om jag vågar skicka dom till england med bara bara 2.5 vecka till race. Så det får nog blir efter racet 8 juni på kinnekulle. Efter det är sedan nästa race 20 augusti.

om inte någon på rejsa vet vem som servar AVO i sverige och har hyfsat korta väntetider?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609



Benny Steen skrev:
om inte någon på rejsa vet vem som servar AVO i sverige och har hyfsat korta väntetider?

Ring Cameron och hör om han har verktyg för dessa.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



super7 skrev:
Benny Steen skrev:
om inte någon på rejsa vet vem som servar AVO i sverige och har hyfsat korta väntetider?

Ring Cameron och hör om han har verktyg för dessa.
//Nisse


Jag var förbi http://www.tobli.se/ i skravelsjö ikväll med alla fyra dämparna. Han skulle se vad som gick och göra och eventuellt shimsa om dom för att öka dämpningen. Om det nu är något jag bör göra ? Vad tycker Hans&Jens ?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Är dom inte justerbara är det troligen en bra ide då du troligen har hårdare fjädrar än det kanske var tänkt.
För oss dödliga är det ofta så att man får testa sig fram en hel del..

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Lite logganalys från helgen. Det tar för lång tid att bygga laddtryck, det tar 3.5sekunder att gå från 0.5 -> 0.8 bar (där wg reglerar) trots ett varvtal på 4000rpm och fullt gasspjäll. Kan bero på kamminstallnning och tändning. Men jag skall börja med trycksätta systemet och efter läckage.
Jag misstänker både WG och dump kan läcka.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



som lite fyi, drygt 0.4s för att nå ladd vid växling


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2553



Din laddstryckstyrning bidrar ju förmodligen också, men 3.5 sekunder är helt barockt dåligt...

Jag noterar att du släpper gasen när du växlar. Har inte du dogbox växelåda numera ;-)

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Jag kör open loop, kör du rent mekaniskt???


Jora, det är dog, delvis lite fel teknik men har en rolig uppdatering på gång... 😀

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74 ... 80, 81, 82   >>
20 besök idag (553666 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande