Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 18, 19, 20   >>
13 besök senaste veckan (44650 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Äh vafasen jag får lösa förråd på annat sätt. Mao läge att döpa om det här till Garageprojekt ca 64 m2

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Jamen sådär då


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585



"Jag skulle bara..."

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
"Jag skulle bara..."


Blir alltid likadant. Nu står grävmaskin på tomten och jag håller på att sätta mig in i stödmurar. Jag som bara skulle isolera lite grann

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Ska kapa ur för saxlyften. Hur långt in från porten ska man placera den?
Sätter man 3m till centrum blir det väl knappt en meter bakom.
Vill ju inte skapa död yta bakom men samtidigt så kan bilen stå lite var som helst när den inte är upphissad.
Kanske bättre att sätta den längre in så det går att mecka ledigt runt om när den väl uppe.
Blir ca 8.5m djupt. Kanske ska sätta den 3.5-4m in. Hmm.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Om du har 8 meter rakt in, (du lär väll ha någon typ av förvaring eller bänk mot väggen rakt in gissar jag) så skulle jag sätta centrum av grop 4 meter in. De flesta bilar är mer eller mindre framtunga å kör du rakt in, så kommer du antagligen ändå få ställa bilen en bit bakom centrum av gropen
,
När du sedan ställer ned saxlyften (,beroende på konstruktionen/stabiliteten), men sannolikt kommet du behöva ha den fasta änden av saxen mot innre vägg/bänken. Lyftens centrum förflyttas ju när du höjer lyften.

Det kan vara lite lurigt att höja en saxlyft med utskjutande last , om man plötsligt har överhängande last åt fel håll så är det inte jättebra om det är den tunga änden så att säga.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Det landade på ca 3,5 meter in.
Om jag har räknat allt rätt så tror jag att takhöjden borde bli 3,2 meter som lägst över lyften

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Blir ju riktigt luftigt det här
Smidigt med motorkap för att såga ur betongplatta.



_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2201



Kan man gissa att du inte vill ha snö nu... ser ut som takstolarna har "lättast" en del.... att du vågar det innan förstärkning är på plats... vad är takbeklädnaden? Pannor
Jag har 3 m invändig takhöjd i mitt gamla garage och en 2 pelare lyft.. jag brukar rulla ring på en låg rull pall när jag meckar där.. I nya garaget har jag 4 m och 4 pelare lyft.. fast att sitta på en pall går ju bra där med..

_________________
Michael Thulesius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kan man gissa att du inte vill ha snö nu... ser ut som takstolarna har "lättast" en del.... att du vågar det innan förstärkning är på plats... vad är takbeklädnaden? Pannor
Jag har 3 m invändig takhöjd i mitt gamla garage och en 2 pelare lyft.. jag brukar rulla ring på en låg rull pall när jag meckar där.. I nya garaget har jag 4 m och 4 pelare lyft.. fast att sitta på en pall går ju bra där med..


Ja pannor. Det ska förstärkas en del tills vidare innan limträbalkarna kommer.
3,2 meter borde gå med ståhöjd om man har lägre bil

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Man brukar ju stämpa innan man sågar itu takstolar Hur går tankarna ang ytterpanelen?Tänker avsaknaden av vindväv,luftning och att panelen även är målad på baksidan?Plasta invändigt bakom gipsen?Riva ner och göra helt rätt,eller vänta tills panelen lossnar av sig själv

Bra beslut att använda hela ytan när du ändå ska bygga om,ett garage bli alltid förlitet

_________________
Andreas Nilsson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Kymi skrev:
Man brukar ju stämpa innan man sågar itu takstolar Hur går tankarna ang ytterpanelen?Tänker avsaknaden av vindväv,luftning och att panelen även är målad på baksidan?Plasta invändigt bakom gipsen?Riva ner och göra helt rätt,eller vänta tills panelen lossnar av sig själv

Bra beslut att använda hela ytan när du ändå ska bygga om,ett garage bli alltid förlitet


Mmm jag var inte helt nöjd med hur killarna tog bort allt innan fler stöttor satt på plats. Men det är iaf förstärkt ute vid väggarna och fler stöttor på plats nu.

Tanken är att sätta vindpappen på insidan av läkten.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Jne
Sthlm
Här sen Mar 2011
Inlägg: 4



Tja Gustaf!

Äntligen eller vad säger man? Du längtar inte tillbaka till kallgaraget i Skarpnäck
Jag har som sagt följt dina upptåg och måste säga att jag är mäkta imponerad av din insatts och kreativitet.

När jag såg denna tråd kände jag att jag va tvungen att skiva och gratulera till flytten och nya garageplanerna.

Jag har haft fullt upp med allt vad familj heter men fixade garage tillslut.
Jag stoppa ner 4 markspottar 2 fram och 2 bak med separat styrning och dom är guld värda.

John 3kgt.

_________________
John Lindholm
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Jne skrev:
Tja Gustaf!

Äntligen eller vad säger man? Du längtar inte tillbaka till kallgaraget i Skarpnäck
Jag har som sagt följt dina upptåg och måste säga att jag är mäkta imponerad av din insatts och kreativitet.

När jag såg denna tråd kände jag att jag va tvungen att skiva och gratulera till flytten och nya garageplanerna.

Jag har haft fullt upp med allt vad familj heter men fixade garage tillslut.
Jag stoppa ner 4 markspottar 2 fram och 2 bak med separat styrning och dom är guld värda.

John 3kgt.


Tjena John!
Tack, kul att höra Haha ja det har varit en rätt lång resa sen tiden i Skarpnäck
Ska bli skönt med eget garage men det kommer bli mindre och mindre tid nu framöver med familj osv. Då är det iofs väldigt skönt att ha nära till garaget så man kan säga "jag ska bara gå ner och kolla på en grej" och sen fastna två timmar

Bra idé med markspottarna!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Jne
Sthlm
Här sen Mar 2011
Inlägg: 4



Man längtar inte tillbaka direkt

Du har uppfattat det här konceptet helt korrekt men dom där 2tim kan bli väldigt långa

Hur går det? Händer det nått.

_________________
John Lindholm
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Får mig att tänka på denna IG bild , samma snubbe (kanadensare som oxå bygger egen f1 bil) skrev till mig och hade lite frågor om min bil, sprang ut och mätte, knäppte några bilder, innan jag åkte till kyrkan timmarna innan jag gifte mig, "ska bara kolla några mått"

Så det har absolut sina fördelar att ha två steg istället för 2 mil till verkstaden



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
knotan skrev:
Får mig att tänka på denna IG bild , samma snubbe (kanadensare som oxå bygger egen f1 bil) skrev till mig och hade lite frågor om min bil, sprang ut och mätte, knäppte några bilder, innan jag åkte till kyrkan timmarna innan jag gifte mig, "ska bara kolla några mått"

Så det har absolut sina fördelar att ha två steg istället för 2 mil till verkstaden





_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Jne skrev:
Man längtar inte tillbaka direkt

Du har uppfattat det här konceptet helt korrekt men dom där 2tim kan bli väldigt långa

Hur går det? Händer det nått.


Jorå, limträbalkarna uppe och fundamenten för saxlyften är färdiggjutna i golvet.
Blev lite orolig att gjutarna skulle missa några millimeter här och var på storleken så jag svetsade ihop 2 ramar med vinkeljärn som höll exakt de mått som Twin Busch angett. Tog säkert 6 timmar att få till ramarna när jag ville jobba +/- 1 mm
Ramarna fungerar då också som en bra kantlist.

Nu isoleras och byggs innertak

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1804



Bilder?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Kistorna som skulle gjutas ner
Botten gjöts först, sedan dessa i steg 2.
Armering in i befintlig platta osv


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330


Trådstartare
Blir luftigt med hela ytan öppen och loften på det här sättet. Riktigt nöjd hittills med val av planlösning.


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 65 m2 plus loft
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 18, 19, 20   >>
13 besök senaste veckan (44650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande