Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
1 besök senaste veckan (33957 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Samuel Lindkvist skrev:
Qvisfr skrev:

Vi väntar på ditt 7,40 varv

Du får vänta till hösten när jag tar den "riktiga" bilen.


Med den riktiga bilen och din nya motor så får du nästan utmana RG och Loaded

_________________
Patrik Skoog
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Qvisfr skrev:

Vi väntar på ditt 7,40 varv

Du får vänta till hösten när jag tar den "riktiga" bilen.


Med den riktiga bilen och din nya motor så får du nästan utmana RG och Loaded


Kul att ni inte har några höga förväntningar.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5686



Samuel Lindkvist skrev:
Patrik Skoog skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Qvisfr skrev:

Vi väntar på ditt 7,40 varv

Du får vänta till hösten när jag tar den "riktiga" bilen.

Med den riktiga bilen och din nya motor så får du nästan utmana RG och Loaded

Kul att ni inte har några höga förväntningar.


Nejdå, nu är ribban lagd
Bättre vikt/effektförhållande, bättre väghållning så vad väntar du på Samuel

_________________
Patrik Skoog
Citera
Calle Wennborg
Habo
Här sen Nov 2005
Inlägg: 92



John Kjellsson skrev:

Bra fart in E30:n som agerar hare...... man blir ju lite nyfiken på specen på den?



Det sitter en trimmad 3,2 e36 motor i den + annat godis runt om.
Föraren bodde några mil från banan.

_________________
Carl Johan Wennborg
* Mitsubitshi Starion TURBO-84 *
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290



Hallå!

Hur många varv åt gången kör du?

_________________
Johan Christensson
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Johan Christensson skrev:
Hallå!

Hur många varv åt gången kör du?


7-8 varv brukar man hinna med på raken innan det blir avbrott för olycka.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Nu är barlasten från helgen hemma! (jag )

Fick hela 19 varv i bilen och den går riktigt fint nu måste man säga. Var ren glädje att åka med! Inget konstigt som
händer utan bilen verkar gå stabilt och lugnt hur hårt man än pressar. Märks att det är styvt i chassie och bussningar nu.

Extra kul var måndagskvällen då jag hann åka med 5 varv i rad utav vilka minst fyra var under 8 minutersvarv fartmässigt. Hur ofta får man en sån timme? thumbs up


Sen tycker jag det är kul med allt prat här på rejsa om att man ska ha mindre camber på ringen och mjukare chassie. Cambermyten tycker jag Samuel visar tydligt att det inte stämmer. (Jag kör lika mycket camber jag) och hårdhetsmässigt så kan vi tillägga att E30:n i filmen som agerar har åkte på 240 fjädrar bak och 180 fram!! och det gick ju minst sagt snabbt!

Rätta mig gärna om jag har fel Samuel!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



kardanaxel skrev:
Nu är barlasten från helgen hemma! (jag )


Sen tycker jag det är kul med allt prat här på rejsa om att man ska ha mindre camber på ringen och mjukare chassie. Cambermyten tycker jag Samuel visar tydligt att det inte stämmer. (Jag kör lika mycket camber jag) och hårdhetsmässigt så kan vi tillägga att E30:n i filmen som agerar har åkte på 240 fjädrar bak och 180 fram!! och det gick ju minst sagt snabbt!

Rätta mig gärna om jag har fel Samuel!


Kul att du fick så många fina varv...och under 8 också.....de ser vi fram emot att dissekera i Driftbox kapitlet här på forumet. thumbs up

Det här med camber tycker jag är intressant! Är det så att du inte fått nått som helst slitage på insidan av dina däck Samuel? Jag har stött o blött detta med en del av de jag träffat därnere som kör VLN, och de alla som iaf kör E36 använder sig av mindre camber än er. Klart intressant...
Mina 17" sommardäck var helt slut på insidan just pga för mkt camber, framförallt på bakdäcken.
Nu har jag inte det problemet, och tycker bilen känns så mkt stabilare, och lättare att pressa hårdare...

Utveckla gärna detta resonemang Samuel, ur ditt perspektiv.

Fö, kul med era rese reportage. Keep up the good work..

Vad blev det för tider i slutet av resan?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2743



Camber myt, vad då för myt om man får fråga? myt [my:t ] myten myter subst.
gammal religiös berättelse som tolkar tillvaron (bildligt "spridd felaktig föreställning")

Det är väl ingen som sagt att man inte kan åka vilken camber man vill. I övrigt är camber induviduellt, det blir ju bara löjligt när en CSL ska ha -4 fram på gelleråsen och åker runt på 1.18min. Finns ju ingen anledning i världen för den sättningen då skulle jag säga. Du kan ju åka -6 fram om du vill och tycker det är bra. Det har ju inget med myt att göra, det har med däcksbudget att göra.

Försök inte övertyga mig om att -6 grader ifram inte sliter mer än ca -3 på ringen. Du rullar väl mycket insida av däcken med större negativ camber på ringens alla raksträckor, vilket i hög fart tenderar att slita gummi. Givetvis i en kurva hit eller dit sätter man ju mer eller mindre tryck på bilen beroende på förare och då ligger mer av hela däcksytan an vägbanan och slitaget blir jämnare(beror ju på vilket tryck föraren sätter på bilen, så även i svängarna kan man ju rulla mer eller mindre inner. Svensk kort bana, är ju detta tryck nästintill konstant vs ringen. Men beroende på fart på ringen så är det ju mer eller mindre raksträckor att rulla på.

Sedan kan man ju lite ödmjukt påminna om att alla bilar(förutom tuner test) som körs i Sport Autos tester är helt orginal, de har inte ens i närheten av negativ camber sättning likt många här. Bilen tar sig runt fortare än 95% av förarna här ändå. Likväl här är det samma visa men omvänt, för lite camber på dessa orginal bilar ger ju ett större slitage på ytter. Ingen har sagt att man inte kan åka så, det är ju givet att man kan. Men tro mig när jag säger att en orginal CSL som kör runt på 7.50 min SA varvet sliter mer ytter däck, än en som körs runt med ca-3 i samma fart. HvS betalar inte sina däck själv. Jag skulle kunna åka orginal sättning på ringen i CSL, men så många varv har jag kört där nere att jag vill påstå att jag då hade fått kasera framdäck i större utsträckning vs den kompromiss som passar mig bättre(min plånbok och körstil, tryck på bilen, camber torde vara induviduelt i väldigt stor utstäckning). Likaså om jag kör -4 eller mer ifram på ringen, det går jättebra men jag får kasera framdäck i större utstäcking än om jag åker ca-3, men givetvis går det att åka-6 och visst kan man göra det, inga problem, det går jätte bra...men till vilken nytta.

Plånboken är det som i första hand styrt mig till camber..........inte tron, eller förhoppning att jag ska vinna fart, ett par tiondelar runt åsen eller ej...

Ps, mjukare chassi, du kan åka stumt chassi runt ringen den farten kring 8min BTG, det är liksom inte kritisk i de farterna Sedan är ju det oxå induviduelt, vissa känner sig tryggare med ett mer följsamt chassie på en bana som ringen när det börjar gå riktigt fort. Klart det finns ju de som känner sig bekväma att ligga och studsa runt oxå i riktigt höga farter. Det går ju det oxå, men det är väl inget majoriteten här kanske föredrar. Med den erfarenheten jag har av ringen skulle jag säga att när det börjar gå fort på ringen så hämmar det mångt fler hobbyförare(skrämmer dem till gasavsläpp) än det hjälper dem till fartökning. Vissa till den grad att de står i depån mest hela dagen med sitt stumma race chassie, för de tycker bilen rör sig så

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Qvisfr skrev:




Kul att du fick så många fina varv...och under 8 också.....de ser vi fram emot att dissekera i Driftbox kapitlet här på forumet. thumbs up




Nu läste du lite snabbt va...

Du tog bort den delen av mitt citat som du hänvisade till och där skrev jag:

kardanaxel skrev:
Extra kul var måndagskvällen då jag hann åka med 5 varv i rad utav vilka minst fyra var under 8 minutersvarv fartmässigt. Hur ofta får man en sån timme?
thumbs up


Självklart körde vi inte flera varv på raken under 8 minuter då det var trafik men vi hade den speeden under större delen av varvet. Det var vad jag menade.
Samuel visar säkert gärna några filer sen.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290




_________________
Johan Christensson
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



[/img]

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
1 besök senaste veckan (33957 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande