Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 86, 87, 88   >>
11 besök senaste veckan (414668 totalt)
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Du måste titta upp och se vad det handlar om, vi har nu i 5 år kört streetrace, vi har haft flera tusen deltagare och vi ser att det ökar. Detta är inte DR som man kanske kan tro, att jämföra SM i streetrace med något fjantigt blir bara dumt. Dessa killar och tjejer satsar hur mycket som helst och när man lägger ner alla pengar och tid på en hobby så blir det en idrott i mina ögon, när man dessutom ligger tusendelar ifrån varandra så visar det på en god nivå som enl oss absolut förtjänar SM numera.

Klart nu har vi inte så många förare, vi kom inte upp i tusen ens i år men nästan.........

Bosse L skrev:
Nja, det var inte det jag sa precis. Men kommentaren på artikeln blandade ju liksom äpplen och päron för att passa i argumentationen.

Som jag skrev, jag bryr mig föga om vilka SM man instiftar i diverse sporter.
Tractropulling har jag aldrig sett och kommer nog aldrig att se.
Troligen inte SM i Streetracing eller heller.
Säkert kul som show och happening alltihop, men det är nog inte där problemet skapas.

Det jag menar och håller med Mikael om är att om resultatet av den ökade konkurrensen är att vi får en inflation i SM-tecken så riskerar man devalvering värdet av ett att vinna ett SM.
Att det blir SM inom fler grenar är nog som sagt inte det stora problemet, även om det inte Känns som att SM-seger ostkakebakning HELLER ger så extremt mycket status, annat än hos de initierade och direkt inblandade. Devalveringsrisken finns snarare i om vi får 2 helt olika rally konkurrerande SM eller liknande, eller om du väljer att kalla 5-papp för racing SM... Inte ens kriget TTA-STCC har tillfört något.

Jag tycker helt enkelt debatten är för snuttifierad och saknar frånvaron av helikopterperspektiv och långsiktighet. Det gäller både de som talar för SBF/RF coh de som stödjer SMA.

Frerdrik du har ju nu blivit en framgångsrik motorsportmissnöjespoliitker. De kan måhända varit behövligt, för att sätta press och öppna för förnyelse.
Se bara upp så att du inte faller i samma gropar som Ian &Berts, eller en viss populistiskt Åkesson...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



För övrigt är väl just rally-sm och rallycross-sm något av ett skämt vissa år.
Ganska instabila och lättraserade "SM" som vissa år bara är några tävlingar.
Knappt att gränsen för tävlande uppfylls.

Jo jag är en av dem som tappert står och fryser på tomma läktare och i rallyskogen.
Vill ha ett levande SM , det är ju inte SBF som sett till att det lever,
Snarare har de raserat och devalverat SM-tävlingarna.

Men ja allt beror på hur man ser på saker och ting!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



TPR skrev:
PiPPi skrev:
Från dagens Bilsport.se:
www.bilsport.se/nyheter/104835/nu-devalveras-vardet-av-sm


Vad är Streetracing mer exakt?
Körs det på bana?
Gatlegala bilar?
Vad är det som skiljer mot de klasser som finns idag?
Förutom att vagnsbok inte krävs?
Finns det något reglemente?

Får nog ta och surfa in på Landracing...

Edit: Jaha, verkar vara dragracing.
Men vad skiljer mot befintliga klasser?


Själva grundidén kan liknas med dragracing: att på kortaste tid åka 201 meter rakt fram på avlyst gata, flygfält el dragstrip.
det som skiljer är klasser/byråkrati mm
Vi delar in klasserna efter däckstorlek och typ.
Vanliga gatdäck
Slicks max 10.5x26 eller valfria R däck
OPEN= allt fritt
Då spelar det ingen jätteroll om du ställer upp med en Top Doorslamer på 2300hästar eller en turboladdad E30/ volvo 240 med 650 hästar i tex 10.5x26 klassen. Du har fäste för en viss effekt resten spinner du bort.

Andra saker som skiljer är att bilen måste köras tillbaka på återliningen, inte hämtas med dragbil och att du måste vara berädd på 2,3 el kanske 4 snabba repor på direkten, utan att stå o kyla en halvtimme som många dragsters behöver.

Och samma klasser använder vi även för banracing när vi kört tex omtyckta speedfestival på mantorp.

Så att kalla det dragrace blir inte helt korrekt, mer en laglig stockholm open, el birka cup :-)

Här får du en liten hint om hur det går till. en enkel afton med 120 förare/team och drygt 1100 i publiken
http://www.youtube.com/watch?v=JDubaQgvTmI

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Det Juridiska är inte helt klart än....... så undrar vad SBF kommer inlägga åt RIN?




--------------------------------------------------------------------------------------------


RIKSIDROTTSNÄMNDEN
Riksidrottsförbundet

RF 1066/08-14 2 januari 2013

Svenska Bilsportförbundet
Box 705
191 27 Sollentuna





Handläggningen av Svenska Bilsportförbundets anmälan mot Fredrik
Skoghag har varit vilandeförklarat hos Riksidrottsnämnden i avvaktan på att
ett avgörande (hos myndighet eller i domstol) i fråga om vissa regler hos
Svenska Bilsportförbundet är förenliga med konkurrensrätten.

Med anledning av Marknadsdomstolens dom den 20 december 2012 i mål
mellan Konkurrensverket och Svenska Bilsportförbundet föreläggs Svenska
Bilsportförbundet, som anmälare i detta bestraffningsärende hos
Riksidrottsnämnden, att senast den 15 Januari 2013 till Riksidrottsnämnden
inkomma med yttrande om ärendets fortsatta handläggning.

Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta Riksidrottsnämndens
sekreterare Anders Hubinette (072-226 32 02)

Med vänlig hälsning

RIKSIDROTTSNÄMNDEN

Joakim Dahl
Enligt uppdrag






------------------------------------------------------------------------------------------------------

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

Efter så många knäppar på näsan, ska de avsluta det hela tarvligt med?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6424



Allt annat än en återkallelse av anmälan mot FS vore uppseendeväckande.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Fredrik - SLC skrev:
Det Juridiska är inte helt klart än....... så undrar vad SBF kommer inlägga åt RIN?

--------------------------------------------------------------------------------------------
Med anledning av Marknadsdomstolens dom den 20 december 2012 i mål
mellan Konkurrensverket och Svenska Bilsportförbundet föreläggs Svenska
Bilsportförbundet, som anmälare i detta bestraffningsärende hos
Riksidrottsnämnden, att senast den 15 Januari 2013 till Riksidrottsnämnden
inkomma med yttrande om ärendets fortsatta handläggning.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack. Funderade på just det här under helgens genomläsning av tråden.

Fyra år. Om du har ork och tid så är det nog många som uppskattar om du lägger ut slutklämmen på hela den här följetongen när det ges besked från SBF/RIN.

Långt tillbaks i tråden nämndes det en anmälan mot SVEMO till KKV i samma anda som mot SBF, vad hände där?

_________________
PiPPi Willén
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



PiPPi skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det Juridiska är inte helt klart än....... så undrar vad SBF kommer inlägga åt RIN?

--------------------------------------------------------------------------------------------
Med anledning av Marknadsdomstolens dom den 20 december 2012 i mål
mellan Konkurrensverket och Svenska Bilsportförbundet föreläggs Svenska
Bilsportförbundet, som anmälare i detta bestraffningsärende hos
Riksidrottsnämnden, att senast den 15 Januari 2013 till Riksidrottsnämnden
inkomma med yttrande om ärendets fortsatta handläggning.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tack. Funderade på just det här under helgens genomläsning av tråden.

Fyra år. Om du har ork och tid så är det nog många som uppskattar om du lägger ut slutklämmen på hela den här följetongen när det ges besked från SBF/RIN.

Långt tillbaks i tråden nämndes det en anmälan mot SVEMO till KKV i samma anda som mot SBF, vad hände där?


Svemo får lite tid på sig nu att ändra sina regler, så dom överstämmer med utfallet på domen.... gör dom inte det självmant inom rimlig tid så tar KKV upp dom med. Enligt vad KKV sagt till mig.... Men vi hoppas dom ändrar självmant, det är det enklaste och bästa för alla parter....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
PiPPi
Nacka
Här sen Dec 2002
Inlägg: 108



Fredrik - SLC skrev:
Svemo får lite tid på sig nu att ändra sina regler, så dom överstämmer med utfallet på domen.... gör dom inte det självmant inom rimlig tid så tar KKV upp dom med. Enligt vad KKV sagt till mig.... Men vi hoppas dom ändrar självmant, det är det enklaste och bästa för alla parter....
OK. Tack.

_________________
PiPPi Willén
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Angående devalvering av SM-teckens värde.

Vad är det som gör folk så säkra på att varenda liten klass kommer vilja kalla sig SM?
Jag tror att detta kommer att lösa sig i längden, det kommer utkristalliseras vilka
serier och klasser som är de mest prestigefyllda att köra och jag tror inte att vi kommer
få 200 olika SM-tecken.

Jag håller med om att SM-tecknets värde devalveras, men är det något större problem?

Ta Nascar t.ex. Nascar har (vad jag vet) ingen mästerskapsstatus (som amerikanskt
mästerskap el. liknande). Ändå har Nascar en hyfsad status och har man vunnit serien
så är de flesta överens om att man är en bra förare.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Ang SM i devalvering :-)

Om man arrangerar ett SM i en gren som idag inte har något titel, bode det ju inte påverka statusen på befintliga SM??

Däremot om nån tycker att de ska göra ett SM i något som redan existerar, tex rally SM, Volleyboll SM el likn
DÅ blir det ju jäkligt fel.

Där hade iallafall jag önskat att man kan skydda det som redan finns från "dubletter"

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Ja, det är ju knappast så att en seger i STCC 2013 kommer att bli mindre värd på grund av att landracing arrangerar SM i streetracing.

Min första spontana reaktion på Mickes krönika var att landracing blev oförjänt uthängda för att ha "devalverat värdet på SM"? Att döma av reaktionerna så tror jag inte att jag var ensam om att uppfatta det så?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5574


Trådstartare
Kolja skrev:
Allt annat än en återkallelse av anmälan mot FS vore uppseendeväckande.


Allt annat än en återkallelse kostar dom en miljon i vite?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



På vilket vis devalveras värdet jag förstod det inte riktigt?


Skip skrev:
Angående devalvering av SM-teckens värde.

Vad är det som gör folk så säkra på att varenda liten klass kommer vilja kalla sig SM?
Jag tror att detta kommer att lösa sig i längden, det kommer utkristalliseras vilka
serier och klasser som är de mest prestigefyllda att köra och jag tror inte att vi kommer
få 200 olika SM-tecken.

Jag håller med om att SM-tecknets värde devalveras, men är det något större problem?

Ta Nascar t.ex. Nascar har (vad jag vet) ingen mästerskapsstatus (som amerikanskt
mästerskap el. liknande). Ändå har Nascar en hyfsad status och har man vunnit serien
så är de flesta överens om att man är en bra förare.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



http://www.bilsport.se/nyheter/104835/nu-devalveras-vardet-av-sm

Jag förstår om man inte orkar läsa hela tråden, men man kanske ska skumma igenom de sista sidorna i alla fall


Glenn ocklund skrev:
På vilket vis devalveras värdet jag förstod det inte riktigt?


Skip skrev:
Angående devalvering av SM-teckens värde.

Vad är det som gör folk så säkra på att varenda liten klass kommer vilja kalla sig SM?
Jag tror att detta kommer att lösa sig i längden, det kommer utkristalliseras vilka
serier och klasser som är de mest prestigefyllda att köra och jag tror inte att vi kommer
få 200 olika SM-tecken.

Jag håller med om att SM-tecknets värde devalveras, men är det något större problem?

Ta Nascar t.ex. Nascar har (vad jag vet) ingen mästerskapsstatus (som amerikanskt
mästerskap el. liknande). Ändå har Nascar en hyfsad status och har man vunnit serien
så är de flesta överens om att man är en bra förare.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



jo jag har läst på lite, men förstod inte om du håller med om att SM devalveras då det blir SM i streetrace?


Skip skrev:
http://www.bilsport.se/nyheter/104835/nu-devalveras-vardet-av-sm

Jag förstår om man inte orkar läsa hela tråden, men man kanske ska skumma igenom de sista sidorna i alla fall


Glenn ocklund skrev:
På vilket vis devalveras värdet jag förstod det inte riktigt?


Skip skrev:
Angående devalvering av SM-teckens värde.

Vad är det som gör folk så säkra på att varenda liten klass kommer vilja kalla sig SM?
Jag tror att detta kommer att lösa sig i längden, det kommer utkristalliseras vilka
serier och klasser som är de mest prestigefyllda att köra och jag tror inte att vi kommer
få 200 olika SM-tecken.

Jag håller med om att SM-tecknets värde devalveras, men är det något större problem?

Ta Nascar t.ex. Nascar har (vad jag vet) ingen mästerskapsstatus (som amerikanskt
mästerskap el. liknande). Ändå har Nascar en hyfsad status och har man vunnit serien
så är de flesta överens om att man är en bra förare.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Skip skrev:
http://www.bilsport.se/nyheter/104835/nu-devalveras-vardet-av-sm

Jag förstår om man inte orkar läsa hela tråden, men man kanske ska skumma igenom de sista sidorna i alla fall


Har du sett vem som är anledningen till Mickes kåseri på Bilsport? Kanske en viss Glenn Ocklund från Landracing?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Avregistrerad (14522)

Här sen Nov 2008
Inlägg: 180



Ha ha här försöker man smyga runt lite och känna in hur man resonerar .....

Niklas Sandström skrev:
Skip skrev:
http://www.bilsport.se/nyheter/104835/nu-devalveras-vardet-av-sm

Jag förstår om man inte orkar läsa hela tråden, men man kanske ska skumma igenom de sista sidorna i alla fall


Har du sett vem som är anledningen till Mickes kåseri på Bilsport? Kanske en viss Glenn Ocklund från Landracing?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Bara som kuriosa, läser man i SBF's verksamhetsberättelse så står det såhär i andra stycket:

SBF äger till 100% Svenska Bilsportförbundet Motorsport AB som arbetar med de kommersiella frågorna kring SM i rallycross och rally. SBF äger även 46% i Svenska Rallyt AB som driver och genomför Svenska Rallyt.

Så man kan ju undra vilket föreningsliv som är hotat?

Sedan undrar jag hur SBF ska betala för kalaset. Dom är ju lite hemliga med resultatrapporter, detta är vad som redovisas öppet för 2011 vad gäller kostnader (millioner SEK):

Licenskostnader och övriga bilsportskostnader   2.1
Övriga förbundskostnader                        7.5
Undomssatsningar                                2.2
Övriga externa kostnader                        11
Personal                                        11


En observation är att licensintäkterna är 15.6 MSEK som då ska matchas mot kostnaderna på 2.1 MSEK .. Dvs en trevlig avkastning på 642%

Värt att notera är att totalt under 2011 gick förbundet back 3.4 MSEK (koncernen, vilket jag gissar inkluderar bolagen) gick 4.2 MSEK back. En extra utgiftspost på 9 MSEK drabbar förbundet ganska hårt. Men i rimlighetens namn borde RF betala. Det är ju deras monopolidé till att börja med.

Förresten. Kåge skrev såhär när han kommenterade Marknadsdomstolens dom:
Kåge Schildt skrev:
Vi kommer nu att titta närmare på beslutet och förankra det bland medlemmarna.

Är det någon som upplevt något konkret hur beslutet har förankrats?
Är det någon SBF-medlem som mottagit någon form av kommunikation från förbundet i egenskap av medlem?

Jag har inte det.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



Dan Hovang skrev:
Förresten. Kåge skrev såhär när han kommenterade Marknadsdomstolens dom:
Kåge Schildt skrev:
Vi kommer nu att titta närmare på beslutet och förankra det bland medlemmarna.

Är det någon som upplevt något konkret hur beslutet har förankrats?
Är det någon SBF-medlem som mottagit någon form av kommunikation från förbundet i egenskap av medlem?

Jag har inte det.
SBF->Distrikt->Klubb->Medlem => långsamt och filtrerat

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3720



PiPPi skrev:
............. Om du har ork och tid så är det nog många som uppskattar om du lägger ut slutklämmen på hela den här följetongen när det ges besked från SBF/RIN.

Långt tillbaks i tråden nämndes det en anmälan mot SVEMO till KKV i samma anda som mot SBF, vad hände där?

Jag tycker DN har sammanfattat det ganska bra i sin artikel från 2012-12-20. http://www.dn.se/sport/privat-bilsportforbund-fick-ratt
Jag lägger in faktan från bakgrundsrutan här under.

DN skrev:

Bakgrund: Motorsportstriden

Svenska bilsportförbundet (SBF) anmälde 2008 Fredrik Skoghag till Riksidrottsnämnden för att ha brutit mot förbundets regel om att en medlem inte utan föreningens eller förbundets godkännande får delta eller vara funktionär i tävlingar som inte är sanktionerade av föreningen eller förbundet. Skoghag, som bildat Svenska motoralliansen (SMA), gjorde en motanmälan till Konkurrensverket (KKV).
Under 2010 biföll KKV Skoghags anmälan och i maj 2011 fick han rätt i KKV. SMA tilläts arrangera tävlingar i bilsport, mc-sport och skoter med vilka deltagare och funktionärer som helst eftersom KKV ansåg att vissa av SBF:s tävlingsbestämmelser stred mot konkurrenslagen.
I år överklagade SBF till Marknadsdomstolen. Under domstolsförhandlingarna i september kände sig ett av KKV:s vittnen hotad av en företrädare för SBF och KKV polisanmälde händelsen.
Marknadsdomstolen beslutade på torsdagen att inte bifalla SBF:s överklagan. SBF får böta 1 miljon kronor om förbundet stoppar någon medlem från att delta eller vara funktionär i tävlingar som inte är sanktionerade av SBF. (TT)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Allmänt banåkaforum
Skoghag anmäls till förbundsbestraffning
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 86, 87, 88   >>
11 besök senaste veckan (414668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande