Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 504, 505, 506 >> 284 besök idag (2515507 totalt) |
Jag blir inte klok på KW..
Först skrev han detta: we don't have any experience with this car and these spring rates. We can't guarantee that the springs are too hard, but we recommend not to use harder ones than the 340 and 200., Så då frågade jag vad det kostar om jag skickar ner mina stötdämpare för att bestycka om dom för dom hårdare fjädrarna, men då får jag detta svar: we can't modify the dampers as it isn't possible to realize more damper forces. The only thing we can do is checking if the dampers are damaged after you install the harder springs and test it. VA ![]() ![]() ![]() Jag börjar nu få lika dåligt förtroende för KW som för Spax.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
De tär ju för att det är gatgrejer, och dom vill inte moddifiera dessa ben och har inte nån erfrenhet av vad som fungera på denna bil. detta är ingen race bil eller en bil model dom kan nått om
Du skulle behöva ha ett par rejs grejer om du vill kunna labba som du gör, och kom inte och säg att jag rekomderade Kw.. ja det gjorde jag för dom gör fina bra grejer men du kräver mer av grejern än du har köpt.. Om du hade haft deras 4 vägare och rejs grejer som va custom för bilen hade du säkert kunnat shimsa om dom men det är en gat sats _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Jo men vanliga Koni dämpare för nån tusen lapp går att chimsa om..
Men antar då att något i mina dämpare gör att det inte går mer utan att den modellen jag har är på max så det då måste till helt andra dämpare. Men förstår inte hur han först säger att dom hårdare kan fungera men nu avslutar med att jag kanske har sönder dom med dom hårdare fjädrarna ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Då skulle du köpt koni om du tror på dom och har nån som kan shimsa om dom till din rejs spec som du önskar..
Svårt att få en dämpare som är gjord för att gå på gatan att funka på en lättad bil med dubbelt så mycket effekt som orginal och som är även går på slicks.. det kräver mycket av stötdämpare och fjädrar..typ dubbelt så mycket fjäder än en R däcks setup..obs TYP _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Stötdämparverkstan shimsade om mina Koni jag hade på min gamla 90q då jag satte på för hårda fjädrar.
Och det är ju det Öhlins o alla andra gör, alltså shimsar om dom. Vad menar du med gjorda för att gå på gatan? Det är ju ingen ver3 gat sats jag köpt utan Competition 2way som är skräddar sydda efter bankörning med slicks och mina vikter.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men derras comp är inga 100% ban grejer..och du brukar bilen som en 100% ban räser och du kräver det av sakerna, du kanske har växt ur dom
Du kräver uppenbarligen mer och att dom ska funka bra på slicks och på mycket hårdare fjädrar än dom är specade för.. Men dom borde ju kunna schimsa om dom till din spec, va noga och förklara ingen gata alls utan bara bana... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Okej.
Fast jag skrev detta innan order: Tyres is Michelin Slick 27/68-18 and semi slicks Min absolut första fråga till dom var: I have an Audi S8 -97 with RS6 engine and brakes that I use for track racing so I need something that is made for track use. Dom svarade då: we can build you a competition suspension for the car. That is no problem. Jag frågade även detta innan order: How hard springs do you think are needed for racing with 295mm slicks tyres on a car with 1050kg on the front and 670kg on the rear incl full fuel tank and driver. Och då svarade dom detta: We have to go really hard with the springs. In the front something about 260 or 280 N/mm and in the rear nearly the same maybe a little bit less. Men när jag fick dom så var det bara 240 fram och 140 bak. ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Stösta problemet är att veta hur dämparkurvan
bör se ut med de vikter, fjädar, däck mm skall se ut. Sen vad man kallar dämparna för, race, gat mm, är tämligen ointresankt bara de är avstämda mot bildatan. Och fabrikatet är lika ointreankt i dessa fall. Fabrikatet/kvaliten är nästa fråga. Vad är tillräckligt bra för ändamålet? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja dom fick ju massa info om vikter, ride height, däck, camber osv. och då dom har vanlig kw ver1 gat sats till bilen så vet dom hur dom ska byggas vilket inte Sellholm, Öhlins m.m. visste utan dom behövde ju låna gamla delarna eller bilen.
Men allt jag vill nu är att få dit hårdare fram fjädrar, men om nu 340 kan bli för hårt får jag kanske gå på 280-300 istället. För jag har inte tid eller lust att testa mig fram vad det hårdaste är som går att ha speciellt inte om han menar att dom kan gå sönder med för hårt, vilket jag dock tycker låter lite konstigt ![]() Så jag kanske får nöja mig med ett par 280 fjädrar och sen bara testa att flytta fästet för fram krängningshämmaren. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har gått från 80 nm fjädrar till 120 nm på mina första coilovers som jag hade på banbilen utan att modifiera stötdämparna och nu har de gått snart 5000 mil både på banbilen och nu på bruksbilen och de har inte gått sönder. Mina är HR och de är av sämre kvalitet än dina KW så jag tror inte det är något problem.
Min erfarenhet är att det som förstör stötdämpare är snarare för mjuka fjädrar så dämparen bottnar. Kör på 340 nm fjädrarna och justera upp returdämpningen för att slippa eftersvängning i fjädern. Det skulle jag gjort om det var min bil. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
Precis som Joakim säger så låter det väldigt märkligt att dämparen skulle gå sönder av för hårda fjädrar!
Känner du ingen som håller på med stötdämpare som kan hjälpa dig med schimsning? Om det behövs vill säga, prova byt fjädrarna först å kolla hur det blir.... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Jo men ett problem om det blir för hårda fjädrar är att bilen blir gungig/studsar fram för dämparen klarar inte av att hålla emot..
Jag fick det problemet med min gamla 90q och fick då lämna in dom på om chimsning. Så Seebach ligger troligtvis fortfarande inom området för vad dämparen klarar av. Så frågan är om jag kanske får samma beteende med 340 fjädrar nu att den gungar.. samt om det då även kan skada dämparen? Det finns 280 fjädrar med rätt längd = 140mm, tar jag hårdare så blir dom för korta så jag måste även fixa spacer.. Så blir nog antingen 280 eller 340 med spacer, men tyvärr lutar det åt 280 nu och kanske testa 340 en annan gång. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
280/200 låter i mina öron bättre än 340/200 i mina öron pga viktfördelingen.
Ger ca 2,9Hz fram och 3,2Hz bak i egenfrikvens. Med samma däck runt om. Framändan lever ett hårdre liv. Den ända gång fjädern ensam påverkar dämparen är vid ren utfjädring. (hjulet är i luften) Mao jag har också jä.... svårt att hård fjäder skulle paja dämparen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Men är det inte för att framändan lever hårdare liv som man vill ha hårdare fram ? (speciellt på min framtunga bil) Jag var inne på att behålla 140 bak till att börja med nu om det bara blir 280 fram. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Varför köpte du inte deras competition grejor? då hade du inte haft några problem ![]() helt seriöst en S8 väger väl som en sopbil? tung som fan du åker bana med bilen, och med slicks då fungerar bara rejs prylar tyvärr, om du vill få dina grejor att lira så måste du lätta bilen C:a 300 kg då lär dom kanske funka lite bättre men ej som race grejor, dom svarade dig att dom kan bygga race dämpare till din bil, men du valde inte det, inte Kw fel att det inte fungerar ![]() _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET ![]() |
||||
Det är väll endå deras 2-vägs competiton grejor han har. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Fel Micke, jag köpte deras RACE Competition 2-way och det skulle byggas för min bil vikt och slicks..
Så nej jag köpte inte något universal gat kitt utan ett custom byggt race kitt. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Då kan man ju inte göra så mycket åt saken ![]() _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET ![]() |
||||
Typ 1770kg
Skulle gärna ha den under 1500 Men inte så sugen på att max lätta just denna bil utan då får det bli att bygga på en annan, men kommer inte bli något sådant i år utan vill sortera ut allt annat först o göra vad som går med 1700+ kg _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Oavsätt vad grjorna heter typ Race Competition F1 super sport turbo eller ej och
är 1 vägs, 2 vägs eller femtielvavägs spelar cykelpump. Vet viktiga är att de ligger inom vätt bollplank. Mao är rätt matchade mot fjäderkonstant, däcksfjäderkonstan och däckets dämpning mm. Även friktionen i systemet skall med. RallyQuattro problem som jag ser det är att hans dämpar inte ligger i rätt bollplank. Om vi nu frågar oss hur mycket måste han lätta bilen på den ofjädrade vikten för att hamna någulunda rätt. Någon som har någon gissing? _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 87, 88, 89 ... 504, 505, 506 >> 284 besök idag (2515507 totalt) |