Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 6cyl TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
1 besök senaste veckan (100263 totalt)
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Imponerande tempo på bygget och en väldigt läcker bil blir det thumbs up

Beställde du huvlåsen från England eller finns det någon svensk återförsäljare? Fungerar dom bra? Blev nämligen väldigt sugen på att köpa sådana till min bil.

Mvh
Mattias

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 807



Trendab säljer Aero Catch huvlåsen.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Tackar! Jag jobbar på så gott jag kan

Huvlåsen beställde jag från Driftworks.com i england, mycket billigare där en i Sverige
Fast bara beställa huvlås kanske inte lönar sig, vi var ett par kompisar som skulle ha lite grejer så vi gick ihop om frakten thumbs up
Annars finns dom hos trendab som sagt



Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Då har man avverkat några timmar till i verkstan i kväll
Tröttnade på att ha bilen uppallad då jag fortfarande inte ha fått tummen ur att svetsa fästena.
+ att jag inte haft någon ork till det och så har det funnits roligare saker att göra
Så jag och Macke slängde upp bakaxeln igen och ställde ner bilen på alla fyra igen.
Nu kunde jag äntligen montera mina nya sellholm fjädrar fram.

Så upp med bilen fram, lossa stötdämparen, lossa länkarmen från spindeln, ner med den och bort med fjädern.
Snabbt och smidigt att meka amazon! ca 5min jobb att plocka isär en sida, det gillas
Hämtade dom nya fjädrarna och min nervositet började kännas av i magen, tänk om dom är förkorta!?? tänk om dom är för hårda också!??
Det visade sig att fjädrarna var förkorta... för stötdämparna (ligger löst när man hissar upp bilen), inte förkorta i höjd mot karossen.
Tvärt om, bilen blev för hög! :P Så nu fick jag ytterligare två problem, vilket är ett mer än jag hade räknat med.
Hade det visat sig att dom hade varit förkort och gjort bilen för låg så hade det gått att fixa väldigt enkelt med en distans.
Men nu när dom är förlånga i höjd men förkorta i längd... (blev det där rätt? missförstå mig rätt) så är det inte bara att kapa.
Så det tåls att fundera på en stund. Det som var väldigt positivt med fjädrarna var att hårdheten blev ganska så lagom faktist
+ att med dom här fjädrarna så fick framvagnen rätt geometri, länkarmarna ligger i linje med framvagnsbalken vilket dom ska göra för att väghållningen ska bli bra.

Inte mycket bilder blev det heller, kan bjuda på en bild hur den nya åkhöjden blev fram













Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Jockek skrev:

Men nu när dom är förlånga i höjd men förkorta i längd... (blev det där rätt? missförstå mig rätt) så är det inte bara att kapa.
Så det tåls att fundera på en stund. Det som var väldigt positivt med fjädrarna var att hårdheten blev ganska så lagom faktist
+ att med dom här fjädrarna så fick framvagnen rätt geometri, länkarmarna ligger i linje med framvagnsbalken vilket dom ska göra för att väghållningen ska bli bra.


Jag kommer inte ihåg vad du har för dämpare, men det finns kortade dämpare där armen är kortad.
Skulle kunna tänka mig att du kan göra det själv om det bara är en gänga i övre änden av dämparen.
Alternativt kan du bygga drop-stops. En vajer som begränsa utfjädringsvägen.

Riktigt kult bygge förresten thumbs up

_________________
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
oje skrev:
Jag kommer inte ihåg vad du har för dämpare, men det finns kortade dämpare där armen är kortad.
Skulle kunna tänka mig att du kan göra det själv om det bara är en gänga i övre änden av dämparen.
Alternativt kan du bygga drop-stops. En vajer som begränsa utfjädringsvägen.

Riktigt kult bygge förresten thumbs up


Tackar!

Det är Svarta classic ställbara koni dämpare, dom skulle funka till original/sänkningsfjädrar.
Men sellholms fjädrarna är ju inga vanliga sänkningsfjädrar, dom är bra mycket kortare och hårdare
Så stötdämparna kankse inte går ihop med dom här fjädrarna, dock så verkar dom inte bottna..?
Köpte dom nya av pelle på stötdämparexperten så är inte så sugen på att "göra om dom" när dom är så nya
Men ska se över det om det går att göra nått med dämparna.
Annars funderar jag på att höja upp infästningen för dämparen lite i fjädertornet och sänka den i länkarmen.
Det borde ju kunna fungera? Det blir ju samma vinklar på länkarmarna då, men stötdämparens utdragsläge blir tidigare och då borde inte fjädern ligga löst.

Din vajer idé var inte så dum! thumbs up




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Tackar för informationen

Huvlåsen blir faktiskt billigare att köpa från Driftworks i England än från Trendab. 1250 kr inklusive frakt från Driftworks, 1288 kr exklusive frakt från Trendab. Detta pris är för två par låsbara huvlås, jag ska ha både till motorhuven och till bakluckan när jag byter dessa till glasfiber.

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
När jag skulle beställa mina så tog trendab 680kr/par för sådana huvlås utan nyckel och 780kr/par med nyckel.
Då tog Driftworks 430kr/par med nyckel, så valet blev inte så svårt
Men såg nu att dom hade sänkt till 522kr på trendab det är ju ganska okej, men DW är fortfarande billigare


Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54



rallyimport har sålt dessa huvlås för 450 kr i över ett år snart.. bara en tanke där..

_________________
Fredrik Lindgren
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



590 kr kostade de hos rallyimport. 520 kr för icke låsbara. Så om frakten hamnar på under 100 kr så blir det billigare från dem. Ska kolla upp det, tack för tipset!

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Kommer med en liten bild uppdatering.
Har inte hänt mycket alls här sedan sist, mekarhumöret har inte varit på topp i denna snöyra!
Men ska försöka ta mig i kragen och jobba lite i morgon en stund

Fick hem ett paket från staterna igår med varsina värmepaket till Macke & mig från Summit racing
Väldigt smidiga små saker, kommer bli kalas i både min och Mackes bil
Aja inte mycket mer att skriva visar några bilder på värmepaketet istället...








Macke som är vänlig och håller upp värmepaktet inför foto, visar även hur litet paketet är.







Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Anmälde mig för skojsskull till bilsports tävling: http://www.bilsport.se/dotzridercontest/index.php

Lägg en RÖST PÅ MIG, vore vänligt



Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 478



Hur går det här då?

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199


Trådstartare
Johan E skrev:
Hur går det här då?


Det har stått still ett tag nu, men det kommer hända lite innom kort
I början på nästa vecka dyker det upp färdig krökta rör så det vankas burbygge framöver thumbs up


Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
Hasse63
Åskilje
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55



95% av bilderna är borta thumbs down

_________________
Hasse Högström
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon -67 6cyl TURBO
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
1 besök senaste veckan (100263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande