Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 -92 T5 GTR
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (128097 totalt)
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Halvordsson skrev:
Knep & knåp - roligt att se hur det skta men säkert växer fram ngt här


Jag har tyckt detta har vart svinsvårt att få allt att lira tillslut. Att tänka i flera steg frammåt för ihop det.

_________________
Björn hall
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Hoppas du har lite tid i morogn så man hinner kolla lite är man har vägarna förbi.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Har fått dit förstärkningsstagen till tornen bak nu med.


_________________
Björn hall
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Snyggt, det vill ju aldrig ta slut eller hur!

Jag satt och tänkte göra samma bakre förstärkning som du har gjort igår.
Men jag blev lite fundersam. I TANU-Unlimited-reglementet så verkar det vara helt okej, men kollar man i SBF generella tekniska reglementet så får inte förstärkning från buren sträcka sig längre bak än till infästning för krängningshämmaren.

Nu tillåter ju TANU mer modifieringar än SBF TR men jag undrade mest om du tänkt på det och vet att det är okej.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Dom blå rören gör ingen nytta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Dom kommer göra det. Ska bli ett kryss på undersidan samt fästen för vingen

_________________
Björn hall
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Fortsätt ösa, de ger en annan inspiration och ångest över allt latande så ju mer du uppdaterar ju mer press sätter du på en annan och de behövs thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Ripper skrev:
Fortsätt ösa, de ger en annan inspiration och ångest över allt latande så ju mer du uppdaterar ju mer press sätter du på en annan och de behövs thumbs up


Bara att nöta dag för dag Ripper. I bland känns de hopplöst men även om man bara lägger en svets om dagen så går de frammåt

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare

_________________
Björn hall
Citera
Åkebrink
Ryd/hässleholm
Här sen Jul 2012
Inlägg: 42



Fräsigt bygge👍

_________________
Billy åkebrink
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Motorn hoppade i går för första gången på jättelänge. Ska göra om
Fästena för kyl och IC för jag kan inte ha utsläppen på sidorna längre. Ska bygga typ sånna "Burström skopor" så då blir de ett övertryck där ist för undertryck... nu ser de ut som de blir kyl och intercooler ihop och lutat typ 45° frammåt och ett hål i huven i framkant.






_________________
Björn hall
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 243



Kämpa på!

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Har funderat på en annan lasning på ic och kylning. Nya iden är att sätta dom så långt fram man kan och inte göra "Evo"hål mitt i huven utan sätta WTCC uttag längre bak på huven. Detta ihop med utsläpp bakom framhjulen bör evakurea massor med luft
Ska ha plangolv under bilen. Fram till att börja med iaf, så kan inte plocka ut luft ner åt. TCR bilarna åker ju 1.6 turbo med riktigt plangolv och dom släpper ut luften igenom gälar och hjulhus så med större utsläpp bakom framhjulen så borde de bli kanon.

Här är tanken att sätta ic och sen kyl platt imot. Och sen ta ut framstöten så ic blir mer synlig.


Sen blir de nog dessa huvgälar. De är clinchedflares, gillade kvaliteten på mina breddare och så är dem i abs plast




Här ser man utsläppen på en TCR /WTCC honda

_________________
Björn hall
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Notera att "TCE"-utsläppen sitter utanför vindrutans area sett framifrån. Lägre tryck längre ut åt sidan, i mitten är det fint för luftintag där bak på huven.
Men med tillräckligt övertryck ovanför splittern där fram kan det gå bra att trycka igenom tillräckligt med luft ändå.

Men det ideala är att kyla tillräckligt med minsta möjliga hål i fronten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Notera att "TCE"-utsläppen sitter utanför vindrutans area sett framifrån. Lägre tryck längre ut åt sidan, i mitten är det fint för luftintag där bak på huven.
Men med tillräckligt övertryck ovanför splittern där fram kan det gå bra att trycka igenom tillräckligt med luft ändå.

Men det ideala är att kyla tillräckligt med minsta möjliga hål i fronten.


Bra iaktagelse. Ska se om jag kan få utsläppen så lång ut åt sidorna som möjligt. " Drag" sett till hålet i fronten är nog typ skitsamma tror jag. Bilen är ju fyrkantig som en laggord.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Sågade ett "lite större hål" i stöten och monterade ic i framvagnsbalken.



_________________
Björn hall
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



På en vanlig personbil brukar man tala om att ungefär en tredjedel av bilens drag kommer från hur kylning och luftintag är utformade.

Hur skulle det se ut om du monterade kylaren dikt an mot intercoolern i ovankant och sedan vinklade in nederkanten mot motorn? Givetvis med en kilformd trumma emellan som styr luften rätt, blir det plats kvar mot motorn för en hel trumma från kylen upp genom huven i så fall?

Juryn du än gör så finns det mycket läsvärt i denhär artikeln från Willem Toet.
https://www.linkedin.com/pulse/air-ducts-down-earth-guide-motorsport-a . . . .

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Andreas P. skrev:
På en vanlig personbil brukar man tala om att ungefär en tredjedel av bilens drag kommer från hur kylning och luftintag är utformade.

Hur skulle det se ut om du monterade kylaren dikt an mot intercoolern i ovankant och sedan vinklade in nederkanten mot motorn? Givetvis med en kilformd trumma emellan som styr luften rätt, blir det plats kvar mot motorn för en hel trumma från kylen upp genom huven i så fall?

Juryn du än gör så finns det mycket läsvärt i denhär artikeln från Willem Toet.
https://www.linkedin.com/pulse/air-ducts-down-earth-guide-motorsport-a . . . .


Bra med ingående info i texten. Nu verkar det som att jag kan få allt så långt fram som de går iaf för att ta det igenom huven. Dock blir de en ganska brant lutning för att komma förbi insuget. Ska se om jag kan ta lite bilder på de idag. Frågan är om man låta luften gå typ runt insuget.

_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Nu kanske de går att plocka ut luften igenom huven iaf.

Frågan är ju bara hur brant vinkel det kan va på skivan bakom kylet va?

Om man går på framsidan av insuget så blir de brant som satan. Men om man går in under eller ev följer insuget så blir vinkelen mycket flackare. Frågan är ju hur mycket sämre de blir om luften skulle gå mot insuget?




Jag har ju några cm fram till framkanten pp stöten. Så då. Orde jag kunna handla ett annat kyl i samma dimesion som ic och då kunna vinkla fram de i ovankant så kylets vinkel blir bättre.




_________________
Björn hall
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 382


Trådstartare
Lite mer mockups. Blir denna vinkel på plåten bakom kylet för brant tro?






De kan ju inte bli sämmre än utan hålet.

_________________
Björn hall
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Inga problem med brant lutning skulle jag tro, de är även en lågtryckzon!

Kommer bli bra thumbs up Jag kommer oxå få ganska brant lutning.

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 -92 T5 GTR
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (128097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande