Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2016-08-07 Time Attack Festival Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
21 besök senaste veckan (14345 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ButterflyRacing skrev:
Det är så fin när någon som inte tävlat ska sätta reglerna.


Yes och gärna bestämma att alla kommer så det blir ett bra titta på event, måste tipsa STCC om detta grymma råd

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



RallyQuattro skrev:
Andreas P. skrev:
RallyQuattro skrev:
ButterflyRacing skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag tyckte det var synd att det var så få bilar där...........




Det var ju slutsålt !
Dumt om folk får uppfattningen att det var lite bilar på plats.


Jo men frågan är om det var färre platser tillgängliga denna gång än förra året?
För enligt vänner som även var där förra året så var det många fler bilar då?

Eller så kanske det bara var fler värsting bilar förra året och fler vanliga i år?


Ifall det skiljer nåt på antalet tävlande i år från förra året vet jag inte, men det var nog färre bilar på slivks jämfört med förra året. Flera utländska team var ju på plats iom att det räknades som en deltävling i NETA (northern europe time attack) samt att det även kördes om serieställnigen i Unlimited klassen.

Kai Roger Bakken med Lotusen, den finska Supercopa Seaten, JGTC 370z:an, Rukkonnen's Skyline R32, Toivonnen's Lotus och flera andra gäster var på plats förra året, i år vet jag inte om det var några utländska förare på plats. Club klassen hade å andra sidan ett betydligt fler deltagare än förra året, men det är ju i te lika minnesvärt som värstingbilarna...


Lite det som kändes tråkigt nu ur en Publiks synvinkel, alltså förra året så var det mer KING OF MANTORP där alla värstingar i norden skulle göra upp, medans nu kändes det mer som en vanlig Time-attack del tävling.

Ta GATEBIL jag skulle inte vilja köra där men jag åker gärna och tittar just för att se alla extrema bilar och det var lite det jag saknade nu, så jag hoppas man siktar lite högre nästa år, kanske sätta en varvtids gräns på säg 1.30 = alla bilar måste någon gång under året kört under 1.30 för att få anmäla sig, med undantag att utländska värsting bilar får anmäla sig ändå och även lägga in NETA deltävling igen och även för Unlimited klassen så blir det mer intressant för oss i publiken. thumbs up


Du är ju av banan på riktigt.. Klart vi ska ta bort hela grejen med King Of evenemangen.. En stor del av eventet bygger ju på "Prova på time attack". Men vi kanske inte vill ha en club klass eller någon återväxt. Underbar idé thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alx i farten









_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Men snälla rara ni.
Detta är den Enda time-attack under året som är en publik dag!
Man tar dessutom betalt för inträde !

Så det enda extra publiken bjöds på var en F1 annars var det ju inget förutom fri decibel på bilarna.

Ni måste förstå skillnaden, detta är en festival med inträde som ska locka Publik!!

Det är inte en "dag på race banan" som ska locka nya förare att prova på ban körning, men nu är det detta det blev..

Jag förstår att ni som förare inte fattar detta, men fundera lite hur ni hade tyckt det varit om ni åkt dit utan er race bil och istället bara var åskådare..

För blir det samma upplägg nästa år så lär jag och många fler inte åka dit som publik, däremot kanske jag åker dit och kör.. För ni förare verkar ha haft en bra dag.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare
Trådstartare















_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



RallyQuattro skrev:
Men snälla rara ni.
Detta är den Enda time-attack under året som är en publik dag!
Man tar dessutom betalt för inträde !


Nu är det ju också så att Micke inte har möjlighet att handplocka vilka som kör, inbjudningar går ju ut till förare i serien i första hand och han lobbar nog också hårt för att få dit publik favoriter för att till sist öppna upp för allmänheten att anmäla sig. Med tanke på uppslutningen förra året och hur smidigt allt gick under dagen så tror jag knappast att någon av de stora namnen avstod att deltaga på grund av missnöje med evenemanget.

Tror säkert att alla de stora namn som 'saknades' med största sannolikhet ville vara med men valde att avstå av olika anledningar. Det är ju knappast gratis att driva runt en bil som är konkurrenskraftig i Pro eller Unlimited så då är det nog lätt att avstå ett en dags evenemang som inte ger poäng i nån serie, speciellt om man dessutom ska resa ändå från Norge, Finland eller liknande.

Som du nämner så var både de friare ljudkraven och F1 bilen uppskattade och jag kan hålla med om att det var tråkigt att inte Valtonnen och flera av de teamen som var med i fjol hade möjlighet att medverka. Så är det ibland, man kan k te vara bäst på alla fronter hela tiden.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



RallyQuattro skrev:

Det är inte en "dag på race banan" som ska locka nya förare att prova på ban körning, men nu är det detta det blev...


Sen håller jag nog inte med om att det vart ett 'prova på' evenemang heller, Club som jag kör är väl den klassen som passar närmast in på den beskrivningen. I söndags var vid 15-16 st som körde, varav hälften var förare från serien och abdra hälften bestod av såna som ville prova på time attack konceptet.

Men visst, som åskådare tror jag inte att vår körning var nån kioskvältare, men det är ändå en del av timeattack.nu cirkusen, och det kan ju även vara bra för åskådare som funderar på att vara med att se att man inte behöver ha det värsta materialet för att vara med och ha kul. Sen räcker det ju med att gå upp till Street så fanns det ju många intressant ekipage, Ferraris, Nissan Gtr, trimmade japs, Corvetten etc, betydligt snabbare bilar än på de track days jag kört på.

Och precis som du skriver så var det för oss förare en riktigt bra dag, allt flöt på bra, crewet är riktigt rutinerade tillbud på banan ordnades snabbt. Mellan körpassen hann man lagom med att titta på, F1 körningen, Burströms rekord, prata med andra i tävlanden och andra nyfikna. Du är välkommen i depån nästa år du med.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Två sidor eftersnackstråd och inte ett ord om de olika klassvinnarna??

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Magnus Bengtsson skrev:
Två sidor eftersnackstråd och inte ett ord om de olika klassvinnarna??


Jo! Stort grattis till Fredrik Sagvold som visar att även i en sport som TimeAttack, där "ett" varv räknas, så behöver man ändå tillförlitlighet i grejerna. Står man inte på startlinjen i finalen så kan man inte heller vinna thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



ButterflyRacing skrev:
GREYHOUND skrev:




Den som går på den jämförelsen vet nog inte vad en F1-bil är för något


Men i detta fall är det ju fakta....hur kan man ifrågasätt detta..?


thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



I Club vart det också en riktigt udda final.

Först ut var en Porsche 944 som satte en 1:35 tid, efter honom kom Boston Bråfeldt som hade satt en hög 1:34 tid i semin, viss förvirring uppstår när det först inte dyker upp nån tid... Till slut dyker dock upp en 1:33,6 tid, nästan två sekunders bättring! Efter det så går Joel i Gt86:an och har bra först i första sektorn, men laddar för hårt och snurrar i chikanen på väg ut på dragstrippen och går i mål hopplöst sist.

Fredrik Wernboe även han i en GT86:a är näst siste man men lyckas inte ta sig hela vägen och lägger sig på en andra plats, kvar är Farre i sin nya Civic Type R som kvalat med en hög 1:31 tid. Men istället för att gå ut på attackvarv så kör han in i fastlane och stannar i depån. Efter viss förvirring så visar det sig att bilen gått in i säkerhesläge på utvarvet.

Skrällseger för Boston som hade som målsättning att ta sig till semifinalen, men som en sista överraskning lämnar på Porschen in walk over då det visat sig att han kört på fel däck. Helt plötsligt så hamnar Joel på pallplats trots piruetten i chikanen och en hög 1:50 tid.

_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Lite som i Unlimeted när jag kvala på kvala på 1,15,3 me dgamla grejer och sen får lämna Wo och Alx och 23 gtr verkar ta vinsten på en bananskal som varit ca 3s efter, Men den går sönder och Sagwold vinner med en 1,22,5 tid

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Som besökare tyckte jag att det var ett trevligt event, men finalen var väldigt långsam, går det inte att släppa ut nästa bil när föregående bil passerar mållinjen?
(eller är man rädd att bilar går sönder på utvarvet)

_________________
Mattias Hellström
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3087



t1hero skrev:
Som besökare tyckte jag att det var ett trevligt event, men finalen var väldigt långsam, går det inte att släppa ut nästa bil när föregående bil passerar mållinjen?
(eller är man rädd att bilar går sönder på utvarvet)


+1, det borde verkligen fixas till nästa gång, samt byta speakers för det var en riktig plåga, hade dålig koll och var mest störande. Tv skärmen som stod vid banan var också störande, kanske det hade varit bra att inte köra gamla TA avsnitt på hög volym samtidigt som dom körde på banan.

I övrigt kanonskoj event i år igen, ser fram emot nästa år redan. Kanske man tom kan ratta istället för att sitta på läktaren. Många roliga byggen som vanligt och lite motorljud för en gångs skull

Jag som sneglar på club tycker att det är kul att se, men alla tycker ju om olika. Gillar att det är båda galna byggen och sånna man själv kan tänka sig ställa upp med.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 896



Magnus Bengtsson skrev:
Två sidor eftersnackstråd och inte ett ord om de olika klassvinnarna??


Finns det ingen resultatlista...?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Newberg skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Två sidor eftersnackstråd och inte ett ord om de olika klassvinnarna??


Jo! Stort grattis till Fredrik Sagvold som visar att även i en sport som TimeAttack, där "ett" varv räknas, så behöver man ändå tillförlitlighet i grejerna. Står man inte på startlinjen i finalen så kan man inte heller vinna thumbs up thumbs up thumbs up


Visst är det så, nån olycka är andras lycka..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Peppe Fröjd skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Två sidor eftersnackstråd och inte ett ord om de olika klassvinnarna??


Finns det ingen resultatlista...?


jodå.... den länken har delats ut ett antal gånger på olika ställen... tror även tidigare i den här tråden med... men här är den igen... http://slc.se/?page_id=294

där finns alla resultat och varvtider inklusive sektortider.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Cédric skrev:


+1, det borde verkligen fixas till nästa gång, samt byta speakers för det var en riktig plåga, hade dålig koll och var mest störande.
Tv skärmen som stod vid banan var också störande, kanske det hade varit bra att inte köra gamla TA avsnitt på hög volym samtidigt som dom körde på banan.


Ja speakern vet jag inte vad han gick på? skrek hysteriskt lyckligt ut tiden Även när någon inte fick till det i finalen och hamnade dåligt till så alla i publiken undrade vad det var frågan om, om vi hörde tiden fel eller varför speakern var då glad?
Samma sak med F1:an så lät speakern som ett barn på julafton hela tiden? = det förstörde det balla med F1:an

TV skärmen var väll bra paus underhållning men varför ställa den just exakt där som speaker högtalarna stod = du kunde inte höra varken det ena eller det andra när bägge lät samtidigt.
Sen borde man anpassat filmen efter den dåliga kvalitén på bilden för det var helt omöjligt att se resultat listorna och tider som visades då och då på skärmen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9021



Sen till er som inte fattar så återigen jag skriver vad jag och andra som åskådare tyckte om detta och gav bara lite tips på att förbättra festivalen för publiken.

Inträdes biljetten var dyrare i år än förra året och alla jag pratade med tyckte det var tråkigare i år, så vad händer om ingen klagar? jo då kör dom på med samma koncept nästa år och kanske höjer biljett priset ännu mer och sen när festival dagen kommer så står dom där och undrar varför det är så få i publiken när alla tyckte det var så bra förra gången..

Så för att undvika detta och göra det till en bättre festival så har jag lite nya förslag ni kan få klaga på
Istället för under 1.30 tid så kan man ju ta att bara dom 5 bästa i time attack seriens lägsta klasser får anmäla sig efter hur dom kört på dom tidigare del tävlingarna och för att få dom att vilja anmäla sig så ger man även extra poäng till dom som kör bäst under festivalen.

Men att man låter alla i Pro och Unlimited köra då man gör detta till en extra deltävling för dom.

Sen vet jag inte om denna tvist med bara 1 superlap i finalen var så bra? men det får ni förare avgöra..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106



Andreas P. skrev:
I Club vart det också en riktigt udda final.

Först ut var en Porsche 944 som satte en 1:35 tid, efter honom kom Boston Bråfeldt som hade satt en hög 1:34 tid i semin, viss förvirring uppstår när det först inte dyker upp nån tid... Till slut dyker dock upp en 1:33,6 tid, nästan två sekunders bättring! Efter det så går Joel i Gt86:an och har bra först i första sektorn, men laddar för hårt och snurrar i chikanen på väg ut på dragstrippen och går i mål hopplöst sist.

Fredrik Wernboe även han i en GT86:a är näst siste man men lyckas inte ta sig hela vägen och lägger sig på en andra plats, kvar är Farre i sin nya Civic Type R som kvalat med en hög 1:31 tid. Men istället för att gå ut på attackvarv så kör han in i fastlane och stannar i depån. Efter viss förvirring så visar det sig att bilen gått in i säkerhesläge på utvarvet.

Skrällseger för Boston som hade som målsättning att ta sig till semifinalen, men som en sista överraskning lämnar på Porschen in walk over då det visat sig att han kört på fel däck. Helt plötsligt så hamnar Joel på pallplats trots piruetten i chikanen och en hög 1:50 tid.



Så såg tiderna ut i finalen Andreas Boston drämde till med en 01:32.xxx tid till och med å jag klabba till de som vanligt med en 01:33.6xx tid.
Hade förväntat mig att bli slagen av Farre, men de vart Boston, hade Farres bil inte felat hade jag hamnat på en 3 plats, men racing är racing och grejer går sönder eller felar tyvärr


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1106



RallyQuattro skrev:


Sen vet jag inte om denna tvist med bara 1 superlap i finalen var så bra? men det får ni förare avgöra..


Superlap körs det även på World Timeattack i finalerna och är ett roligt inslag tycker då jag i alla fall
Lite det som skiljer agnarna från vetet så att säga "one perfect lap" som ska läggas utan trafik men under stor press = inget att skylla i från sig på om man fuckar upp allt, det är bara du och banan.
Även det som skiljer de från vanlig tävlan och track day åkande, där man kan lägga hundra varv under en dag och plockar fram det bästa varvet ur den högen, då är det mer kvantitet än kvalitet på körningen och föraren.
Men de är bara mina tankar och ord

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Eftersnack
2016-08-07 Time Attack Festival Mantorp
<<   1, 2, 3   >>
21 besök senaste veckan (14345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande