Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 55 besök senaste veckan (52239 totalt) |
Tack Staffan för 7mm insexnyckeln, nu blev det liiiite lättare att få bort toppen på benen!
![]() ![]() Höger fram äntligen på plats, ser ju riktigt bra ut! ![]() Vän av ordning kan notera att puts på insidan av hjulhusen inte är min starka gren... ![]() känns lite pilligt att komma åt dämparinställningen som sitter under benet på framvagnen. Hm. Ställde på 6 av 9 (dvs mellanmjukt, högre = mjukare) tills vidare. Fick inte fast vänster ben, hängde i krokig arm och svor åt benf-n som vägrade gå in i tornet. Jaja. Nya tag imorgon. Det som känns bra, eller ja, kanske berättigar inköpet, är att gamla dämparna var modell tvärslut. En lätt press med handen, oavsett hastighet, wooossshhh i botten. Inte var de särskilt hårda i returdämpningen heller.... http://hem.bredband.net/b211863/stuf Jag hoppas få dit andra benet imorgon för att se vilken höjd bilen hamnar på i fram. Spännande! ![]() |
||
1 är hårdast 9 är mjukast.
Jag har kommit fram till att det är vettigt att sätta ca 2 steg mjukare bak, annars vill baken gärna komma åkandes om man kastar in bilen för kraftigt. Jag tror jag kör 6 bak och 4 fram. Det är rätt underhållande att sätta på 1 runt om. Då hoppar bilen över brunnslock etc. Varning för bett i tungan. På mjukaste så är det rätt likt original dämparhårdhet om inte ännu mjukare. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Så, frambenen verkar vara klara, nu återstår bak... Ska bli riktigt spännande att se hur det nu blir med kränghämmare och droplinks etc, har läst miltals med trådar på Rennlist samt skickat PM fram o tillbaks med porschedriver. Vi får se imorgon då allt "borde vara klart"... Tills dess, några teasers:
![]() Det är TRÅNGT i motorrummet, självklart sitter benens toppar ungefär längst in... www.krokig-arm.com ![]() Bilvärldens skitigaste hjulhus... säkert flera kilo grus och skräp som åker snålskjuts ![]() Bakdämparna var knepiga att få loss. Efter att ha vevat loss ett stag insåg vi att det tydligen var toe-staget bak. Oups. Det blir nog till att ställa in vinklarna innan nästa träff ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
jannis, du får gärna putsa mina hjulhus oxo
![]() Tydligen väljer de flesta däcksverkstäder i Stockholm att stänga idag eller imorgon. ![]() ![]() Men - jag har fått tid på K3 mitten av nästa vecka för inställning, så slalomen om en vecka (lite drygt) är räddad! ![]() ![]() Christian - om du hittar dina hjulinställningar får du gärna skicka dem på PM ![]() |
||
hittar inte min flytväst, så dit vågar jag inte köra ![]() ![]() ![]() ![]() EDIT: nu står bilen på gummi igen, höjden blev ungefär som den var innan, något högre. I och med att vinklarna pekar hej vilt åt alla håll avvaktar jag lite med ordentlig provkörning. Första intrycket är dock att den är hårdare (no shit). Ett smakprov på höjden: ![]() |
||
Såja, bilen precis tillbaks från K3 efter invägning och inställning. Tack för att jag fick tid ganska snabbt!
![]() Vinklarna stod mycket riktigt lite hur som helst... Och jag verkar inte ha gjort några större fel vid monteringen, Jocke på K3 garvade i alla fall inte ![]() Har nu hunnit/vågat pressa bilen lite mer med PSS-9orna på. Intrycken är att bilen inte alls rör sig på samma sätt (dvs nu rör den sig till det bättre!), den är hårdare med en tydligare tendens att vilja vifta loss med svansen. Ska kontra det genom att sätta fronten aningens hårdare alt släppa häcken lite. Nu står dämparna på 6 varvet om, jag kör nog 6 fram, 8 bak på slalomen på lördag. Det börjar bli alldeles för lätt att skruva bort sig.... ![]() Hm, ser precis att Matte Lindén har en gul GT3 Clubsport inne, ujuj, det måste nog bli ett dräggelstopp där idag.... ![]() Vi ses på lördag på slalomen på Tullinge ![]() |
||
jag kan ju inte komma sist varje gång? ![]() |
||
ja, vad ska man säga, inte gick det fortare, men roligare!
![]() Överstyrt är bara förnamnet, j-r vad svansen vill vifta! Micklade ganska duktigt med hårt-mjukt på dämparna, och kom fram till att löst bak - hårt fram var i princip enda sättet (med min körstil) att komma genom konerna med nosen först... ![]() ![]() Efter att ha åkt en sväng med Jocke (tackar för åkturen!) så inser jag att jag har taskiga spårval (inte så oväntat) men att bilarna ändå skiljer sig kraftigt i beteende - karln har ju för sjutton grepp i sin bil vilket jag tydligen saknar. Så nu börjar letandet efter däck igen.... Positiva saker: + inget mer skrap med framdäcken, MYCKET skönt! + det går att dra riktigt sköna powerslides nu utan att vara livrädd för retursladden (Per fick känna på en riktig retursladd ā la uppretad 911. Svårhävt!) + mer saker att skruva på inför varje vända Negativt: - nu måste jag nog ha nya däck, 6 år gamla Pirelli kanske inte är optimalt? - mer saker att skruva på inför varje vända Fick med hjälp ur passagerarstolen, till sist, och där låg det ju underliga saker, minst sagt. Någon som kan identifera den här mumiebiten: ![]() Jag tror att det har varit ett äpple. För länge sedan. Väldigt länge. och så här gick det till i lördags: ![]() Det går fortare om man lutar huvudet i svängarna va? ![]() Nu ska vi se, mjukare medsols, dvs som jag ligger nu blir det.... |
||
Doh! verkar som att jag rev lite väl ivrigt i bromsslangarna höger fram, har ett ytterst lite men extremt irriterande läckage som syns i höger framfälg efter tyngre inbromsningar. Fan! Kanske dags att byta till stålspunnet bak då på en gång o lufta om hela systemet... är lite orolig för att bromsrören bak är riktigt gamla, kanske läge på att byta ut dem på en gång
![]() |
||
Har inte orkat börja hissa bilen, däremot har ACn förstås valt att lägga av.
![]() 1) är skitbilligt så det är värt att laga 2) är så megapajj att jag har ett bra skäl att riva ut grejorna i vinter diagnosen just nu lutar åt trasig vacuummojäng mitt under vindrutan - svårt att nå, trångt som f-n och en riktig knogblödare. Har tid nästa vecka för kontroll av tätt system - får se vad det ger. Ett lite småmärkligt ljud under vänster fot har dessutom börjat komma. Känns lite som ett knack eller mycket lätt klonk, har inte fått klarhet i riktigt när det uppstår. Oftast i lägre farter, inte i samband med sväng, möjligtvis när jag gasar lätt - kliver av rakt fram. Lager eller bussningar? Tur att vintern är lång... ![]() Det ljusa i sammanhanget är att det iaf är slalom på lördag! ![]() Jocke: om du har tid och ork får du gärna åka med mig lite / testa bilen. Jag behöver input på grepp/setup och vad f-n det är som låter i fram. Vi ses på lördag (den här gången ska jag väl hinna vakna i tid...) ![]() |
||
självklart ösregnade det på mina körpass i lördags, svårt att testa om det var dåliga däck, för det har jag, åtminstone för regn. Vi får hoppas att det inte regnar nästa gång, mitt våtgrepp är lika bra som jag är på att trimma segel i lättvind, dvs inte.
Exakt hur dåliga däcken var märktes nyss då bilen åkte upp på bockar för att ta itu med det extremt irriterande klonkljudet. Eftersom jag rivit runt i hela ventilationssystemet i framluckan innan helgen, och självklart glömde bort det tills det var VERKLIGEN dags att åka till slalomen blev det panikmontering av diverse delar. Jag misstänkte lite lätt att det kunde vara typ en mejsel som låg o slamrade runt därnere... I vilket fall går det att montera delar i framluckan som sedan kan gneka och låta något helt ohemult. Roade en hel parkering med att böka runt i framluckan ("undrar om han letar efter motorn"-blickarna kändes i ryggen). Gneket borta, ut till garaget och upp med åbäket. Glömde förstås kameran hemma. På väg ut fick vår lokale porschehallick (AKA PorschePatrik) testpilota lite för att få kläm på klonket. Väl på pallbockar visade det sig att det absolut är främre krängningshämmarens bussningar som glappar, vänster sida. Behöver därmed inte leta efter delar i framluckan, skönt! För en gångs skull ett mek som går som det var tänkt - nästan.... ![]() ![]() |
||
Long time no update, men nu händer det till slut grejor igen
![]() Hade lite mekstöd på besök i helgen, så det var lika bra att köra igång med slabbandet. Oljan bytt och raskt gav vi oss på kopplingsproblemen. Herrn som har designat 993ans slavcylinder tror jag att jag vill ta ett allvarligt samtal med. Det sas ett och annat fult ord under bilen, ffa vi äntligen fick fast sk*ten och insåg att vi hade glömt att dra fast en slang - som bara kunde dras fast med slavcylindern avplockad... Sa jag att man dessutom ligger under lådan o inte ser ett skvatt av vad man gör? Eller att cylindern gärna vill hoppa av pinnbultarna HELA tiden, precis när man får tag i muttern och ska börja gänga fast? och att jag bara nådde med EN hand??? ![]() Nåja, nu är den i alla fall bytt! porschedriver undrade tidigare om hur man fixar "sticky clutch pedal", well, slavcylinderbyte är ett bra steg, och sedan att byta "Clutch kinematic lever" - är den gulfärgad är den av "gamla" varianten och kan bidra till kärvande pedal. Bildexempel: ![]() Pedalstället utplockat, gaspedalen ska vara åt höger. Den gulfärgade mojängen som skymtar hopkopplad med mastercylindern är alltså den berömda Kinematic Lever. Antagligen var han som designade slavcylindern involverad i pedalställskonstruktionen, mer överj*igt jobbig ställning för att pilla ut skräpet får man leta efter. Lägg till lite spännande skvätt med bromsvätska när jag lossade slangarna.... konstiga saker man gör ![]() Kommer det här att hjälpa mig att bli snabbare? Hm, slipper jag pilla upp kopplingspellen med nån tå under hårda inbromsningar/nedväxlingar, kanske? I vilket falll känns det alltid bra att lita på grejorna! Däcken tog bra med spö på slalomen, här är lite bildbevis: ![]() Ett duktigt slut bakdäck... Så nu känns det ju väldigt lovande: toktrötta bakdäck, inga pedaler i bilen (stolen rev jag bort på en gång för att slippa totalt magsår), oklart om slavcylindern ens sitter rätt och frågan är om jag drog oljefiltren lagom hårt. Det blir lite småspännande att starta bilen i vår ... ![]() (tur att vintern är lång) |
||
Bra jobbat Anders!!
Vill du låna en bild av mig på ett hjulhus... =D ha ha... Jag gjorde nämligen rent och vaxade 2 i helgen.. så nu är inte Jannis ensammen... ![]() Fortsätt jobbandet.... MVH Johan med den röde 993:an... ![]() _________________ Johan Berg Såld! =( Porsche 993 C2 -94 Porsche 996 TT -01 Porsche 928 S -84 Audi A6 2,4 -98 PCS 5810 |
||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
hm, ni vill nog inte se hur min motor ser ut undertill då
![]() får se om energin räcker till puts, just nu behöver jag nog köpa lite mer delar. Lika bra att byta lite fler delar nere vid pedalerna på en gång! ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 55 besök senaste veckan (52239 totalt) |