Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Miata - bara i Roadsport C? | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (27298 totalt) |
Info från en som var med är förstås extra kul Undrar vart den andra halvan kom ifrån?
Aha, då var det den miatan han lånade (Rolf var ju snäll och visade mig runt på Falkenberg för några veckor sedan) och körde 48or med (och vann). _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Så här såg alltså Hall's bil ut en gång. Känns fälgarna igen?
Jag hittade ägaren via bilregistret: en Peter Lindskog i Malmö - någon som känner honom? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Då får vi väl skriva lite NY "historia" då:
Hela 5 st miator är anmälda till MGCC KM2 på Sturup nu på söndag den 25 juli På www.mgcc.nu ser ni vilka det är. Har fler miator någonsin startat i ett lopp i Sverige? Ingen som har mer att bidra med m a p miatans rejshistorik? Jag hittar inte mycket information från åren före 1996... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jag har kört i Sportvagnsserien sedan -82 och den första Miatan var Peter Berndals som körde åtminstånde Kinnekulle 1990 där han blev 2.a. På SSM Knutstorp 1991 blev Peter Berndal med Miata två efter Kjell Wallins Elva Courier. Berndal satte nytt banrekord med 1.15.00. Det tidigare var 1.17.14. Fem bilar hade träningstid på 1.17 och tre på 1.18. Berndal körde vilka spår han ville men Elvan var lätt och snabb. Själv blev jag 8 med min Lancia Montecarlo. Thomas Hall kom 12:a med den andra miatan. 22 startade i C klassen och inom 110% träningstid var 17 bilar. På SSM Knutstorp 1992 Blev Tony Ring 3:a, Peter Birath 7:a Thomas Hall 8:a med min Lancia som 5:a. Birath var snabbast på träning med 1.15.33. 19 startande och 12 bilar inom 110% På SSM Knutstorp 1993 hade Thomas Hall pole med 1.14.72. 26 bilar i cklssen och 17 inom 110%. lagom till racestarten öste regnet ner. Hall bytte till mer mönstrade standardäck vilket visade sig inte fungera. Ett av mina roligast lopp. Gick över mållinjen som tvåa med Montecarlon nästan jämsides med Gabriel Wergelands MGB. Vi hade haft en fight hela loppet. Vi hade dock missat en gulflagg vid en varvning båda två(dåligt flaggat) och fick 10 sek tillägg. Eftersom Hans Eklunds Sonett var 9 sek efter i mål vann han. Hall blev 7:a, Tony Ring 9:a , Thomas Thorhuus 10:a. Ett par varv till så hade Ring och Thorhuus blivit varvade. 1994 Gjorde Håkan Carlqvist debut i Rings Miatateam. Han blev tvåa på premiären på Kinnekulle efter Mattias Perssons AutomobilMiata. Ring någon plats efter. Rubrik i Kvällsposten:" Han fick en körare så han sladdade" Någon hade kört på Carla och då gav han enl KVP igen med samma mynt " Jag gav honom en körare så han sladdade av". Jag körde Vårloppet på Falkenberg och där hade C klassen ett extra förarmöte med anledningen av tidigare våldsamheter och skriverier. Alla fick lova att köra lungt och fint. Carlqvist hade pole 54.98, Persson 4:a Hall 6:a Ring 7:a, jag själv 8: Thorhuus 9:a och ola Kjerrud med Miata 10:a. 14 bilar till start 12 inom 110% Martin Forsberg vann med sin RX7, Hall 2, Persson 3, Ring 5, Thorhuus 7 Kjerrud 9. Lung och fin körning? Efter två varv smällde Ring in i mig bakifrån, med lossad stötfångare och depåbesök för mig som resultat. Carlqvist körde för mycket utanför banan, körde upp farligt och blev utesluten. På SSM Knutstorp 1994 Gick några Miatorna fortare än tidigare. Mattias Persson hade pole med 1.12.1. Hall 1.12.5 och Håkan Carlqvist och Ring på 1.13.6 Thorhuus 1.16.1. 22 bilar till start och 13 inom 110%. Mattias i Automobilbilen vann före Hall. Banrekord 1.12.79. ring 5:a. Thorhuus 8:a och Carlqvist lär ha lagt i ettan i stället för trean i starten. Hur som helst kom han inte 3 varv. SSM Knutstorp 1995 hade Lennart Nilsson RX7 1.13.25 pole, Claes Pettersson 2:a 1.13.49, Hall 3 1.14.03,Jag med Montecarlo 7:a 1.17.01, Thorhus 9:a 1.18.22. 20 bilar till start och 13 inom 110%. Hall vann varvtid 1.14.02, L Nilsson 2:a, Jag 3:a, Pettersson 6:a, Thorhuus 10:a SSM Knutstorp 1996 hade L Nilsson RX7 pole1.12.09, Brusebäck Alfa 2:a, Claes Trozelli Miata 3:a 1.13.92, Pettersson 4:a 1.14.62. Jag Montecarlo 9:a 1.16.20, Thorhuus 10:a 1.16.7. 22 bilar i klassen och 17 inom 110%. Trozelli hade egentligen 1.13.89 men blev utesluten pga ojust körning. Som tur är har jag nära till Knutan så bytet av kuggstång.dörr och magnesium Campagnolo blev precis klart till racet. Tävlingen gick som träningen förutom Utzon som blev 5:a med nytt varvrekord 1.11.62. Petterson vann serien -96 tror jag med Trozelli högt placerad. Sedan dess har Miatorna försvunnit från toppen. Det har gått utför med C klassen . Överladdat och kit-cars har förstört den jämnhet som fanns tidigare. På få år har deltagarantalet halverats. Det är inte kul att köra med B klassen och betala dyrt för att gå och vänta på att köra. Den sista ändringen, med sänkning av viktgränsen (genom att r däckstillägget försvann okompenserat) och obesiktningsbara vingar gör att bilar typ Miata och min gamla Lancia inte längre kan hävda sig. Varför lätta Miator eller byta motorer? Det blir bara kostsamt och bilarna blir oanvändbara. Verka istället för att få Miatorna så jämna som möjligt, ha en egen cup eller något. Så kan reglementet framöver förhoppningsvis ändras åt rätt håll så att fler märken kan vara med. De som vill tävla på "riktigt" allvar ska köra enhetsklasser och inte förstöra för oss som vill ha kul utan att bli ruinerade. _________________ Anders Hofverberg |
||||||
Fantastisk intressant genomgång av Svensk Miata-racinghistoria samt rent allmänt Roadsport B historia. Man bugar!
Själv hade jag gärna sett mer "gladracing" med bilar som är användbara på vanlig väg. Själv har jag alltid kör RX-7:an till och från tävlingarna och jag använder den även i vanlig trafik ganska mycket. Tyvärr har det bara varit undertecknad samt två eller tre till som verkat haft den ambitionen med racingen på senaste åren. Att jag inte har en chans att vinna vet jag ju, men jag kan i alla fall kämpa för att inte komma sist! Min åsikt är att en Miatcup skulle kunna köras ihop med Roadsport C i alla fall. Sen kan man eventuellt använda sitt eget reglemente inom cupen men se till att det ryms inom Roadsport. På så sätt får man en arrangör "gratis" och Roadsport C kan ha ett fint startfält även om inte alla har "vinnarbilar". _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Tack för ett hittills oöverträffat bidrag till historien om miator i svensk racing, Anders!
Jag ska läsa det tills jag kan det utantill När det gäller dagens racing så är vi många med miator (och fler blir vi) som vill tävla på lika villkor med begränsad ekonomisk insats. Det självklara valet för många blir då klubbracing (med MGCC). Även där har vi dock problem i C-klassen, så vi avser att göra så som både du och Wankelsport rekommenderar, d v s starta en egen klass inom klass C. När vintermörkret lägger sig ordentligt får vi börja samla krafter till ett sånt arrangemang. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Mycket trevligt (jag har tjuvläst om det innan faktiskt) men jag tycker att det är lite synd att ni inte väljer SPVM. Dock förstår jag mycket väl varför med tanke på anmälningskostnader samt att de arrangemangen oftast går över två-tre dagar. Viktigt! Se till att ta med Sportvagnsmeeting som en av deltävlingarna i cupen!!!!!! Bättre reklam för Miata som sportbil och er cup än att kunna visa upp ett pärlband av dem på banan i Roadsport C under SSM får man leta efter. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Bra idé som jag tycker mig minnas att någon varit inne på i våra diskussioner. En förutsättning är nog att vi kan köra under samma premisser som i MGCC KM, d v s lite snällare reglemente m h t personlig utrustning, etc. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Är då den varvtid (1.12,1) på Ring Knutstorp som Mattias Persson satte 1994 den snabbaste som satts av en miata?
Det känns som en tuff uppgift att klå den tiden; mer än 3 sekunder att plocka Någon som har kvar artiklarna från Automobil så att man kan få en uppfattning om hur moddad bilen var? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Vi väntar på den fullständiga bilderboken med samtlig tävlingshistora för miatan. Du håller väl på och skriver den nu i vintermörkret Dennis?
|
||||||
MGCC's klubbmästerskap är ju precis så. Bara att klicka här och gå med till nästa år! |
||||||
Ska göra om den svarta RX-7:an till "busbil" med streetportad 13B och bygga Roadsport B med turbomotor av den andra. Sen jäklar ska det bli åka av! Dennis, jag har samtliga tidningar om när de byggde Automobils Miata men de ligger längst in i källarförrådet. Kan tyvärr inte ta fram dem inom överskådlig tid. Bilen var ganska välpreppad. Specialgjorda stötar och fjädrar, tror de var från Stötdämparexperten (de borde veta vad som gjordes). Chippad motor, special avgassystem. Lättviktshardtop. Maximalt lättad rent allmänt. Extra lätt racestol (som de importerade från USA tror jag). Elegant dekaltrim också. Bromsarna kan man ju undra vad de gjorde med? Man får ju inte byta annat än beläggen så jag undrar vad de körde med Vill minnas att han bombade motorn vid något tillfälle och tog en från en 323 som gått 10000 mil.... Det som stod i tidningen då var att samtliga delar skulle finnas till salu hos Mazda återförsäljarna. Vet någon om det blev så? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Motorn dog på autobahn på väg hem ifrån en Scuderia-kurs. MInns inte vart den nya togs ifrån, men det var tydligen inte den första motorn som dog för de som började med racing i nyare Miator.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
om man skulle kunna få med de Miator som eventuellt nästa år kör MGCC's klubbmästerskap på en Roadsport C tävling, är det SSK som man tar kontakt med då ?
Kanske skulle vara möjligt att få köra med Clubmans-regelmentet under ett sportvagns-event, motsvarande det som gick på Kinnekulle i år där SSK arrangerade. Kinnekulle är också på OK avstånd för skåne-folket kan tänkas /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Dennis! Jag har artiklarna liggandes här hemma har dock f.n. ingen scanner . Har du bråttom och vägarna förbi är du välkommen att låna dem och så bjuder jag på kaffe
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Toppen Eddie Jag har inga resor planerade, men hör av mig nästa gång det bär söderut _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Vad menar du med Clubmanreglemente? Clubman är ju RS-bilar, t ex Mallock och Phantom. MGCC KM går ju under "vanliga" SPVM Roadsport-reglementet (ok, du tänker på Clubmans formula beteckningen... får skylla på att det är tidigt på morgonen). Vill man vara med och tävla är det bara att anmäla sig i Roadsportklassen som vanligt. SSK brukar vara arrangörer på Kullen och är säkert det även nästa år. Jag vidhåller dock att SSM på Knutstorp är den ultimata tävlingen för en dylik aktivitet, bland annat på grund av publikintresset. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Jo men då krävs det väl att bilen har en vagns-bok, rätt personlig säkerhets utrustning mm. Vilket ger en högre ingångs-tröskel för folk att vara med. Du tror inte att det skulle funka att få åka med Roadsportklassen fast med Clubmans formula regel-nivå med miator ? Vad kostar det att köra en Roadsport-tävling ? Är det SSK som står för att arrangera Sportvagnsmästerskapet ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
ok, du menar så.
Ska man köra utan vagnbok och skyddsutrustning så åker man nog på att förhandla med arrangören och personligen är jag tveksam till att det skulle gå men man vet ju aldrig. Vet inte om SBF skulle lägga sig i också...? Förarföreningen SPVM borde nog vara en bra början att förhandla med. SSM arrangeras av MGCC. Lägsta anmälningsavgiften är 1500:- men det kan vara upp till ca 2000:- för en del tävlingar _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
En gissning är att flera av miatisterna backar för en sån engångskostnad, med tanke på att hela serien i KM kan köras till samma kostnad, men vem vet... om vagnbok krävs är jag däremot tämligen övertygad om att det blir stort manfall. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Jajamän Jag är väl än så länge bara i datainsamlingsfasen; vi får se vad det blir av det till slut _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Allmänt banåkaforum Miata - bara i Roadsport C? | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (27298 totalt) |