Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6105 totalt)
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Lite funderingar från egna erfarenheter...

Jag gjorde nästan samma resa för ett par år sedan med min Focus, och jag upplevde inga som helst problem med reg.besiktning. Men det finns några viktiga skillnader jämfört med din bil, vilket jag återkommer med längre ner.

Det viktigaste och mest avgörande för min egen del var utan tvekan att jag helt enkelt åkte till den lokala besiktningsstationen och pratade med mannen som skulle utföra reg.besiktningen. Jag ställde alla mina frågor och fick jättebra hjälp med allt som jag funderade på innan. Tror att jag var där 2-3 gånger innan vi bokade en tid, och då visste jag ju redan allt som skulle kontrolleras, och var inte ett dugg nervös Bilen blev godkänd och jag blev väldigt nöjd thumbs up

Några riktmärken som jag fick till mig då:

* Skruvbur, inga problem alls... så länge det är en halvbur. Hade jag haft en helbur skulle det blivit krångligt. Vad exakt vet jag inte, och tog inte reda på det eftersom jag ändå bara hade halvbur...
* Skalstolar behöver man ett typningsbevis från tekniska avdelningen på generalagenten för att få godkända, tyvärr. Jag hoppade detta och monterade originalstolar till detta tillfälle. Samma sak med bälten.
* Ratt av modell race utan airbag... Inte gångbart. Monterade originalratten.
* Rensad inredning, inga problem. Typade till en passagerare.
* Jag passade även på att få mina nya hjuldimensioner godkända, vilket funkade fint. Ville inte få problem med 265:or runt om, vilket är ganska mycket bredare än original.

Så visst skiljer det en del mellan våra bilar, men mitt bästa tips är ändå att åka och snacka med personen som ska göra reggningen. Det sparar mycket tid och funderande

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 878



linpaul skrev:
Lite funderingar från egna erfarenheter...

Jag gjorde nästan samma resa för ett par år sedan med min Focus, och jag upplevde inga som helst problem med reg.besiktning. Men det finns några viktiga skillnader jämfört med din bil, vilket jag återkommer med längre ner.

Det viktigaste och mest avgörande för min egen del var utan tvekan att jag helt enkelt åkte till den lokala besiktningsstationen och pratade med mannen som skulle utföra reg.besiktningen. Jag ställde alla mina frågor och fick jättebra hjälp med allt som jag funderade på innan. Tror att jag var där 2-3 gånger innan vi bokade en tid, och då visste jag ju redan allt som skulle kontrolleras, och var inte ett dugg nervös Bilen blev godkänd och jag blev väldigt nöjd thumbs up

Några riktmärken som jag fick till mig då:

* Skruvbur, inga problem alls... så länge det är en halvbur. Hade jag haft en helbur skulle det blivit krångligt. Vad exakt vet jag inte, och tog inte reda på det eftersom jag ändå bara hade halvbur...
* Skalstolar behöver man ett typningsbevis från tekniska avdelningen på generalagenten för att få godkända, tyvärr. Jag hoppade detta och monterade originalstolar till detta tillfälle. Samma sak med bälten.
* Ratt av modell race utan airbag... Inte gångbart. Monterade originalratten.
* Rensad inredning, inga problem. Typade till en passagerare.
* Jag passade även på att få mina nya hjuldimensioner godkända, vilket funkade fint. Ville inte få problem med 265:or runt om, vilket är ganska mycket bredare än original.

Så visst skiljer det en del mellan våra bilar, men mitt bästa tips är ändå att åka och snacka med personen som ska göra reggningen. Det sparar mycket tid och funderande


Jag gjorde på ungefär samma sätt som Linus, men hade först inte samma tur med bes ställe.
Var o pratade med ansvarig på station 1. Vid första besöket så var det i stort sett omöjligt att reg-besiktiga med 1/2 bur. Vid andra besöket så påvisade jag att det finns många bilar av samma modell som är godkända med 1/2 bur, då ändrade han sig att det kunde gå, MEN jag var tvungen att visa att buren inte påverkade krockskyddet (typ krock-gardinen i A-stolpen) det skulle kunna gå om jag demonterade innertaket eller intyg från BMW för att visa att gardinen slutar långt före huvudburen. Pratade även med han att jag ville ha med i reg handlingen att fjädring är utbytt, men det var absolut tvärstopp.
Där tröttnade jag, tog kontakt med station 2 och fick pratat med ansvarig. Buren, inga problem så länge den inte påverkade orginalbälte, eller förarutrymmet, fjädring var han mer tveksam att ta med, men han återkom efter några dagar och sa att det troligen skulle gå.

Så jag åkte ut från reg-bes med 1/2 bur, 1passagerare och justerbar fjädring i pappren.

Det kan vara värt att kolla med flera stationer.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Precis som du skriver Lasse så skiljer det avsevärt i kunskap och bemötande hos de olika besiktningsstationerna. Jag hade tur som fick tag på rätt kille direkt, som hade bra koll och kunde berätta öppet om vissa kryphål i deras föreskrifter osv... Så det brukar i de flesta fall bottna i vem som gör vad. Generellt när man läser trådar om besiktning, så verkar det vara stor spridning över landet av vad som funkar och inte funkar. Alla har sitt favoritställa att åka till, och det verkar vara väldigt individuellt. Jag vet flera som åker både 20 och 30 mil för att träffa rätt person, och det är ju inge fel med det...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21såld
Lexus RC-F Track Edition - 20 såld
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 218



Har du besiktat än?

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10


Trådstartare
Tusen tack för alla tips och erfarenheter! Uppskattas verkligen!

Har inte besiktigat bilen ännu då den är besiktigad till den 31 maj. Så i vår tänkte jag åka runt och mingla med olika besiktningsstationer så får vi se hur det hela slutar. Återkommer med mer info då.

Ingen som känner någon besiktningsman som man kan pröjsa en slant till för att få den godkänd?

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo R WRC 2014 - hur få bilen igenom besiktningen?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (6105 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande