Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i -96 Budget Ringtool. Hejdå bilen! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (6184 totalt) |
Var nere och övade ringvarv från onsdag till lördag förra veckan, men tyckte det var svårt att få till tider. Hade lite otur med trafik och gulflagg som vanligt Även oväntat mycket folk på plats även på veckodagarna och det gick att ställa klockan efter första avstängningen, 45 minuter efter öppning varje dag.
Men vad gör det, bilen rullade på bra efter byte av servopump som jag hade med mig hemifrån. Garaget är inte stort men duger gott till såna mindre operationer Har nu lärt mig att min bil egentligen är rent 4-växlad på ringen, testade att ligga kvar på 4:an ner genom Fuchsröhre vilket gav 215km/h maxfart utan att hålla stumt genom kompressionen jämfört med att gå på 5:an som gett som mest 210km/h med gasen i botten. Samma sak efter Pflanzgarten och hela vägen genom Stefan Bellof S in till Schwalbenschwanz. Borde även strunta i 5:an innan Schwedenkreuz, men det blir ett jäkla varvande för den stackars motorn hela tiden Måste för övrigt sluta med att lätta på gasen i Mutkurve och Flugplatz, men det sitter långt inne. Här är ett varv från lördagen, denna gång sitter kameran på hjälmen och ger ett lite annat perspektiv. _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Ser stabilt ut Hubbe!
Nyttja banbredden mer Inte fullt så tidig turn in på en del ställen ( jag gör detsamma ofta) Lite mer effekt hade gjort gott (släng ner en 328 motor med lite godis och du har en mkt trevlig spis!) Då börjar du närma dig den där åttan Men nu har jag inte tid mer för nu skall väskan packas sen flyger vi till 24H Hoppas vi ses därnere och kan ta några varv ihopa! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tack båda! Problemet med när det ser snyggt och stabilt ut är att då går det ofta för långsamt. Mer effekt hade varit trevligt men jag har en bra bit kvar innan motorn är den enda bromsande faktorn tänker jag. Så mycket som vi bägge är nere i år så borde våra vägar mötas tycker man! Har inte så stor chans att hänga på dig dock, men jag ska göra mitt bästa. Kanske kan bjuda på en till piruett då. _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Bilder är ju kul så här kommer ett par från senaste resan. Snart dags igen!
Dock mer av en semesterresa med familjen denna gången, men e36an måste ju få luftas något varv ändå Fast lär mest se ut såhär: 116hk dieselkombi är perfekt som familjetaxi på ringen _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Hemma igen, var mest på semester runt Mosel men tog några varv med bilarna ändå. Förvånansvärt lite trafik på banan, och en söndag med bara en enda avstängning!
Körde ett attackvarv med e36:an och lyckades få till 8:32, och nu känns det som det börjar lossna på riktigt. Hade lite problem med fuel starvation i Wehrseifen och Eiskurve. Tror jag iaf. Är förhoppningsvis inget annat fel, tankar och förslag mottas gärna. Man märker på videon var och när det händer. En liten bromskloss i Pflanzgarten hjälpte inte tiden heller Satte en ny bästa tid med e91:an också, 9:22! 116hk är allt som behövs! _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Jo, det kanske vore något att testa. Har inte haft detta problemet innan så länge jag haft över 15 liter i tanken, men denna gången var det med ca 25 liter kvar. Får testa nästa gång om det klarar sig med halvtank, det är ju okej ändå viktmässigt.
Tack! Jäklar vad fint, verkar som sagt riktigt lugnt på banan trafikmässigt just nu, får hoppas det håller i sig tills du är där. Folk verkar vilja spendera sina semestrar på annan plats än ringen, konstiga människor. _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Ser bra ut
Trevligt att träffas där nere föresten Har E46 Catchen i min å tyckte inte det blev bra ändå, men jag gillar när det styr in och kör hyffsat aggresivt, med en normal körstil kan det nog räcka, Jag lär bygga riktig catchtank till vintern sen _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Ser bra ut
Trevligt att träffas där nere föresten Har E46 Catchen i min å tyckte inte det blev bra ändå, men jag gillar när det styr in och kör hyffsat aggresivt, med en normal körstil kan det nog räcka, Jag lär bygga riktig catchtank till vintern sen _________________ Fredrik Löfman. E36 323Ti S50 -99 Supra MKIV RZ -95 |
||||
Tack detsamma! Hmm, tror jag bara kör på att åka med lite mer soppa som sagt, 30 liter i tanken så ska det inte vara något problem. Jag har lååångt kvar innan de sista 15kg hindrar varvtiden _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Kom på att min biltråd egentligen inte innehåller så mycket bilbyggarnörderi, så tänkte lägga upp en liten lista på vad jag gjort med bilen mer exakt. Någon någonstans kanske är intresserad. I varje fall så kan jag komma ihåg det om det är sparat här
Motor: m52b25 (utbytt, gått 16000 mil) med m50 insug och fekzen chip Ny packbox vevaxel mot växellåda Green cotton 3" filter och TCS-delete, nytt insugsgummi Uppgraderad vevhusventilation med catchtank Mishimoto kylare och silikonslangar från do88 Vattenpump med stålimpeller PPF termostathus i alu Lågtemps-termostat M3ans expansionskärl Scorpion 2.5" catback avgas Nya hardrace motorfästen Ny bränslepump/filter Drivlina: Ny hardyskiva och mellanaxellager Valeo kopplingskit med nytt singelmassesvänghjul CoolerWorx Pro spakställ Nya packboxar till växellådan Nya hardrace växellådsfästen Ny slavcylinder och kopplingsslang Framvagn: Bilstein PSS B14 Millway topplagringar inklusive cnc-frästa alufjädertallrikar Millway bakre excentriska bärarmsbussningar i delrin H&R 28mm krängare ATE bromsskivor PFC 11 belägg Stålomspunna slangar Nya bromsok Nya Meyle HD bärarmar och stabstag Nya Meyle styrstag GCFabrications fjäderbensstag BMW Motorsport crossbrace Nya bultar och muttrar lite överallt Bakvagn: Bilstein PSS B14 Förstärkta bakvagnsinfästningar, svetsade BMW original-plattor Bytt bakvagnsbrygga till en som gått 4000mil på 316 cab Millway topplagringar Millway alu/ledlager silentblock, plus resten utbytt till Millway delrin/ledlager Eibach camberstag H&R 21mm krängare Zimmermann sport skivor Carbotech xp8 belägg Stålomspunna slangar Nya bromsok Nya hjullager Fartfabrikens förstärkningsplåtar till övre stötdämparinfästningarna Nya bultar och muttrar lite överallt Däck och fälg: OZ racing Alleggerita 17"x8" et34, 7kg styck Pirelli Trofeo R 225-45-17 Tidigare: Alutec 17"*8" et35, 10.5kg styck Toyo R888R 225/45-17 Interiör: Rensad och lättad ca 100kg Sparco Evo x2 Fartfabrikens stolsunderreden RRS moccaratt RRS 4-punktsbälten x2 Finess halvbur, svetsad och reggad med denna CarboTec kolfiberfotstöd CarboTec kolfiberdörrsidor CoolerWorx Pro spakställ Kaross: Ny vindruta M3 front med GT-splitter (kopia) M3 GT-vinge med riser-block (kopia) Diverse uppfixning/omlackering M3 lister Vikt: 1285kg Med förare och halvtank Hjulinställning: -3 grader camber fram och +0.03 grader toe in per sida, caster tillräckligt -2 grader camber bak +0.10 grader toe in per sida Funderar på att öka på cambern lite, till -4 grader fram och -3 grader bak och lägga lite toe out fram. _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Då var bilen hemma igen, och säsongen avslutad. Nådde aldrig mitt mål, men fått upp farten betydligt.
Ringen är som ringen är, en bra varvtid bygger mest på tur med väder och trafik/gulflagg. Har sänkt mitt personbästa från 8:36 förra säsongen till 8:30,5 med gulflagg direkt från bridge till T13 som jag tappade 6 sekunder på. Och RaceChrono verkar tycka att jag har mer i mig om man ska våga tro på det I september gjorde även något som jag borde gjort för länge sen, lämnade in bilen till Custom Racetec för en setup. De sänkte bilen en hel del, cornerweight, ändrade krängarna och hjulvinklar och det gjorde underverk. Var tvungen att byta däck för mina Trofeo hade gjort sitt efter 100 varv med för lite camber, så fick ett bra pris på lite hyllvärmare, Kumho V70a k61 från 2016 så nu har man provat såna också. Dagen innan setupen så körde jag 8:30,8 på ett fritt varv. Där kände jag att gränsen gick. Dagen efter 8:30,5 med gulflaggen. Ser ut som en lowrider nu dock, och är numera strandad på lyften i garaget hemma Nu är frågan, sälja eller ha kvar och försöka sätta den där 8:15 tiden nästa år? En sak är säker, det blir definitivt till att åka trackday nästa säsong. För första gången i livet. _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Sagan slut, e36an såld. Förhoppningsvis kommer den nya ägaren också låta bilen sträcka ut nere på ringen
Nya äventyr väntar och en ny bil är på g, en lite snabbare sådan. Bara för mig att lyckas köra den snabbt också Ny tråd kommer när den nya bilen är hemma _________________ Carl Hubert William Jansson Leon Cupra ST ------------------------------- Ex M3e92 Ex Megane 3 RS Ringtool Ex E36 323i Ringtool Ex M5e34 Ringtool |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i -96 Budget Ringtool. Hejdå bilen! | << 1, 2 1 besök senaste veckan (6184 totalt) |