Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF:s ordförande avgår med omedelbar verkan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (8270 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Aris skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:



Min personliga åsikt är att det behövs en omstart med nya ansikten för att kunna komma nånvart. Men var hittar man personer som vill....


Dan Eliasson !





Som att släcka en brasa med hjälp av napalm.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Ny info. Om Svenska rallyts ekonomiska bekymmer


Här får vi lite mer info om varför Urban inte ville skjuta in mer pengar men Magnus ville. SBF har skyflat in flera miljoner tidigare som skulle vara borta.

https://www.svt.se/sport/rally/nya-uppgifter-svenska-rallyts-framtid-h . . . .

https://www.svt.se/sport/motorsport/vice-ordforande-wahlberg

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlandska-bolaget-kan-bli . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Magnus Thomé skrev:
Ny info. Om Svenska rallyts ekonomiska bekymmer



https://www.svt.se/sport/motorsport/vice-ordforande-wahlberg


Här får vi lite mer info om varför Urban inte ville skjuta in mer pengar men Magnus ville. SBF har skyflat in flera miljoner tidigare som skulle vara borta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlandska-bolaget-kan-bli . . . .
Det blir ju som väntat rörigt när tillståndsgivare även är delägare i bolaget som skall genomföra.
Utan att ta hänsyn till historien och kontinuitet så vore det (i mina naiva ögon) ju bättre om SBF inte var inblandande i eventbolag (som Svenska Rallyt och STCC), utan att det fanns tillräckligt driv att eventen kunde stå på egna långsiktiga ben.
Sen kanske det behövs lite förbundshjälp att hålla intresset uppe så det fortsätter att vara driv i verksamheten (dvs publikintresse och mindre politisklt motarbetande).

Men nu är ju röran gammal och stinkande, så vi får väl se om det kommer nåt fungerande ut av det, eller om vi ska anse att bilsport på elitnivå i Sverige kan läggas på bålet av saker som tog slut under corona.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6418



Nu väntar jag bara på att SLC stiger in och arrangerar "Rallye Sweden 2022 Hell edition".

Var är du Fredrik? ;-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Kan jag ha uppfattat det rätt, "de gamla" med Urban vill inte skjuta till mer pengar till SR vilket innebär att det går i konkurs och de miljoner SBF lagt in är borta. Medan "de nya" och Magnus vill lägga in pengar så det inte konkar och sälja klabbet till en ny promotor (enl. https://www.svt.se/sport/rally/nya-uppgifter-svenska-rallyts-framtid-h . . . .

Om det är så (läs på länken ovan), är det så att :

- "de gamla" tänker att om SR-bolaget konkar så har SBF fortfarande kontroll över VM i Sverige framöver (vilket delägaren i SR Uvåns Näringslivscenter inte håller med om) men samtidigt förlorar SBF de miljoner som SR är skyldiga SBF.

- "de nya" vill lägga in mer pengar i SR så det inte konkar, sälja det till en ny promotor och får tillbaka miljonskulderna från SR till SBF men att SBF då släppt kontrollen över VM-rally i Sverige?



Är jag ute och cyklar?

Skulle gärna skicka frågan till de i styrelsen men jag har ALDRIG fått ett vettigt svar på frågor jag ställt till olika personer i styrelsen under åren Jag har blivit ljugen rätt upp i ansiktet två olika gånger, jag har blivit ignorerad och inte fått svar alls trots påstötningar och jag har fått politikersvar, dvs "jag svarar på en helt annan irrelevent fråga men inte på din fråga"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Magnus Thomé skrev:
- "de nya" vill lägga in mer pengar i SR så det inte konkar, sälja det till en ny promotor och får tillbaka miljonskulderna från SR till SBF men att SBF då släppt kontrollen över VM-rally i Sverige?



Är jag ute och cyklar?
Om du inte är ute och cyklar så låter detta som framåtblickande och renodlande i mina öron. Det är väl bättre att släppa kontrollen över något som kan finnas kvar (ett tag iaf) än att klamra sig fast i kontroll över nåt som ganska garanterat kollapsar (var det inte nåt att SR tappade VM vid konkurs).

Men det finns alltid personer som hellre har makt över ingenting än att släppa makt öht.

Det är så många lager i detta och det finns väl ingen i styrelsen som är objektiv, så att fråga nån där är väl bara förvirrande.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Jag mailade frågan såhär till Urban:

Citat:
Subj: Kort fråga

Hej!


Vad är motiveringen till att inte sälja av bolaget Svenska Rallyt till en ny promotor och få tillbaka alla eller delar av det som SBF investerat i bolaget? Jag har letat efter information om detta men inte hittat någpn.



Med vänlig hälsning
Magnus Thomé
www.rejsa.nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Det kan ju vara att en försäljning är ett långskott i dagens läge snarare än en mer konkret plan med en utpekad köpare. Då är det ju en riskkalkyl att ställa ytterliga medel in i bolaget mot chansen att en försäljning går i mål. Hur konkret planen att sälja är vet ju Magnus. Vi får se vad Urban svarar först.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
Jag mailade frågan såhär till Urban:

Citat:
Subj: Kort fråga

Hej!


Vad är motiveringen till att inte sälja av bolaget Svenska Rallyt till en ny promotor och få tillbaka alla eller delar av det som SBF investerat i bolaget? Jag har letat efter information om detta men inte hittat någpn.



Med vänlig hälsning
Magnus Thomé
www.rejsa.nu



Nu blev jag lite positivt överaskad jmft med mina tidigare erfarenheter av frågor, fick svar pronto thumbs up

Jag blev inte så mycket klokare dock. Om det finns en potentiell köpare man förhandlar med så har jag full förståelse för att man inte kan gå ut med så mycket info om det. Men jag tolkar svaret som att det inte finns någon het kandidat som "de gamla" i styrelsen har siktet på alls. Lite luddigt politiker ickesvar är det ändå. Men ett svar i alla fall.


Citat:
From: Urban Wahlberg [mailto:urban.wahlberg@telia.com]
Sent: den 11 januari 2021 12:29
To: Magnus Thomé <magnust@gmail.com>
Subject: Re: Kort fråga

Hej,
Det är inte den frågan som styrelsen tagit beslut om utan att inte skjuta till mera pengar i bolaget. En försäljning av bolaget är givetvis en möjlighet. Problemet är att hitta någon som är intresserad av att betala något för bolaget. Det finns flera möjliga lösningar som behöver diskuteras men som sagt alla vägar är forfarande öppna och det gäller att hitta den lösning som är mest gynnsam för förbundet.

Med vänlig hälsning
Urban

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



"...det gäller att hitta den lösning som är mest gynnsam för förbundet"

Detta kan ju tolkas på så många vis som det finns individer. Gynnsamt på vilket sätt, vem är "förbundet", ...

Nåja, vi får se om det blir nåt SR med VM-status 2022. Så länge som styrelsen inte slängen en skiftnyckel i hjulet för regelhanteringen, vagnbokshanteringen, eller tävlingarna i övrigt så känner jag mig konstigt nog inte drabbad av i vilket område de än "leker affär".
Visst skulle det kunna gå att få ut mer för pengarna (licens, vagnbok mm), men det rullar ju på, trots styrelsen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Extra förbundsmöte

Svenska Bilsportförbundets styrelse har mottagit en begären om extra förbundsmöte.

Styrelsen behandlade frågan på styrelsemötet igår och beslutade att den process som anges i förbundets stadgar ska följas.

Kungörelse med information om datum för mötet samt hur mötet kommer att genomföras kommer att ske till distriktens ombud samt på förbundets officiella organ www.sbf.se.

https://www.facebook.com/183301838359693/posts/3865966610093179/

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481



Detta är väl bakgrunden till det extra årsmötet:

https://www.svt.se/sport/rally/motor-3

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Ska bli kul att se var det slutar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10245



SevenEight skrev:
Ska bli kul att se var det slutar.


Jag är ganska övertygad om att det aldrig tar slut.

_________________
Anders Hansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Svenska Rallyt inställt.
WRC Finland Rovaniemi bekräftat.

SBF har verkligen klantat till det oavsett.
Finns kontrakt för 2022.

Men svenska skulle varit flyttat till snösäkrare regioner för tio år sedan.
Att det kommer nu beror inte bara på ekonomin inom SBF.
Min åsikt är att det belyser situationen SBF satt sig i under lång tid.

Vilket jäkla skit rent ut sagt.
Hoppas för egen del att styrelsen rensas ut nu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1286



Lillen skrev:

Men svenska skulle varit flyttat till snösäkrare regioner för tio år sedan.


Har också gjort den missen, att jag trott att det är svenska rallyt och att det ska vara ett vinterrally - så är det ju inte, det är värmländska rallyt, bara felstavat. Och det där med snö - det går på grus med enstaka isfläckar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697



SevenEight skrev:
Lillen skrev:

Men svenska skulle varit flyttat till snösäkrare regioner för tio år sedan.


Har också gjort den missen, att jag trott att det är svenska rallyt och att det ska vara ett vinterrally - så är det ju inte, det är värmländska rallyt, bara felstavat. Och det där med snö - det går på grus med enstaka isfläckar.


Diskussionen har väl varit att det är svårt att hitta ett område som har tillräckligt många hotell. Det är ju inte för att det är roligt som deltagarna "pendlar" till Karlstad varje kväll.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1521

Namndispens
Namndispens

Men finns det gott om hotell/boenden i Rovaniemitrakten?

_________________
Johan B
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1200



ja det finns det gott om i Rovaniemi
dom har ju tomteland osv
en snabb tit på booking gav 20 hotell + div andra boende

_________________
henrik nielsen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589



Arvidsjaur och köra allt på is?

Bilindustrin är ju redan där (så det är bara att byta folk på hotellen). men publik blir det inte så gott om som när det är närmare Oslo.

Sen ska det ju helst finnas bilklubbar som ska sköta sträckorna, så funktionärsbiten styr en del den med.

Vägar med snö/is
Funktionärer
Hotell
Publik

Sen finns det väl nån önskan om att det huvudsakligen ska vara klassiska "naturliga" smala vägar och inte uppbyggda grustagsarenor eller travbanor.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6418



Svenska Rallyt borde naturligtvis gå runt Mälardalen med special runt Skeppsbron avrundat med ett hopp utför Slottsbacken.

Så kan eliterna bo ståndsmässigt på Grand och eventen läggas på Stureplan.

Klart!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF:s ordförande avgår med omedelbar verkan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (8270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande