Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (2442 totalt) |
Starthjälpsbatteri och 12V-handskar från en eltruck när du startar i depån. Superkonding vid ecu'n (kolla ljud/stereomontage i bil) Kolla på hur båtfolket separerar ölkylskåpsbatteriet från startbatteriet med en generator så kan du nog komma på någon lösning. Idelänk (finns förmodligen bättre) http://www.bilelektriker.se/batmonta _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
https://www.aliexpress.com/item/1005 En 1F 16V konding för billjud kan ju väga över kilot. Konding och batteri parallellt bör ju jämna ut det mesta när det gäller spänning och strömmar, men det går nog att göra bort sig också (flera energilagrande enheter som kan kopplas fel, lite risky när de innehåller energi). |
||||||||
Har nog missat att förklara men ECU:n dör under drift också... https://www.youtube.com/watch?v=1-Yl EDIT: Jag vet fortfarande inte vad jag pratar om så jag kan ha helt fel... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Att den stannar på filmen är inte batteriets fel.... startmotorn låter alldeles för kry för att det skall vara låg spänning. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
|
||||||||
Kolla/byt matningen +12V och jordkabeln till ecu'n, glappkontakt. (kan även vara nån kass lödning på ecu'ns kretskort, har haft liknande syndrom med lödningar på ett tändsystem till hojen). _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Håller med, inget fel på det batteriet. Är det verifierat att ECUn inte har spänning eller att den har för låg spänning? (två olika scenarior) _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Man ser då när multiremmen hoppar av 15.5 minuts körning på en Sm rally tävling sen var det över för den tävlingen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Sorry att vi kommer bort från ämnet och landar i felsökning... Men varför startar bilen när jag sätter i ett nytt batteri eller har laddaren inkopplad? Det gör jag utan att nudda kablarna/jordningen till ECU:n... Om det som händer inte beror på batteriet (vilket jag tror nu) så ska jag byta kablarna för + och - till ECU:n. Min slutsats baseras på att jag kunde starta bilen och påbörja varmkörning med laddaren nyss bortkopplad. Då satt jag även med datorn kopplad till ECU:n när den stannade och inte kunde startas igen utan att koppla på laddaren. Datorn/ECU:n visade då en spänning under 12V (11,6V om jag minns rätt). Jag vet inte vad ECU:n kräver för spänning för att få motorn att fungera men detta är vad jag baserar min teori på... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
11.6 borde vara fullt tillräckligt. Du kanske har för dåliga kablar, glapp/oxid, något som gör att du tappar ännu mer spänning till ecun. Utan att vara helt säker tror jag en ECU borde klara ner till 10 volt. Man får alltid stora spänningsdippar på startmotorn. Om du kan provocera fram det testa att knuffa igång bilen. Men att bilen dör när den är igång tyder mer på glappkontakt än något annat, ja kanske en riktigt knackig generator. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Spänningen var nere på 9,?V när startmotorn gick. Kan det vara för liten kabel till startmotorn så det blir för stort spänningsfall till både startmotorn och elektroniken? EDIT: http://www.nillet.com/bildagbok/bygg _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Skiljer spänningen på ECUn och batteriet "på starten"? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Matar du ecu'n via nån av kablarna som är kopplade på +polen med fet röd på solenoiden? _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
Japp! Den fete röda är från batteriet vi FIA-brytaren. De 2 bruna är original-elsystemet som försörjer hela bilen. Den lilla röda är en extra som jag blev tillsagd att man skulle koppla till generatorn, den försörjer även cig/USB-uttagen. EDIT: det kan vara 3 st bruna... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Mycket intressant fråga men svårt att mäta själv, gjorde ett försök genom att filma voltmetern kopplad på batteriet och datorn kopplad på ECU:n... Sorry för dåliga bilder från video och en svårläst voltmeter... Voltmeter / ECU - Lägesbeskrivning ca 12,5V / 0V - FIA-brytare på och tändning av ca 12,5V / 12,25V - Tändning på ca 11V / 9,13V - Startmotorn går utan att motorn går (ECU:n pendlar, ca 9,1-9,6V) ca 13V / 13,00V - Motorn går på ca 1400 rpm (den går alltså att starta med ca 9,5V på ECU:n) Så det är skillnad på ECO-volt och batteri-volt, innebär detta att det jag borde ha större kabel till startmotorn? Kablar till bilens el (inkl. ECU) är original och styrs via tändningslåset så det bör vara rätt dimensionerat... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Det är ju rätt vanligt att ha hela elsystemet kopplat från pluspunkten på solonoiden (dva endast en tjock kabel från batteriet till solonoiden). Det gör ju att ECU mm blir drabbad av allt spänningsfall som startmotorns last genererar. Hade du inte behövs huvudbrytaren så hade ju en extra matning från batteri till ECU kunnat vara ett test.
Men om anledningen till ECU omstart under körning beror på samma orsak så ska det ju vara nåt som stör matningen från generatorn också, och då intermittent. Anledningen till att jag nämner huvudbrytarens anslutningar är att en medtävlande hade knasiga problem i ett anta år innan det upptäcktes att ena anslutningen på huvudbrytaren satt löst (och det förmodligen gjort det sen montering). Själv har jag fått byta huvudbrytare eftersom den glappade i den brytande lågströmkretsen /(den som bröt tändningsströmmen). Upptäcktes vid långtransport på väg då den dog var 15e mil ungefär och startade sen direkt. Jag röstar återigen för en liten digital panelvoltmeter som ansluts på samma ställe som ECU, så du får en mänsklig loggning av vad som händer. Tex https://pchbutik.se/12-volt-dc/1082- |
||||||||
Har inte en aning, kan inte detta här som jag hoppas ni förstår... Ska prova att varmköra den i morgon så den går utan att jag behöver gasa. Kan då läsa av voltmetern och ECU:n noggrannare, återkommer. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Generatorn borde ladda minst 14 volt, 14.4 tom.
Jag tycker det är mycket spänningsfall fram till ECUn. Jag skulle kopplat en kabel direkt från batteriet till ECU om det vore möjligt avsäkrad och med ett relä som bryts av säkerhets brytaren (är det tillåtet). Om inte det går, kraftigare kablar överallt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Hmmm, skulle kunna köra bilens elsystem från mitt Odyssey-batteri kopplad till batteriladdaren. Vad får jag reda på vid en sådan test?
Förstår inte vad du beskriver eftersom jag inte förstår mig på el... Har däremot bytt min FIA-brytare då någon våldförde sig på den och vred den flera varv... Hade samma problem både före och efter bytet (det som jag trodde var batteri-felet). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Jobbar med yacht båtar där vi monterar utrustning åt kunder och vinter förvarar dom, i dom båtarna som kunden har valt att använda bly batterier och just Odyssen redhat som bog/stern (manuvrering av båten med en ELmotor fram eller bak på båten) eller som service bank (lampor och radio, utrustning helt enkelt) så är det faktiskt sällsynt dom överlever mer än 2 säsonger. spelar ingen roll vad vi gör med dom, men trötta blir dom.
Kan också säga att vi använder ungefär 250 laddare av olika märken och varianter, ALLA!, utom Victorn Blue Smart "smart laddare" drar ur batterina efter den har laddat dom till full spänning. Jag själv håller just på med att ett litet experiment till rejsingbilen (inte ens nästan nog duktig förare för att det ska vara lönt, utan helt enkelt för det är kul om det fungerar) Där jag har byt ut batteri mot kondensatorer, så använder bruks bilen som provbil och det är inga problem så länge bilen går eller kondingen är laddade över 12.5v, (ju högre ju bättre så klart), har beställt lite små batterier för hålla spänningen uppe på dom ett tag. är dom över 14v så går dom inte under 12v när man startar bilen. sen är dom ju sjukt mycket lättare än ett batteri, vad väger ett bly batteri? 15kg? som på filmen så är på ungefär 750gram, så lägger vi på lådan och lite små batterier med elektronik, så max 2kg gissar jag på vi landar. SOM SAGT, EXPERIMENT! Buntband och mässing plattor är inte specielt säkert, men det är ett prov, (dom kommer bytas ut till en annan om det fungerar) https://youtu.be/t6jP8fIw6Is _________________ Fredrik Sandström |
||||||||
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (2442 totalt) |