Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11 besök senaste veckan (4512 totalt) |
Magnaflow har tyvärr ingen sådan i min dimension, största dom har är för 3" rör. Sen gäller det ju att det fungerar för just det Hz jag har problem med och jag hittar ingen sådan info om dessa resonatorer? Finns Vibrant i större dim, men verkar som dessa är mer eller mindre bara en form av ljuddämpare? Eller hittar någon info om vilka Hz dessa tar bort? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Dina frekvenser skulle jag tro är mellan ~30-50hz Det krävs ENORMA(tunga) dämpmattor för att hålla fan på karossplåten vid de frekvenserna(så de inte fortplantar ljudet), inte ens lönt att försöka med dämpmattor, så de kan du riva ur igen. http://www.kylesconverter.com/freque _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Tips för resonator lösning när du väl kommer dit. Försök hitta två rör som passar i varandra, så du kan finjustera längden lite genom att dra slutbiten in/ut. Då kan du nog få till en cancel'ering av ljudvågorna som blir nära total Universal kan fungera, men i regel skiljer sig alla motorer åt så en specifik lösning för ditt fall kommer ge bäst resultat. Får du ut att röret ska vara t ex 1m långt kommer halva fungera nästan lika bra och är ju i regel enklare att få in _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Så lågt har jag inget problem, står jag bakom bilen på tomgång så hoppar det mellan 67 & 138hz som syns på dessa 2 bilder: Klicka för större bilder! Men när jag kör mätt inifrån kommer i nästa inlägg: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Går jag på mride's räknande vid 100°C så:
Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek Target frekvens: 135hz Dela till 1/4 våglängd = (387,2/135)/4=0,71 = 71cm långt rör Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek Target frekvens: 146hz Dela till 1/4 våglängd = (387,2/146)/4= 0,66 = 66cm långt rör Men beroende på temp... Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek Target frekvens: 135hz Dela till 1/4 våglängd = (452/135)/4= 0,83 = 83cm rör Ljudets hastighet vid 200grC= 452m/sek Target frekvens: 146hz Dela till 1/4 våglängd = (452/146)/4= 0,77 = 77cm långt rör Hittade denna info om Temperatur/Hastighet 0°C 331 m/s 100°C 391m/s 200°C 452m/s 300°C 513m/s 500°C 635 m/s Ljudhastigheten ökar med 0,607 m/s för varje°C Jag hittar dock ingen info om vilken dimension röret ska ha? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag har provat olika system men alla är ju friflödande, så raka rör genom ljuddämparen.
Den övre i denna bild var ett kort test, 2st 3" som går in i ett 4" rör och sedan en Magnaflow ljuddämpare på slutet, men den dämparen verkade inte dämpa något utan det lät som att jag körde med raka rör Den undre är den jag kört med i flera år, 2st 3" till ett 3,5" hade även en liten ljuddämpare längst bak i början men tyckte in den gjorde någon nytta så kört utan den, detta har fungerat men det blir ett drönande vid vissa varvtal och Peltor kåpor är ett måste. Nu har jag byggt nytt system med dubbla rör hela vägen med först en gemensam dämpare och sedan två tunna separata "japs" dämpare längst bak. Tror detta drönande är oundvikligt på grova system med friflödande ljuddämpare, så Helmholtz/resonatorer gissar jag är enda lösningen, men enda platsen för det är där bak, men blir extra trångt nu med dubbla rör som då behöver varsitt resonator rör på 65-85cm längd.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Och det dubbla systemet låter "lika illa"? Kör du dubbelt 3"?
Det "fina" med sånna J-pipe's eller resonator rör är ju att dimensionen inte är så avgörande. Du kan ju köra 1,5" rör t ex så blir det enklare med plats _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
X-pipe skall slå sönder ljud. Men vart i ditt system denna sätts är frågan. Efter turbosarna? men det kräver oxå dubbla dämpare och rör en bit, innan slutdämparen/katten.
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
Kul detta! Det är bara längden som avgör resonansen så det borde inte vara så superkinkigt i sig. Lagom luftvolym för att ta hand om pulserna typ. Jag är inte mycket till hjälp just nu, sorry Hur tänkte du ansluta den till systemet? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vill minnas att detr finns en skitbra tråd här på rejsa för helmoltzkammare i avgasrör, var det inte Rolle som dämpade avgasdån på en buss eller liknande? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Vad jag läst så är en X eller H pipa bra på SUG motorer och hjälper där även till att suga ut avgaserna, men läst att på turbo så kan det istället ge avgasmottryck och gör inte heller lika mycket för ljudet. Och mera avgasmottryck vill jag inte riskera att få. Sen svårt att få plats med detta under bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Jag mindes också något sånt, och en sökning på orden "rolle buss rör" gav denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||
Jag tycker också det är väldigt konstigt om inte diametern skulle påverka?
Kanske smalare dimension ger lägre dämpning? Dom flesta jag sätt så har röret varit nästan lika grovt som avgasröret, men det blir väldigt trångt med 2st grova långa J-rör på min bil. Sen finns det ju en variant jag sätt där ett smalt röret går in i en större kammare, frågan är vad som är bäst? Och hur räknar man på den versionen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Exakt den! Det är väl ett förhållande längd/dia som skall hamna rätt? läs på tråden i länken, superbra info. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Skruva banåkabil ljud isolering, avgas dån vid 2-3000rpm, J-pipe, Drone osv. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 11 besök senaste veckan (4512 totalt) |